Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työpaikka jossa on huono ilmapiiri

Vierailija
21.02.2017 |

Aloitin vakituisessa työssä parisen kuukautta sitten ja nyt muutama kuukausi koeaikaa jäljellä. Ongelmaksi itselleni on muodostunut työpaikan huono ilmapiiri. Työpaikalla kyräillään esimiestä myöten työntekijöiden sairaslomista (pohditaan kahvitauolla yhdessä niiden tarpeellisuudesta) sekä puhutaan pahaa toisten selän takana. Jos työpaikalla joku työntekijöistä tekee virheen, on se heti kahvipöydässä otettava käsittelyyn ensin kaikkien kanssa - ei tietenkään asiasta mainita henkilölle itselleen. Päin naamaa esimies sekä työkaverit ovat olevinaan mukavia, mutta olen todistanut vierestä heidän käytöstään ja tiedän myös heidän puhuneen minusta pahaa kun en ole paikan päällä (kolmannelta osapuolelta). Joten työpaikalla tunnen olevani aina varuillani etteivät saa juoruamisen aihetta.

Esimies sekä eräs toinen vanhempi työntekijä ovat ottaneet minut heti aloituspäivänäni silmätikuksi työpaikalla. Vaikuttaa välillä, että he etsimällä etsivät asioita joita teen väärin; jossei löydy niin sitten keksitään. En itseasiassa ole ollut päivääkään töissä ilman että olisin tehnyt jotain väärin, oli kyse mistä tahansa. Tämä on henkisesti erittäin raskasta kun tuntee epäonnistuvansa omassa työssään täysin. Omasta mielestäni hommat ovat hoituneet omalta osaltani hyvin ja olen tyytyväinen työni jälkeen. En usko että kyse kumminkaan oman osaamiseni puutteesta, sillä olen tällä alalla työskennellyt useamman vuoden erinäisissä firmoissa (joissa kaikki ovat olleet esimiestä myöten tyytyväisiä). Positiivisia kommentteja en ole saanut kuulla vaikka asiakaskunnalta olen saanut positiivista palautetta niin kirjallisesti kuin suullisesti. Myös esimiehelle on suoraan kehuttu työpanostani, tähän hän ei juuri sanonut mitään. Tästä syystä itseluottamukseni töissä on täysin nollissa. Tuntuu että kaikki mitä teen on väärin ja kun muutan toimintapojani ohjeiden mukaan - teen silti väärin. Töihin meno ahdistaa ja itkettää, kun tietää että taas siellä puhutaan pahaa selän takana ja piilovittuillaan päin naamaa. Nämä tapahtumat eivät jää edes työpaikalle vaan myös puhelimeeni esimiestä myöten lähetellään kotiin viestiä, esimerkiksi mitä teen väärin työpaikalla. Tämä vain lisää ahdistusta entisestään.

Onko kellään ollut kokemusta vastaavasta tilanteesta? Miten on hoitunut? Itse lähettelen uusia työhakemuksia ja toivon että joku tärppää...

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, piilovittuilua päin naamaa? Koita ottaa vähän rauhallisemmin ja älä ylitulkitse. Musta vaikutat siltä, että otat jokaisen ohjeen ja ohjeistuksen henkilökohtaisena moitteena.

Sä oot aivan liian herkkä. Tee työsi ja lopeta muiden ihmettely. Kukaan ei ole seppä syntyessään.

Eli siis tarkoitin tässä että selän takana puhutaan ja päin naamaa vittuillaan, eikä todellakaan ole ylitulkintaa. "Tietää aina että henkilö X on töissä kun taas pitää ojentaa ja sanoa" .. tässä vain yksi esimerkki. Enempää en nyt lähde avaamaan, mutta en todellakaan ole herkkähipiäinen ihminen.. Tämmöistä piikittelyä siis ilman minkäänlaista suodatinta.

-ap

Vierailija
42/53 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, aikamoisen myrskyn läpi olet selvinnyt. Sitä alkaa itse laittamaan asioita perspektiiviin.

Hyvä kuulla että tunnelin päässä alkaa jo valo pilkistämään. Voimia sinulle ja lapsellesi. Selviätte varmasti:)

Kiitos. Tässäkään ei ollut kaikki eli tosiaan hirveää on ollut. Tänään mennään Hop Lop:iin eli jotain kivaakin. :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset jaksavat niin kauan huonoa kohtelua? Miksei voi soittaa liittoon tai vähintään työsuojelupiiriin? Lopulta kukin vaan rikkoo itsensä surkeassa ilmapiirissä. Sitten kun burnis tulee ja homma loppuu saapuu seuraava kiusattava taloon.

Ymmärrän, että se taistelu on syvältä, mutta jos vaan aina alistuu ja nielee skeidaa on lopulta sairas, uhri ja ilman työpaikkaa. Moni hyötyisi jos ymmärtäisi miten tärkeää on pitää kiinni omasta jaksamisesta ja työkyvystä.

KOSKAAN ei pidä hyväksyä huonoa kohtelua, ei koskaan. Entisenä ikikiusattuna (tarha, peruskoulu, koulut, harrastus, työpaikat...) opettelen tässä itsekin tervettä itsekkyyttä ja jämäkkyyttä. Jos jotain on tapahtunut niin se, että asennemuutokseni jälkeen mut on jätetty rauhaan.

Vierailija
44/53 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

taijotain kirjoitti:

Ketään ei kiusata työpaikalla! Soita työsuojelupiiriin tai jonnekin vastaavaan, käyvät tutkimassa asian vaikka itse lähtisitkin lätkimään. Ehkä heidän pikku yllätysvierailu vähän säikäyttää heidät.

Ei sieltä mitään yllätysvierailua tule. Ensimmäiseksi tulee noin puolen tunnin luento siitä, mitä kaikkea SINUN ja työnantajasi pitää tehdä ensin ennen kuin työsuojeluviranomainen nostaa takapuolensa penkistä tehdäkseen jotain.

Ensin otetaan yhteys työnantajaan - tämä siis työsuojelupiirin ohjeistuksen mukaan. Siinä sinulla on hyvänä apuna ammattiliittosi henkilö - jo saat siis hänet liikkeelle. Ravintola-alalla ei ehkä ole ihan helppoa, mutta jos kuulut johonkin muuhun liittoon, sieltä voi tulla joku palaveriin.

Työsuojelupiiri ei tee sinun ilmoituksesi perusteella yhtään mitään sen jälkeen, kun työsuhteesi on päättynyt. Siksi sinun kannattaa sinnitellä ja olla vaikka saikulla niin pitkään, että asia käsitellään.

Vierailija
45/53 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa jotenkin turhankin tutulta... itse olen kutakuinkin samanlaisessa työpaikassa tällä hetkellä. Ongelmana on tämän kyseisen paikan esimies joka otti minut heti silmätikuksi kun taloon astuin. Mitään en osaa tehdä oikein, tuntuu nauttivan siitä että pääsee kokoajan näpäyttelemään kaikesta täysin turhastakin, aivan sairaalloisen kontrolloiva, uskomattoman kuluttava ihminen... Joka ikinen päivä tulee "opastamaan" ja oikein etsimällä etsii virheitä että pääsee nalkuttamaan kaikista täysin naurettavista asioista. Olen kuullut monelta muultakin ihmiseltä esimieheni olevan täysin "luonnevikainen". Tuulinen paikka, työntekijät vaihtuvat alati, enkä ihmettele miksi. Tämä nainen tekee työpaikasta TÄYSIN sietämättömän!

Vierailija
46/53 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordlab IT

Ei mitään kehitysmahdollisuutta uralla, ei arvosteta työntekijänä eikä osaajana.

Huono työilmapiiri.

Lisäksi työ ei ollut kokemusta vastaavaa työtä.

Erittäin pettynyt.

Vierailija
47/53 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa välttää pieniä startup yrityksiä. Minun tehtäväni oli markkinointi ja asiakkaiden hankinta. Esimiehet puhuivat asiakkaista (ja työntekijöistäänkin!) selän takana asioita, jotka eivät kuulu muille. Yrityksessä oli kaksi samassa toimistossa työskentelevää esimiestä: molemmat kehittivät ohjelmistoa nimeltä myClub. Noh, toinen esimiehistä paljasti nahkansa kovisteltuaan yhteistyökumppania ja palaverin jälkeen rystyset valkoisena pui nyrkkiään, että "vetää pataan" sitä ja tätä. Miltäs se minulle kuulosti? Olin heti saikulla useamman viikon aloitettuani ja oli selvää mistä se johtui: Ilmapiiri oli kireä, esimiehet sylki työntekijöiden naamalle törkeyksiä asiakkaiden läsnäollessa jne jne. Välttäkää firmaa Taikala Oy Espoon Leppävaarassa! Käy sääliksi niitä työntekijöitä jotka sinne jäi. En päässyt kunnolla edes tutustumaan työkavereihin, eikä toimenkuva vastannut sitä mitä mainostettiin.

Vierailija
48/53 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikalla on myös semmosta henkistä helvettiä. Mieliala on niin miinuksella. Pidän itse työstä ja siellä on muutama aivan mahtava tyyppi töissä, mutta aivan liikaa niitä ilmapiirinmyrkyttäjiä. Oon nyt eilisestä asti eli perjantai-iltapäivästä alkaen itkenyt vaan, kun en enää jaksa yhtään sitä ilkeilyä. Oon ollut tossa talossa töissä kohta 2 v. Ja mitä enemmän oma työnkuva on laajentunut sitä enemmän olen joutunut eri ihmisten kanssa tekemisiin. Nämä ihmiset ovat olleet kauemmin tai vähemmän aikaa tossa talossa töissä, mutta yhdelläkään ei ole niin laaja työnkuva, silti on vara ilkeillä töistä, joita eivät itse osaa. Vituttaa ja itkettää.

Vierailija
49/53 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös kohtalotoveri. En ole varma, haukutaanko juuri minua, mutta en voi olla miettimättä sitä kun olen näiden seurassa jotka kaikkia muita mollaa. Todennäköisesti puhuvat minusta aivan samoin, kun en ole paikalla. Pelkään myös tekeväni jonkun virheen, mistä saavat taas puheenaihetta. Olen ikään kuin koko ajan varuillani, mikä on kamalan kuluttavaa. Haluan pois. Kun pahin juoruilija oli lomalla, tuntui työpaikan henki olevan ihan ok.

Vierailija
50/53 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

humppapupu kirjoitti:

Miksi ihmiset jaksavat niin kauan huonoa kohtelua? Miksei voi soittaa liittoon tai vähintään työsuojelupiiriin? Lopulta kukin vaan rikkoo itsensä surkeassa ilmapiirissä. Sitten kun burnis tulee ja homma loppuu saapuu seuraava kiusattava taloon.

Ymmärrän, että se taistelu on syvältä, mutta jos vaan aina alistuu ja nielee skeidaa on lopulta sairas, uhri ja ilman työpaikkaa. Moni hyötyisi jos ymmärtäisi miten tärkeää on pitää kiinni omasta jaksamisesta ja työkyvystä.

KOSKAAN ei pidä hyväksyä huonoa kohtelua, ei koskaan. Entisenä ikikiusattuna (tarha, peruskoulu, koulut, harrastus, työpaikat...) opettelen tässä itsekin tervettä itsekkyyttä ja jämäkkyyttä. Jos jotain on tapahtunut niin se, että asennemuutokseni jälkeen mut on jätetty rauhaan.

Joskus voi käydä niin, että kun yrittää sanoa asioista ja niitä käsitellään esim. kolmikantaneuvotteluissa, asiat päättyy niin, että työnantaja kääntää kaikki itsesi viaksi. Eli ei niihin asioihin välttämättä muutosta/apua saa, varsinkin jos yksin itseäsi sitten loppuviimeksi joudut puolustamaan. Omassa tapauksessa osa työntekijöistä lopetti kiusaamisen, mutta vahinko oli jo tapahtunut, ja osa jatkoi kuitenkin. Myöhemmin välillä meni asiat paremmin, kun toimipistekin vaihtui, mutta ei se työilmapiiri täysin muuttunut kuitenkaan missään vaiheessa, vaan oma tilanne päättyi terveyden menettämiseen ja potkuihin lopuksi. En päässyt mitenkään muutenkaan pois sieltä.

Vierailija
51/53 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turpaan niin että mäjähtää. Itse lopettaisin heti, jäisinpä tyhjän päälle tai en.

Vierailija
52/53 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot työpaikat omasta kokemuksestani: 

Wilhelmiina palvelukeskus Hki

Helykoti Kontula ja Myllypuro

Leppäsuon palvelutalo Hki

Näissä paikoissa esiintyy kiusaamista ja huonoa kohtelua. En suosittele kenellekään. Olin vuosia sitten noissa paikoissa työssä ja huomasin että huonosti kohdellaan

Kannattaa karttaa

Vierailija
53/53 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokse ja lujaa!

Toi juttu ei muutu