Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osittainen hoitovapaa ja työkavereiden kateus (?)

21.02.2017 |

Minulla on 2-vuotias lapsi ja olen töistä osittaisella hoitovapaalla, kunnes hän täyttää 3. Teen töitä 3 päivää viikossa (maa-kesk) ja loput ajasta hoidan siis lasta kotona.

Minua on pikku hiljaa alkanut tympimään muutaman työkaverin ainainen voivottelu ja huokailu siitä kuinka ihanaa olisikaan tällainen "pidennetty viikonloppu" kuin minulla. Joka keskiviikko joku toivottaa hyvää "lomaa" tai sanoo "nautihan pidennetystä viikonlopusta" tms, naama tietysti hieman norsunvxxxlla.

Siis mikä ihmeen "pidennetty viikonloppu" tai "loma"? Lapseni vuoksi minä tämän teen ja lapsen ehdoilla ne vapaapäivät menee. Kuten varmaan myös muissa pikkulapsiperheissä ihan normiviikonloput menee lapsia hoitaessa ja sitä rataa.

Toinen asia jota työpaikalla ollaan ihmetelty on miten jollain voi olla varaa tehdä osa-aikatyötä? Minulla täytyy olla todella varakas mies kun pystyn tähän... No hitto vie, jos me olisimme varakkaita niin minä olisin vielä kokonaan hoitovapaalla. Mutta kun ei ole varaa olla kokonaan kotona, niin täytyy tehdä edes jotain työtä. Tuolla 60% palkalla + miehen palkalla pärjää kyllä ihan hyvin, kunhan osaa suunnitella menonsa järkevästi.

Sori oli pakko avautua, vaikka ei tämä varmaan ketään kiinnostakkaan :)

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyykö poissaolosi kollegoille lisääntyneenä työmääränä? Se voi olla kettuilun syy.

Minä teen kuuden tunnin päiviä. Teoriassa. Työmäärä ei ole vähentynyt, mutta palkka on. Tullut tavaksi tehdä illalla töitä, kun lapsi mennyt nukkumaan. Jos joku kollega alkaisi aukoa päätä osa-aikaisuudesta, niin nostaisin metelin.

Vierailija
2/13 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tuon meiningin. Itselläni ei ole varaa jäädä osittaiselle. mutta minunkin työpaikalla suorastaan hyökätään osittaisten hoitovapaalaisten kimppuun. En ymmärrä miksi. Mistään sellaisesta ei ole kyse, että se kuormittaisi muiden töitä. Kun porukkaa on kun pipoa ja 0 -tuntisopparilla oleville ei edes riitä tunnit. Ja nää 0 tuntilaiset kiroaa vähäisiä työtunteja. Että silleen. Mutta joillekkin tää osittainen hoitovapaa on todellakin punainen vaate.

Se nyt on vaan lain mukaan mahdollista, ja osittaisella olevan ihmisen palkassa se kyllä näkyy ja tuntuu. Ymmärtäisin närästyksen jos osittaisella oleva ansaitsisi saman verran kun täysaikainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähä samaa mulla. Ymmärtäisin jos kaikille maksettaisiin kuukausittain sama summa ja yksi tekisi vähemmän, mut meillä ainakin kaikki on tuntipalkalla.

Vierailija
4/13 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkyykö poissaolosi kollegoille lisääntyneenä työmääränä? Se voi olla kettuilun syy.

Minä teen kuuden tunnin päiviä. Teoriassa. Työmäärä ei ole vähentynyt, mutta palkka on. Tullut tavaksi tehdä illalla töitä, kun lapsi mennyt nukkumaan. Jos joku kollega alkaisi aukoa päätä osa-aikaisuudesta, niin nostaisin metelin.

Ei pitäisi näkyä, koska minulla on eri työtehtävät, joita ei hoida kukaan muu minun poissaollessa. Pystyn tekemään työni juuri ja juuri noiden 3 päivän aikana ja tästä syystä esimies minulle ilomielin myönsikin osittaisen hoitovapaan. Säästyypähän firmalle rahaa ja hommat tulee hoidettua.

Vierailija
5/13 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta! Tein silloin vielä sellaista työtä, etteivät mun työt vaikuttaneet muiden töihin.

Piruiluiden syy selvisi ajallaan: osa työkavereista luuli, että teen vajaata tuntimäärää täydellä palkalla ja että saan siihen vielä päälle jotain lastenhoidon tukea Kelalta 😁.

Vierailija
6/13 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä kalvettiin etenkin sitä naista, joka sai tehdä pitempään osittaista kun muut koska oli downin sydroomainen lapsi. Että vammaisesta lapsestakin viitsitään olla kateellisia, aika alhaista.

Vierailija
7/13 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että minä teen tuon lyhennetyn työviikon aikana todella tehokkaasti työtä (kiirettä kyllä on), enkä istu pitkillä kahvitauoilla kuten nämä tietyt työkaverit.

Ap

Vierailija
8/13 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan älytöntä, voivathan hekin kysyä mahdollisuutta osa-aikaiseen työhön. Palkkahan on toki silloin pienempi.

Vierailija
9/13 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton, ja kyllä toivotan hyvää viikonloppua työkaverille, joka jää keskiviikkona hoitovapaalle / lähtee työmatkalle, jos näen hänet vasta maanantaina.

Ok, olet kotona hoitamassa lasta. Olenko tehnyt väärin, kun toivotin hiihtolomalaisille hyvää lomaa, vaikka ainakin parin tiedän hoitavan kotona pientä lastaan lomapäivänä tai palkattomalla vapaalla.

Vierailija
10/13 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siis mikä ihmeen "pidennetty viikonloppu" tai "loma"? Lapseni vuoksi minä tämän teen ja lapsen ehdoilla ne vapaapäivät menee. Kuten varmaan myös muissa pikkulapsiperheissä ihan normiviikonloput menee lapsia hoitaessa ja sitä rataa." 

Käsittääkseni kenenkään ei ole pakko hankkia lapsia, ja kyllähän tuo vapaa-aikaa on kun pilttisi kanssa kotona halailet pitkän viikonlopun. Se on asia erikseen, onko lapsesi niin raskas, että kyseinen aika on työtä.

Vierailija
11/13 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan tutulta. Itse olin osittaisella yhden päivän pois töistä, ja sitä kateuden määrää.

Joskin voisi olla, että jos meillä olisi joku hoitovapaalainen, niin saattaisin sanoa, että olisi ihanaa, kun vielä itsekin saisi olla vapaalla muutaman päivän ylimääräistä viikossa.

Samoin toivottaisin hyvää viikonloppua, kun sinä lähdet. ´Muuten en saisi sinulle sitä toivottaa.

Muuten, tiedäthän, että saat olla osittaisella hoitovapaalla myös lapsen täytettyä 3 vuotta? Siihen saakka saa olla kunnes lapsi on käynyt toisen luokan.

Vierailija
12/13 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähä samaa mulla. Ymmärtäisin jos kaikille maksettaisiin kuukausittain sama summa ja yksi tekisi vähemmän, mut meillä ainakin kaikki on tuntipalkalla.

Monilla työpaikoilla on irtisanomisten myötä henkilömäärät niin tiukilla, että lakisääteiset pakosti myönnettävät lomat näkyvät sitten muiden työmäärissä. Toivottavsti et itse hehkuta "vapaatasi".

Meillä ei saa lomarahoja vapaaksi, eikä palkattomia vapaita myönnetä. Lomaa on yksi viikko talvella ja neljä viikkoa kesällä, eivät riitä millään kattamaan koululaisen lomia.

Vierailija
13/13 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan älytöntä, voivathan hekin kysyä mahdollisuutta osa-aikaiseen työhön. Palkkahan on toki silloin pienempi.

Sitä lupaa ei yleensä myönnetä. Eikä myöskään kela korvauksia tule kompensoimaan.