Miksi jotkut lisäävät jokaisen lauseen perään kolme pistettä?
Se on jotenkin äärimmäisen hermostuttava ja raivostuttava tapa. Moisella tyylillä kirjoitettua tekstiä on jotenkin todella raskas lukea, ja lisäksi miettii että yrittääkö kirjoittaja vihjata niillä pisteillään jotain? Parhaimmat tapaukset tunkevat pistepistepisteitään jopa keskeneräisten lauseiden väleihin. Miksi oi miksi????:D
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Onpa kummallista, etteivät ihmiset tiedä mitä kolme pistettä lauseen perässä tarkoittaa.
Sen sijaan kolme kysymysmerkkiä ei tarkoita mitään, näyttää vain tyhmältä.
Minustakin outoa etteivät tiedä kolmosen merkitystä.
Eikös pisteet anna ymmärtää jotain ja jättää arvailujen varaan? En usko että kukaan voisi olla niin hölmö..
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän sen, että kolme pistettä tarkoittaa keskeneräistä tai pohdittavaa asiaa. Mutta mulla on yksi Facebook kaveri, joka laittaa joka lauseen väliin kolme pistettä ja ne päivitykset on pitkiä sepustuksia.
Tänään aamulla...Lähdettiin lasten kanssa kaupungille...Lapset onnellisia kun käytiin kahvilassa...Olihan ne korvapuustit hyviä...Löydettiin halvalla takki pojalle...Ruokakaupan kautta kotiin...Tein makkarakeiton...Lapset söi...
Siis tätä jatkuu ja jatkuu. En vaan enää jaksa lukea.
Esimerkissäsi kolmen pisteen tarkoitus näyttäisi olevan se, että tulee sopivan pehmeä tauko muuten irtonaisten lauseiden välille. Jos tuosta haluttaisiin poistaa kolmet pisteet (mikähän on oikea monikkomuoto?), niin ei riittäisi vain niiden poistaminen tai muuttaminen pisteiksi, koska se kuulostaisi tyhmältä:
Tänään aamulla lähdettiin lasten kanssa kaupungille. Lapset onnellisia kun käytiin kahvilassa. Olihan ne korvapuustit hyviä. Löydettiin halvalla takki pojalle. Ruokakaupan kautta kotiin. Tein makkarakeiton. Lapset söi.
Tuohon esimerkkisi tyyliin kirjoittava ei ehkä jaksa miettiä lauserakenteita ja saada tekstiä järkevän kuuloiseksi kokonaisuudeksi, on sitten kirjoittanut päivityksiin erillisiä, helposti kirjoitettavia, lyhyitä lauseita kertoen päivänsä tapahtumista vähän sieltä täältä ja ensimmäisenä mieleen tulevista ajatuksistaan (joiden yhdistely hienoiksi lauseiksi tuntuisi ehkä liian jäykältä hommalta; ehkä siinä lauseita vääntäessään ehtisi jo unohtaa ajatuksensa), liu'uttaen ne kolmien pisteiden ("kolmien pisteiden", wtf?) avulla.
Kirjoittaja pääsee noin helpommalla, mutta voi lukija parkaa.
Ajatusviivana pisteet. Itte käytän joskus ja saatan viitata pisteillä et mielessä muutakin juttuun liittyvää jatkakaa ajattelua eteenpäin....ei ole viel loppuunkäsitelty..
Vierailija kirjoitti:
Pisteet tarkoittavat että mietippä tätä.
Niin, jos ne päättävät lauseen. (Kolme pistettä yhden sijasta. Ei pilkkuja tai puolipisteitä tai lainausmerkkejä tai kysymysmerkkejä tms.) Mutta luultavasti tässä ketjussa on kyse niistä hönöistä, jotka tunkevat pistejonoja keskelle lausetta ilman mitään syytä.
Terveisin se kielioppinatsisnobi.
Minulla yksi tuttu joka käyttää useita peräkkäisiä pisteitä lauseiden perässä ja sillä hän tarkoittaa, että 'etkö tajua' tai 'syytän sinua tapahtuneesta'.
Hyvät ihmiset, lukekaa kaunokirjallisuutta, niin opitte, miten kolmea pistettä käytetään. Edes yksi kirja.
Minä olen aina ajatellut, että kolme pistettä lauseen lopussa tarkoittaa, että jotakin jää ns. ilmaan, että jatkoa on luvassa jne. Mutta ei kyllä hajuakaan, että miksi jotkut viljelee sitä niin runsaasti! Mulla on yksi ystävä, joka käyttää kolmea pistettä jokaikisen lauseen lopussa. En itsekkään ole täydellinen kieliopin kanssa, enkä sitä toki muiltakaan vaadi, mutta tämä tapa ärsyttää todella paljon.
Tästä samaisesta ystävästäni vähän off-topicia. Kutsun tätä ystävää Klikkiotsikko-Susannaksi, koska hän saattaa heittää minulle viestin, jossa on vain yksi sana ja nämä kolme pistettä ja hän ihan selvästi toivoo, että kysyisin lisää. Miksi ei vain voi heti ekassa viestissä kertoa koko asiaansa? Viimeisin klikkiotsikkoviesti, jonka häneltä sain: Hautajaiset... Ei mitään muuta. Siitäpä sitten kyselemään, että kuka on kuollut, milloin ja missä? Paras kylläkin oli, kun sain häneltä viestin: Oli lähellä että kuoltiin.... Säikähtäneenä rupesi tiedustelemaan, että mistä kyse ja mitä tapahtui, niin selvisi, että olivat veljensä kanssa osuneet onnettomuuspaikalle. 15 minuuttia aiemmin oli hirvi hypännyt jonkun auton tuulilasiin, mutta kaikeksi onneksi autossa olleet olivat selvinneet naarmuitta. Jos ystäväni veljensä kanssa olisivat 15 minuuttia aiemmin ajaneet siitä kohdasta, olisivat he toki voineet kuolla. Että tällainen läheltä piti tilanne.
Enemmän mua raivostuttaa tyyppi, joka laittaa tuolla samalla tyylillä kolme pilkkua lauseiden perään.
Esim. "Herkku illallinen ja lasi kuohuvaa, hmm,,,"
Moni yritys käyttää tuota mainoksissaan, esim. "Putkirempat, muut LVI-työt, kaikki onnistuu..." En tiedä muista mutta minulle tuosta saa jotenkin hälläväliämäisen asenteen. Tai jotenkin sellaisen että katsotaan jos jaksetaan, siis vetelän vaikutelman!
Haluavat olla salaperäisiä, tai eivät uskalla kertoa kaikkea koska muuten mustat kopterit tulevat ja vievät...
Vierailija kirjoitti:
Haluavat olla salaperäisiä, tai eivät uskalla kertoa kaikkea koska muuten mustat kopterit tulevat ja vievät...
Niin tai ilmavoimien Hornet tulee vanhempien talon yläpuollelle tekemään valehyökkäyksiä...
Vierailija kirjoitti:
Paras vitsi on ollut kun työkaveri oli jättänyt käsinkirjoitetun viestin joka päättyi hymyhymiöön niin että hymiö oli sivuttain tyyliin :).
Alapeukuista päätellen aika moni kirjoittaa tuon hymiön käsin vinottain. Siinähän ei ole mitään järkeä. Kyllä sen pystyy kirjoittamaan ihan normaalisti oikein päin.
Peruskoulu käymättä?
Kolmella pisteellä voidaan osoittaa, että lause jää kesken...Kolmea pistettä voi käyttää osoittamassa, että ilmaus ei ala alusta vaan on suoraa jatkoa edellä olevalle...Peräkkäisten numeroiden jonon tai muun luettelon jatkumisen voi joskus osoittaa kolmella pisteellä...Luonnontieteen ja tekniikan kielessä kolmea pistettä käytetään osoittamaan rajakohtaa,
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulu käymättä?
Kolmella pisteellä voidaan osoittaa, että lause jää kesken...Kolmea pistettä voi käyttää osoittamassa, että ilmaus ei ala alusta vaan on suoraa jatkoa edellä olevalle...Peräkkäisten numeroiden jonon tai muun luettelon jatkumisen voi joskus osoittaa kolmella pisteellä...Luonnontieteen ja tekniikan kielessä kolmea pistettä käytetään osoittamaan rajakohtaa,
:D
(Jep, vitsihän tuo on, mutta erikoiskiitokset siitä, että huomasit myös "oikeaoppisesti" jättää välilyönnit pois - se nimittäin näissä "pisteytys- ja pilkutusteksteissä" tökkii myös. Todella moni kun ei tee välilyöntiä, vaikka se totta kai kuuluu asiaan myös kolmen pisteen jälkeen.)
Se on tyylikeino, jota monet eivät hallitse. Mietipä sitä...
Vastauksena kysymykseen. Veikkaan että kolme pistettä tarkoittaa jotain "miettimistaukoa"?
Olen joskus huomannut laittavani kommentteihini kolme pistettä aivan turhaan. Kun poistan ne, huomaan että paremmaltahan se noin näyttää. Enkä tosiaan tiedä miksi olen ne pisteet sinne tunkenut, jostain syystä vain oli sellainen "fiilis". Ehkä kolme pistettä jotenkin muka pehmentää ilmaisua. Kun ajattelee virkkeen mielessään pehmeästi tai epävarmasti (vastakohta: tomerasti "töksäyttäen"), sinne saattaa helposti tulla se kolme pistettä eräänlaisena "pehmentimenä", lopun vaimentamisena tai mietteliäisyytenä.
Vertaa:
Niin, ehkä sitä vois... (Tässä kolme pistettä sopii pistettä paremmin yhteen sen kanssa, miten tuon lauseen päässään ajattelee.)
Niin, ehkä sitä vois.
Nämä jotka käyttävät todella paljon kolmea pistettä... ovatko he sitten erityisen epävarmoja tai mietteliäitä? Tai ajattelevatko he kaiken "pehmeästi"?