Miksi jotkut lisäävät jokaisen lauseen perään kolme pistettä?
Se on jotenkin äärimmäisen hermostuttava ja raivostuttava tapa. Moisella tyylillä kirjoitettua tekstiä on jotenkin todella raskas lukea, ja lisäksi miettii että yrittääkö kirjoittaja vihjata niillä pisteillään jotain? Parhaimmat tapaukset tunkevat pistepistepisteitään jopa keskeneräisten lauseiden väleihin. Miksi oi miksi????:D
Kommentit (58)
Se on avoin päättövälimerkki. Kieliopillisesti ihan oikein .
Mun anoppi watsapissa. Huokaus. Tosi rasittava lukea, vielä kun yhdistän sen hänen ääneensä, aivan kuin venyttäisi niitä viimeisiä sanoja.
Kolme pistettä tuo lauseelle elämää suuremman filosofisen merkityksen..........
Mun mies kirjottaa noin. Ihan vitun ärsyttävää! Tosin mun mies ei laita 3 pistettä vaan enemmän. Vieläkin ärsyttävämpää!
"Mitä toisin kaupasta.........onko siellä maitoa........haluatko jotain.....?"
Vaikka se kirjottaisi vain yhden sanan, aina pitää survoa niitä saatanan pisteitä!
"En tiedä.........."
"Okei........"
"Ehkä..........."
-- .. -. ..- .- . .. .... .- .. - - .- .-
Vähemmän ärsyttävää kuin päättää kaikki virkkeet huutomerkkiin. Katsokaa! nyt! vaikka!
Paras vitsi on ollut kun työkaveri oli jättänyt käsinkirjoitetun viestin joka päättyi hymyhymiöön niin että hymiö oli sivuttain tyyliin :).
Taas meni aikaa ihan turhaan tätä ketjua lukiessa ja vielä vastatessa...
Olisi pitänyt klikata jotain parempaa ketjua...
Pahinta on se, kun niitä pisteitä on jokin muu määrä kuin kolme.
Lauseen "mystisyyttä" ei voi säätää vaihtamalla pisteiden määrää, sillä siinä oikeassa merkissä on kolme pistettä. Ei kaksi. Ei neljä.
Moni ei tiedä, että kolme pistettä on oikeastaan yksi välimerkki, joka vain näyttää kolmelta pisteeltä.
Oikea kolme pistettä /pistekolmikko / ellipsi: …
Se mitä yleensä käytämme, koska olemme laiskoja tai emme tiedä paremmin (kolme erillistä pistettä): ...
Ehdottomasti väärin: .. tai ....
Suolikaksnelosella keskusteluissa näihin törmää todella usein. Monesti tekstissä on muitakin kirjoitusvirheitä. Jotenkin olen saanut sellaisen käsityksen, että etenkin vanhemmat ihmiset (50+ vuotta) kirjoittavat näin. Monesti korvaavat välilyöntejä pistejonoilla. En tiedä miksi, kun oletettavasti ovat kuitenkin perus- tai kansakoulun käyneet ja äidinkielentunneilla istuneet.
Ja tosiaan, se pilkkujen ,,,,,, käyttö on vielä karmeampaa. (Toisaalta taas, eipä niissä viesteissä yleensä mitään lukemisen arvoista muutenkaan ole. Kyllä, olen hirveä snobi ja kielioppinatsi ja kaikkea sellaista.)
No parempi kolme pistettä kuin ei pistettä ollenkaan;). Itse käytän ajoittain kolmea pistettä tai ajatusviivaa, mutta kirjoitan pohtivasti ja niinpä olisi mielestäni "tyhmää" kirjoittaa vaan lause ja piste. Ja kirjoitan paljon tekstiä vuoden aikana ja pohdin asioita syvällisesti... senpä vuoksi kai käytän pisteitä, sillä tekstini ovat tajunnanvirtaa ;). Ja minulla on paljon ajatuksia mielessä - määrä korvaa laadun ;). Olen tosin matemaattinen ja analyyttinen henkilö, mutta tykkään kirjoittaa ja pohtia asioita... kuulemma minussa on filosofisia piirteitä. Mutta olen ylpeä edellä mainitusta sekä etenkin käyttämistäni kolmesta pisteestä... ;)
Vierailija kirjoitti:
Suolikaksnelosella keskusteluissa näihin törmää todella usein. Monesti tekstissä on muitakin kirjoitusvirheitä. Jotenkin olen saanut sellaisen käsityksen, että etenkin vanhemmat ihmiset (50+ vuotta) kirjoittavat näin. Monesti korvaavat välilyöntejä pistejonoilla. En tiedä miksi, kun oletettavasti ovat kuitenkin perus- tai kansakoulun käyneet ja äidinkielentunneilla istuneet.
Ja tosiaan, se pilkkujen ,,,,,, käyttö on vielä karmeampaa. (Toisaalta taas, eipä niissä viesteissä yleensä mitään lukemisen arvoista muutenkaan ole. Kyllä, olen hirveä snobi ja kielioppinatsi ja kaikkea sellaista.)
Aah, nuo pilkut,,,,,, Jos niitä olisi edes tasan kolme kappaletta, voisi lopputulos näyttää suorastaan kauniilta.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies kirjottaa noin. Ihan vitun ärsyttävää! Tosin mun mies ei laita 3 pistettä vaan enemmän. Vieläkin ärsyttävämpää!
"Mitä toisin kaupasta.........onko siellä maitoa........haluatko jotain.....?"
Vaikka se kirjottaisi vain yhden sanan, aina pitää survoa niitä saatanan pisteitä!
"En tiedä.........."
"Okei........"
"Ehkä..........."
Vieläkin ärsyttävämpää? Kyllä nauroin.
Kolme pistettä osoittaa, että lause on jäänyt kesken, ilmauksesta puuttuu jotain tai luettelo jatkuu. Välimerkkinä kolmea pistettä käytetään varsinkin kaunokirjallisessa ja tuttavallisessa tyylissä.
Tuo on siis suoraan kieleitoimiston sivuilta ja on ihan virallinen käytäntö.
Ihmettelen myös. Varsinkin vanhemmat sukulaiseni tekevät tätä ja pahin on tosiaan tuo jos pisteiden tilalla onkin vielä pilkkuja.
Onpa kummallista, etteivät ihmiset tiedä mitä kolme pistettä lauseen perässä tarkoittaa.
Sen sijaan kolme kysymysmerkkiä ei tarkoita mitään, näyttää vain tyhmältä.
Vielä hirveämpää on käyttää hymiötä pisteenä:) olen juntti:) hymyilen:) näetkö:) mulla on hauskaa:) hymyile sieki:)!!!!!
Pisteet tarkoittavat että mietippä tätä.
Mä ymmärrän sen, että kolme pistettä tarkoittaa keskeneräistä tai pohdittavaa asiaa. Mutta mulla on yksi Facebook kaveri, joka laittaa joka lauseen väliin kolme pistettä ja ne päivitykset on pitkiä sepustuksia.
Tänään aamulla...Lähdettiin lasten kanssa kaupungille...Lapset onnellisia kun käytiin kahvilassa...Olihan ne korvapuustit hyviä...Löydettiin halvalla takki pojalle...Ruokakaupan kautta kotiin...Tein makkarakeiton...Lapset söi...
Siis tätä jatkuu ja jatkuu. En vaan enää jaksa lukea.
Minulla kolme pistettä vastaa jne. Eli ja niin edelleen. Ajatus jatkuisi jos jaksaisi kirjoittaa tai ajatella. Se on sellaista pohdintaa. Aiheesta voisi sii kirjoittaa vaikka kuinka paljon mutta...