Maisteriohjelman motivaatiokirje, vinkkejä?
Onko kenelläkän antaa vinkkejä tähän kirjeeseen?
Haen siis tradenomipohjalta maisteriksi. Tarkoituksena olisi suorittaa tutkinto etänä, koska kyseinen koulu sijaitsee yli 500 km päässä. Mutta kannattaako tätä seikkaa mainita motivaatiokirjeessä? Siis suhtautuuko luennoitsijat ym. yleensä hieman penseästi näihin "etäopiskeluihin" vai pitäisikö hieman muunnella totuttaa ja kertoa kuinka on tarkoituksena muuttaa kyseiseen kaupunkiin ja käydä kiinnostavilla luennoilla?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
On maailman mennyt kummalliseksi, kun opiskelupaikan saanti riippuu jostain motivaatiokirjelässytyksestä. Toiset ovat parempi runoilemaan kuin toiset. Toisille ei tuota ongelmaa valehdella, toiset pysyvät tiukasti totuudessa, vaikka se olisi itselle epäedullista.
Miten tällainen kirje muka mittaa sitä, miten hyvä opiskelija tai kyseisen alan työntekijä tuolisi olemaan? Eikö tuo enemmänkin seulo sieltä ne röyhkeimmät, jotka pystyvät pokkana keksimään parhaimman tarinan?
Hah oliskin! Monessa paikassa vähintään 4 arvosana opinnäytetyö mukaanlukien ja opinnäytetyö erikseen sitten vielä 4 + motivaatiokirje + op määrä + haastattelu (+hkiin kun hakee gmat ja muut).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkän tosta ulkoasusta vielä neuvoja?
Satasen seteli kannattaa taitella sinne väliin.
Suosittelen ennemmin bitcoineja. Ainakin meillä arvioijat lukevat hakemukset sähköisestä järjestelmästä, jonne se satasen seteli ei mene kovin käyttökelpoisessa muodossa:)
5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut arvioimassa noita hakemuksia, tosin toisella alalla. Ei kannata missään nimessä mainita, että aikoo opiskella etänä. Kyllä siinä arvioijat heti ajattelevat, että todennäköisyys valmistumiseesi on pieni. Toisaalta ei myöskään pidä valehdella. Älä mainitse asuinpaikastasi mitään. Oletus on kuitenkin se, että jos saat paikan, niin muutat opiskelupaikan lähelle.
Kerro, miksi ala kiinnostaa sinua ja tuo kirjeessä esiin kaikki erityiset ansiot mitä oletat sinulla olevan muihin hakijoihin verrattuna (esim. sopiva työkokemus). Jos voit kertoa, että kokemuksesi paikasta x tehtävistä y saivat sinut huomaamaan, että haluaisit opiskella lisää alaa x, niin se kuulostaa aina hyvältä. Etu on myös se, jos kerrot, että aiot opiskella täysipäiväisesti.
Joka tapauksessa tärkein valintaperuste on opintomenestyksesi amk:ssa. Jos keskiarvosi tai opinnäytteesi arvosana on liian huono (alle 4), niin sitä on hyvin vaikea paikata millään muilla ansioilla.
Mä pääsin AMK-tutkinnolla suoraan maisteriopintoihin, vaikkei ollut yhtään työkokemusta mistään tai mitään muita opintoja ja opinnäytetyön arvosana oli 2.
Whoot?? Mihin yliopistoon pääsit tuolla opintonemestyksellä? :O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut arvioimassa noita hakemuksia, tosin toisella alalla. Ei kannata missään nimessä mainita, että aikoo opiskella etänä. Kyllä siinä arvioijat heti ajattelevat, että todennäköisyys valmistumiseesi on pieni. Toisaalta ei myöskään pidä valehdella. Älä mainitse asuinpaikastasi mitään. Oletus on kuitenkin se, että jos saat paikan, niin muutat opiskelupaikan lähelle.
Kerro, miksi ala kiinnostaa sinua ja tuo kirjeessä esiin kaikki erityiset ansiot mitä oletat sinulla olevan muihin hakijoihin verrattuna (esim. sopiva työkokemus). Jos voit kertoa, että kokemuksesi paikasta x tehtävistä y saivat sinut huomaamaan, että haluaisit opiskella lisää alaa x, niin se kuulostaa aina hyvältä. Etu on myös se, jos kerrot, että aiot opiskella täysipäiväisesti.
Joka tapauksessa tärkein valintaperuste on opintomenestyksesi amk:ssa. Jos keskiarvosi tai opinnäytteesi arvosana on liian huono (alle 4), niin sitä on hyvin vaikea paikata millään muilla ansioilla.
Mä pääsin AMK-tutkinnolla suoraan maisteriopintoihin, vaikkei ollut yhtään työkokemusta mistään tai mitään muita opintoja ja opinnäytetyön arvosana oli 2.
Onko tästä paljonkin aikaa ja minkälainen todistus sulla oli muuten? Suosituimmilla aloille ainakaan nykyään melkeinpä mahdoton päästä alle 4 keskiarvolla. Ap
Tästä on vuosi aikaa. Ehkä sanomattakin selvää, ettei kyseessä ollut mikään top5 halutuimpien maisterikoulutusten listalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Whoot?? Mihin yliopistoon pääsit tuolla opintonemestyksellä? :O
Jätän yliopiston sanomatta :)
Minun ei ollut koskaan tarkoitus mennä yliopistoon ja luulin työllistyväni AMK-tutkinnollani. Meille toitotettiin, ettei kukaan niitä opinnäytetyön arvosanoja tule jälkeenpäin kyselemään. Minulla oli valmistumiskeväänä rankka elämänvaihe menossa ja sanoin oppariohjaajalleni, että tähtään työssäni siihen, että se menee läpi. Valmistuminen ajoissa oli tärkeämpää kuin arvosana. Muuten arvosanat kursseista olivat ihan hyviä, mutta tuo opinnäytetyö meni kakkosella läpi.
Vasta jälkeenpäin olen huomannut, että moniin maisteriohjelmiin on hakukelpoinen vasta vähintään 3:n AMK-työllä.
Olin onnekas.
Onko kellään muuten tietoa, että voiko liitteet lähettää sähköisesti?
Tästä ei ollut erikseen mitään mainintaa. Oli vain postitusosoite ja lisänä koulun hakjapalveluiden sähköpostiosoite, niin ilmeisesti liiteet voi lähettää myös sähköisesti?
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään muuten tietoa, että voiko liitteet lähettää sähköisesti?
Tästä ei ollut erikseen mitään mainintaa. Oli vain postitusosoite ja lisänä koulun hakjapalveluiden sähköpostiosoite, niin ilmeisesti liiteet voi lähettää myös sähköisesti?
Kysy sieltä hakijapalveluista. Ei me voida tietää ko. koulun käytäntöjä. Saattaa olla, että liitteet pitää lähettää paperilla, koska hauissa on mukana myös ulkkareita, ja heidän ulkomaalaiset todistuksensa menevät johonkin erityistarkastukseen. Missä yliopistossa maisterihaku ei päättynyt jo tammikuussa?
Vierailija kirjoitti:
Vai pystyy maisteriopinnotkin suorittamaan kirjekurssina.
Kirjekurssina? 😂
Tervetuloa vuoteen 2017 täti hyvä, ootko verkkokursseista tai oppimisympäristöistä kuullut?
Vierailija kirjoitti:
Mä opiskelen maisterintutkintoa Tampereen yliopistossa. Tällä hetkellä kasassa on 98 opintopistettä, enkä ole käynyt Tampereen yliopistorakennuksessa ikinä. Tampereellakin taisin käydä viimeksi vuonna 1997 mummun hautajaisissa.
Se on ihmeellistä miten tuon internetin kautta pystyy siirtämään tietoa kaupungista toiseen ihan noin vain.
Tervetuloa tälle vuosituhannelle :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjekurssina? 😂
Tervetuloa vuoteen 2017 täti hyvä, ootko verkkokursseista tai oppimisympäristöistä kuullut?
Nimenomaan. Olen gradua vaille valmis maisteri, ja olikohan kolmella kurssilla ja yhdessä tentissä käytävä opiskelupaikkakunnalla. Joitain kursseja kävin avoimen verkkokursseina, toisissa taas oli videoluentoja ja tosiaan nämä sähköiset oppimisympäristöt ovat käytössä joka kurssilla. Perinteisiä tenttejä ei enää juurikaan maisterisvaiheessa ole, joko harjoitustyöt tai sähköiset tentit, jotka ovat niin vahvasti pelkkää soveltamista, ettei kurssimateriaalista ole apua jos ei sitä ole jo aiemmin sisäistänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkän tosta ulkoasusta vielä neuvoja?
Satasen seteli kannattaa taitella sinne väliin.
Ok, kiitos. Satanen siis riittää, otan toisen satasen sitten pois.
Riippuu tietysti siitä, miten motivoitunut olet. 500 euron setelillä osoitat jo hyvinkin suurta motivaatiota.
Ok, kiitos. Satanen siis riittää, otan toisen satasen sitten pois.