Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies muuttui kun muutettiin minun kotipuoleen!

Vierailija
20.02.2017 |

Tutustuttiin kun opiskeltiin Turussa. Mies on varsinaissuomalainen ja minä olen Pohjois-Savosta. Muutettiin kolme vuotta sitten minun kotikylille asumaan kun sain sijaisuuden. Mieskin sai töitä mutta joutuu ajamaan noin 30 km työmatkan.

Minä olen niin onnellinen täällä kotona. Kaikki on niin tuttua ja turvallista, maisemat, murre, ihmiset jopa niiden ajatukset tuntuu jotenkin oikeilta ja hyviltä. Haluan elää täällä ja kasvattaa perheen.

Mutta ongelma on että mies ei ole sopeutunut tänne ollenkaan. Kaikki on pielessä täällä hänen mielestään. Ihmiset on kuulemma kateellisia ja selkäänpuukottaa. Ennen mies tuli toimeen mun äidin kanssa, mut nyt äitikin on huomannut muutoksen. Mies nirsoilee, on hankala, ei halua syödä samaa kuin muu perhe. Ei tykkää rukiisesta vaan aina haluaa jotain outoja limppuja.

Kylällä eivät ole oikein ottaneet miestä porukoihin. Aina kun ukot juttelee niin mies sanoo jotain tosi tyhmää ja hassun kuulista. Se miehen murre kanssa ärsyttää täällä monia niin sen takia eivät halua jutella.

Minun sisko sanoi just eilen että miten minun mies on niin herraskainen. En ole ennen ajatellut, mutta niinhän se onkin. Ennen ajattelin että ihan tavallinen mies se in, mutta nyt pitäisi laittaa puutarhaa, keräillä vinyylilevyjä ja käydä cross trainingissä.

Ja lauantaina kun sanoin että ajetaan abc:lle syömään, niin mies vain toljotti minua.

Aikaisemmin tuo ei ärsyttänyt mutta nyt on alkanut ärsyttää.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen helsinkiläinen ja "joutunut" töiden takia asumaan kaikissa muissa lääneissä, maakunnissa mitälie paitsi Rovaniemen pohjoispuolisessa Suomessa. On siis tullut katsottua suomalaisuutta monesta eri näkövinkkelistä.

Mun on pakko sanoa, että olen todella pettynyt Suomeeni. Olen elänyt kuplassa. Olen luullut, että Suomi on täynnä kaltaisiani, mutta yhtään valehtelematta Kehä III jakaa Suomen merkittävästi kahteen. Turku poislukien. Turku on vielä aito, elävä kulttuurikaupunki, sillä sieltä on helpot yhteydet maailmalle - kuten Tukholmaan. Muu Suomi on junttilaa, metsäläiskansaa, rasistista ja jämähtänyttä murjottajaa.

Suomessa on todella rikasta kulttuuriperintöä, eri murteita, eri ruokakulttuureja, kansallispukuja, vaikka mitä lahjakkuuksia. Ne hautautuvat ABC-ketjuravintoloiden, ketjuvaateliikkeiden (sanokaapa yksikin suomalainen tuppukylä, jossa ei olisi Lindexiä, Vero Modaa tai Dressmannia) ja muiden alle. Surullista. Paikallista omaleimaisuutta ei enää ole. 

En osaa sanoa ap:n ongelmaan mitään. Rakastakaa omia juurianne ja vaalikaa niitä. Älkää yrittäkö mukauttaa ja sopeuttaa toista sellaiseen, mihin se ei ole valmis.

Vierailija
22/26 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tehtailtu oikein urakalla provoja..Ihan hauska tämä on :) ABC kyllä vetää oikeisiin rafloihin tottuneelta ilmeen oudoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ha haa turkulainen hipsteri jossakin Kuopion takana. Priceless!

Eräiden on muuten vaikea tajuta miten erilaista Itä- ja Länsi-Suomessa on. Ruokakin ihan erilaista, siis perinteisesti. Ap kyllä tuntee nämä erot, vaikka provo olisikin. Minun mieheni savolaiset sukulaiset oli ihan ihmeissään kun aamiaispöydässä ei ollutkaan hapanleipää ja rieskaa, vaan omenalimppua, maustelimppua ja kakkoa. Ja me siis asutaan Satakunnassa.

Tämä todellakin jaksaa ihmetyttää, miten voi luulla, että kaikki tekee kuten itse.

Vierailija
24/26 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ha haa turkulainen hipsteri jossakin Kuopion takana. Priceless!

Eräiden on muuten vaikea tajuta miten erilaista Itä- ja Länsi-Suomessa on. Ruokakin ihan erilaista, siis perinteisesti. Ap kyllä tuntee nämä erot, vaikka provo olisikin. Minun mieheni savolaiset sukulaiset oli ihan ihmeissään kun aamiaispöydässä ei ollutkaan hapanleipää ja rieskaa, vaan omenalimppua, maustelimppua ja kakkoa. Ja me siis asutaan Satakunnassa.

Onko Savossa tavallista syödä aamupalalla hapanleipää ja rieskaa? :D Oon asunut Savossa koko elämäni enkä oo ikinä kuullu kenenkään pitävän noita normaalina aamupalana.

Vierailija
25/26 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni sopeutumattomuudessa on enemmän kyse pikkukaupunkiin muuttamisesta. (Kerroit, ettei päässyt kylällä kaveriporukkaa.)

Olen muuttanut Turusta Tampereelle. Viihdyn jopa paremmin kuin Turussa. Kaupungit ovat lähes samankokoiset. Tampereella on silti mukavan rentoa.

En millään viihtyisi pikkukaupungissa, kuten Pieksämäellä (jossa olin viikon viime kesänä). Siellä ei ole oikein mitään. Kaikki liian pientä. (En ole tajunnut, että Citymarket voi olla tavallisen ruokakaupan kokoinen, mutta siellä oli.) Siellä oli pari Suomen laajuista yksityisen lääkäriaseman vastaanottoa. Joo-o. Yksi tai kaksi yleislääkäriä vain neljä tai kuusi tuntia saatavilla. Ei erikoislääkäreitä.)

Vierailija
26/26 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylällä eivät ole oikein ottaneet miestä porukoihin. Aina kun ukot juttelee niin mies sanoo jotain tosi tyhmää ja hassun kuulista. Se miehen murre kanssa ärsyttää täällä monia niin sen takia eivät halua jutella.

Minun sisko sanoi just eilen että miten minun mies on niin herraskainen. En ole ennen ajatellut, mutta niinhän se onkin. Ennen ajattelin että ihan tavallinen mies se in, mutta nyt pitäisi laittaa puutarhaa, keräillä vinyylilevyjä ja käydä cross trainingissä.

Ja lauantaina kun sanoin että ajetaan abc:lle syömään, niin mies vain toljotti minua.

Aikaisemmin tuo ei ärsyttänyt mutta nyt on alkanut ärsyttää.

No ei ihmekkään jos miestä v*tuttaa! Kaukana kotoa, lähin Savon ulkopuolinen sivilisaatio ulottumattomissa, vähättelet hänen kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia, eikä ihmiset tunnu "omilta". Kyllä tuo mustakin tuntuu että paskaa puhutaan selän takana kerta tiiät mitä miehestäs ajatellaan koko kylässä.

Kai sä tajuut, et sun mies muutti sun luo ihan vain sun takia? Ei se sinne kotikunnalles tullut koska se ois paras paikka asua. Turku on ns. suurkaupunki Suomen mitoissa, niin mutto voi tuntua kulttuurishokilta jos kaikki on ihan erilaista kun mihin on tottunut. Kaikki tuttu ja turvallinen, ystävät yms. jääny taakse.

Ja sua ärsyttää, kun mies on jättänyt kaiken tutun taakseen eikä pussaa jalkojasi kun kerrot että lenkki lähimmälle abc:lle on romanttisuuden huipentuma.

Siis voi v*ttu. Ehkä ois aika osoittaa vähän empatiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi