Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies muuttui kun muutettiin minun kotipuoleen!

Vierailija
20.02.2017 |

Tutustuttiin kun opiskeltiin Turussa. Mies on varsinaissuomalainen ja minä olen Pohjois-Savosta. Muutettiin kolme vuotta sitten minun kotikylille asumaan kun sain sijaisuuden. Mieskin sai töitä mutta joutuu ajamaan noin 30 km työmatkan.

Minä olen niin onnellinen täällä kotona. Kaikki on niin tuttua ja turvallista, maisemat, murre, ihmiset jopa niiden ajatukset tuntuu jotenkin oikeilta ja hyviltä. Haluan elää täällä ja kasvattaa perheen.

Mutta ongelma on että mies ei ole sopeutunut tänne ollenkaan. Kaikki on pielessä täällä hänen mielestään. Ihmiset on kuulemma kateellisia ja selkäänpuukottaa. Ennen mies tuli toimeen mun äidin kanssa, mut nyt äitikin on huomannut muutoksen. Mies nirsoilee, on hankala, ei halua syödä samaa kuin muu perhe. Ei tykkää rukiisesta vaan aina haluaa jotain outoja limppuja.

Kylällä eivät ole oikein ottaneet miestä porukoihin. Aina kun ukot juttelee niin mies sanoo jotain tosi tyhmää ja hassun kuulista. Se miehen murre kanssa ärsyttää täällä monia niin sen takia eivät halua jutella.

Minun sisko sanoi just eilen että miten minun mies on niin herraskainen. En ole ennen ajatellut, mutta niinhän se onkin. Ennen ajattelin että ihan tavallinen mies se in, mutta nyt pitäisi laittaa puutarhaa, keräillä vinyylilevyjä ja käydä cross trainingissä.

Ja lauantaina kun sanoin että ajetaan abc:lle syömään, niin mies vain toljotti minua.

Aikaisemmin tuo ei ärsyttänyt mutta nyt on alkanut ärsyttää.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin muuttui. Mitä muuta oletit, jos kotiseudullasi miestäsi kohdellaan tuolla tavalla? 

Vierailija
2/26 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska. Hyvä aihe komediaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän miestäsi. Sulla on vielä napanuora katkasematta ja savolaisethan on maan kuuluja sisäänpäin lämpenemisestä.

Vierailija
4/26 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääliksi käy miestä. Anna miehen lähteä normaaliin maailmaan ja te voitte siellä elää keskenänne murteidenne kanssa...

Vierailija
5/26 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on päivänselvää. Ei savossa pysty elämään kukaan muu kuin savolainen. Enkä sano tätä vitsinä.

Vierailija
6/26 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitko sinä sopeutunut miehen kotiseudulle, jossa sinun murteellesi, tavoillesi ja mielipiteillesi nauretaan? Vai saattaisiko se kenties ärsyttää sinua?

Vierailija
7/26 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on jotenkin hieman liian yliampuva ja vanhanaikainen. Mielessäni heräsi jopa pienen pieni epäily siitä, että tämä on (jokseenkin erikoinen) provo.

Vierailija
8/26 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on jotenkin hieman liian yliampuva ja vanhanaikainen. Mielessäni heräsi jopa pienen pieni epäily siitä, että tämä on (jokseenkin erikoinen) provo.

Voi olla, mut mulla on lähes identtinen kokemus.

Vierailija
9/26 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättäen ap katosi. Eikö vastaukset miellyttäneet?

Vierailija
10/26 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savolaisuus on murhaa kenelle hyvänsä, mutta varsinaissuomalaiselle varmaan ihan erityisesti.

Vierailija
11/26 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin hieman epäilen tätä provoksi, ihmettelen vain, miten kukaan jaksaa kirjoittaa noin pitkän tarinan.

Vierailija
12/26 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astetta paremmin kirjoitettu, viihdytti ja selvästi uppoaa hyvin, 8/10

Vierailija
13/26 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ha haa turkulainen hipsteri jossakin Kuopion takana. Priceless!

Eräiden on muuten vaikea tajuta miten erilaista Itä- ja Länsi-Suomessa on. Ruokakin ihan erilaista, siis perinteisesti. Ap kyllä tuntee nämä erot, vaikka provo olisikin. Minun mieheni savolaiset sukulaiset oli ihan ihmeissään kun aamiaispöydässä ei ollutkaan hapanleipää ja rieskaa, vaan omenalimppua, maustelimppua ja kakkoa. Ja me siis asutaan Satakunnassa.

Vierailija
14/26 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

3/5

Vierailija
15/26 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän miestäsi. Minä turkulainen opiskelin vuoden Savossa. En kestänyt enempää. Oli pakko päästä takaisin normaalien ihmisten pariin. 10 vuotta myöhemmin yritin seurustella savolaisen miehen kanssa, mutta ei, ei onnistunut. Savolaiset ovat jotenkin niin kuin peilikuvia tavallisesta ihmisestä. Tekevät ja ajattelevat kaiken päinvastoin kuin normaali ihminen. Ja sitten vielä se murre, jota ei ymmärrä kukaan ulkopuolinen.

Vierailija
16/26 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän miestäsi. Minä turkulainen opiskelin vuoden Savossa. En kestänyt enempää. Oli pakko päästä takaisin normaalien ihmisten pariin. 10 vuotta myöhemmin yritin seurustella savolaisen miehen kanssa, mutta ei, ei onnistunut. Savolaiset ovat jotenkin niin kuin peilikuvia tavallisesta ihmisestä. Tekevät ja ajattelevat kaiken päinvastoin kuin normaali ihminen. Ja sitten vielä se murre, jota ei ymmärrä kukaan ulkopuolinen.

Täsmälleen samat kokemukset. Lisäksi se ruokakulttuuri ( suolaa ja rasvaa joka paikkaan), alkoholikulttuuri ihan aikuisilla ihmisillä (aikuiset ihmiset aivan tolkuttomassa örvellyskunnossa ja se oli ihan ok, vastaavaa en ole etelässä kokenut). Ihan kamala junttimeininki kaikin puolin, ollaan sisäänpäin lämpiäviä, kytätään ja juorutaan, ei sovellu etelä-suomalaiselle, ei varsinkaan varsinais-suomalaiselle.

Vierailija
17/26 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero tai muuttakaa neutraalimmalle paikkakunnalle.

Mulle tuollainen kauhistus oli Häme. Stadilaisena en pystynyt sopeutumaan hämäläisyyteen edes 10 vuoden aikana. Muutettiin pois miehen kotiseuduilta kun lopulta sanoin, että se on ero jos ei muuteta.

Vierailija
18/26 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisitko sinä sopeutunut miehen kotiseudulle, jossa sinun murteellesi, tavoillesi ja mielipiteillesi nauretaan? Vai saattaisiko se kenties ärsyttää sinua?

Se että jossain savossa kiusataan muualta tulleita, ei tarkoita että muualla maassa toimitaan samoin.

Vierailija
19/26 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täsmälleen samat kokemukset. Lisäksi se ruokakulttuuri ( suolaa ja rasvaa joka paikkaan), alkoholikulttuuri ihan aikuisilla ihmisillä (aikuiset ihmiset aivan tolkuttomassa örvellyskunnossa ja se oli ihan ok, vastaavaa en ole etelässä kokenut). Ihan kamala junttimeininki kaikin puolin, ollaan sisäänpäin lämpiäviä, kytätään ja juorutaan, ei sovellu etelä-suomalaiselle, ei varsinkaan varsinais-suomalaiselle.

Tuntuu olevan aika paljon näitä joilla on vuoden tai parin kokemus Savosta. Jotakinhan siellä on "erilailla" jos ihmiset lähtee sieltä pois.

Vierailija
20/26 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ABC -kohta vähän epäilyttää. On kolme vuotta asuttu Savossa ja nyt vasta ap on ehdottanut ABC:tä. Toljottiko mies siksi? Vai onko mies asioinut siellä aiemmin mielellään (myös Varsinais-Suomessa saa ABC-gourmeeta), mutta nyt ei huvittanut?

Joku ehdotii tästä komediaa. Romaani ainakin on olemassa, Arvid Järnefeltin Pakolaiset. Siinä muutetaan nimenomaan länsirannikolta Savoon. Ap:n kannattaa ehkä tutustua siihen?

Miteh muuten ap viihdyit Turussa ja miten sinuun suhtauduttiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi