Vatsa toimimaan ilma tupakkaa. Vinkkejä?
Lopetin tupakoinnin ja vatsa vain jumittui, vaikka jätin kokemuksesta viisastuneena vehnät ja muut ummettavat pois, sekä lisäsin kuitua ja veden juontia.
En enää kestänyt turvotusta ja jumia, joten olen tänään polttanut 6 tupakkaa. Nyt vatsa toimii ja olen joutunut ravaamaan vessassa koko päivän. Olo on hyvä, eikä vatsa ole löysällä tai turvonnut se vain toimii hyvin vilkkaasti.
Mikä avuksi, koska haluaisin kuitenkin pysyä savuttomana?
Laksatiivit vetävät mahan aivan kuralle, joten olisi hyvä jos joku muu apu löytyisi.
Kommentit (9)
Lisäyksenä vielä. Olen kärsinyt oudoista selkäkivuista savuttomuuteni ajan. Nyt ne hävisivät ja jalkakaan ei puudu niin helposti.
Kasvispitoinen ruokavalio kunnon rasvalisällä. Kyllä se suoli alkaa toimia ilman tupakkaakin. Hätätilassa syö pussillinen xylitolpurkkaa.
Lopetin polttamisen marraskuun lopussa, veti vatsan aivan jumiin. Jätin ruokavaliosta pois kaiken ummetusta aiheuttavan, lisäsin reippaasti vihanneksia (syön väh. 500g päivässä), muutin ruoka-ajat todella säännöllisiksi ja kävelen vähintään 45 min päivässä. Illalla otan magnesiumin. Aamu- ja iltapuuron seassa menee 1 rkl pellavansiemenrouhetta. Ajoittain menee myös psylliumia.
Kuukausi sitten vatsa lähti jo toimimaan paremmin, luulin, että se olisi jo ohi. Vaan ei, heti kun jätin psylliumin ja pellavansiemenrouheen pois sekä puolitin magnesiumannoksen, tuli ummetuskin takaisin yhtä pahana kuin ennenkin. Nyt mennään aiemmalla kaavalla taas ja valitettavasti tämä ei tästä heti helpota, menee todennäköisesti vähintään viikko, ennen kuin vatsan toiminta on taas parempaa... :/
Joka tapauksessa, tavallisesti lopettamisesta aiheutuva ummetus ei kestä näin kauaa. En oikein tiedä miksi tämä on kohdallani ollut näin pitkäaikainen ongelma. Lopetin myös kahvin juomisen samaan aikaan ja ruokavaliokin vaihtui melko paljon, joten kai se on vaan kaikki muutokset yhdessä vetäneet kropan ihan jumiin.
Ehdottomasti sen arvoista tosin. Ummetus on ikävää, mutta olen todella paljon virkeämpi ja iloisempi nykyään. :)
Vierailija kirjoitti:
Lisäyksenä vielä. Olen kärsinyt oudoista selkäkivuista savuttomuuteni ajan. Nyt ne hävisivät ja jalkakaan ei puudu niin helposti.
Selkäkipu voi liittyä ummetukseen. Jalan puutuminen taas verisuonten toiminnan muutoksiin.
Hernekeitto. Härkis. Pavut. Kaikki palkokasvit ylipäätään.
Kuivatut luumut.
Laktoosi.
Kaurapuuro ja siihen ruisleseitä. Laku. Päärynät, appelsiinit. Nämä auttoivat minulla. Lopetus kyllä todella jumittaa mahan.
Pellavansiemenistä saatava lima.