Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei kai vaan veritulppa??

Vierailija
19.02.2017 |

Kaaduin tämän viikon keskiviikkona ja sääri sai kaatuessa osumaa. Sääri oli alkuun kipeä mutta päivän-parin jälkeen kipua oli enää jalkaan koskettaessa.
Sääri on mustunut koko ajan enemmän ja enemmän, ja nyt mustelma yltää jo polvesta nilkan sisäsyrjään asti.
Turvotusta on myös jonkin verran mutta ei mitenkään pahasti. Eniten turvotusta on mielestäni nilkassa mikä ihmetyttää jonkin verran, sillä nilkkaa en satuttanut rytäkässä.
Nyt tänään iltapäivästä yhtä kohtaa sääressä on alkanut taas sattumaan, ja kyseistä kohtaa kuumottaa myös jonkun verran.
Pitääkö tässä nyt lähteä äkkiä päivystykseen, ei kai vaan kyseessä voi olla veritulppa? Olen myös viimeisilläni raskaana joten turvotusta on tuonkin vuoksi jonkin verran.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä kävisin tarkistuttamassa, jos olisin sinä. Varsinkin kun olet vielä raskaana.

Vierailija
2/9 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en edes kaatunut vaan jalka lipesi jäällä. Nyt 2 pv ollut takareisi ja saman puolen kylki kipeänä. Liukastumiset on pahoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

SYYT!!

Pitkä liikkumattomuus esimerkiksi sairauden tai pitkän lentomatkan vuoksi. Lennolla riskiä lisää vielä asento, jossa istuimen reuna voi haitata alaraajojen laskimoverenkiertoa. (ks. «Lentomatka ja terveys»1)

Alaraajojen vammat, esimerkiksi kipsatut murtumat

Suuret leikkaukset ja niihin liittyvä vuodelepo

Ehkäisytabletit etenkin tupakoivilla naisilla

Raskaus

Vaikea sairaus, etenkin syöpä

Lihavuus. Laskimotukoksen uusiutumisriski ylipainoisilla (10 kiloa tai enemmän) on kaksinkertainen normaalipainoisiin verrattuna.

Perinnölliset hyytymishäiriöt ovat harvinaisia. Tavallisin näistä on erään hyytymistekijän (FV) geenin mutaatio (ks. «Perinnöllinen verisuonitukos (veritulppa)»2).

Alaraajan syvän laskimotukoksen tyypilliset oireet ovat pohkeen turvotus, leposärky ja arkuus sekä kävellessä tuntuva kipu. Usein oireena on vain jokin näistä. Laskimoveritulppa voi salakavalasti olla myös kokonaan oireeton. Raskausaikana syvä laskimotukos kehittyy tyypillisesti vasempaan alaraajaan.

Vierailija
4/9 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en edes kaatunut vaan jalka lipesi jäällä. Nyt 2 pv ollut takareisi ja saman puolen kylki kipeänä. Liukastumiset on pahoja.

Ikinä en ole näin pahaa jälkeä saanut aikaan kaatumalla.

Normaalisti kaatumisista tulee mulle pieni mustelma, mutta nyt tosiaan polvesta nilkkaan asti pelkkää mustelmaa. Verta ei tullut ollenkaan ja alkuun ajattelinkin pääseväni todella vähällä. Kunnes tosiaan hieman myöhemmin alkoi koipi mustumaan...

ap

Vierailija
5/9 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalisti kaatumisista tulee mulle pieni mustelma, mutta nyt tosiaan polvesta nilkkaan asti pelkkää mustelmaa. Verta ei tullut ollenkaan ja alkuun ajattelinkin pääseväni todella vähällä. Kunnes tosiaan hieman myöhemmin alkoi koipi mustumaan...

ap

Siellä on sisäinen verenvuoto ja siksi se mustuu. Jos verisuonessa olisi tulppa niin ettei verta kiertäisi ollenkaan niin et edes tuntisi koko jalkaa enään eikä se toimisi ollenkaan.

Vierailija
6/9 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Infoa kirjoitti:

SYYT!!

Pitkä liikkumattomuus esimerkiksi sairauden tai pitkän lentomatkan vuoksi. Lennolla riskiä lisää vielä asento, jossa istuimen reuna voi haitata alaraajojen laskimoverenkiertoa. (ks. «Lentomatka ja terveys»1)

Raskaus

Lihavuus. Laskimotukoksen uusiutumisriski ylipainoisilla (10 kiloa tai enemmän) on kaksinkertainen normaalipainoisiin verrattuna.

Perinnölliset hyytymishäiriöt ovat harvinaisia. Tavallisin näistä on erään hyytymistekijän (FV) geenin mutaatio (ks. «Perinnöllinen verisuonitukos (veritulppa)»2).

Alaraajan syvän laskimotukoksen tyypilliset oireet ovat pohkeen turvotus, leposärky ja arkuus sekä kävellessä tuntuva kipu. Usein oireena on vain jokin näistä. Laskimoveritulppa voi salakavalasti olla myös kokonaan oireeton. Raskausaikana syvä laskimotukos kehittyy tyypillisesti vasempaan alaraajaan.

Tässä on kyse oikeasta jalasta ja tosiaan sääri on kyseessä, ei pohje. Eli turvotusta on hieman oikeassa sääressä ja nilkassa ja kuumotusta/kipuilua sitten aika keskellä säärtä pienellä alueella. 

Ei ole ikinä ennen ollut tällaista ongelmaa, joten olen ihan kuutamolla mitenmissäjamihin tulppa voi tulla. 

ap

Vierailija
7/9 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Siellä on sisäinen verenvuoto ja siksi se mustuu. Jos verisuonessa olisi tulppa niin ettei verta kiertäisi ollenkaan niin et edes tuntisi koko jalkaa enään eikä se toimisi ollenkaan.

Eli jos kyseessä olisi tulppa niin tämä olisi alkanut selkeästi oireilemaan nopeammin kaatumisen jälkeen eikä vasta muutaman päivän jälkeen?

ap

Vierailija
8/9 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä Infoa kirjoitti:

SYYT!!

Raskaus

Tässä on kyse oikeasta jalasta ja tosiaan sääri on kyseessä, ei pohje. Eli turvotusta on hieman oikeassa sääressä ja nilkassa ja kuumotusta/kipuilua sitten aika keskellä säärtä pienellä alueella. 

Ei ole ikinä ennen ollut tällaista ongelmaa, joten olen ihan kuutamolla mitenmissäjamihin tulppa voi tulla. 

ap

Soita sairaalapäivystykseen ja kysy mitä pitäis tehdä tullakko näytille vai mitä tehdä, kun olet vielä raskaanakin.

Vierailija
9/9 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut jo muutama veritulppa (se geenivirhe..), ensimmäinen tuli oikeaan jalkaan, kun putosin portaissa ja kyllä se aika pian onnettomuuden jälkeen (n 5 tuntia) rupesi särkemään levossa ja turposi. Koska oot raskaana, ni kannattaisi ehkä kuitenkin soittaa päivystykseen ja kysyä neuvoa niiltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi