Neuvoja kaivataan! Miten oppisin rentoutumaan? (Olen kamala stressaaja)
Taas olen siinä tilanteessa, että on edess erittäin inhottavat ja raskaat 10 viikkoa, enkä tiedä yhtään miten jaksan ne läpi (opiskelen siis ja edessä harjoittelu) Vapaapäiväni (kuten tämä viikonloppu) kuluvat siinä, että stressaan jo valmiiksi tulevaa viikkoa ja ajattelen koko ajan "voi ei, kohta taas maanantai", lasken aamusta asti tunteja, että kuinka kauan mulla on aikaa olla hereillä, ennen kuin pitää mennä nukkumaan.
En saa harjoittelua edeltävinä iltoina edes telkkaria katsottua kun ahdistaa tulevat päivät.
Miten oppisin rentoutumaan? En jaksa tämmöistä älytöntä stressiä. Konkreettisia neuvoja kaipaisin. Kuinka saisin tämän olon käännettyä niin, että voisin nauttia esim. aamuvuoron jälkeen siitä, että mulla on koko ilta vapaata?
Kommentit (5)
Oon samanlainen. En tiiä, onko näistä apua, mutta
- Kävele metsässä. Hiljaisuus ja vihreys rentouttavat.
- Tee jotain hyvää ruokaa. Aika kuluu huomaamatta ja myös keho ja mieli tykkäävät.
- Sauna on ikiaikainen ja toimiva keino rentoutua. Jos jaksat, yhdistä siihen juoksu- tai kävelylenkki ja saunan jälkeen manikyyri, pedikyyri, venyttely ja jokin hyvä vartalovoide.
- Hyvä ja mukaansatempaava kirja voi saada ajatuksia pois stressin aiheesta.
- Tämä on ehkä tärkein ja vaikein. Opettele kääntämään ajatteluasi. Mitä oikeastaan pelkäät? Mikä olisi kamalinta, mitä voisi sattua? Miten toimit jos ja kun se kaikkein kamalin tapahtuu? Mistä pidät elämässäsi? Miten voisit vahvistaa sitä? Mistä pidät itsessäsi?
- Ylipäätään tuo elämääsi kauniita asioita. Nauti niistä.
Itse esimerkiksi stressaan jatkuvasti siitä, että näytän rumalta ja kamalalta ja toiseksi siitä, että unohdan tärkeitä asioita. Jotenkin on auttanut se, että jo illalla asettelen kivat vaatteet valmiiksi ja mietin, miten laitan hiukset. Sitten vain olen päivän ajan sellainen kuin olen ja koitan hyväksyä puutteeni. Unohteluun on auttanut pidemmät yöunet, äärimmäisen tiukka ja tarkka kalenterijärjestelmä, useammat kappaleet aurinkolaseja, puuterirasioita, kampoja jne.
Silti stressaan edelleen. Tsemppiä arkeesi!
Vierailija kirjoitti:
Oon samanlainen. En tiiä, onko näistä apua, mutta
- Kävele metsässä. Hiljaisuus ja vihreys rentouttavat.
- Tee jotain hyvää ruokaa. Aika kuluu huomaamatta ja myös keho ja mieli tykkäävät.
- Sauna on ikiaikainen ja toimiva keino rentoutua. Jos jaksat, yhdistä siihen juoksu- tai kävelylenkki ja saunan jälkeen manikyyri, pedikyyri, venyttely ja jokin hyvä vartalovoide.
- Hyvä ja mukaansatempaava kirja voi saada ajatuksia pois stressin aiheesta.
- Tämä on ehkä tärkein ja vaikein. Opettele kääntämään ajatteluasi. Mitä oikeastaan pelkäät? Mikä olisi kamalinta, mitä voisi sattua? Miten toimit jos ja kun se kaikkein kamalin tapahtuu? Mistä pidät elämässäsi? Miten voisit vahvistaa sitä? Mistä pidät itsessäsi?
- Ylipäätään tuo elämääsi kauniita asioita. Nauti niistä.
Itse esimerkiksi stressaan jatkuvasti siitä, että näytän rumalta ja kamalalta ja toiseksi siitä, että unohdan tärkeitä asioita. Jotenkin on auttanut se, että jo illalla asettelen kivat vaatteet valmiiksi ja mietin, miten laitan hiukset. Sitten vain olen päivän ajan sellainen kuin olen ja koitan hyväksyä puutteeni. Unohteluun on auttanut pidemmät yöunet, äärimmäisen tiukka ja tarkka kalenterijärjestelmä, useammat kappaleet aurinkolaseja, puuterirasioita, kampoja jne.
Silti stressaan edelleen. Tsemppiä arkeesi!
Hyviä neuvoja, erityisesti nuo, mitä kannattaisi tehdä. Itse olen myös huomannut, että hyviä ovat sellaiset harrastukset, joihin pitää keskittyä täysin ja edes se tunti vapaa-ajalla saada mieli pois täysin muusta. Sellaisia on paljon, joten kannattaa valita itselle sopiva. Eli vaikka lautapeli, jossa et voi ajatella muuta kuin pelin kulkua, tai hyvä kirja tai jonkun asian opettelu.
up