Antaisitko 18-vuotiaan ostaa itselleen auton?
Kommentit (17)
Ei siinä ole mitään antamista. Tuon ikäinen saa ostaa vaikka talon, jos siihen on varaa omasta takaa. Eihän se sulle kuulu millään tavalla, miten se omia rahojaan käyttää.
Täysi-ikäinen ihminen ei tarvitse ap:n lupaa yhtään mihinkään.
No tietysti. Tosin varmistaisin kyllä, että rahaa löytyy myös auton kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ostaa itse säästämillään rahoilla?
Itse otin tuon ikäisenä asuntolainan. Omarahoitusosuus itse säästämilläni rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Minä en varmistaisi. Toteaisin vain, mitä kuluja siitä aiheutuu ja että minä en niitä kustanna.
Ap käy alapeukuttamassa kaikki kommentit, jotka eivät mene hänen tahtonsa mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. En ryhtyisi tuollaisessa asiassa täysi-ikäisen lapseni maksumieheksi. Eiköhän 18-vuotias ymmärrä että autosta on myös kuluja, jos on sellaisen päättänyt itse hommata.
Ensin kysyisin, miten hän aikoo maksaa auton käyttökulut. Auton hinnan lisäksi pitää löytyä reilusti rahaa, sillä sitä menee vaikkei ajaisi metriäkään. Minulla ja miehellä on omat autot, joita lapset saavat lainata tarvittaessa, joten niillä pärjätään. Parempaankin rahat voi laittaa.
Kannattaa huomioida että ikis ei enää tee niitä 30v mies ei voi pitää 18v naista viehättävänä vaan hän on siirtynyt näihin "saako vanhemmat antaa 18v naisen tehdä x" ketjuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en varmistaisi. Toteaisin vain, mitä kuluja siitä aiheutuu ja että minä en niitä kustanna.
Sinä et varmistaisi, minä varmistaisin. Parempi laskea vaikka yhdessä niitä kuluja kuin antaa lapsensa - niin täysi-ikäinen kuin onkin - tehdä hankinta johon ei oikeasti ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et varmistaisi, minä varmistaisin. Parempi laskea vaikka yhdessä niitä kuluja kuin antaa lapsensa - niin täysi-ikäinen kuin onkin - tehdä hankinta johon ei oikeasti ole varaa.
Eiköhän 18-vuotias osaa itse laskea ne kulut. Muistuttaa toki voi asiasta ja ilmoittaa että on valmis auttamaan laskemisessa tarvittaessa, mutta asenteesi on liian holhoava kun kyse on täysi-ikäisestä. Kaikki 18-vuotiaat eivät enää edes asu kotona. Kasvatus on mennyt jotenkin pieleen jos tuon ikäinen ei pysty itse arvioimaan onko varaa vai ei.
Milläs muullakaan se eka auto hankitaan kuin omilla rahoilla?
Siis normaalit ei-kultalusikkaperseessä syntyneet, joilla vanhemmat kustantaa elämisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän 18-vuotias osaa itse laskea ne kulut. Muistuttaa toki voi asiasta ja ilmoittaa että on valmis auttamaan laskemisessa tarvittaessa, mutta asenteesi on liian holhoava kun kyse on täysi-ikäisestä. Kaikki 18-vuotiaat eivät enää edes asu kotona. Kasvatus on mennyt jotenkin pieleen jos tuon ikäinen ei pysty itse arvioimaan onko varaa vai ei.
Vaikka kuinka olisi järkevästi kasvatettu, niin esimerkiksi vakuutusmaksujen suuruus voi tulla yllätyksenä. Myös aikuisilla voi järki jäädä kakkoseksi, kun jotain oikein himoitsee, saati sitten nuorella jolla ei vielä ole kokemusta tuon kokoluokan hankinnoista. Ei se nyt ihan niinkään mene, että 18-vuotispäivään mennessä pitäisi olla kaikki ohjeet ja neuvot annettuna ja sen jälkeen ei saisi auttaa ja tukea enää missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kuinka olisi järkevästi kasvatettu, niin esimerkiksi vakuutusmaksujen suuruus voi tulla yllätyksenä. Myös aikuisilla voi järki jäädä kakkoseksi, kun jotain oikein himoitsee, saati sitten nuorella jolla ei vielä ole kokemusta tuon kokoluokan hankinnoista. Ei se nyt ihan niinkään mene, että 18-vuotispäivään mennessä pitäisi olla kaikki ohjeet ja neuvot annettuna ja sen jälkeen ei saisi auttaa ja tukea enää missään.
Samaa mieltä. Täysi-ikäisyys ei tarkoita että on kypsä päättämään ja huolehtimaan omista asioistaan eikä 18-vuotiaalla ole siihen edes oikeutta. Jos nuori sanoo että ei halua apua, sitä annetaan "pakolla". Joskus pitää vähän painostaa että kyllä minä tulen nyt siihen pöydän ääreen istumaan ja laskemaan kanssasi vaikka nuori sanoisikin ei. Vanhemmilla on oikeus kieltää myös esim. omilleen muutto.
Vierailija kirjoitti:
Ap käy alapeukuttamassa kaikki kommentit, jotka eivät mene hänen tahtonsa mukaisesti.
Ei käy, AP on hit-n-run trolli joka tuskin käy koskaan postaamissaan ketjuissa.
Ei siinä ole mitään antamista. Täysi-ikäinen tekee rahoillaan mitä lystää.