Tässä todellinen syy, miksi ihmiset hankkivat lapsia!
Aika monelle yksilölle ja pariskunnalle tulee jossakin vaiheessa, yleensä kolmenkympin korvilla, sellainen olo, että pitäisi ottaa elämässä "seuraava askel": saada jotakin muutosta, uudistua, rakentaa kunnossa olevien perusteiden päälle jotakin merkityksellistä. Sitten nämä ihmiset katselevat ympärilleen tässä elämän supermarketissa ja etsivät vaihtoehtoja.
Aika monet päätyvät hankkimaan lapsia, koska se on se merkitystuote, jonka takana on isoin markkinointikampanja ja joka on parhaiten esillä. Muut vahtoehdot hukkuvat sinne alahyllyille, koska sellaiset asiat kuin yrityksen perustaminen, taiteelliselle työlle omistautuminen, vagabondiksi heittäytyminen tai hyväntekeväisyys ovat kuki yksinään aika harvinaisia valintoja, ja lasten hankinta on se yleisin ja ilmeisin.
Luulen, että kun asenteet pikku hiljaa muuttuvat, ja ihmiset alkavat uskoa, ettei lapsia tarvitse tulevaisuuden yhteiskuntaan hankkia edes vanhuuden turvaksi, vanhemmuuden suosio vähenee ja muiden vaihtoehtojen kasvaa.
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Veit sanat suustani!
Siis ap vei sanat suustani!
Hyvin sanottu. Itse olen kolmen kympin korvilla ja elämä (ja parisuhde) hyvällä ja vakaalla mallilla. Nyt olisi uuden suunnan aika. Olen tajunnut, että juuri nämä tunteet ovat otolliset lasten hankinnalle.
Emme me lapsia ole tekemässä, mutta ymmärrän, jos joku tahtoo luoda itselleen ja elämälleen merkitystä "helposti".
Todella harva on niin itseohjautuva, että osaa kunnolla edes miettiä vaihtehtoja. Mennään lauman mukana vanhemmuuteen, koska niin nyt vain kuuluu tehdä. Ehkä 20 % ihmisistä on oikeasti sellaisia, jotka ovat "syntyneet vanhemmiksi" ja joille lasten hoitaminen ja heidän tarpeisiinsa vastaaminen on todella palkitsevaa. Ei millään voi olla, että joku 80–90 % ihmisistä olisi oikeasti onnellisimmillaan noin rankassa roolissa!
Mä vaan halusin äidiksi ja perheen. Mulla oli lapsuudessa onnellinen ja hyvä perhe. Sitä mallia elämässä halusin jatkaa itsekin, ei ole sen monimutkaisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Höpsön pöpsön.
Miten niin höpsön pöpsön? Syntyvyys vähenee koko ajan ja on enemmän veloja.
Ihminen on yksi eläin muiden joukossa, ja miten eläimet selviytyvät vuosisadoista toiseen? No jatkamalla sukua, ei ihme että menee vaistoissa yrittäjyyden tai taiteellisen harrastuneisuuden ohi...
Oletteko ajatelleet sitä että lisääntyminen ja elämän jatkaminen on kirjoitettu ihmisen biologiaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko ajatelleet sitä että lisääntyminen ja elämän jatkaminen on kirjoitettu ihmisen biologiaan.
Juu, on kirjoitettu. Niin on ulostaminenkin. -ap
Minun ei edes pitänyt tulla raskaaksi mutta vaikka on ollut rankkaa ja virheitä tehty niin kai olen jotain oikeinkin tehnyt koska lapseni seurassa minulla on hyvä olla ja vaikka olen useinkin se paskaäiti(?) niin "rakastan sua" lienee totta, puolin ja toisin.
Sitä on kai sellainen sanonta kuin "islantilaiset kertovat mielellään kongolaisille helteestäselviämisneuvoja..."
Mulla on lapsettomia ystäviä, mutta he ovat jotenkin erilaisia kuin palstan velat. He ovat sen asian kanssa sinut, että eivät halua lapsia. Tästä syystä me ei koskaan väännetä tämmösiä juttuja kuin tällä palstalla. Näistä todisteluketjuista paistaa läpi että asian käsittely on vielä ihan kesken, että vielä etsitään syitä miksi ei haluta lapsia. Siinä vaiheessa kun sen on omassa päässään käsitellyt siitä tuskin on tarve jauhaa sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nimenomaan. Paskantaminen on pakollista ja kaikki sitä tekee. Lisääntyminen ei ole pakollista, mutta vietin vuoksi useimmat ainakin yrittää. Merkitystä voi kyllä hankkia monesta lähteestä silti. Aika monella menestyneellä yrittäjällä ja taiteilijalla on myös lapsia, koska heidät toivotaan eri tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lapsettomia ystäviä, mutta he ovat jotenkin erilaisia kuin palstan velat. He ovat sen asian kanssa sinut, että eivät halua lapsia. Tästä syystä me ei koskaan väännetä tämmösiä juttuja kuin tällä palstalla. Näistä todisteluketjuista paistaa läpi että asian käsittely on vielä ihan kesken, että vielä etsitään syitä miksi ei haluta lapsia. Siinä vaiheessa kun sen on omassa päässään käsitellyt siitä tuskin on tarve jauhaa sen enempää.
Moni enemmistöönkin kuuluva tuntee tarvetta puolustella oman valintansa paremmuutta. Vielä enemmän tämä pätee vähemmistönä oleviin mielipiteisiin, kuten vapaaehtoiseen lapsettomuuteen. Minä keskustelen asiasta mielelläni, vaikka asia on kannaltamme täysin selvä. Etenkin kun vaimokin on jo 46-vuotias.
Eiköhän suurin osa tee lapsia jotta pääsee saa yhteiskunnan etua ja pystyy välttämäään työntekoa ja verojenmaksua. Loisiminen oin Suomessa erityisen suosittua kun rahaa tulee ovista ja ikkunoista kun vain pyöräyttää muksun.
Velapariskunta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni enemmistöönkin kuuluva tuntee tarvetta puolustella oman valintansa paremmuutta. Vielä enemmän tämä pätee vähemmistönä oleviin mielipiteisiin, kuten vapaaehtoiseen lapsettomuuteen. Minä keskustelen asiasta mielelläni, vaikka asia on kannaltamme täysin selvä. Etenkin kun vaimokin on jo 46-vuotias.
Minusta se on jotenkin sellainen asia ettei siinä ole niin paljon keskusteltavaa ellei sitten ole siinä miettimisvaiheessa . En usko että sitä voi tyhjentävästi selittää oikein kumminkaan päin, ei silloin kun haluaa lapsia tai kun ei halua. Itse ainakin koin halun saada lapsi ja sen saamisen ja hoivaamisen hyvin eläimellisenä viettinä, jota en pysty selittämään. Ei sitä voi verrata johonkin yrityksen perustamiseen tai matkusteluun. Ei mikään muu juttu ole koskaan tuntunut sellaisena tarpeena. Jos sitä tunnetta ei ole niin koko touhu vaikuttaa varmasti siltä että miksi kukaan tuohon haluaa. Onhan se nyt helpompaa kun ei ole lapsia.
Mä oikeasti jotenkin myös tietoisesti halusin nähdä geenieni jatkumisen, sen että musta varmasti jää jotain tänne toivottavasti myös lastenlasten, lastenlastenlasten jne myötä, vaikka he tekevätkin omat valintansa. Oma kuolema ei harmita. Taiteen tekeminen on eri tavalla palkitsevaa ja historiaan jäävää. Mä en ajatellut, että haluan lapsen tekevän elämästäni onnellisempaa. En muutenkaan ole haaveillut varsinaisesti onnellisesta elämästä. Uskon että monia kiinnostaa kokea se haaste ja ristiriita, mikä omien lasten kasvattamisessa ja omien tarpeiden jonkinasteisessa sivuun jättämisessä on, ja sen laadun rakkaus, mikä muuten jää kokematta. Varmaankin velat haluavat enemmän muita asioita kuin näitä asioita, joten valitsevat luopua näistä asioista saadakseen jotain muuta, joka on heille tärkeämpää. Mä en ole ihminen, jolle vanhemmuus tässä yhteiskunnassa ja kulttuurissa olisi helppoa tai luontevaa, mutta valitsin sen silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nimenomaan. Paskantaminen on pakollista ja kaikki sitä tekee. Lisääntyminen ei ole pakollista, mutta vietin vuoksi useimmat ainakin yrittää. Merkitystä voi kyllä hankkia monesta lähteestä silti. Aika monella menestyneellä yrittäjällä ja taiteilijalla on myös lapsia, koska heidät toivotaan eri tarpeeseen.
Ihmisellä ei ole lisääntymisviettiä, ainoastaan seksuaalivietti ja suojeluvietti. -ap
Höpsön pöpsön.