Suomessa koulukiusaaminen tuomitaan yleensä yksiselitteisesti
Mutta katsokaapa esimerkiksi USA:laisten keskusteluja aiheesta! Niissä on hyvin erilainen sävy ja usein painotetaan, että kiusatun tulisi ottaa itseään niskasta kiinni ja puolustautua.
Kommentit (10)
Niin? Siitähän tuo kertoo, että jenkit on idiootteja.
Ja sitten USA:ssa ihmetellään kouluampumisia. Se logiikka?
Et oo tainnu olla itte se kiusattu. Suomessa kun vika tuntuu aina olevan kiusatussa. Kiusaajia täällä paapotaan.
Ja se onkin Jenkit, jossa on valtava määrä syrjäytyneitä ihmisiä, kouluampujia ja vakavasti mielenterveysongelmaisia.
Tämä johtuu siitä, että Suomessa kaikki mieltävät itsensä joko uhreiksi tai neutraaleiksi. Kukaan ei koskaan pidä itseään kiusaajana, vaikka haukkuisi päivät pitkät netissä Miss Helsinkiä ja Uinoa.
Minä olin aikoinani koulukiusattu. En vielä tänäkään päivänä ymmärrä MITÄ minun olisi pitänyt tehdä? Miten ottaa itseäni niskasta kiinni ja puolustautua?
Vierailija kirjoitti:
Mutta katsokaapa esimerkiksi USA:laisten keskusteluja aiheesta! Niissä on hyvin erilainen sävy ja usein painotetaan, että kiusatun tulisi ottaa itseään niskasta kiinni ja puolustautua.
Jep jep, rynkky vaan selkään ja opin tielle.
Minua kiusattiin, suhtauduin asiaan niin että olen parempi kuin muut, kotoa kait oli peritty jo lapsena tieto siitä kuka ja millainen olen. Nimittelyt ei uponneet.
Yhdysvalloissa arvostetaan selkärankaa ja vastuuntuntoa. Euroopassa ollaan niin aivopestyjä, että itsensä puolustaminen nähdään negatiivisessa valossa ja uhriutumiseen kannustetaan. Täällä ei ole aseenkanto-oikeutta. Valtio on ankara ja vahva, yksilö alistettu!