Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tilastotieteen opiskelu: valtiotieteelliseen vai matemaattis-luonnontieteelliseen?

Vierailija
17.02.2017 |

Helsingin yliopistossa mahdollista opiskella näissä kahdessa tiedekunnassa. Mutta miten nämä käytännössä eroavat? Miten näiden välillä oikein osaa paattaa? Millaisia eroja valinta tuo ajatellen työllistymistä?

Muutenkin kokemukset tilastotieteen opiskelusta sekä työllisyys tilanteesta ovat erittäin tervetulleita! :)

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä sivuaineet sua kiinnostavat?

Vierailija
2/10 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtsikkaan, jos haluat hyvännäköisiä tyttöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo suoritanut perusopinnot tietojenkasittelytieteesta sekä psykologiasta, mutta tyollistymismahdollisuuksia parantaakseen luen mielelläni vielä yhden tai parikin sivuainekokonaisuutta lisää. :) mikä isi hyodyllisinta?

Ja nro 2 kiitos vinkistä, mutta olen nainen ja hetero :D

Vierailija
4/10 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen lukuisia kirjoitusvirheitä, puhelin ei oikein osaa suomea joten korjailee ihan miten sattuu!

-Ap

Vierailija
5/10 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
6/10 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo suoritanut perusopinnot tietojenkasittelytieteesta sekä psykologiasta, mutta tyollistymismahdollisuuksia parantaakseen luen mielelläni vielä yhden tai parikin sivuainekokonaisuutta lisää. :) mikä isi hyodyllisinta?

Uu namnam. Ootko sinkku? Voitais vähän SPSS & chill ;)

Vierailija
7/10 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tilastotiedehän siirtyy valtsikasta pois. Jäljelle jää vain ne johdantokurssit, jotka on monellle valtsikalaiselle pakollisia. Tilastotieteen sisältävä koulutusohjelma on jatkossa mat-lussa.

Johan tuo on ollut tiedossa pari vuotta.

Vierailija
8/10 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uu namnam. Ootko sinkku? Voitais vähän SPSS & chill ;)

Mielummin PSPP...

Vierailija
9/10 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpaankaan. Ellet halua pitkäaikaistyöttömäksi.

Vierailija
10/10 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matikan opiskelija enkä kiinnostunut tilastotieteestä, mutta vastaan nyt kuitenkin sen verran mitä osaan, vaikka syvällisempää tietoa ei ole.

Sanoisin, että valtsikka on parempi jos suuntautuu enemmän yhteiskunta- tai humanistisiin tieteisiin, matlu taas luonnontieteisiin. Tilastotiede on kuitenkin eräänlainen aputiede, joka liittyy johonkin tutkimuskohteeseen, kuten

- sosiaalipolitiikka, taloustiede, psykologia...

- biologia, fysiikka, maantiede...

Esimerkiksi jos kiinnostaa joku biomatematiikka tai biometria, niin en menisi valtsikkaan. Toisaalta jos kiinnostaa sosiaali- ja käyttäytymistieteet niin valtsikka voi olla parempi vaihtoehto. Tosin esimerkiksi mainitsemasi psykologia voi hyvin liittyä myös luonnontieteisiin (biologinen psykologia, neurotiede).

Suuri osa opinnoista on tietysti samoja eikä nuo tutkinnot niin tarkkarajaisia koskaan ole. Valtsikan tilastotieteessä taitaa pääaineessa olla joku pakollinen yhteiskuntatieteiden kokonaisuus. Molemmissa tiedekunnissa on tilastotieteen pääaineessa erilaisia opintosuuntia, mutta niillä on merkitystä vasta aine- ja syventävissä opinnoissa.