En ole tänään syönyt mitään, enkä aio syödäkään. Olen taas ajautunut syömishäiriökierteeseen.
Olen sairastanut vuosikausia Binge Eating Disorderia, eli BED, kyseessä siis lihavan ahmimishäiriö. Kärsin siitä noin ikävuodet 16-32. Sain apua ja opettelin syömään oikein ja vihdoin noin 35-vuotiaana aloin pitää itseäni jotenkin terveenä.
Joulun jälkeen muutaman stressaavan asian vuoksi syöminen on karannut täysin käsistä. Paino on noussut tammikuun alusta jo 10 kiloa.
Ihan esimerkiksi eilen söin aamulla puuroa ja ajattelin, että nyt vain lopetan sen ahmimisen ja kun menen töissä lounaalle, syön normaalisti, kotona välipalan, päivällisen ja iltapalan. Ennen lounasta tulikin kiireellinen meno ja lounas jäi kokonaan välistä. Nälkäisenä menin sitten kaupan kautta kotiin ja söin nämä:
- 6 Arnold'sin munkkia/muffinia
- 300g suklaalevy
- 300g sipsejä
- yksi Pågen pullapussi
- kaksi Omar-munkkia
- kolme Bebe-leivosta
En saa enää syömistä raiteille, viikkokausia mennyt jo näin. Pienikin stressi ohjaa minut suoraan leivoshyllyille. Työkaverin läksiäiskakku triggeröi ahmimisen ja menen suoraan kauppaan ostamaan lisää herkkuja.
Mitä teen? Tätä menoa painan kesällä 30 kiloa enemmän :(
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tutulta :/
Epäilen että minulla on EDNOS (uutena nimenä ilmeisesti OSFED?), nyt 5 vuotta siis sellaista rumbaa ahmimisen ja laihduttamisen välillä. Ahminta- tai laihdutuskausi kestää yleensä jotakin viikon ja muutaman kuukauden väliltä. Kuvio on yleensä tämä: ahmintaa, paino nousee -> paniikki, nyt on pakko laihduttaa -> dieetti, tulos yleensä 1-10 kg väliltä -> repsahdus joka johtaa uuteen ahmimiskauteen, paino tulee takaisin, usein tuplana... ja kierre jatkuu.
Viimeiset puoli vuotta on mennyt paremmin, olen yrittänyt syödä kunnon annoksia perusterveellistä kotiruokaa miettimättä lihomista tai laihtumista. Kesän ja syksyn välillä laihduin tällä tavoin 7 kiloa. Joulu- ja tammikuu meni taas ahmiessa mutta lihosin onneksi vain 2 kg takaisin. Nyt olen helmikuussa onnistunut palaamaan tasaiseen syömiseen ja pudottanut nuo 2 kg. Eihän tämäkään ehkä hyvältä kuulosta, mutta vielä vuosi sitten tuollainen -7 +2 -2 olisi tapahtunut kuukauden sisällä, eli siltä osin koen nykytilanteen ihan hyväksi.
Ainoa neuvo minkä voin siis antaa on syödä säännöllisesti ns. "tavallisia" annoksia, täyttävää ja monipuolista ruokaa. Herkkujakin voi välillä syödä - itse en siihen tosin pysty sillä se laukaisee taas hillittömän mättöämisen.
Ja tietenkin ammattilaiselle tai ystäville/perheelle puhuminen varmasti auttaa, minä en vain ole pystynyt sitä tekemään koska häpeän itseäni niin paljon. Uskon myös monien ihmisten reaktion olevan se "Lopeta toi pelleily, mikset vaan syö normaalisti."
Neuvoni sulle ; heitä puntari mäkeen. Et tee sillä mitään, oikeesti!!
Liiku joka päivä edes vähän!
Ja tee kaikkesi, ettet aloita enää yhtään laihdutuskuuria tai mitään muuta vastaavaa koska ne on syömishäiriöisen tuho.
Ei ei ei näin! Ethän sä voi laihtua jos päätät, että nyt en kyllä syö. Kun ei se ruoka ole niinkuin alkoholi, että sen käytön voi vaan lopettaa. Siitä seuraa vaan hirveä nälkä, ahmiminen ja morkkis.
Nyt alat syödä terveellisesti ja säännöllisesti. Aamulla vähintään puuro ja marjoja. Aamupäivällä hedelmä. Lounaaksi jotain oikeaa ruokaa jossa on kasviksia, rasvaa ja proteiinia. Esim. joku keitto ja lisäksi voileipä. Iltapäivällä vaikka rahka ja hedelmä. Päivälliseksi taas oikeaa ruokaa, leipä ja levitettä. Iltapalaksi vaikka puuro/leipä/pähkinöitä ja hedelmä. Jos aikoo laihtua niin säännöllinen ateriarytmi on tosi tärkeää. Eikä niistä herkuista saa tärkeitä vitamiineja ja hivenaineita joita elimistösi tarvii, siksikin mielialat heittelee.
Kissanainen kirjoitti:
Ei ei ei näin! Ethän sä voi laihtua jos päätät, että nyt en kyllä syö. Kun ei se ruoka ole niinkuin alkoholi, että sen käytön voi vaan lopettaa. Siitä seuraa vaan hirveä nälkä, ahmiminen ja morkkis.
Nyt alat syödä terveellisesti ja säännöllisesti. Aamulla vähintään puuro ja marjoja. Aamupäivällä hedelmä. Lounaaksi jotain oikeaa ruokaa jossa on kasviksia, rasvaa ja proteiinia. Esim. joku keitto ja lisäksi voileipä. Iltapäivällä vaikka rahka ja hedelmä. Päivälliseksi taas oikeaa ruokaa, leipä ja levitettä. Iltapalaksi vaikka puuro/leipä/pähkinöitä ja hedelmä. Jos aikoo laihtua niin säännöllinen ateriarytmi on tosi tärkeää. Eikä niistä herkuista saa tärkeitä vitamiineja ja hivenaineita joita elimistösi tarvii, siksikin mielialat heittelee.
Useimmat syömishäiriöiset tietää ravitsemussuositukset ja sen "miten pitäisi syödä" paremmin kuin kukaan -
mutta silti käyttäytyy kuin käyttäytyy.
Syömishäiriö on mielen sairaus.
Et sä masentunuttakaan saa parantumaan käskemällä sen piristyä.
Eikös bulimiaa kannattais kokeilla? 2x maku, ilman kaloreita