Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammattikoulusta erottaminen

Vierailija
16.02.2017 |

Hei.

Mulla ei oikein oo ketään kelle uskaltasin tästä aiheesta puhua joten pakko avautua tänne.

Olen 20v lähihoitaja-opiskelija ja opiskelen tällähetkellä jo neljättä vuotta. Tarkoitukseni oli valmistua alunperin keväällä 2016, mutta se ei onnistunut. Sairastelin paljon ja läheiseni menehtyi. Opiskeluaikaani pidennettiin kevääseen 2017, mutta sekään ei riittänyt. Loppuvuodesta & nyt alkuvuodesta kertyi poissaoloja perhesyiden vuoksi, jotka estivät viimeiseen harjoitteluun lähdön. Myös pieni osa teoriasta puuttuu. Nyt minua uhkaillaan jo erottamisella koulusta ja olen todella ahdistunut. Ensi viikolla on tarkoitus jutella opon ja koulutuspäällikön kanssa.

Mitä minä teen jos minut erotetaan ja mitä se käytännössä edes tarkoittaa? Opintoja on kuitenkin niin vähän jäljellä, että en ymmärrä miksei minun annettaisi suorittaa niitä loppuun.. jos minut erotetaan, voinko enää koskaan hakea kyseiseen kouluun uudestaan? Ja mitä ongelmia tämä aiheuttaa jatkossa jos yritän hakea muihin kouluihin? Osaisiko joku valaista? Pelottaa ja ahdistaa :( minua ei tällähetkellä juuri kiinnosta muut kuin lähihoitajaksi opiskelu niin en todellakaan tiedä mitä teen jos minut potkitaan pois..... kiitos etukäteen vastauksista!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä nyt suorittaa ne asiat ja valmistua. Tuskin sinua erotetaan jos oikeasti opiskelet ja suoritat niitä jäljelläolevia asioita. Jos opiskelusi ei jostain syystä etene yhtään mihinkään ja "poissaoloja vaan kertyy" niin tottakai sinut saatetaan erottaa.

Olethan esittänyt lääkärintodistukset niistä sairasteluistasi, ettet ole vaan jättänyt tulematta.

Vierailija
2/12 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, mä oon 25v ikuisuusopiskelija. Älä stressaa.  Jos käy niin että sinut erotetaan, niin sinun pitää hakeutua työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi. Koska olet alle 25-vuotias, sinun ensisijainen tehtävä on hakeutua uudestaan johonkin kouluun. Jos et terveydentilasi takia kykene, (masennus tms) niin suosittelen hakemaan sairaslomaa, en osaa neuvoa kyllä että miten. Aika psykologille? lääkäriltä lähete? Mutta älä huoli tuosta erottamisesta. Se ei vaikuta millään lailla sun elämään, paitsi että opintotuki katkeaa ja saatat joutua maksamaan takasin viime kuun tuen. Varaa aika sos. toimistoon jos et pysty maksamaan sitä, selitä heille tilanne. Mun tietääkseni kunnat tarjoaa vielä harkinnanvaraista toimeentulotukea, mitä sinä mun mielestä voisit saada. Eli ei kun vaan uutta koulua kehiin, voit vaihtaa alaakin jos siltä tuntuu. Tsemppiä! Älä oikeesti huoli. Kaikki järjestyy

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ole aikanasi ilmoittanut kouluun poissaolojesi syitä? En tiedä, onko ammattikouluissa samaa käytäntöä kuin korkeakouluissa, että voi olla joko läsnä- tai poissaolevana. Sen tiedän, että aiheellisten poissaolojen vuoksi ei eroteta.

Mutta miten sinä ajattelit selvitä töissä, jos jo kouluaikana tulee niin valtavasti poissaoloja? Sinun pitäisi ryhdistäytyä, niin vaikealta kuin se tuntuukin.

Oikeasti, jos opintosi nyt jäävät kesken, voit suorittaa ne tavalla tai toisella loppuun. Ehkä näyttökokeilla, ehkä erillisillä kursseilla, mutta kyllä sinä tutkinnon saat valmiiksi, ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
4/12 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ovat vielä antaneet sulle ajan mennä opon ja koulutuspäällikön kanssa niin tuskin ovat päättäneet sinua vielä erottaa mutta opintojen pitää alkaa etenemään ja vauhdilla. Jos olet tällä hetkellä kykenemätön opiskelemaan terveyssyistä niin hankkiudu sairauslomalle, saatat saada pitää opinto-oikeutesi. Selittely perhesyillä ei auta asiaa, niihin ei voi montaa vuotta peräkkäin vedota eikä joka yskässä ja nuhassa voi kotiinkaan jäädä jos jo ennestään on poissaoloja liikaa ja hommat tekemättä. Opintojen pitää edetä, se on kylmä totuus. 

Eli nyt mietit itse tarkkaan oletko kykenevä opiskelemaan, ei tekosyitä eikä selittelyjä että olen kyllä mutta kun perhesyyt ja sitten varpaaseen sattui ja sitten oli yskää ja flunssan tuntua vaan oletko vai ei. Onko tilanne sellainen että pystyisit esim huomenna aloittamaan vaaditun harjoittelun ja suorittamaan sen loppuun? Jos omassa terveydentilassasi on jotain ongelmaa niin ota asia hoitoon. Jos ongelmat koskevat vain läheisiäsi niin mieti miten järjestätte asiat niin että sinun koulunkäynti ei enää häiriinny. Sinun on turha mennä sinne tapaamiseen selittelemään ja lupailemaan asioita ellet oikeasti sitoudu siihen että hoidat koulun. Koska tuo tapaaminen saattaa olla viimeinen mahdollisuutesi, jos lupailet siellä tyhjiä ja sitten et pidä sanaasi niin kyllä ne sinut erottaa. 

Tulevaisuuttasi tuo erottaminen ei uhkaa, saat kyllä tutkinnon suoritettua loppuunkin tavalla tai toisella mutta et heti etkä ilman vaivaa. Joudut kenties aloittamaan opinnot alusta ja sinulle hyväksiluetaan nuo nyt jo suoritetut opinnot. Tosin kuulostaa siltä että sinulta on vuosi sitten puuttunut aika reilustikin opintoja jos et vuodessa ole päässyt edes lähelle maalia, osa teorioista ja yksi kokonainen harjoittelu puuttuu tässä vaiheessa kun valmistuminen piti olla lähes vuosi sitten? Ei ihan selity kyllä edes sillä läheisen kuolemalla.. Ikävä sanoa mutta läheisen kuolema sinällään ei ole tekosyy kuukausien toimettomuudelle :/ Asia erikseen on sitten kuolemaa mahdollisesti seuranneet ongelmat masennuksen tai ahdistuksen kanssa. Mutta jos sellaisesta on asianmukainen todistus lääkäriltä niin ei se ole ongelma opintojen kannalta. 

Vierailija
5/12 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun piti siis valmistua keväällä 2016 mutta kevään opinnot meni metsään sairastelun ja läheisen kuoleman vuoksi? Valmistuminen siirtyi keväälle 2017 mutta ei ole onnistumassa nytkään koska taas on perhesyitä ja poissaoloja? Saanko kysyä että mitä teit viime syksyn? Sanot että loppuvuotena kertyi poissaoloja mutta kai siinä välissä nyt oli edes kuukausia jolloin pystyit koulua käymään, miksi opinnot ei edenneet? Ihmettelen ettei kela ole jo vaatinut selvityksiä siitä miksi opinnot ei etene koska kuulostaa siltä että ne ovat viimeisen vuoden aikana joko edenneet todella vähän tai sitten olet ollut jo viime keväänä (ennen sairastelua ja läheisen kuolemaa) aika pahasti jäljessä. 

Toisen asteen oppilaitoksilla on velvoite oppilaiden opintojen etenemisestä. Sinulla on luultavasti vielä mahdollisuus vakuuttaa opo ja koulutuspäällikkö siitä että nyt alkaa tapahtumaan ja opinnot etenevät mutta kolmatta mahdollisuutta enää tuskin saat. Jos tosissasi aiot jatkaa opiskelua niin mene tapaamiseen valmiiden suunnitelmien kanssa, esittele heille aikataulusi jolla valmistut ja pysy siinä aikataulussa. Ei se tarvitse olla kevät kun sinun opintosi valmistuvat ja tuskin se heille sopiikaan että valmistuminen siirretään kevääseen 2018. 

Vierailija
6/12 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään pahoin, että opiskelet sinulle sopimatonta alaa. Poissaoloja on kertynyt paljon epämääräisistä syistä, kuinka pärjäät työelämässä?

Vierailija
7/12 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule, se opiskeluaika on ihan laissa määrätty "Opiskelija, joka ei ole suorittanut tutkintoa tai koulutusta 1–3 momentissa säädetyssä ajassa, katsotaan eronneeksi. Eronneeksi katsotaan myös sellainen opiskelija, joka pätevää syytä ilmoittamatta on poissa opetuksesta, jos on ilmeistä, ettei hänen tarkoituksenaan ole jatkaa opintoja."

180 osp ammatillinen pt pitäisi saada kasaan 3 vuodessa ja erityisistä syistä voidaan myöntää 4. vuosi. Ihmetyttää nämä amiksessa veronmaksajien rahoilla roikkuvat jotka eivät tajua ettei se vetelehtiminen ole ilmaista: yksi opiskelija amiksessa maksaa n. 9000€/vuodessa veronmaksajille! Ja sitten siellä kehdataan vätystellä. Mielestäni 3 vuoden jälkeen amisopiskelun pitäisi muuttua jollakin tavalla vastikkeelliseksi. suurin syy opintojen venymiseen ovat turhat poissaolot.

Vierailija
8/12 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP täällä. Elikkä tosissaan siitä ei ole kyse, että olisin vaan jättänyt menemättä kouluun, todistukset löytyy kyllä. Ja tosiaan tällähetkellä muut ovat harjoittelussa, joten olen tässä täysin toimettomana. Olen tehnyt myös kaikki rästit mitkä pystyin, mutta teoriaopintoja ei pysty enää näin jälkikäteen tekemään, koska se etten ole ollut läsnä tunneilla, ei tietenkään voi korvata tehtävillä. Lisäksi kun muut tulevat harjoittelusta, osa valmistuu ja osa tekee vielä valinnaisen tutkinnon osan. Sen olen itse tehnyt jo viime vuonna.. kyllähän tämä aika toivottomalta näyttää, ja ymmärrän täysin jos opiskeluaikaani ei pystytä enää jatkamaan.

Yleensä ajattelen aina, että asioilla on tapana järjestyä tavalla tai toisella mutta tällähetkellä tuntuu umpikujalta. Mutta maanantaina olen viisaampi.

Vierailija
9/12 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus maksaa rahaa ja siinä on säännöt miten täytyy edistyä opinnoissa että saa jatkaa. Koulutus tulee keskeyttää jos näyttää siltä ettei opiskelijalla ole edellytyksiä valmistua.

Meille kaikille on kuitenkin mahdollista tulla eteen vastoinkäymisiä jotka haittaavat opiskelua. Jos kyseessä ovat väliaikaiset ja ohimenevät ongelmat niin koulun on mahdollista antaa lisää aikaa ja mahdollisesti muutakin tukea.

Nyt sinun täytyy osoittaa että kohtaamasi ongelmat ovat väliaikaisia ja koska haet pidennystä jo toisen kerran niin myös että syyt ovat niin sanotusti hyväksyttäviä. Opettajiesi täytyy myös pystyä esittämään ratkaisunsa omille esimiehilleen, joten he tarvitsevat kirjallisia dokumentteja kyseisistä ongelmista voidakseen hankkia sinulle vielä uuden jatkoajan. Lopuksi tarvitset vielä kirjallisen suunnitelman siitä miten ja missä ajassa meinaat suorittaa opintosi loppuun.

Ala siis ensin kokoamaan sinulla olevia papereita ongelmistasi. Lääkärintodistukset esimerkiksi voivat olla hyviä, kaikkein rajuimpia masennusdianooseja en kuitenkaan esittäisi. Perhesyistä mieti myös tarkkaan mitä kerrot. Lasten korvatulehduskierteet lääkärintodistuksilla ovat erinomaisia. Ne selittävät poissaoloja pitkiltä ajoilta ja niitä hyväksytään vielä tulevaisuudessakin. Poliisiraportit perheriidoista on hiukan huonompi vaihtoehto, sitä tietenkin lieventää jos voit osoittaa että toinen osapuoli on muuttanut pois. Lopuista ongelmista kirjoitat sitten itse selvityksen mitkä ne ongelmat olivat ja miten olet päässyt näistä kaikista yli että voit jatkaa opintoja. Tuo yli pääseminen voi tarkoittaa myös että miten aiot päästä niistä yli, mutta se saattaa johtaa siihen että tarvitset hieman aikaa niiden toteuttamiseen ennen kuin voit jatkaa opiskeluja.

Tärkeintä on se että näistä käy ilmi että olet nyt (tai koska) kykenevä jatkamaan opintojasi.

Seuraavaksi listaat itsellesi kaikki puuttuvat opintosuoritukset sekä omat vahvuutesi ja heikkoutesi niiden suorittamiseen. Sitten kirjoitat itsellesi henkilökohtaisen opintosuunnitelman, eli milloin meinaat tehdä minkäkin opintosuorituksen. Opettajat arvostavat sitä jos osaat realistisesti arvioida omia kykyjäsi, joten kirjoita siihen myös riskianalyysi, eli ne hyvät ja huonot puolet ja mitä tapahtuu jos huonot puolet pääsevät voitolle. Jos pystyt kirjoittamaan tähän esimerkiksi harjoitteluita tarkoilla päivämäärillä ja sovittujen harjoittelupaikkojen nimillä niin olet vahvoilla.

Jo pelkästään se että olet pystynyt tuottamaan tuollaisen näytön ja osoittamaan kykyä suunnitella asioita pitkäjänteisesti pitäisi olla riittävä näyttö antaa sinun jatkaa opiskelusi loppuun. Vielä kun osoitat haastattelussa vahvaa sitoutumista opiskelujasi kohtaan niin eiköhän se jatko sieltä irtoa.

Vierailija
10/12 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli niin jäätävän hyvä kommentti että UP!

Tuo toimii niin moneen paikkaan!

Vierailija
11/12 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutus maksaa rahaa ja siinä on säännöt miten täytyy edistyä opinnoissa että saa jatkaa. Koulutus tulee keskeyttää jos näyttää siltä ettei opiskelijalla ole edellytyksiä valmistua.

Meille kaikille on kuitenkin mahdollista tulla eteen vastoinkäymisiä jotka haittaavat opiskelua. Jos kyseessä ovat väliaikaiset ja ohimenevät ongelmat niin koulun on mahdollista antaa lisää aikaa ja mahdollisesti muutakin tukea.

Nyt sinun täytyy osoittaa että kohtaamasi ongelmat ovat väliaikaisia ja koska haet pidennystä jo toisen kerran niin myös että syyt ovat niin sanotusti hyväksyttäviä. Opettajiesi täytyy myös pystyä esittämään ratkaisunsa omille esimiehilleen, joten he tarvitsevat kirjallisia dokumentteja kyseisistä ongelmista voidakseen hankkia sinulle vielä uuden jatkoajan. Lopuksi tarvitset vielä kirjallisen suunnitelman siitä miten ja missä ajassa meinaat suorittaa opintosi loppuun.

Ala siis ensin kokoamaan sinulla olevia papereita ongelmistasi. Lääkärintodistukset esimerkiksi voivat olla hyviä, kaikkein rajuimpia masennusdianooseja en kuitenkaan esittäisi. Perhesyistä mieti myös tarkkaan mitä kerrot. Lasten korvatulehduskierteet lääkärintodistuksilla ovat erinomaisia. Ne selittävät poissaoloja pitkiltä ajoilta ja niitä hyväksytään vielä tulevaisuudessakin. Poliisiraportit perheriidoista on hiukan huonompi vaihtoehto, sitä tietenkin lieventää jos voit osoittaa että toinen osapuoli on muuttanut pois. Lopuista ongelmista kirjoitat sitten itse selvityksen mitkä ne ongelmat olivat ja miten olet päässyt näistä kaikista yli että voit jatkaa opintoja. Tuo yli pääseminen voi tarkoittaa myös että miten aiot päästä niistä yli, mutta se saattaa johtaa siihen että tarvitset hieman aikaa niiden toteuttamiseen ennen kuin voit jatkaa opiskeluja.

Tärkeintä on se että näistä käy ilmi että olet nyt (tai koska) kykenevä jatkamaan opintojasi.

Seuraavaksi listaat itsellesi kaikki puuttuvat opintosuoritukset sekä omat vahvuutesi ja heikkoutesi niiden suorittamiseen. Sitten kirjoitat itsellesi henkilökohtaisen opintosuunnitelman, eli milloin meinaat tehdä minkäkin opintosuorituksen. Opettajat arvostavat sitä jos osaat realistisesti arvioida omia kykyjäsi, joten kirjoita siihen myös riskianalyysi, eli ne hyvät ja huonot puolet ja mitä tapahtuu jos huonot puolet pääsevät voitolle. Jos pystyt kirjoittamaan tähän esimerkiksi harjoitteluita tarkoilla päivämäärillä ja sovittujen harjoittelupaikkojen nimillä niin olet vahvoilla.

Jo pelkästään se että olet pystynyt tuottamaan tuollaisen näytön ja osoittamaan kykyä suunnitella asioita pitkäjänteisesti pitäisi olla riittävä näyttö antaa sinun jatkaa opiskelusi loppuun. Vielä kun osoitat haastattelussa vahvaa sitoutumista opiskelujasi kohtaan niin eiköhän se jatko sieltä irtoa.

Kiitos paljon vaivannäöstä!! Tämä auttoi ja paljon.

Vierailija
12/12 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää nyt ei aina pidä paikkaansa. Ite suoritin opintoja vaaditut 140op 7kk ja koska sairastuin ennen näyttöä, meinattiin erottaa kun opinnot ei etene, vaikka opintoaikaakin vielä lähes 1,5vuotta. Jokainen koulu käyttää omaa logiikkaa ja päättelyä, eikä se oo aina kovi kaan johdonmukaista. Sairaanakin suoritin kursseja, ei muuten tota määrää olis tossa ajassa tehty ilmna mitään hyväksilukuja, mutta näyttöihin en tietenkään sairaana lähde

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä