Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetysvaatteista - tarvitaanko niitä?

Vierailija
16.02.2017 |

Keskiraskaudessa elellään ja aloin miettiä tulevaa mahdollista imetystä. En kovinkaan mielelläni ostaisi varsinaisia imetysvaatteita imetykseen tarkoitettuja rintaliivejä lukuun ottamatta, sillä toivon vaatteille paljon pidempää käyttöikää.

Onko joku teistä imettäneistä pärjäillyt ihan tavallisilla vaatteilla, vaikka napillisiin (kaulus)paitoihin panostamalla? Vai onko ajatukseni jo tuhoon tuomittu? :D Onko napitettavien paitojen lisäksi joitain muita käteviä vaatteita, joita voisi käyttää myös imetyksen jälkeen?

Kommentit (22)

1/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trikoovaatteet, joissa on suht iso kaula-aukko toimivat hyvin. Myös puserot ja mekot, joissa on kietaisuleikkaus. Hyvin pärjäsin ilman erillisiä imetysvaatteita. ☺ Helpoin on varmaan toppi ja neuletakki yhdistelmä.

Vierailija
2/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin esimerkiksi HM:n toppeja voi hyödyntää, ovat niin venyvää matskua että saa hyvin vedettyä rinnan alle. Palautuvatkin ihan ok, eli voi käyttää myös imetyksen jälkeen. Imetystopit ainakin itsellä tuppasivat venymään. Imetyspaitoja en tarvinnut vaan käytin löysiä neuleita joita nostin tai juuri napitettavia paitoja :) Ja siksi siis toppi alla ettei maha ja liivit niin paista imettäessä. Kalliita perustoppeja en ostaisi etteivät veny muodottomaksi. Kannattaa paidoissa huomioida kuitenkin koko, rintavarustus kun tuppaa monesti hieman kasvamaan imetysaikana (ja ei ainakaan itselläni ole vielä palautunut takaisin normaaliksi imetyksen loputtua, tosin osa raskaiskiloistakin jäljellä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v olen nyt yhteensä imettänyt, enkä ole tarvinnut. Imetysliivit on ollut. Yleensä vaan nostan paidanhelmaa sen verran. Käytän varsin korkeavyötäröisin housuja ja olen hoikka niin en ole kokenut siinä ongelmaa.

Vierailija
4/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli trikoisia imetyspaitoja. Ihan tarpeeseen tulivat, kun imetystä oli 3,5 vuotta putkeen.

Vierailija
5/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaimettomat topit, ainakin näin talvella. Saa just jonkun napitettavan neulospaidan alle. Liivit on ihan must, mulla ainakin kun on isot rinnat muutenkin. Ja toinen nänni vuotaa kun vauva toisella.

Tein ite pari paitaa vanhoista topeista vakoiltuani imetyspaitoja kaupassa (hintavia nekin), alle pitkä perustoppi johon tissien kohdalle viillot, päälle lyhyempi, joka siis nostetaan ylös. Nämä kutaleet heitän menemään imetyksen loputtua.

Tein myös löytöjä bebesin alerekistä, ne kannattaa aina tsekata läpi. Ja alkuaikoina olin kotona pelkästään liivit ja aamutakki/ huppari päällä.

Vierailija
6/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite käytin toppia ja t-paitaa päällekäin. T-paidan voi nostaa ylös ja topin vetää alas niin että maha jää topin alle piiloon. En tiedä osasinko selittää, mutta ihan toimiva yhdistelmä oli ja näillä meinaan pärjätä tulevan vauvan imetyksenkin! Ostin myös yhden törkykalliin imetyshupparin, mutta ei se oikeastaan tuon kätevämpi ollut käytössä. Tosin se oli kyllä niin siisti, että on edelleenkin toisinaan käytössä, vaikka imettänyt en ole lähes vuoteen:)

Vierailija
7/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvinnut koko imetysaikana mitään imetyspaitoja tai toppeja. Minulla oli parit imetysrintsikat, mutta esim. urheilurintsikoillakin pärjäsi aika hyvin ja jollakin lailla myös tavallisilla rintsikoilla.

Vierailija
8/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pari imetyspaitaa, joita oli hyvä käyttää ihmisten ilmoilla, ne kun ei paljasta ihoa niin paljon. Mutta kotioloissa ja myöhemmin isomman vauvan kanssa käytin ihan vain löysähköjä paitoja, joita nostin ja otin rinnan esiin alakautta. Ei venynyt kaula-aukot ja rinnatkin pysyi piilossa, mahan peitti vauva aika hyvin.

Koin napit hankaliksi vauvan kanssa, niiden avaamiseen ja sulkemiseen meni aikaa ja saattaa olla, että homma pitää tehdä yhdellä kädellä kun toisessa on vauva. Lisäksi kaikki nappipaidat jäi pinkeiksi, kun rinnat kasvoi niin paljon. Tulisi alaston olo, jos riuhtaisi koko etumuksen auki, että saa kaivettua rinnan ulos.

Vierailija
9/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli imetystoppeja muutamia. Musta se oli kätevä, kun ei tarvinnut olla 'alasti' imettäessään. Noiden kanssa ei tarvinnut sitten niitä liivejä. Olen käyttänyt niitä imetyksen jälkeenkin. Hyviä pitkiä toppeja neuletakin tai muun vastaavan paidan alle.

Vierailija
10/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetysyöpaita on kätevä, ei tule öisin niin kylmä jos tarvitse vetää paitaa ylös sekä imetys on nopeampaa aloittaa, kun ei tarvitse nostella paitaa.

Vierailija
11/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, imetysliivit oli kätevät ja supermukavat päällä. Samoin henkkamaukan imetystopit, niitä käytin yöpaitoina. Alkuimetyksessä pitivät liivinsuojat paikoillaan ettei kaikki paikat olleet märkinä. Lisäksi olivat kätevämpiä kuin normaalisti yöllä käyttämäni paitulit tai pyjamat.

Vierailija
12/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs palstalaine kertoi joskus käyttäneensä huivia imetyksen apuna julkisilla pakoilla. Toimisikohan joku poncho/ohut shaali/pashmina samoin.

Vierailija
13/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän on kaupat täynnä kaiken maailman halatteja, eli voisin kuvitella normivaatteiden joukosta löytyvän hyviä imetykseen sopivia paitoja. Mahtuu koko lapsi alle :D

Vierailija
14/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ollut edes imetysrintsikoita, en kaivannut. Tavalliset vaatteet ja harvoinpa sitä tarvitsi imettää muualla kuin kotona. 

Vierailija
15/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.amazon.co.uk/gp/aw/s//ref=mw_dp_a_s?ie=UTF8&k=Loving+Mum

Tää on osoittautunut ihan loistavaksi. Yläosassa on sellainen "vaijeri" kankaan sisässä, että näköyhteys vauvaan säilyy koko ajan. Suosittelen!

Vierailija
16/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli muutama imetys t-paita, kyllä niillä paljon käyttöä oli, etenkin muualla kuin kotona ollessa, vaikka ilmankin olisin kyllä pärjännyt. Mutta jotain imetykseen soveltuvaa vaatetta kannattaa siis kyllä olla. Kesällä/keväällä toimi hyvin pitkähköt, suht avonaiset hihattomat topit joiden päällä oli joku lyhyehkö, löysä hippimäinen paita. Löysä yläosa ylös/toppia alas niin sai todella huomaamattomasti homman hoidettua. Talvella neuletakki ja toppi toimi hyvin.

Oleellista olisi että saat kaivettua tissit tiskiin niin, ettei maha tai rintamus paljastu kokonaan. Ei niinkään häveliäisyydestä vaan minä ainakin koin sen miellyttävämmäksi. Koko maha ja rinta paljaana talvella on aika kalseaa ihan kotisohvallakin.

Napitettavat (kaulus)paidat osoittautuivat käytännössä aika kurjiksi, vaikka minäkin ajattelin sitä käteväksi. Kun imettää usein, pienten nappien nypräämiseen menee hermot. Lisäksi istuva paita ei anna paljoakaan periksi, joten sitä pitää avata aika paljon, minkä takia minä ainakin halusin aina vielä jotain alle. Tämmöiset toimivat paremmin siinä vaiheessa kun imetyskertoja oli enää muutama päivässä eikä maidon saaminen ollut sekunneista kiinni.

Siinä omia kokemuksiani. Mutta siis ilman virallisia imetysvaatteita pärjää kyllä hyvin. Mutta niitä saa kyllä käytettynä edullisesti jos yhtä vaikka haluaa testata.

17/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli viimeksi vissiin yksi imetystoppi kuumimmille päiville kesällä, muuten helpointa oli pitää esim kaksi toppia päällekäin tai toppi ja t-paita. Noin se on myös peittävämpi jos ujostuttaa. Neule aluspaidan kanssa kylmemmälle ja raottaa vaan toista alas ja toista ylös, tosi kätevää.

Liivit on hyvä olla kyllä imetykseen tarkoitetut, mutta luulisin ns urheilumallisilla pärjäävän yhtä hyvin mallista riippuen. :)

Vierailija
18/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pari mustaa ja pari valkoista (Lindexin) imetystoppia ja niitä käytin yötä päivää muuten ihan tavallisten vaatteiden kanssa.

Vierailija
19/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ollut edes imetysrintsikoita, en kaivannut. Tavalliset vaatteet ja harvoinpa sitä tarvitsi imettää muualla kuin kotona. 

Mistä te kaivatte tissin ulos? Minun normiliiveissäni on kaarituet ja ovat muotoonprässättyjä, joten ne kyllä puristivat tosi keljusti jos ne hankalasti taittoi rinnan alle (muutaman kerran piti näin tehdä kun olin normiliiveillä liikkeellä). Vai riisutteko koko puoliskon joka kerta?

Vierailija
20/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne Boobsin imetyspaidat (suora trikooläppä rintojen päällä) olivat kyllä todella käteviä. Niitä saa myös hyvin käytettynä, joten ei tarvi panostaa rahallisesti paljoa. Niiden kanssa käytin ihan tavallista villatakkia ja hyvin sujui. H&M:n imetyskama oli todella surkeaa. Hermot meni kaikkien nepparien kanssa ja sellaiset edestä vinoon leikatut venyi yleensä yhdessä imetyksessä pilalle. Osta pari Boobsia, niin pärjäät hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme