Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko ihmisestä käyttää sanaa "tyyppi" neutraalissa merkityksessä?

Vierailija
16.02.2017 |

Olen aivan ihmeissäni työkaverin käytöksestä . Hän alkoi luettelemaan yrityksen työntekijöiden nimiä erääseen työasiaan liittyen. Sanoin, että en valitettavasti tunne heitä. Sen jälkeen hän näytti minulle nimilistaa ja näytti yhtä näistä nimistä. Sanoin , että "en tunne tätä tyyppiä, kukahan hän mahtaa olla".

Työkaveri sai käsittämättömän raivokohtauksen sekunnin sadasosassa ja käski lopettaa tyyppi- sanan käyttämisen ja huusi oikein huutamalla minulle että tuollaisia halveeraavia nimityksiä ei saa käyttää ihmisistä. Meinasin tippua tuolilta , en ole halveerannut ketään.

Oliko teistä outoa käyttää sanaa "tyyppi" sanan "ihminen " synonyyminä? Olen kyllä kuin puulla päähän lyöty, mielestäni en ole halveerannut ketään. Raivokohtauksen saanut työkaveri on noin 50v nainen.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanon noin jatkuvasti.

Vierailija
2/13 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, sen ja sen firman se ja se tyyppi.

M44

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sanon noin jatkuvasti.

Niin minäkin. Esimerkiksi saatan sanoa ihmisestä , että hän on "hyvä tyyppi" eli reilu kaveri. Tai "mielenkiintoinen tyyppi" eli mielenkiintoinen ihminen. Toki ihmisestä voi halutessaan sanoa "outo tyyppi" eli outo ihminen.

Mutta en tosiaankaan millään tavalla halveerannut tuota minulle täysin tuntematonta ihmistä, sanoin vain että "en tunne tuota tyyppiä" eli "en tunne tuota ihmistä".

Eli oliko työkaverin reaktio teistä outo ja asiaton ?

-ap

Vierailija
4/13 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyppi ja kaveri on neutraaleja myös sukupuolen suhteen. Käytän niitä usein sen takia että niihin ei sisälly vahingossakaan mitään oletuksia ominaisuuksista sukupuolen mukaan.

Lisäksi ne on sympaattisia ja vähän humoristisiakin. Ainakin mun mielestä.

Vierailija
5/13 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpiko meistä nyt oli asiaton, minä vai työkaverini?

Mietin, että pitäisikö minun mainita tästä episodista esimiehelleni?

-ap

Vierailija
6/13 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverisi oli asiaton, tyyppi on ihan normaali sana

Vierailija
7/13 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Työkaveri. Kävikö tarkemmin selväksi, mikä siinä "tyypissä" oli niin halventavaa?

Vierailija
8/13 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyppi on neutraali nimitys.

Vierailija
9/13 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut tällaisissa asioissa murre-eroja. Meillä puhuttiin lapsuudessa naapurin ukosta ja akasta, eikä se tarkoittanut mitään pahaa. Kun menin opiskelemaan etelään, sain huomata, että ukko- ja akka-nimityksiä ei voi käyttää. Tälle naiselle tuli ehkä mieleen vain "outo tyyppi".

Vierailija
10/13 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut tällaisissa asioissa murre-eroja. Meillä puhuttiin lapsuudessa naapurin ukosta ja akasta, eikä se tarkoittanut mitään pahaa. Kun menin opiskelemaan etelään, sain huomata, että ukko- ja akka-nimityksiä ei voi käyttää. Tälle naiselle tuli ehkä mieleen vain "outo tyyppi".

Työkaveri on helsinkiläinen ja äidinkieli on suomi. Onko sana "tyyppi" halventava sana Helsingissä (minä en ole helsinkiläinen)?

-ap

Vierailija
11/13 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Työkaveri. Kävikö tarkemmin selväksi, mikä siinä "tyypissä" oli niin halventavaa?

Ei käynyt selväksi mikä siinä oli halventavaa. Itse tosiaan sanoin ihan neutraalisti että "en tunne tuota tyyppiä".

Työkaveri raivosi oikein raivoten. Olen aivan ihmeissäni...

-ap

Vierailija
12/13 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri on helsinkiläinen ja äidinkieli on suomi. Onko sana "tyyppi" halventava sana Helsingissä (minä en ole helsinkiläinen)?

-ap

Onko sana "tyyppi" Helsingissä jotenkin halventava?

-ap

Vierailija
13/13 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Onko sana "tyyppi" Helsingissä jotenkin halventava?

-ap

Ei ole. 

Toisin kuin just esimerkin akka, ukko, muija jne. Ja emäntä ja  isäntä, ne on sit jo ihan omaa luokkaansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi