Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En voi uskoa, miten unirytmini on muuttunut melatoniinin ansiosta!

Vierailija
16.02.2017 |

Ennen olin yökukkuja, ja luontainen unirytmini oli, että menin nukkumaan klo 01-03 ja heräsin klo 11-12 aikoihin. Töihin ja kouluun herääminen aikaisin aamulla oli siis hirveää ja päivällä oli vaikeaa pysytellä hereillä.

No päätin sitten kokeilla melatoniiniä, ja olen syönyt sitä nyt muutaman viikon. Unirytmini on nyt sellainen, että menen nukkumaan 21-23 aikoihin ja herään aamulla ilman vaikeuksia kellon soittoon klo 7. En voi uskoa tätä, muutos on niin totaalinen. Ja vaikutus pysyy myös viikonloppuisin, sillä herään ilman kelloakin jo 8-9 aikoihin. Miten voi olla mahdollista näin lyhyessä ajassa? Ja miksi en kokeillut aikaisemmin?

Onko muita, keillä melatoniini on auttanut näin paljon?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini on kyllä hyvä apu.

2/23 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä annostus ja kuinka paljon ennen nukahtamista otat melatoniinilisän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin USAsta ruokamarketista melatoniinia, aikaeron helpottamiseksi ja unirytmin palauttamiseksi kuten he siellä mainostivat. Sitten menin täällä apteekkiin hakemaan vastaavia mutta eihän täällä ole samoja!

Ne amerikkalaiset olivat 10 mg ja karkin makuisia jotka suli suuhun ja siksi tehosivat nopeasti. Ei ihme että aamuisin oli virkistynyt ja hyvin nukkunut olo, ilman tokkuraisuutta koska eihän nuo mitään unilääkkeitä ole.

Sen jälkeen olen lukenut että kaikki pitoisuudeltaan yli 5 mg melatoniinit menee tavallaan hukkaan eli vain puolet tuollaisesta 10 mg tabletista tehoaa oikeasti. Siksi minun olisi kannattanut puolitella niitä jotta olisivat riittäneet pitempään.

Miksi Suomessa myytävät versiot ovat niin pienitehoisia? Saako täältä yli 2 mg:n annostusta? Miksi täällä myydään vain kaikista "nynnyimpiä" versioita? Pidetäänkö suomalaisia niin tyhminä ja holtittomia ettei täällä myydä samoja luontaistuotteita tai lääkkeitä mitä esim. meidän naapurimaissa?

Vierailija
4/23 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa myös pitkäkestoinen melatoniini joka liukenee pikkuhiljaa mahaan ja sen takia se kuulemma pitää paremmin unessa, mutta siihen tarvitaan resepti. Circadin taisi olla valmisteen nimi. Oletteko käyttäneet ja onko siitä tullut päänsärkyä kuten jotkut väittää että melatoniineista tulee?

Vierailija
5/23 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa tabletteihin ja kännyihin se yövaloasetus joka poistaa sinistä valoa ja tekee ruudut lämpimämmiksi, koska se sininen valo vie teidän luontaista melatoniinitasoa ja siksi aiheuttaa unettomuutta tai huonoa unta.

Vierailija
6/23 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa myös pitkäkestoinen melatoniini joka liukenee pikkuhiljaa mahaan ja sen takia se kuulemma pitää paremmin unessa, mutta siihen tarvitaan resepti. Circadin taisi olla valmisteen nimi. Oletteko käyttäneet ja onko siitä tullut päänsärkyä kuten jotkut väittää että melatoniineista tulee?

Mulle lääkäri kirjoitti nukahtamisvaikeuksiin pitkävaikutteista melatoniinia. Kyllä se auttoi nukahtamaan ja pysymään unessa, enkä ollut tokkurainen, jos lapsi herätti yöllä. Haittavaikutuksena minulle tuli todella kamala päänsärky. En voinut käyttää sitä, vaikka se auttoi nukkumiseen hyvin. Kenties hormoniperäinen migreeni ja melatoniini ei ole hyvä yhdistelmä.

Vierailija
7/23 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei mikään noista auttanut.

Vierailija
8/23 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostin USAsta ruokamarketista melatoniinia, aikaeron helpottamiseksi ja unirytmin palauttamiseksi kuten he siellä mainostivat. Sitten menin täällä apteekkiin hakemaan vastaavia mutta eihän täällä ole samoja!

Ne amerikkalaiset olivat 10 mg ja karkin makuisia jotka suli suuhun ja siksi tehosivat nopeasti. Ei ihme että aamuisin oli virkistynyt ja hyvin nukkunut olo, ilman tokkuraisuutta koska eihän nuo mitään unilääkkeitä ole.

Sen jälkeen olen lukenut että kaikki pitoisuudeltaan yli 5 mg melatoniinit menee tavallaan hukkaan eli vain puolet tuollaisesta 10 mg tabletista tehoaa oikeasti. Siksi minun olisi kannattanut puolitella niitä jotta olisivat riittäneet pitempään.

Miksi Suomessa myytävät versiot ovat niin pienitehoisia? Saako täältä yli 2 mg:n annostusta? Miksi täällä myydään vain kaikista "nynnyimpiä" versioita? Pidetäänkö suomalaisia niin tyhminä ja holtittomia ettei täällä myydä samoja luontaistuotteita tai lääkkeitä mitä esim. meidän naapurimaissa?

Minä taas luin jostain, että 03 mg riittää nukuttamaan. Laitan itse 1,5 mg tabun neljään osaan.

Vierailija
9/23 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas luin jostain, että 03 mg riittää nukuttamaan. Laitan itse 1,5 mg tabun neljään osaan.

jäi pilkku välistä: 0,3 mg

Vierailija
10/23 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taas luin että melatoniineja on jatkettu niin paljon että 10mg vähintään pitää ottaa että saa jotain vaikutusta.

Vierailija
11/23 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle riittää tuo 1mg ihan hyvin. Käytän siis yleensä vain su-ma vastaisena yönä, kun aina sunnuntai iltana vaikea nukahtaa kun viikonloppuisin tulee nukuttua pidempään. Nukahdan lähes heti ja nukun kuin tukki koko yön. Aamulla herään virkeänä.

Vierailija
12/23 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän 3 mg iltaisin (lyhytvaikutteista), auttaa hyvin saamaan unen, väsymys tulee n. 45 min - 1h tabletin ottamisesta. Eikä todella ole mikään lumevaikutus, kerran otin vahingossa (oikeasti!) päivällä enkä meinannut millään kestää hereillä, oli otettava reilun tunnin unet. Itselläni ongelmana on nimenomaan riittävän aikaisin illalla unen saaminen, aamulla on kuitenkin herättävä tosi aikaisin.

Kerran sitten taas otin illalla noita epähuomiossa kaksi, silloin väsytti aamulla ja meni monta tuntia, ennen kuin kunnolla heräsin.

Joku epäili melatoniinin ja migreenin yhteyttä, itse kärsin hankalasta kuukautisiin liittyvästä migreenistä eikä melatoniini ainakaan sitä pahenna.

Vierailija
13/23 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei sovi melatoniini. Unen laatu on jotenkin omituinen. Saan pahoja painajaisia.

Vierailija
14/23 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän Jenkeistä taida edes saada alle 5 mg:n melatoniinitabletteja. 5 on normaali ja 10 strong ja olisiko siellä vielä jopa joku extra strong?

Eihän melatoniini väsytä muulloin kuin sen jälkeen kun sen ottaa eli avustaa oma unihormonitoimintaa, ei se ole mikään unilääke joka väsyttäisi enää aamulla.

Vierailija
15/23 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän circadinista enemmän kuin siitä tavallisesta. Circadinista ei tule niin päänsärkyä kuin tavallisesta. Johtuukohan siitä että se lyhytvaikutteinen on 5 mg ja circadinissa puolet tästä jotaib 2 mg taisi olla. Circadin maksaa vähän päälle 30 euroa 30 kpl eli hintaa on enemmän.

Vierailija
16/23 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia sivuvaikutuksia melatoniinilla on? Luin että nostaisi diabetesriskiä ja rttä raskauden aikana ei saa käyttää.

Vierailija
17/23 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle määrätty 9mg. Nykyisin otan 6mg 2h ennen nukkumaan menoa. Ei mitään haittavaikutuksia. Ennen valvoin jopa 6.00 aamulla. Uni ei vaan tullut.

Vierailija
18/23 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykö melatoniinia käyttää jatkuvasti, kun sen käytön on kerran aloittanut, vai vain tarvittaessa? Kehittyykö siihen sellainen riippuvuus, että on aina otettava sitä saadakseen unta?

Vierailija
19/23 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana kirjoitti:

Täytyykö melatoniinia käyttää jatkuvasti, kun sen käytön on kerran aloittanut, vai vain tarvittaessa? Kehittyykö siihen sellainen riippuvuus, että on aina otettava sitä saadakseen unta?

Ei kehity riippuvuutta. Itse olen käyttänyt melatoniinia jo vuosia samalla annoksella (3 mg lyhytvaikutteista)  aina työpäiviä ennen, jotta saan tarpeeksi unta. Vapaapäivinä ja lomilla en käytä, nukun silloinkin hyvin, mutta arkisin melatoniini auttaa nukahtamaan tarpeeksi aikaisin. Minä tarvitsen 8 h yössä unta, muuten en voi hyvin.

Vierailija
20/23 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jäi pilkku välistä: 0,3 mg

Tommonen määrä on ihan turha :D Silloin on ihan sama vaikkei ottaisi mitään, ja tuolla menolla menee ne tabut vaan hukkaan.