Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

sairaanhoitajat laivalla

Vierailija
16.02.2017 |

Laivan sairaanhoitajat eivät olekaan laivalla asiakkaita varten, vaan jos jotain sattuu HENKILÖKUNNALLE.

Eli muistakaahan tämä, kun lähdette laivalle, voitte pian jäädä yksin kuin nalli kalliolle, kun ei ole hoitohenkilökuntaa paikalla auttamassa.

Kommentit (13)

1/13 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne matkustajiakin hoitaa hätätapauksissa, paitsi Viking Linella.

Itse olen ollut laivalla matkustajana tilanteessa, jossa aloitin ensiavun. Hyvin nopeasti saatiin paikalle myös laivan sh, joka otti vetovastuun.

Tunnen myös kaksi henkilöä, jotka on haettu helikopterilla laivalta sairaalaan. Näissäkin laivan sairaanhoitaja ollut hoitamassa matkustajia.

Vierailija
2/13 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui linkki vielä mukaan:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201702152200071563_uu.shtml

Uutisessa siis kerrotaan näin. Omasta mielestäni harhaanjohtavaa, itse olen aina olettanut että siellä, suljetussa ympäristössä mistä ei pääse heti pois, täytyisi olla jonkinlaista hoitohenkilökuntaa ihan asiakkaillekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mekin kerran saatiin pienen astmaatikkolapsen kanssa apua Serenaden sairaanhoitajalta, kun mukana ollut ventoline päätti sanoa sopimuksen irti. Saatiin ventolinepiippu lainaksi laivalla olon ajaksi. Mukava kokemus oli.

Vierailija
4/13 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kuulla, ettei asiat olekaan niin huonosti ku mitä ajattelin uutisen perusteella. Ehkä ongelma on vaan nuo "pikavuorot" tallinnaan viking linella tai ehkä vaan tuon vuoron saikkari oli uusi, ei niin kokenut tai muuta vastaavaa.

Pysäyttävää ajatella, että yhdessä hetkessä laulat laivan karaokessa, ja seuraavassa makaatkin elottomana puoli tuntia, saanut vakavan aivovaurion ja et enää koskaan elä sitä elämää mistä äsken nautit.

Vierailija
5/13 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virolainen autolautta. Matkustakaa suomalaisella.

Vierailija
6/13 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin kuin lentokoneissakin vai? Ei ole varaa lentoyhtiöillä lennättää yhtäkään sairaanhoitajaa jatkuvasti varmuuden vuoksi viemässä yhtä paikkaa koneesta jos mahdollisesti jotain sattuisi ja yleensä siinä tarvittaisiin aina lääkäriä tekemään esim. suositus ylimääräisestä välilaskusta ja lentokapteeni viime kädessä tekee aina päätöksen vaikka lääkäri suosittelisi mitä, toki lähes aina noudattavat lääkärin suositusta. Lentoyhtiöt laskevat sen varaan että lähes aina lennolta löytyy terveydenhoidon ammattilainen, useimmiten myös lääkäri tai jopa useampikin kun lääkärit lentävät melko paljon työnsä ja lomiensa puolesta. Tietenkään aina ei löydy edes sairaanhoitajaa eikä systeemi tietenkään noin ole missään nimessä aukoton. Yksi vaihtoehto olisi että lentoemoista ainakin yhdellä olisi myös sairaanhoitajan koulutus. Siinäkin tosin ammattitaito ruostuisi nopeasti kun tekisi lähinnä vain lentoemon töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri2 kirjoitti:

Ai niin kuin lentokoneissakin vai? Ei ole varaa lentoyhtiöillä lennättää yhtäkään sairaanhoitajaa jatkuvasti varmuuden vuoksi viemässä yhtä paikkaa koneesta jos mahdollisesti jotain sattuisi ja yleensä siinä tarvittaisiin aina lääkäriä tekemään esim. suositus ylimääräisestä välilaskusta ja lentokapteeni viime kädessä tekee aina päätöksen vaikka lääkäri suosittelisi mitä, toki lähes aina noudattavat lääkärin suositusta. Lentoyhtiöt laskevat sen varaan että lähes aina lennolta löytyy terveydenhoidon ammattilainen, useimmiten myös lääkäri tai jopa useampikin kun lääkärit lentävät melko paljon työnsä ja lomiensa puolesta. Tietenkään aina ei löydy edes sairaanhoitajaa eikä systeemi tietenkään noin ole missään nimessä aukoton. Yksi vaihtoehto olisi että lentoemoista ainakin yhdellä olisi myös sairaanhoitajan koulutus. Siinäkin tosin ammattitaito ruostuisi nopeasti kun tekisi lähinnä vain lentoemon töitä.

Olettaisin, että kaikilla ainakin on ensiapukortit, joita päivitellään mahdollisimman usein. Ja tuo oli todella idioottimaista laivan henkilökunnalta, että ei saa kuuluttaa, olisiko laivalla lääkäriä. Se olisi voinut pelastaa koko tilanteen, vaikka vähän olisi voinut ahdistaa muita asiakkaita.

 

Mun mielestä arvioitiin nyt väärin ihmishengen arvokkuus vs. asiakkaiden matkanautinto.

Vierailija
8/13 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohtui linkki vielä mukaan:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201702152200071563_uu.shtml

Uutisessa siis kerrotaan näin. Omasta mielestäni harhaanjohtavaa, itse olen aina olettanut että siellä, suljetussa ympäristössä mistä ei pääse heti pois, täytyisi olla jonkinlaista hoitohenkilökuntaa ihan asiakkaillekin.

Näin juuri ja jo Neuvostoviron aikana Georg Ots laivassa oli aina lääkäri mukana. Vain kerran joutunut asioimaan, kun vanhempi sukulainen unohti lääkkernsä Suomeen. Lääkäri antoin kuukauden annoksen kalliita reseptilääkkeitä vaikka oltiin vain yötä ja tämä sukulainen sanoi jääneensä voitolle koko matkasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On lentoemoilla ihan hyvät ensiaputaidot ja niitä kerrataan systemaattisesti. Mutta maallikkoensiapu käsittää lähinnä puhallus-paineluelvytyksen, toki myös defibrillaattorin käytön nykyään, mutta sitä ei voi lentokoneessa käyttää, liian isot virrat ja suurena vaarana lentokoneen elektroniikan sekoaminen ja koko koneen putoaminen. No toki varmaan happea osaavat antaa, vaan lääkkeiden käyttö ei ole hallussa, vaikka ensiapulääkepakkaus lentokoneissa onkin. Hätälaskupäätöstä, onko se pakkp tehdä vai ei eivät osaa arvioida myöskään. Hätälasku maksaa kymmeniä tuhansia, jopa 50.000€ ja sotkee aikataulut, sitä ei todellakaan tehdä jos lääkäri arvioi että potilas kestää ja selviää lääkityksen ja ensiavun avulla kohteeseen saakka, missä pääsee sitten jatkohoitoon sairaalaan. Hätälaskua ei tehdä jos tilanne näyttää heti sille, ettei potilas tule selviämään hätälaskusta huolimatta, eli jos aikaa menee arviolta 2-3 tuntia vaikka ennen kuin potilas on sairaalassa, esim. vakava sydäninfarkti tai massiivinen keuhkoembolia, sydän pysähtyy tai hengitys lakkaa niin sitten ei hätälasku hyödytä, 2 tunnissa potilaan päästessä sairaalaan on lopputulos sama tehtiin hätälaskua tai ei eli sitten annetaan potilaalle vain kipuja ja hengenahdistusta lievittämään esim. morfiinia ja jatketaan lentoa normaalisti kohteeseen. Tietenkään myöskään hätälaskua ei tehdä jos kyseessä on lääkärin arvion mukaan vain lievä ongelma, esim. pyörtyminen, vaikka siinäkin tilanteessa kaikki yleensä hätääntyvät kovasti jos joku pyörtyy lentokoneessa ja ihan asiaahan se on kuuluttaa lääkäriä koneessa silloin, jos vaikka sattuisi olemaan. Todella ääliömäistä ettei laivalla kuulutettu lääkäriä, ainakin ennen on kuulutettu, suuren matkustajajoukon keskuudesta usein löytyy lääkäri ja laivoillakin on ihan ok lääkevalikoimat ensiapulääkkeitä.

Vierailija
10/13 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri2 kirjoitti:

On lentoemoilla ihan hyvät ensiaputaidot ja niitä kerrataan systemaattisesti. Mutta maallikkoensiapu käsittää lähinnä puhallus-paineluelvytyksen, toki myös defibrillaattorin käytön nykyään, mutta sitä ei voi lentokoneessa käyttää, liian isot virrat ja suurena vaarana lentokoneen elektroniikan sekoaminen ja koko koneen putoaminen. No toki varmaan happea osaavat antaa, vaan lääkkeiden käyttö ei ole hallussa, vaikka ensiapulääkepakkaus lentokoneissa onkin. Hätälaskupäätöstä, onko se pakkp tehdä vai ei eivät osaa arvioida myöskään. Hätälasku maksaa kymmeniä tuhansia, jopa 50.000€ ja sotkee aikataulut, sitä ei todellakaan tehdä jos lääkäri arvioi että potilas kestää ja selviää lääkityksen ja ensiavun avulla kohteeseen saakka, missä pääsee sitten jatkohoitoon sairaalaan. Hätälaskua ei tehdä jos tilanne näyttää heti sille, ettei potilas tule selviämään hätälaskusta huolimatta, eli jos aikaa menee arviolta 2-3 tuntia vaikka ennen kuin potilas on sairaalassa, esim. vakava sydäninfarkti tai massiivinen keuhkoembolia, sydän pysähtyy tai hengitys lakkaa niin sitten ei hätälasku hyödytä, 2 tunnissa potilaan päästessä sairaalaan on lopputulos sama tehtiin hätälaskua tai ei eli sitten annetaan potilaalle vain kipuja ja hengenahdistusta lievittämään esim. morfiinia ja jatketaan lentoa normaalisti kohteeseen. Tietenkään myöskään hätälaskua ei tehdä jos kyseessä on lääkärin arvion mukaan vain lievä ongelma, esim. pyörtyminen, vaikka siinäkin tilanteessa kaikki yleensä hätääntyvät kovasti jos joku pyörtyy lentokoneessa ja ihan asiaahan se on kuuluttaa lääkäriä koneessa silloin, jos vaikka sattuisi olemaan. Todella ääliömäistä ettei laivalla kuulutettu lääkäriä, ainakin ennen on kuulutettu, suuren matkustajajoukon keskuudesta usein löytyy lääkäri ja laivoillakin on ihan ok lääkevalikoimat ensiapulääkkeitä.

Lentokoneessa keitetään kahviakin ja kahvinkeittimen vastuksissa on suuremmat virrat kuin jossain defibrillaattorissa. Ja koneissa nimenomaan on defibrillaattoreita, esim. tuolla https://blog.finnair.com/2010/03/30/topfive/

lukee että "Koneesta löytyy muun muassa sydän-, kipu- ja allergialääkkeitä, defibrillaattori, lisähappea ja erilaisia sidostarvikkeita."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junassa kuulutettiin kerran lääkäriä tai sairaanhoitajaa kun matkustaja oli saanut sairauskohtauksen. Miks ei laivassa?

Vierailija
12/13 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mekin kerran saatiin pienen astmaatikkolapsen kanssa apua Serenaden sairaanhoitajalta, kun mukana ollut ventoline päätti sanoa sopimuksen irti. Saatiin ventolinepiippu lainaksi laivalla olon ajaksi. Mukava kokemus oli.

Meillä sama juttu paitsi että babyhalerilla annettu Ventoline ei enää auttanut. Sh konsultoi Tyksin lastenlääkäriä, antoi lapselle lääkkeet Spiralla ja lääkärin ohjeen mukaan kortisonipistoksen. Oltiin vasta menomatkalla Tukholmaan ja käytiin sitten seuraavana aamuna ja iltana hoitajan luona seurannassa, kuunteli hengitysäänet ja antoi lääkkeet. Sanoi vielä että haluaa varmistua että kaikki on Ok. Olisi tarvittaessa lähettänyt Tukholmassa sairaalaankin jos ei olo olisi helpottanut.

Että aika eri tasoista hoitoa eri laivoilla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mekin kerran saatiin pienen astmaatikkolapsen kanssa apua Serenaden sairaanhoitajalta, kun mukana ollut ventoline päätti sanoa sopimuksen irti. Saatiin ventolinepiippu lainaksi laivalla olon ajaksi. Mukava kokemus oli.

Meillä sama juttu paitsi että babyhalerilla annettu Ventoline ei enää auttanut. Sh konsultoi Tyksin lastenlääkäriä, antoi lapselle lääkkeet Spiralla ja lääkärin ohjeen mukaan kortisonipistoksen. Oltiin vasta menomatkalla Tukholmaan ja käytiin sitten seuraavana aamuna ja iltana hoitajan luona seurannassa, kuunteli hengitysäänet ja antoi lääkkeet. Sanoi vielä että haluaa varmistua että kaikki on Ok. Olisi tarvittaessa lähettänyt Tukholmassa sairaalaankin jos ei olo olisi helpottanut.

Että aika eri tasoista hoitoa eri laivoilla...

Meidän tapauksessa lapsi sai spiralla lääkettä myös, mutta ihan ilman konsultaatiota. Toki hänellä sairashistoriaa oli siihen mennessä jo kertynyt, että tuttu juttu oli se. Pärjättiin sitten jotenkin kyllä, eikä tainnut edes osastoreissua tulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi