Lue keskustelun säännöt.
Vuoden määräaikainen sopimus ja raskaus
Tontteli -83
15.02.2017 |
Hei, sain unelmatyön vuodeksi, määräaikaisena. Työ alkaa 1kk:n kuluttua ja haaveissa perustaa perhettä. Tällä hetkellä olen vielä vakkarityössä enkä ole allekirjoittanut uuden työn sopimusta (minulla 2viikon irtisanomisaika).
Kysyisinkin, että jos nyt raskautuisin esim. 1-3kk:n aikana niin kannattaako uutta työtä sittenkään ottaa vastaan vai jäädäkkö vakituiseen työhön. Miten menee kelan etuudet ym? Tai jos otan määräaikaisen työn ja raskaudun esim. 6kk:n päästä niin jääkö kelan etuudet ihan minimiin jos olen työttömänä ennen lapsen suntymää.
Kiitos jo etukäteen jos joku ihana viitsii mua autella.
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Jos uusi työ on määräaikainen, älä irtisanoudu nykyisestä työstä vaan pyydä vuosi virkavapaata, tai siis palkatonta vapaata jo et ole virassa. Voit sitten palata takaisin, kun määräaikaisuus päättyy.
Sinä et voi tietää varmasti raskautumistasi, vaikka edellisillä kerroilla olisi tärpännyt kun pitelit miehen kalsareita kädessä.
Äitiyspäiväraha määräytyy edellisen valmistuneen verotuksen perusteella, eli käytännössä vuonna 2018 vuoden 2016 tulojen mukaan, jos ei ole lisääntynyt. Yleensä on oikeus muutaman kuukauden palkalliseen äitiyslomaan, jos työsuhde on kestänyt ennen sitä 3(?) kk, vai onko siinä eri TES:ssa eroja? Jos siis olisit työtön äitiyslomalle jäädessäsi, et saisi palkkaa vaan verotuksen mukaan määräytyvää päivärahaa.