Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen väärällä alalla, ja haluan tehdä jotain aivan muuta. Muita?

15.02.2017 |

Onko täällä ketään, joka ei todellakaan opiskele unelma-alaansa, tai joka on päätynyt täysin "väärälle" alalle? Ja kuitenkin haluaisi vielä päästä opiskelemaan unelma-alaansa? Tai kenties niitä, jotka ovat mutkien kautta päässeet sitten omalle alalle?

Ap pohdiskelee ja kaipailee vertaistukea/sieluntovereita. Tilanne on siis se että opiskelen hyvään ammattiin X hyvässä yliopistossa. Opiskelu on ollut mukavaa ja tykkään, olen menestynyt, minulla on paljon potentiaalia ja hyvä tulevaisuus nykyisellä alallani. Opintoja on jäljellä tämän lukuvuoden jälkeen vielä 2 vuotta. Ongelma on vain se, että tämä ei ole minun intohimoni. Oikea intohimoni on ala Y, joka puhuttelee minua ja joka on ollut aina unelmani. Asia jäytää ja vaivaa joka päivä.

En hakenut aikoinaan unelma-alalleni, koska sukulaiseni ja vanhempani painostivat minua yliopistoon. Unelma-alani on ns. "alemmin arvostettu" (ainakin jos vanhemmiltani kysytään) verrattuna siihen mitä opiskelen nyt. Suvussamme on aina ollut todella kovat paineet menestyä. Löytyy lääkäriä, juristia, ties mitä. Itselleni akateemisuudella ei ole merkitystä. Tiedän, että olisin kova pettymys vanhemmilleni, jos yhtäkkiä jättäisin yliopiston kesken ja seuraisin unelmiani.

Tuntuu, etten oikein uskalla ottaa sitä ratkaisevaa askelta ja hakea unelmakouluuni. Ihan senkin takia, että olen niin hyvin menestynyt nykyisellä alallani, saanut upean mahdollisuuden ja työpaikan jo ennen valmistumista, että tuntuu kuin vetäisin kaiken raatamani työn wc-pöntöstä alas. Edessäni olisi suuri elämänmuutos ja ulkomaille muutto, jos päättäisin jahdata unelmaani. Lisäksi kotoa tuleva paine on niin kova, että vanhempani luultavasti saisivat sydäninfarktin jos tekisin tämän. Tiedän, että valinta on minun, ja siihen olenkin herännyt viime kuukausina...

En tiedä, mitä hain tällä kirjoituksellani. Ehkä rohkaisua? Onko täällä ketään, kuka on jättänyt lupaavan uran ja lähtenyt jahtaamaan unelmiaan täysin toiselle alalle? Kokemuksia kaipailisin.

N23

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
22/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä yksi turha korkeakoulututkinto taskussa, ja paloa olisi lähteä nykyisestä hanttihommasta suorittamaan uutta, loppuelämän työllistävää korkeakoulututkintoa. Mutta rahoitus on ihan auki, ja voi olla että joudun jäämään tähän työhön yksinkertaisesti sen takia, että ei ole taloudellista mahdollisuutta opiskeluun.

Ahdistaa aika tosi paljon :(

Miksei ole taloudellista mahdollisuutta opiskeluun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla