Ei säästöjä, asuntolaina?
Minulla ei ole itselläni tällä hetkellä säästöjä lainkaan. Vanhempani kuitenkin lupasivat tulla takaamaan minulle asuntolainan. Onko tällainen mahdollista? Entä onko tietoa saisiko sellaisen 130t lainan n. 30 000€:n vuosituloilla? Sain juuri uuden, vakituisen työn ja siksi säästöjä ei ole. Vanhemmat olivat kuitenkin sitä mieltä, että vuokraa ei kannata enää maksella vaan ryhtyä maksamaan omaa pois.
Tiedän toki, että te ette ole pankkini virkailijoita, mutta onko kenelläkään kokemusta vastaavasta järjestelystä?
Kommentit (34)
Millä vanhemmat takaavat? Omalla asunnollaan? Henkilötakaus ei ole oikein suosittua tänä päivänä.
30 000 netto vai brutto?
Itse pari vuotta sitten olisin saanut noin 100 000€ lainaa noin 35t€ bruttotuloilla ja käsirahaa olisi ollut joku 5%.
Pankki siis puolsi esim pienempää käsirahaa jne koska minulla ennen ollut asuntolaina ja autoluotto jne jotka maksanut hyvin. Itsellä ei ollut takaajia vaan oltaisiin omatakauksella menty. Nykyään ilmeisesti suositaan enemmän muuta kun ihmistakausta, eli siis että mieluummin ottaa vanhempiesi talon pantiksi kuin että vaan maksuja heille hen.koht lähettäisi.
Mutta niin kysymällä selviää, joka tapaus on erilainen ja esim vaikuttaa mikä työ sinulla on jne että onko töitä jos irtisanominen tulisi eteen jne.
Vierailija kirjoitti:
Millä vanhemmat takaavat? Omalla asunnollaan? Henkilötakaus ei ole oikein suosittua tänä päivänä.
Vanhemmillani on paljon kiinnittämätöntä omaisuutta, sen enempää en siitä tiedä. Omalla asunnollaan tuskin takaavat, mutta sisarukselleni takasivat viime vuonna myös. En sitten tiedä hänen säästöistään... pitääpä katsoa miten tämä menee.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan...
Tulosi ovat aika vaatimattomat, eikä säästöjä ole, joten tuskin pankit innostuvat. Aloita heti säästäminen ASP-tilille, voit ostaa asunnon lokakuussa 2018, kun kahdeksan vuosineljänneksen säästöaika on täynnä.
Tavoittele ainakin 15 000 euron säästöä. Ihan kaikkea ei kannata laittaa Aspille, säästä osa remontoimiseen, muuttokuluihin ja uusiin kalusteisiin.
Monilla pankeilla on oma takaus palvelu ja sen 10% voi ottaa myös kulutusluottona pankista tai myös eri pankista . Kannattaa vaan laskea menot tarkkaan ettei liian ahtaalle taloutta aja. Mutta onnistunee kyllä ilman säästöjä.
Pienet tulot, iso laina. Kohta menee korkovähennykset.
Vierailija kirjoitti:
30 000 netto vai brutto?
Itse pari vuotta sitten olisin saanut noin 100 000€ lainaa noin 35t€ bruttotuloilla ja käsirahaa olisi ollut joku 5%.
Pankki siis puolsi esim pienempää käsirahaa jne koska minulla ennen ollut asuntolaina ja autoluotto jne jotka maksanut hyvin. Itsellä ei ollut takaajia vaan oltaisiin omatakauksella menty. Nykyään ilmeisesti suositaan enemmän muuta kun ihmistakausta, eli siis että mieluummin ottaa vanhempiesi talon pantiksi kuin että vaan maksuja heille hen.koht lähettäisi.Mutta niin kysymällä selviää, joka tapaus on erilainen ja esim vaikuttaa mikä työ sinulla on jne että onko töitä jos irtisanominen tulisi eteen jne.
30 000 bruttona. Ei mitkään huimat tulot mutta kyllä niillä asunnon maksaa, maksan nyt saman verran vuokraa mitä menisi yhtiövastikkeeseen ja lainaan yhteensä. Haaveilen kyllä omasta asunnosta, se olisi unelmien täyttymys monen köyhän vuoden jälkeen.
Eli vuokrasi on 700-800 euroa? Pystyt kyllä säästämään 800 e kuukaudessa, parin vuoden päästä olet omassa asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30 000 netto vai brutto?
Pankki siis puolsi esim pienempää käsirahaa jne koska minulla ennen ollut asuntolaina ja autoluotto jne jotka maksanut hyvin. Itsellä ei ollut takaajia vaan oltaisiin omatakauksella menty. Nykyään ilmeisesti suositaan enemmän muuta kun ihmistakausta, eli siis että mieluummin ottaa vanhempiesi talon pantiksi kuin että vaan maksuja heille hen.koht lähettäisi.Mutta niin kysymällä selviää, joka tapaus on erilainen ja esim vaikuttaa mikä työ sinulla on jne että onko töitä jos irtisanominen tulisi eteen jne.
30 000 bruttona. Ei mitkään huimat tulot mutta kyllä niillä asunnon maksaa, maksan nyt saman verran vuokraa mitä menisi yhtiövastikkeeseen ja lainaan yhteensä. Haaveilen kyllä omasta asunnosta, se olisi unelmien täyttymys monen köyhän vuoden jälkeen.
Periaatteessa nykyistä vuokraa ei voi käyttää vertailuna paljonko lainaa saa. Pankki laskee aina sen mukaan mikä olisi pahin skenaario kun korot nousee jne eikä sillä sinänsä ole väliä millainen vuokra ennen ollut. Usein on se prosenttimäärä mikä lasketaan tuloista asuntoon mitä en nyt muista. Moni kuitenkin voi esim maksaa vuokraa "yli varojen" ja karsii sitten muista menoista, mutta pankki pitää huolen että äärirajoille ei mennä koska korot voi nousta koska sitten mennään jo reilusti yli ns suositusten.
Toki asiat katsotaan aina tapauskohtaisesti ja esim jos on vanhoja lainoja ollut kuten minulla ja hoitanut ne hyvin niin toki puoltaa paremmin.
Minullekin siis alkuun tohon 100t€ sanottiin että ei ehkä normaalisti antaisi noin isoa yhdelle henkilölle, mutta koska hyvä historia pankissa. Toki minulla myös miinus kun ei takausta esim vanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Eli vuokrasi on 700-800 euroa? Pystyt kyllä säästämään 800 e kuukaudessa, parin vuoden päästä olet omassa asunnossa.
Jos vuokra 800 ja säästöön 800 niin olisi käytetty 1600€/kk. 30t vuosituloilla kk palkka on kai nettona sen jotain 1600€ niin mites sitten ruoka jne :D
En tiedä onnistuuko enää tänäpäivänä pelkkä takaus.
Itse sain 21-vuotiaana v 2012 140000e pelkällä takauksella. Isäpuoleni takasi,tosin omaisuutta on huomattava määrä. Hyvin onnekas olin ja varaudun siihen että säästöjä pitää olla jos haluan muuttaa vielä joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokra 800 ja säästöön 800 niin olisi käytetty 1600€/kk. 30t vuosituloilla kk palkka on kai nettona sen jotain 1600€ niin mites sitten ruoka jne :D
Ei noin pienillä tuloilla makseta yli kolmasosaa tuloista veroja. Kyllä aplle varmaan jää 1800-2000 e käteen.
Ei tarvitse säästöjä, voi olla pelkkää reaalivakuutta. Eli voit hyvin saada lainan, mutta koeajalla lainaa tuskin myönnetään.
t. ehkä pankkisi virkailija :)
Vierailija kirjoitti:
Monilla pankeilla on oma takaus palvelu ja sen 10% voi ottaa myös kulutusluottona pankista tai myös eri pankista . Kannattaa vaan laskea menot tarkkaan ettei liian ahtaalle taloutta aja. Mutta onnistunee kyllä ilman säästöjä.
No ei voi :D Aika huonolta näyttää pankin näkökulmasta jos omarahoitusosuuskin pitää ottaa kulutusluottona.
Miten käy niiden joilla ei ole ketään takaajaa? Saavatko asuntolainaa ollenkaan vaikka säästöjä olisi? Kaikkien vanhemmista ei ole takaajiksi. Esim. minun isäni on kuollut ja äitini alkoholisoitunut vuokralla eläjä eli sieltä suunnalta ei apuja, onko oma asunto vain ikuinen haave?
wo kirjoitti:
Miten käy niiden joilla ei ole ketään takaajaa? Saavatko asuntolainaa ollenkaan vaikka säästöjä olisi? Kaikkien vanhemmista ei ole takaajiksi. Esim. minun isäni on kuollut ja äitini alkoholisoitunut vuokralla eläjä eli sieltä suunnalta ei apuja, onko oma asunto vain ikuinen haave?
Mitäpä lottoat. Tietenkin saavat, jos säästöjä on tarpeeksi.
wo kirjoitti:
Näin se ikävä kyllä on, ei auta muu kuin säästää koko asunnon hinta, ehkä sen eläkeiässä sitten saa ostettua, kun parikymppisenä alkaa rahaa keräämään, tasan ei käy onnen lahjat..
Vierailija kirjoitti:
wo kirjoitti:
Mitäpä lottoat. Tietenkin saavat, jos säästöjä on tarpeeksi.
Paljonko on tarpeeksi?
Riippuu pankista. Opiskelijatyttö osti pari kk sitten yksiön ja me vanhemmat takasimme lainan.
Onnistui vielä jokunen vuosi sitten niin, että vanhemmat takaavat lainan ja pankit eivät välittäneet siitä, että onko lainan saajalla itsellään yhtään säästöjä -pääasia oli, että jollain oli. Mutta tänään lainan saajalla(kin) pitää olla osa (asunnon) kauppahinnasta säästettynä valmiiksi, jonk jälkeen sitte saa lainaa, jos saa. joten onnea säästämiseen.