***SyysSissien vko 20 ma-ke***
Kommentit (37)
Täytyy minunkin testata näitä uusia sivuja ja laittaa edes jotain kuulumisia meistä, siitä on esihistoriallisen pitkä aika kun viimeksi olen kirjoittanut tänne mitään. Pinot luen päivittäin( jos niitä vain pääsee lukemaan) ja tuntuu että sissit kasvaa kohisten ja onko meidän sissi edes syntynyt samoihin aikoihin kun ei vielä osaa kaikkia temppuja mitä jo moni muu. Onhan se hassua kun vallan hyvin tietää että lapset kehityy omaa tahtiaan, mutta aina tulee verrattua mitä kukin jo osaa ja mitä teki missäkin iässä. No meidän kirppu ryömii ja tietenkin kääntyy selältä massulle ja joskus toistekin päin mutta harvemmin. Istuu tuettuna esim. syöttötuolissa, mutta ilman tuke ei istu vaan syöksyy heti mahalleen tai heittäytyy selälleen. Ei ole edes kiinnostusta istumiseen niin vauhdilla yritetään päästä maan tasalle. Ei vielä kiipeile mihinkään, sylissä pitää seistä tai pyöriä koko ajan ympyrää. näin grillikauden alettua meidän kirppua on grillattu vartaassa monet kerrat, sen näköistä kyytiä saa isänsä sylissä :D Isoveli saa parhaimmat naurut irti ja myös itkut kun tulee jostain lelusta päähän. Millä saa reilun kaksivuotiaan lopettamaan tavarpoiden heittelyn ja lyömisen? Heittelee tai lyö kun suuttuu tai harmistuu jostain, häntä haittaa esim se jos vauva itkee, niin silloin käydään heittämässä jotain vauvaa kohti tai läpsäistään. On yritetty sanoa hyvällä ja selittää ettei vauvaa saa lyödä tai sen päälle heittää mitään, kun vauvaan ottaa kipeeä eikä vauva tykkää sellaisesta eikä kukaan muukaan tykkää sellaisesta. Luulen että osa syy edellämainittuun tekemiseen on se ettei hän osaa puhumalla ilmaista tunteitaan, sanoja ei ole vielä kauhean montaa. No menipä sivuraiteille, mutta se on niin ajankohtaista ja hermoja raastavaa tällä hetkellä.Neuvolassa (lääkärineuvola) olimme viimeviikolla ja kaikki oli ok, painoa tarkkaillaan ja seuraava käynti jo ensikuussa, kun muuten olisi ollut vasta heinäkuussa. Mitat siis 70.5 cm ja paino 6750g(nousu 80g kk:ssa). Pinsettiote on ollut n. kuukauden ja sitä käytetään laipäpalojen napsimiseen.Päiväunet ovat lyhentyneet, ettei mitään enää tahdo saada tehdyksi,kun uniakin joutuu pidentämään vaunuja lykkimällä. Nyt on taas muutaman päivän nukkunut paremmin. No pitipä mennä kehumaan, nyt kuuluu ääniä vaunusta :( Unelma ja Veera 0409Kuva pari viikkoa vanha, ollaan iloisissa syömäpuuhissa
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=39f2dee6-227c-11dd-9aa8-…!
Nautin vapaa illasta kera sidukan - juu ja torstaita vasta elellään, hehheh :)
Ladorada, ensimmäisestä kuvastasi voikin hyvin päätellä sisustus makuasi :) Joka muistuttaa minunkin makua.. Meilläkin olkkarissa karvamatto ja tuollaista tv-tasoa olen etsiskellyt! Verho ongelma vaan on vaivannut luvattoman kauan - en siis löydä mieluisia ja edelleen olkkarissa roikkuu "talvi" verhot :/
Unelma, Veera on aivan ihastuttava pieni neitonen, kultakutrineen :D Niinhän sitä aina tulee väkisinkin vertailtua lasten kehitystä ja kasvuakin. Mutta eihän oteta paineita me äidit ;) 2-vuotiaan lyömiseen/läpsimiseen/ tavaroiden viskomiseen sanoisin että aika auttaa - Lapsi kehittyy kyllä emotionaalisesti sille tasolle, että ymmärtää toisen tunteita! Muistakaa vain jatkaa kertomista, miltä vauvasta tuntuu ja selittäkää lapselle miltä hänestä tuntuis jos.. jne. Tosiasia kuitenkin on ettei hän ymmärrä asiaa muiden käskystä vaan vasta kun on tarpeeksi vanha.
Eipä mulla muuta. Menen pehkuihin, aamulla mennään Mennin kanssa kuuntelemaan eskarilaisten kevät kirkkoa.
"Haikarapolska, ootteko asentanut windowsin uudestaan? En ole mikään kone-nero, mutta muistan että mies tekee välillä niin kun alkaa joku jökkimään..
Typykkä oli saanut lapset hoitopaikkaan, toivottavasti on hyvä :) Eiköhän sen yhden vuoden tosiaan kestä vaikka ei oliskaan ihan täydellinen paikka.
Hei, te jotka annatte jo toista lämmintä ruokaa päivässä? Annatteko 2 liha-ateriaa vai toinen kasvis? Meillä on ongelmia ruuan riittävyyden kanssa, kun puurot tökkii taas. Tisua menee yhä useammin päivässä. Varmaan pitäis ottaa tuo tonen ruoka kehiin, mutta siis kumpaa lihaa vai kasvis. Vellejä jo otettiin aamu/iltapaloihin mukaan, kun puuroa menee ehkä 3 lusikallista."
Siinä jotakin tärkeimpiä juttuja..
Koitan laittaa tärkeimpiä juttuja mitkä meni ohitse aamupäivällä kirjoitellessani..
Haikarapolska, ootteko asentanut windowsin uudestaan? En ole mikään kone-nero, mutta muistan että mies tekee välillä niin kun alkaa joku jökkimään..
Typykkä oli saanut lapset hoitopaikkaan, toivottavasti on hyvä :) Eiköhän sen yhden vuoden tosiaan kestä vaikka ei oliskaan ihan täydellinen paikka.
Hei, te jotka annatte jo toista lämmintä ruokaa päivässä? Annatteko 2 liha-ateriaa vai toinen kasvis? Meillä on ongelmia ruuan riittävyyden kanssa, kun puurot tökkii taas. Tisua menee yhä useammin päivässä. Varmaan pitäis ottaa tuo tonen ruoka kehiin, mutta siis kumpaa lihaa vai kasvis. Vellejä jo otettiin aamu/iltapaloihin mukaan, kun puuroa menee ehkä 3 lusikallista.
Vautsivau, olipas mukavaa tulla langoille ekaa kertaa neljaan kuukauteen ja nahda melkein paallimmaisena keskustelupinoissa Sissien pino! Kivaa, etta olette viela aktiivisia kirjoittelijoita! Itse annoin jossakin vaiheessa vain periksi, kun ei tuntunut aika ja voimat riittavan Internettiin.
Meille kuuluu mukavaa, Sami on jo ihanan iso poika. On jo kuukauden paivat ryominyt/konttaillut, ja nyt istuu ilman tukea ja nousee polvien varaan seisomaan erilaisia tukia vasten. Juttua tulee tyyliin DADADA.
Sylissa Sami ei oikein malta olla vaan olisi aina menossa. Han onkin itsenainen tapaus, ja viihtyy lattialla, tuolissa, sitterissa tms pitkia aikoja.
Annan kolme ateriaa paivassa, aamulla hedelmasoseen, paivalla kasvis/liha (kanaa, lihaa tai kalaa) ja illalla puuro tai kasvissose. Maitopulloa tarjoan pari kertaa paivassa siina valilla, mutta aika huonosti Sami on alkanut pulloilemaan. Tisu on nyt enaa illalla ja yolla kaverina ja varmaan jaamassa kohta pois (ei tunnu enaa oikein poikaa kiinnostavan).
Mulla alkaa maanantaina tyot, joten olen taalla kovin haikeissa tunnelmissa. Kurjaa, etten voi ottaa pidempaa aippalomaa, nain taalla. Olen jo ihan superonnekkaassa asemassa 8,5 kk lomani kanssa!
Kaikille oikein paljon terkkuja ja mukavaa kevatta toivotan!
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=1947537c-22c1-11dd-ac59-…!
Ihania kuvia! Uusien sivujen myötä ollaan saatu ainakin ihastella söpöjä Sissien kuvia. Jos en muistanut Dumlelle kommentoida, niin Peppi ja Tossavainen olivat ihan super söpöjä! Myös Jellonamamin Sami jäi mieleen varsinaisena hurmurina! =) Yritän minäkin nyt lisätä sitten Jennin kuvan tähän viestiin.
Oli mukavaa lukea Jellonamamin kuulumisia. Suomalainen äitisyloma on kyllä ihan mahtava keksintö. Itse olen palaamassa lokakuussa töihin ja sekin tuntuu tällä hetkellä tulevan liian pian. Monessa muussa maassa olisi pitänyt palata töihin jo aikaa sitten.
Dumle kyseli lämpimistä ruuista. Meillä Jenni syö yleensä lounaaksi kasvista ja päivälliseksi liha-aterian. Eilen söi kyllä kalaa lounaalla ja kuitenkin vielä liha-aterian päivälliseksi. Miten milloinkin... Muutamana päivänä on jäänyt välipala kokonaan pois, kun ei ole tuntunut jäävän sille sopivaa rakoa. Neitiä on ihan turha yrittää syöttää, jos hänellä ei ole nälkä. Tissiä menee yöllä vielä kaksikin kertaa... Viime yönäkin klo 24 ja klo 4... Minä olisin ihan valmis luopumaa näistä yösyötöistä tai edes toisesta niistä! Täytyy kai vaan aloittaa unikoulua, kunhan saan itseäni niskasta kiinni.
Nyt siivoamaan viikonloppua varten!
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=1338b200-2319-11dd-ac59-…!
Nyt toivottavasti nää sivut toimii!Onkin ollut pitkätauko kun ensiksi en muuttohommien keskellä kerennyt kirjoittelemaan ja sitten nää sivut ei oo toiminut.
Mulla on hiusväri päässä joten täytyy kohta mennä pesemään ne pois.
Aada oppi nousemaan pystyyn päivää ennen 8kk synttäreitä joten koko ajan saa olla vahtimassa ettei kaadu ja kopsauta päätä lattiaan kun konttauskypärää ei suostu pitämään ja tuo seisoskelu vielä aikast huteraa.
Kewa:Tervetuloa suomeen ja TOSI kiva että saitte Idan takaisin kotiin!!!
Colis:toivottavasti saatte asunnon myytyä hyvään hintaan ja sopivaan ajankohtaan pääsisitte muuttamaan suoraan uuteen!Toivottavasti oot osannut rentoutua myös noiden hääjärjestelyjen ohella,kohta teille ne hääkellot soittaa,ihanaa=))
Voi ei nyt täytyy mennä pesulle..palaan myöhemmin
Kiva kun Jellonamami ehdit kirjoittamaan. Sinua on täällä huhuiltu aina välillä. Olipas hauska nähdä kuva Samista. On meidän Asmon vastakohta. Meidän poika on ihan blondi ja teillä on tumma kaveri. Sami minua erityisesti aina kiinnostaa, kun pojat ovat samanikäisiä. Lähes tunnilleen, muistelen niin. Jellonamami ehtiikin meidän porukasta ensimmäisenä töihin. Va jokos Piiu aloitti työt. Yleensä Piiu ja Miko on kaikessa keulilla meidän touhuissamme.
Minulla on kamalan kipeä niska-hartia-seutu. Olen ihan jumissa ja pakottaa kokoajan. Yritän jumpata punteilla ja kepakolla, mutta lihasjumit eivät vain laukea. Kääk!
Sitten tarina tästä äidin elämästä. Meillä esikoisella on jatkuvasti ollut ongelmana kakka-tuhriminen pikkareihin. Hän kärsii ummetuksesta. Kerran sitten suutuin hänelle ihan kamalasti. Tiedän että niin ei saisi tehdä, mutta niin vain kävi. Argumentoin niin että mieskin jo sanoi että eiköhän riitä. No, seurauksena oli sitten se että lapsi alkoi pissata housuunsa. Minun oli pakko käyttää häntä yksityisellä lääkärillä (omalääkäri on vaihteeksi surkea) tutkituttamassa ettei vain ole virtsatulehdus. Ei ollut . Samalla saimme onneksi ohjeet ummetuksen hoitoon. Olisinkohan parempi äiti jos aina kun suutun yli ja olen kammottava tulisi sadan euron sakot? Nyt lapsi on taas parempi. Pissa tulee sinne minne kuuluukin ja kakka-asiakin edistyy. Äiti on jälleen nöyrää kamaa oman kipakan luonteensa kanssa ja olen pyytänyt anteeksi ja sanonut että en ole enää vihainen.
Sitten lapsen tavaroiden heittelystä. Varmasti noin pienellä on kyse tunteiden ilmaisemisen vaikeudesta. Toinen syy voisi olla huomion hakeminen. Ja mikä tahansa huomio on hyvää huomiota. Se kokomus mikä meillä on niin rankaiseminen ei auta. Täytyy yrittää löytää jokin positiivinen lähestymistapa. Antaa huomiota positiivisesti, ja selitää ja selittää, sanoittaa tunteita ja ottaa niitä vastaan. Pitkä ja kivinen tie... Tiedän.
Saatiin eilen uusi sänky. Nukutti mahtavasti, leveyttä on 20 cm lisää entiseen. Ja ensi viikolla saan uuden pimennysverhot. Kohta hävitän hoitopöydän ja toivottavasti saamme tilalle isomummin vanhan kirjakaapin. Sitten makkari on hieno. Vauvansänkyä lukuunottamatta. Se on rumilus.
Heipat, kiva kun nämä sivut taas toimii. En muuten pidä tuosta peukkujutusta. Arvostelemaan nyt noin vain toisen kirjoittelemisia. Pöh!
Nyt mennään päiväteelle ja välipallalle.
terv peikkoäet ja APJ
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=e68cbc16-2333-11dd-a1dd-…!
Kamalan kylmä tuuli ulkona ja eilen satoi lunta! Uskomatonta!!!
Aivan ihania kuvia oli kaikki laittaneet. Kiva ´kun Jellonamamistakin kuului. Tosi sulosen näköinen poitsu sulla! Jäi kyllä niin mieleen.
Meillä Vesli eilen vain illan nukkui mun sylissä ja oli ihan poissaoleva. Mä ehdin jo pelästyä ja miehelle viesteillä sinne espanjan suuntaan. Vesli vain nukkui mun rintaa vasten eikä tahtonu reagoida mihinkään. Mä väänsin itkua. No mun vanhemmat tuli käymään ja sitten se tapahtu. IOksennusta tuli niin etten ois uskonu. Mä sain mennä suoraan suihkuun. Loppuiltana ei enää oksentanu. Joi paljon vettä muttei syöny. Yö meni tosi hyvin onneks. Aamulla maha oli ihan sekaisin ja kakka oli ihan vetenä. Toisen kerran kävi samalla laila, mutta nyt on helpottanu. Väsyny poika on ollu koko päivän ja äiti huolesta soikeana.. Piti mennä kaverin kanssa iltapäivällä ulos syömään, mutten mä voinu toista jättää hoitoon. Mutta arvatkaa olinko hermona eilen kun vaan nukku eikä oikein ragoinnu mihinkään? Olin ihan varma että on slöytäny jostain jotain lääklettä tai muuta. Onneks ei ollu tän pahempaa.
Mutta nyt täytyy mennä. Alkaa vesli taas väsyyn. Jatkan myöhemmin.
Jännityksellä aina aloittaa tämän raapustamisen tänne, kun ei voi koskaan tietää lopputulosta.
Ihan ensiksi kiitos Dumlelle vinkistä. mies onkin pyhittänyt sen mitä jääkiekon seuraamiselta on ehtinyt tämän tietokoneen sisällön tutkimiseen ja selvitellyt ongelmia. Nyt seuraavana on tiedossa sitten juuri tuo mainitsemasi Windowsin uudelleen asentaminen. Vielä ennen sitä kuitenkin pääsin ja ehdin koneelle :). Uskomattoman paljon vilunkia tämän kanssa on ollut. Meidän teinit lataavat kaiken maailman tiedostoja ja ohjelmia netistä, joten eipä ihme että viruksia ja vakoiluohjelmia oli kone täynnä, joita siis edelleen selvitellään. Muutama perheriitakin on tässä käyty ohessa aiheeseen liittyen, jonka jälkeen tuli mieleen, että hiiteen koko tietsikka, kun määrää meidän perheessä ihan liikaa kaikkien elämää ja vielä aiheuttaa härdelliä. Mies ei oikeastaan välittäisi koko vehkeestä tuon taivaallista ja jos hän saisi päättää niin jo lähtis...saa varmaankin tarpeekseen tekniikasta yms. duunissaan, heh.
Todella suloisia kuvia kaikista ihanista Sissilapsista taas, pojat on niin poikia ja tytöt niin tyttöjä. Sami erottautui tuolla maitokahvin tummuudellaan, ihastuttava lapsi!!! Erittäin mukava oli kuulla susta Jellonamami pitkästä aikaa. Kuten myös Unelmasta, Adalmiinasta (onni-07)...Mitähän toiselle ulkomaan elävälle kuuluu, Levinia huhuu?! Ja missä on Kirahviina, Maitohamsteri, Outsa, Piiu, Fiia, Risella...muutama mainitakseni??? Jospa kun nämä sivut oikeasti alkavat normaalisti pelittää, niin vanha kööri pian taas on koossa.
Dumle tuossa kyseli ruoka-asioista. Annan olivialle kiinteitä sen viisi kertaa päivässä tyyliin puuro, liha-kasvis, hedelmäsose, jogurtti, puuro/velli tai saa toisen kasvis-lihasoseen esim iltapäivällä klo 17 maissa. Hieman pyrin vaihtelemaan noita tarjottavien paikkaa, mutta lounas on aina eka unien jälkeen klo 12 maissa liha-kasvissosetta. Puurot vihdoin ja viimein ovat alkaneet maistumaan, meillä taikasana oli mangosose elikäs sitä puuron joukkoon niin kummasti menee kaurapuuro alas. Muut soseet oli kai liian pliisuja, ei makua tarpeeksi neidin mielestä, mutta tuo mango on toiminut todella hyvin. Nyt olen yrittänyt totutella tyttöä myös hieman karkeampaan ruokaan, vaikka siis edelleenkään yhtään hammasta ei Olivian suusta löydy. Kuitenkin tarjoan jo haarukalla soseutettua ruokaa, jotta pikkuhiljaa tottuisi. Ruoan jälkeen juo nokkamukista vettä (keitettyä annan edelleen) ja päälle saa vielä tissimaitoa. Olivia on aktiivinen tyttö ja kuluttaa huimasti liikkuessaan, joten kyllä se nälkä ina lähes kahden/kolmen tunnin jälkeen tulee.
Hurjaa touhua tuo ylös nouseminen ja yhdellä kädellä kiinni pitäminen ja varvasaskeltaminen perään. Mammalla on sydän syrjällään monta kertaa päivässä, mutta täytyyhän likan antaa treenailla. Ensiaskel kengät on varmaankin ihan just hankittava, vaikka olinkin ajatellut ne vasta juhannukseen jälkeen aleesta ostaa. Jarrusukista niin ikään on pulaa, joten niitä on ihan nyt seuraavalla kauppareissulla ostettava lisää. Toivoisin, että tämä välivaihe menisi suht nopeasti ohi, vaikka kävelemään ei todellakaan ole kiirettä. Tulisi kuitenkin tuo varmuus seisomiseen ja tukea vasten kävelemiseen nopeasti. No, se tulee kun on tullakseen, yllättävänkin nopeasti yrittämisen ja onnistumisen kautta.
Umalla oli ollut hurja päivä Veslin kanssa. kyllä tuollainen ilman muuta säikäyttää. Onneksi tilanne ohi ja siellä kaikki ok. Kovin pitkään ei kannata katsoa kotona, jos lapsi on veltto, reagoi huonosti tai oksentelee rajusti.
Minkähän värinen letti mahtaa olla Rakkausvauvalla tätä nykyä ;)???? Asiat siellä ok?
Juu, oikein kaunis koti näyttää olevan Ladoralla. Sisustaminen on siis sinunkin mieleen :). Meitä täällä riittää :D !
Peikkoäet, voi meitä äitejä ja sitä syyllisyyttä mitä aina välillä kannamme sisällämme. Onneksi osaamme kelata ja pohdiskella, se jos mikä on hyvän äitiyden merkki. Onneksi pikkuisemme eivät mene rikki ihan kaikesta. Sinä olet paras äiti juuri sinun lapsillesi!
Apinaemo, mitä Oonalle kuuluu nukkumisen suhteen? Vieläkö hyvä draivi/muutos risteilyn jälkeen on jatkunut? Meillä yöt ovat kahden kuukauden jälkeen hieman helpottumassa ja Olivia on taas oivaltanut, että yöt on enimmäkseen nukkumista varten :).
Nyt valmistautumaan saunaan ja eikös se Suomi-Ruotsi pronssiottelukin tule tänä iltana. Huudetaan hurrit hormnantuuttiin, eikös?!
haikarapolska ja olivia...
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=b15376b8-2430-11dd-a1dd-…!
Näin siis siksi, että mies päivystää lanssia koko viikonlopun, alkaa puhti mammalta loppumaan jossain vaiheessa ;)
Nyt alkaa ruoka-asiat olla kohdillaan. Menni saa pääsääntöisesti 5 ateriaa päivässä (ellei unien takia joku ateria liikaa viivästy). Lounaan jälkeen tarjotaan hedelmä/marjasosetta ja toisella kertaa jogurttia. Jos antoi kaksi lämmintä ateriaa, ei riittänyt illalla tilaa puurolle. Niin ja siitä päästäänkin puuroihin, ne Mennillä tökkii pahemman kerran :/ Riisipuuro menee joten kuten, muut ei. Ja isin syöttämänä menee paljon paremmin, kuin äidin. Mikähän siinäkin on? Pork-per velli uppoo välillä puuron sijasta, mutta ei mene suuria määriä.
Sitten yöt - Vieressä nukuttais niin paljon paremmin. Ja muahan se ei haittais, vaikka vieressä nukkuiskin. Mutta itse en nuku hyvin silloin. Plääh. No joka yö oon saanut tsempattua itseäni, niin että ainakin 2 tuntia oon jaksanut sitä omaan sänkyyn nukuttamista. Yöllä harjoitellaan myös liikkumista ja muuten vaan pöhistään pitkiäkin aikoja rallatellen. On tässä ollut hyviäkin öitä, ei sen puoleen.. Viime yönä söi kerran ja nukkui 7.30 asti (mikä meillä 6 aamuihin verrattuna on luksusta). Tälläisiä on aina välillä. Kai se Menni armahtaa välillä äitiäkin ;D
Onneks en oo tuntenut itseäni väsyneeksi, siis normaalia enempää :)
Koulut loppuu kohta ja alkaa lomat. Ihanaa :D Vaikka jossain vaiheessa lomaa sitä jo ajatteleekin että tulis jo syksy ja koulut ym. aktiviteetit kehiin.
Saa nähä mitä kesäsuunntelmia sitä keksii.. Miehuksen töiden mukaan elettävä. Varsinaista lomaa ei sillä ole, mutta hyödynnetään sitten pitempiä vapaita.
Kommentointi jää nyt vähiin.. Umalle huikkaan että miten Vesli voi, menikö jo ohi? Niin ja kiva kuulla mm. Jellonamami, Adalmiina, rakkausvauva, Haikarapolska... Kuvatkin ihastuttaa aina :)
Palajataan! Dumle ja Menni-metsänpeikko unten mailla 7,5kk
Peppihän aloitti viime maanantaina oksentamisen juuri kuvailemallasi tavalla. Vaikutti sen jälkeen ihan hyvältä maanantain ja tiistai aamupäivän kunnes alkoi ampua löysäpanosammuntoja vaippaan niin että tärinä kävi. Tätä jatkui keskiviikon, torstain. Lääkäriin ei lähdetty kun nesteitä meni ja pissaa kuitenkin tuli. Perjantaina vesiripuli muuttui "pirtelöksi" ja tänään on ollut samanlaista. Nyt kuitenkin syö ja juo aivan normaalisti. Tossa torstaina oli jo vähän epätoivoista juottamisen kanssa ja oikeastaan väkisin tuuttasin ruiskulla osmosalia. Nyt siis vasta alkaa helpottamaan. Mun mielestä tää on rota-virus, siihen perustan että kestää näköjään sen viikon verran ja ei ole tarttunut meihin aikuisiin (rotahan sairastetaan yleensä lapsena ja sille tulee suurin osa ihmisistä immuuniksi). Myös esikoinen on ollut ihan vesiripulilla ja tänään vasta on alkanut tokenemaan kunnolla.
Mutta siis lääkäriin jos kuivumisen merkkejä, aukile kuopalla, ei pissaa tai itkiessä ei tule kyyneleitä. Meille nestettä on mennyt n. 8dl/vrk. Suositus olisi ilmeisesti n11dl mutta en mä saa tuollaista määrää menemään edes terveenä joten olen ollut tuohon tyytyväinen.
no mutta nyt lätkä jatkuu, palailen myöhemmin
minttupipsa
Inhottava ilma pihalla. Aika kylmä ja tuulinen. Pimeätäkin on. Eetu nukkuu autossa, kun juuri hetki sitten tultiin kotiin kaupasta ja mummulasta ja muarilasta. Laitoin ruusunjuuret juuri veteen muutamaksi tunniksi, niin saa sitten laittaa maahan. Myös syysleimut ja liljat odottaa maahan laittoa.
Haikarapolska tuumaili hurjaa menoa seisaaltaan ja yhdellä kädellä kiinni... Katselin juuri tänä aamuna Eetun touhua häkkisängys. Juuri samalla tavalla. Toisella kädellä reunasta kiinni ja jalat spagetilla. Oli siinä kyllä äitin sydän kylmänä, mutta kuitenkin nauraakkin sai. Kovasti siis meillä noustaa tukea vasten seisomaan ja kontilleen. Joka paikkaan ehditään tutkimaan. On ne vain kasvaneet...
Ruokaa Eetu saa 2*lihaa, mutta jos aika menee jotenkin nukkuessa tai muuten plörinäksi, niin 1*liha. Hedelmäsosetta saa kerran kaksi ja puuroa illalla ja joskus sitten aamullakin. Useasti menee aamulla vain tissi, kun sitten ruoka maistuu paremmin siinä 11-12 aikaan. Tissiä meillä syödään sillon, kun siltä tuntuu. enintään 4*pvä. Nokkamukista ja pullosta ei vieläkään huoli mitään...tissillä siis vain mennään.
Tiistaina olisi 8kk lekuri. Saapi sitten nähdä mitä sanoo taas niistä käyristään, mutta sitten minäkin kyllä taas sanon, että pitäkäähän käyränne...
Mulla ei ole nyt mitään uutta kuvaa eetusta, kun emme saa laitettua uusia kuvia koneelle, johtuen uudesta keskusyksiköstä ja isäntä ei ole ehtinyt isommin sitä sitten katsomaan... Toivottavasti kuva tulee näkyviin. Se on otettu helmikuussa.
Mutta nyt pitää mennä, jos vaikka kahville ehtisi ennen herran heräämistä...
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=01cc39ec-24d8-11dd-ac59-…!
Laitoin oikein takkaan tulet on niin kylmä. Ehdimme kytkeä lämmityksiä vähemmälle ja eihän niitä takaisin laiteta.
Jos Vesli on parempi? Kuulostaa hurjalta vatsataudilta.
Haikarapolska oli jo tehnyt kodin tättähäärä-järjestelyä. Teillä olikin jo totuttu siihen että esineet voivat olla niille kuuluvilla paikoillaan. Minä en ollut vielä ehtinyt palauttaa kotia "aikuiseen" uskoon, joten meillä ei ole muuta muutettavaa kuin porttien käytön opettelu ja tyttöjen pienenpienet tavarat pitäisi pysyä poissa pojan suusta. Minusta on viisaampaa järjestää koti niin että kaikki voivat siellä hyvillä mielin elää ja vaarallisia kiellon paikkoja on mahdollisimman vähän. Kiellettävää riittää muutenkin. Jokaisessa kodissa on rappua, takkaa, uunia ja videota, joihin ei saa työntää legoja yms.
Löysin muuten poikasen kakan seasta pitkän pitkän mustan langan pätkän. Mistähän oli senkin saanut suuhunsa. Ei sulanut.
Taas olen järjestellyt tavaroita. Usko että jos Chaplin tekisi elokuvansa Nykyaika tänä päivänä hän laittaisi nykyihmisen järjestelemään loputtomasti loputtomia tavaroitaan. Olen koko kevään kaikilla käytössä olevilla voimavaroillani ja ajallani yrittänyt tehdä tilaa tähän kotiin ja jälkeä vain en näy. Aina uudessa kohdin odottaa uusi läjä tai kaaos. Masentavaa homma. Niin ja mitäänhän ei koskaan ehdi tehdä alusta loppuun aina tulee jokin keskeytys tai pari.
Jokos teidän muiden lapsilla on "kaikki" perusruoka-aineet kokeiltu? Meillä jatkuu rauhallisella tahdilla kokeilut. Tänään meni ruusunmarjaa kaurapuuron kanssa. Vielä on monta monta ainetta kokeilematta.
Nyt täytyy jatkaa tämän päivän askareita. Poikanen teki muuten äsken kakan pottaan. On se vaan hienoa.
terv peikkoät
Täällä kauniissa kaupungissa riittää maalaistollolle ihmettelemistä :). "Loma" on mennyt hyvin, poikia on vaan kova ikävä... Sanoinkin miehelle että seuraava lomamatka tehdään koko perheellä. Eilen soitin sinne Suomeen ja mummo kertoi että Aapo on nukkunut yöt kertaakaan heräämättä!!! No, eiköhän se rytmi muutu kun mamma palaa kotiin ;) .
Täällä muuten kaupat täynnä kaikkea ihanaa vaatetta yms. pienille, kuka keksikään visan, murr... Erityisesti olen iloinen kun olen löytänyt meidän 4-vuotiaalle pojalle kivoja housuja! Huomasin että vauvoille ei juurikaan ole myytävänä bodeja, lähinnä vain alusvaatteeksi tarkoitettuja löytyy.
Nyt vähän lepäämään ja sitten taas baanalle ruokapaikkaa etsimään ja huomenna kotiin poikasten luo (mies jää tänne työhommiin).
Juhon mamma ja Aapo Suomessa mummon hoivissa 250907
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=a893eb63-24f0-11dd-a1dd-…!
Oi juhonmamma on ihanalla reissulla. Nautihan oikein kunnolla!
Meillä ruoka-aineiden kokeilu on ollu hyvin maltillista. Soseet on vain peruna-porkkana-bataattia. Niin ja lihaa joukkoon. Hedelmistä ollaan kokeiltu sitten enemmän. Me ollaan varovaisia,kun reagoi niin paljon vatsallaan. Sipulia en varmaan ikuna (heh) uskalla kokeilla. Seuraavaks ajattelin kokeilla kesäkurpitsaa. Sitä ois tarkotus ostaa seuraavalla kerralla kaupasta. Ja parsakaalia ja kukkakaalia täytys kanssa kokeilla uudestaan. Jos nyt sopis vatsalle. Samoin kaura ja muut viljat uudestaan ja pasta. Mutta niitä kokeilen vasta kun mies on tullut takaisin. En halua/jaksa yksin valvoa öitä, jos tulee vatsaoireita.
Meillä Vesli on parempi. Oksensi silloin kerran ja seuraavana päivänä sitten ripuloi kahesti. Siinä kaikki. maha ollut varmasti kipeä,kun niin itkunen ollut ja viihtynyt vain sylissä. Ja eilen taas huusi ja nukkui sylissä. Muutenkin ollut tosi väsynyt. Hyvä jos 2 tuntia jaksanu aina valvoa. Tänään ollut jo huomattavasti parempi päivä. Taitaa alkaa helpottamaan. Ja kukas se puhu siitä nesteen määrästä? Että jopa 11 dl pitäs saaha. Mä olen kuullut et riittäs se 5-6 dl päivässä. Meillä Vesli ei juo varmaan tuotakaan. En vain saa menemään niin paljoa. Hyvä kun sen 200 ml juo maitoa päivässä. Lisäksi sitten vettä. Ja hyvin näyttää pärjäävän. Pissaa tulee jne. Mä olen sitä mieltä että poika juo kun on jano. Tissiä en anna, kun vain puree ja se sattuu ihan sikana. No viikon olen nyt ollut ilman päiväsyöttöjä.
Joo Vesli parani, mutta viime yönä mä oksensin kerran ja ripuloin.Olo oli kamala. Helpotti vain paikallaan ollessa. Kauaa en jaksanu yöllä hyssytellä Vesliä vaan otin vierelle jotta sain nukuttua. Aamulla ripulointi jatku ja olin tosi heikkona ja mahaan sattu tosi paljon. Onneks mun vanhemmat tuli hakemaan heti kaheksalta Veslin heille hoitoon ja mä sain levätä ja nukkua. Lepäilin ja nukuin siihen puol 12:sta ja sitten lähin vanhemmilleni. Isäni oli oksentanut myös samantien kun olivat päässeet kotiin.Joten me sitten olimme toipilaina ja äitini hoiti poikaa. Kaikki me vain oksensimme kerran. Ja muuten tosi väsynyt olo. Ihan kuin ei ois nukkunu ollenkaan. Ja mahan kouristukset kauheat. Nyt helpottaa mullakin. Olen syönyt jo kaks ruokaa ja nyt illalla Veslin kanssa imuroimme. Mutta kyllä ollut inhottava tauti!
Meillä muutto senku lähestyy. Ihanaa. reilun viikon päästä eli 29 pvä mieskin tulee vihdoin ja viimein kotiin.Kyllä sitä ollaan taas odotettukin. Äitini on ahkerana ommellu meille verhoja ja tänään saikin keittiöön sellaiset tehtyä.
Mutta nyt täytyy varmaan alkaa lopettelemaan ja mennä pikkuhiljaa nukkumaan. Olo kuitenkin vielä huono ja väsyttää.
Uma ja vesli melkein 8 kk
Niin, ja unohdin laittaa 8kk neuvola kuulumiset. Meidän hoikka poika on siis 70cm pitkä ja painaa 8245g. Kaikki oli muutenkin hyvin ja seuraavaksi mennään vasta 1-vuotis neuvolaan syyskuussa.