Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kuljetat lapsiasi harrastuksiin?

Vierailija
14.02.2017 |

Täältäkin saa toisinaan lukea lapsiperhearjesta, jossa lapsilla on hirmuisesti harrastuksia ja vanhempien aika menee iltaisin kuskatessa niihin, monena iltana viikossa.

Miten syrjässä tai kaukana harrastuspaikoissa oikein asutte, jos lapsi ei itse pääse kulkemaan niihin joko polkupyörällä tai julkisilla? Onko matka liian pitkä tai harrastusvarusteet jotenkin hankala kuljettaa muuten?

Muistan omasta lapsuudestani, kuinka pyöräilin usean kilometrin päässä oleviin harrastuksiini ihan omin neuvoin. Jos oli oikein kurja keli, vanhemmat saattoivat viedä. En olisi silti ikinä kehdannut odottaa, että vanhemmat sitoutusivat minun harrastusaikoihini. Ja kun lapsena oppi kulkemaan itse, on liikkuminen pyöräillen ja kävellen osana elämäntaani vielä aikuisenakin. Siinä oppi, ettei joka matkaa mennä autolla.

Oma lukunsa sitten on, pitääkö lapsella olla monta (ohjattua) harrastusta, kun pienellä luovuudella tekemistä löytyy muutenkin.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotias ei osaa vielä yksin kulkea harjoituksiin ja mulla on nyt mahdollista hoitaa kuljetukset, kun olen äitiyslomalla.

Koululaisena sitten toivottavasti osaa kulkea itsenäisesti julkisilla, jos hänellä on silloin vielä sama harrastus. Harjoitukset alkaa niin aikaisin iltapäivästä, ettei minulla sitten parin vuoden päästä ole mahdollisuuttakaan tuollaisiin aikoihin kuskata, kun silloin olen luultavimmin palannut töihin.

Vierailija
22/36 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin on lapsena ja jopa teininä kuskattu balettiin, kuvataidekouluun ja futikseen. Koulun loma-aikoina kuljin matkat ihan mielellään pyörällä ja teininä kun harrastin enää futista, oli treenit niin aikaisin että sinne piti mennä suoraan koulusta. Matkaakin oli lapsuuden 2km matkasta joko 5km tai 8km suunta, riippuen millä kentällä tai missä salissa treenit milloinkin pidettiin.

En tosiaan tiedä, miksi isäni minua tykkäsi kuskata. Yhtälailla kuskasi isoveljeä jääkiekkotreeneihin ja äitiä yhä edelleenkin kansalaisopistolle. Lähes jokaisella peli- ja turnausreissulla isäni oli myös kuskina. Kai hän vain tykkää ajella autolla? Ja aina kaikki matkat ollaan höpötelty keskenämme, se on ollut sellaista lyhyttä laatuaikaa isän ja lapsen/lasten kesken. Muu aika kun meni koulussa/töissä, läksyissä/kotitöissä ja harrastuksissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kylälle on 3,5km mutta harrastuksia tällä kylällä ei juurikaan ole. Eikä varsinkaan joukkoliikennettä! Kouluun tenavat pyöräilee / kävelee tuon 3,5km suuntaansa, oli keli mikä hyvänsä. Urheilutreenit ja soittotunnit on 8-40km päässä, joten täytyyhän se kuljettaa, että lapset saa harrastaa. Ja mielellään kuljetetaan, hyvät harrastukset antaa hyvät eväät elämään (esimerkkinä vaikka joukkuelajin tuomat sosiaaliset taidot ja liikunnallinen terve elämäntapa, musiikin hyödyistä puhumattakaan). Ennemmin ajelen autolla kuin katson lasten kiprahtavan jonkun nobiililaitteen ääreen. Treenin aikana voi hyvin itse käydä lenkillä, salilla, asioilla tms.

Aika kummallinen asenne sinulla muuten, ap. Kannattaa muistaa, että elämää on myös kehäkolmosen ulkopuolella. Kaikkialle ei ratikat ja bussit kulje.

Vierailija
24/36 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kylälle on 3,5km mutta harrastuksia tällä kylällä ei juurikaan ole. Eikä varsinkaan joukkoliikennettä! Kouluun tenavat pyöräilee / kävelee tuon 3,5km suuntaansa, oli keli mikä hyvänsä. Urheilutreenit ja soittotunnit on 8-40km päässä, joten täytyyhän se kuljettaa, että lapset saa harrastaa. Ja mielellään kuljetetaan, hyvät harrastukset antaa hyvät eväät elämään (esimerkkinä vaikka joukkuelajin tuomat sosiaaliset taidot ja liikunnallinen terve elämäntapa, musiikin hyödyistä puhumattakaan). Ennemmin ajelen autolla kuin katson lasten kiprahtavan jonkun nobiililaitteen ääreen. Treenin aikana voi hyvin itse käydä lenkillä, salilla, asioilla tms.

Aika kummallinen asenne sinulla muuten, ap. Kannattaa muistaa, että elämää on myös kehäkolmosen ulkopuolella. Kaikkialle ei ratikat ja bussit kulje.

Eikä ne täällä Helsingissäkään välttämättä kulje sinne missä harrastus on vaan vaihtoja ja odotteluja tulee paljon. Plus että onko täällä kaikin paikoin turvallista lasten hortoilla pimeässä yksinään.

Vierailija
25/36 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan viikonloput kakkosasunnolla ja lapset käy siellä jumpassa ja leireillä. Matkaa on reilu 10 kilsaa, mitään kevyen liikenteen väylää ei ole, eikä edes piennarta. Busseja menee max kaksi päivässä, eikä niiden aikataulut sovi harrastuksen aikoihin. Eikä nuo varmaan edes osaisi siellä vieraalla paikkakunnalla sitä reittiä...

Vierailija
26/36 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska harrastuspaikkaan on hankala mennä. Tai sinne on siis matkaa 25km joista 20 kilsaa pääsee ihan näpsäkästi linkalla mutta loppumatka pitäisi kävellä.  Ja kun linkat eivät kulje harrastusajan mukaan niin menisi koko iltapäivä ja ilta linkassa tai sitä odotellessa. Kätevämpää viedä muksu sinne harkkoihin.

Vierailija
27/36 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vien pojan koristreeneihin. Treenit illalla, enkä halua että kulkee keskustassa vielä yksin.

Minua 70-luvun avainkaulalasta ei kuljetettu ikinä mihinkään harrastuksiin. Muistan eksyneenikin pari kertaa. Harrastin voimistelua ja treenit oli toisinaan eri paikoissa.

Jäänyt mieleen paniikki, kun ei löytänytkään treenipaikalle. Panikoi missä on ja miten pääsee takaisin kotiin.

Vierailija
28/36 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuskaan siksi, koska kerran viikossa harrastus on 15 kilometrin päässä ja joutuu tehdä useamman bussivaihdon. treeneistä on ikävä tulla kotiin jos bussi mennyt nenän edessä ja kotimatka klo 20 jälkeen kestää 1.5 tuntia:( ihanaa hakea lapsi kotiin ja sen kaverit, että pääsee aikaisin nukkumaan.

Vierailija
29/36 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään kuskata harkkoihin, kun saan siellä tavata omia kavereitani, eli lapsen harrastuskavereiden vanhempia. Käydään heidän kanssa välillä harkkojen aikana lenkillä tai kahvilla. Lapsi on vasta 5, niin ei vielä osaisikaan itsenäisesti kulkea. Kun pyöräilykelit koittaa, niin kuljetaan kyllä yhdessä pyörällä sitten.

Vierailija
30/36 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin iso soitin, että ei pysty yksin raahaamaan. Niin nuori (6v) ettei voi yksin kulkea. Niin huonot julkiset yhteydet.

Mutta mennään meillä itsekin lähiharrastuksiin. Kolmella lapsella myös muita kuin lähellä olevia, joten kuskaillaan melkeen joka ilta. Kimppakyytejäkin on.

Vierailija
31/36 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 min Tukholman metrolla.

Vierailija
32/36 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisilla matkoin menisi 3 tuntia yhteensä, viedessä 40 minuuttia. Treenien aikana käyn kaupassa ja vien pahvi yms. kierrätettävät. Tosi kivaa ja ei harmita yhtään :)

Vierailija
33/36 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska Jyväskylässä on surkea joukkoliikenne.

Itse kuljin harrastuksiin (Jkl) ja kouluun (Muurame) julkisilla, kun vielä asuin Jyväskylässä.

Vierailija
34/36 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska futistreenejä ja matseja on pitkin pk-seutua. Kahteen eri suunnilla olevaan kuplahalliin mennään säännöllisesti talvisin harkkoihin ja lisäksi vielä matseja siellä sun täällä. En itsekään osaa ilman navigaattoria noihin paikkoihin, ovat välillä jotain pikkukenttiä jossain ihan kuusessa.Enkä todella laita 7 v lasta yksin monella liikennevälineellä kulkemaan!

Kesällä harkat onneksi lähikentällä, mutta silti matseja on vaikka missä.

Vierailija
35/36 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tykkään siitä ja haluan.

Koska lapset on olleet liian pieniä kulkemaan yksin illalla.

Nykyään kyllä 15 vuotias kulkee jo yksinkin matkoja, paljon riippuu siitä missä ja monelta treenit on?

Muutaman muun vanhemman kanssa meillä on kuljetusrinki, joten kyydissä on yleensä ainakin 3 poikaa.

Nuorempi poika on 5 vuotta, on ihan itsestäänselvää että huolehditaan hänet itse paikan päälle ja pois.

Vierailija
36/36 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljetin osittain sen takia, että sain samalla ajoharjoitusta. Kun ostimme auton, en ollut ajanut kunnolla pariinkymmeneen vuoteen ja aluksi ja ajaminen oli huteraa ja pelottavaa. Lapsen vieminen harrastukseen samaa reittiä pitkin oli hyvää harjoitusta. Opin auton hallintaa ja liikenteessä ajamista. Sitten myöhemmin tuli mukaan kuvioihin toinen harrastus, jossa oli nihkeämmin pysäköintipaikkoja. Siinä sain hyvää harjoittelua kapeilla kaduilla ajamisessa ja taskuparkkeerauksessa. Olin aina ajoissa noutamassa lastani, joten minulla oli hyvää aikaa harjoitella. Nuoruudessa osasin tuon hyvin, mutta vaati se uudelleenharjoittelua silti. Pysäköityäni nousin aina autosta ulos katsomaan, miltä se näyttää. Kesti aikansa, ennen kuin oppi arvioimaan sitä etäisyyttä takana olevaan autoon ja jalkakäytävään. 

Teini-iässä ei ollut säännöllistä harrastuskuskausta, vaan ne oli enempi sellaisia leirikuskauksia 150km suuntaansa. Noistakin ajoista olen tykännyt, koska siinä on hyvää aikaa jutella rauhassa ja ajan kanssa. Nyt kuskaan lukiolaista joka toinen viikonloppu koululle (135km/suunta). Hän tulee junalla kotiin, mutta minä vien autolla, joskus mieskin tulee mukaan. Se on sellaista mukavaa yhteistä aikaa, voidaan keskustella vaikka lomasuunnitelmista tai jatko-opinnoista tai mitä koulussa on meneillään. Minusta ihan kivoja reissuja, varsinkin silloin kun mies on mukana eikä tarvitse ajaa yksin takaisin. Tulee vietettyä miehenkin kanssa vähän kahdenkeskistä aikaa ja juteltua enemmän kuin kotosalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän