Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi nykyään on niin paljon vatsatauteja!!?

Vierailija
14.02.2017 |

Nytkin kaikki pelkää sitä supernoroa :( muutenkin viimeisen 10 vuoden aikana tuntuu että näitä on ollut erityisen paljon. Vai tuntuuko tosiaan vaan tältä? Omasta lapsuudesta 80-90 luvulta muistan vaan yhden oksutaudin joka oli tosi lievä eikä tarttunut muihin perheenjäseniin. En muista kellään muullakaan tuttavalla tai kaverilla olleen näitä nykyisiä molemmista päistä lentää tauteja jotka tarttuu koko perheeseen ja pahimmillaan puolet päiväkotiryhmästä tai koululuokasta sairastuu myös. Koko sinä aikana kun asuin kotona vanhemmilla ei ollut kertaakaan vatsatautia mutta viimeisen 5v aikana heilläkin on ollut useampi!

Tuntuuko muista tältä? Ahdistaa ihan kamalasti. Pelottaa kun on pienet lapset ja sairastaminen ihan kauheaa jos iskee :(

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahatauteja on ollut kyllä koko ihmiskunnan historian ajan.

Veikkaukseni, miksi ap:stä tuntuu, ettei "ennen" ollut mahatauteja:

-hän on itse pikkulapsena sairastanut 1-3 mahatautia vuodessa, ei muista sitä

-kouluikäisenä, minkä alkaa muistaa, vain max 1 krt vuodessa

- nuorena aikuisena ei saanut mahatautia tai muutakaan pikkulasten tauteja juuri ollenkaan, koska ei asunut pikkulasten kanssa

- lasten saamisen jälkeen taas mahatauteja 1-3 / vuosi

- tunne, että mahataudit olisivat viime vuosina lisääntyneet, koska hänen perheellään ollut enemmän kuin ennen lsten saantia

Vierailija
22/57 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin hetkeäkään miettimättä itselleni influenssan, täit ja kihomadot (näitä kaikkia liikkeellä päiväkodeissa ja kouluissa nyt) vaikka samaan aikaan kaikki mielummin kun Noroa!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni on nyt 4 ja 7 -vuotiaat enkä ole saanut heidän vatsatautejaan kuin kerran ja se oli viime keväinen noro. Esikoinen on sairastanut vatsataudin ehkä kolme kertaa, mutta ne on olleet sellaisia parin-kolmen oksennuksen tauteja, viime keväinen noro olikin sitten tosi raju ja vei sairaalaan asti. Minä sain noron suht lievänä ( ripulia ja kuume ), mies ei sairastunut laisinkaan. Aikuisiällä olen ollut pari-kolme kertaa vatsataudissa ja nekin ennen lapsia. Lapsuudessa olin muutaman kerran vatsataudissa, en mielestäni kovin montaa kertaa ja nekin kerrat loppuivat jo ala-asteella.

Vierailija
24/57 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista. Minä muistan omasta lapsuudesta kun oksensin matolle tai ripuloin housuihini juuri kun olin ehtinyt vessaan. Silloin vatsatauti oli ihan tavallinen juttu, mutta nyt ei ole ollut vuosiin.

Vierailija
25/57 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuulutan myös käsienpesun tärkeyttä. Pesen kädet töissä monta kertaa päivässä ja heti kun tuun kotiin koska bussissa on saattanut olla joku noronäppi painamassa samaa nappia tai pitämässä samasta kaiteesta.

Vierailija
26/57 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahatauteja on ollut kyllä koko ihmiskunnan historian ajan.

Veikkaukseni, miksi ap:stä tuntuu, ettei "ennen" ollut mahatauteja:

-hän on itse pikkulapsena sairastanut 1-3 mahatautia vuodessa, ei muista sitä

-kouluikäisenä, minkä alkaa muistaa, vain max 1 krt vuodessa

- nuorena aikuisena ei saanut mahatautia tai muutakaan pikkulasten tauteja juuri ollenkaan, koska ei asunut pikkulasten kanssa

- lasten saamisen jälkeen taas mahatauteja 1-3 / vuosi

- tunne, että mahataudit olisivat viime vuosina lisääntyneet, koska hänen perheellään ollut enemmän kuin ennen lsten saantia

Ei pidä paikkaansa. Keskustellut myös äitini kanssa tästä ja sanoi minulla olleen yksi vatsatauti 5 vuotiasns jonka muistan itsekin. Oksensin kolme kertaa. Ei sattunut mahaan ja muutenkin oli nopeasti ohi. Alaasteella en taatusti ollut kertaakaan vatsataudissa. Sen muistaisin. Pelkään oksentamista todella paljon joten vähäiset kokemukset pinttyneet mieleen. Teininä oksensin juopottelun seurauksena mutta se ei sillä hetkellä tuntunut pahalta kun olin niin kännissä. Seuraavan kerran oksensin ekan raskauden alussa pahoinvoinnin takia. Vain kerran kävi niin muuten pidättelin pahaa oloa. Nyt omilla lapsilla ollut pari kertaa tauti ja kerran tarttui myös muhun. Myös äitini on sairastunut viime vuosina useasti vaikka koko lapsuuteni ajan vältti taudit kokonaan. Muillakin näkyy olevan samankaltaisia kokemuksia

Vierailija
27/57 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan ollut noron kaltaisessa taudissa lapsuudessaan?

Vierailija
28/57 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli meillä joka vuosi pari tautia. Mutta ehkä eivät tosiaan olleet noin rajuja kuin nykyään. Muistaakseni noroa on ollut 90-luvulta lähtien?

Vierailija
29/57 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisoidaanko näitä tauteja muissa maissa kuten suomessa? Onko ylipäätään muuallakin tätä näin paljon? Oletan että on mutta kun asuin pari vuotta Italiassa niin en muista moiseen uutisointiini törmännyt eikä minulla tai kenelläkään tutullani siellä ollut myöskään vatsatautia. Suomeen paluun jälkeen noro tai joku muu kauhea tauti iski heti ekana talvena.

Vierailija
30/57 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä pirusta senkin tietää, että mikä sen vatsataudin aiheuttaa? Norokin voi olla lieväoireinen. Olen yli nelikymppinen ja oksennustauteja on ollut harvakseeltaan elämän aikana, mutta ripulia ei muistaakseni koskaan, olenkohan outo?

Vierailija
31/57 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään mediassa nostetaan noista tavallisista taudeista hirveä haloo (influenssat, noro yms.), miksiköhän?

Vierailija
32/57 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tossa tavallaan kyllä perää koska itsekään en ysärin lapsena ollut mahataudissa kun kerran eikä tarttunut vanhempiin. En muista mistään Noron kaltaisesta rajusta taudista olleen edes puhetta tällöin. Äitini työskenteli sairaanhoitajana silloin ja työskentelee edelleen vanhusten parissa. Yhden yhtä kertaa hän ei ollut vatsataudissa lapsuuteni aikana. En muista sairaalassa myöskään olleen mitään epidemiaa. Sen sijaan nykyään tai sanotaan viimeiset 7 vuotta niin melkein joka vuosi äidin työpaikalla on ollut norohälytys eli osastolla on levinnyt tauti ja moni sairastunut. Vaatinut poikkeavia toimenpiteitä että epidemia loppuu. Myös suurin osa hoitajista on vuorollaan sairastunut, äitini mukaanlukien. Hän tätä siis itse puhui että kun ei 20v uran aikana yhtään vatsatautia sairastanut eikä töissä myöskään ollut mitään tautitapauksia mutta nykyään todellakin on. Kyllä sanoisin että vaikuttaa että tauteja on nyt enemmän. Mutta miksi ihmeessä ja onko just tuo noro syynä. Kellään tietoa onko kyseinen virus pyörinyt suomessa näin rajusti ennen 2000 lukua?

Vierailija
33/57 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsilla ei ole ollut vielä kertaakaan vatsatautia (5 ja 9 v). Mulla on ollut lapsena kerran tai kaksi joku kevyt tauti, jossa oksennettiin kerran ja lopun aikaa vaan oli paha olo. Lasten isällä sama juttu. Aikuisiällä ei olla kumpikaan oltu vatsataudissa. Eli ei kaikki ihmiset ole joka vuosi vatsataudeissa. Meillä töissä ne on aina ne samat ihmiset ja niiden lapset, jotka ovat taudissa. Mikäköhän tässäkin oikein?

Vierailija
34/57 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peskää nyt helvetti niitä käsiä! Ei ole iso juttu ja voi välttää oman ja muiden sairastumisen. Opettakaa myös lapsille. Uskomatonta miten osa ihmisistä on niin välinpitämättömiä että ei edes tuota tee. Puhumattakaan niistä jotka lähtee sairaana ihmisten ilmoille. Ehkä ihmiset on jotenkin tyhmempiä nykyään, siinä syy tauteihin!

Vierailija
35/57 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallista. Minä muistan omasta lapsuudesta kun oksensin matolle tai ripuloin housuihini juuri kun olin ehtinyt vessaan. Silloin vatsatauti oli ihan tavallinen juttu, mutta nyt ei ole ollut vuosiin.

Sama täällä! Tosin on ollut mutta ei niin usein kun lapsena.

Vierailija
36/57 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni vatsataudit:

4-vuotiaana heräsin yöllä oksentamaan ja säikähdin että mikäs tämä ilmiö on

7-vuotiasna kesäjuhlien jälkeen

34-vuotiaana

35-vuotiaana

37-vuotiaana (selvisin pelkällä ripulilla kun en juonut tai syönyt vuorokauteen mitään, lapsella yrjötauti)

40-vuotiasna (4 päivää rajuna, muu perhe säästyi, kiitos eristäytymisen)

Imho, on lisääntyneet.. Lapsilla ollut molemmilla 2 kertaa samana aikana kuin minulla neljä..

Vierailija
37/57 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään mediassa nostetaan noista tavallisista taudeista hirveä haloo (influenssat, noro yms.), miksiköhän?

Joo ja sitten ihmiset on ihan paniikissa jonku vatsataudin takia.

Vierailija
38/57 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja sitten ihmiset on ihan paniikissa jonku vatsataudin takia.

Ärsyttää ihmiset joille vatsatauti on pikku juttu ja pitävät käsien pesusta vauhkoavia ihmisiä naurettavina ja tuovat lapsensa hoitoon vaikka olisivat illalla oksentaneet!! Monilla on oikeasti syy olla paniikissa. Meillä esim diabeetikko lapsi jonka vointi vatsataudin aikana voi mennä tosi huonoksi. Myös pieni vauva on perheessä joten todellakin olen hysteerinen taudista!

Vierailija
39/57 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihmiset vaan malttais pysyä riittävän kauan kotona sairastamassa eikä tulisi töihin tartuttamaan tai lapsia hoitoon liian pian. Monet ei oikeasti tajua että kaikille se ei ole "vaan" vatsatauti.

Vierailija
40/57 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vähän aikaa sitten kuuntelin muutaman naisen keskustelua, että kuinka kaikkein raskainta sairastelussa on se, että sitten saa koko ajan olla kloritin kanssa siivoamassa. Kyse oli perus flunssista ja vatsataudeista. Kuuntelin hämmentyneenä vieressä mitään sanomatta, koska meillä ei ole koskaan siivottu desinfioivilla aineilla, ihan perus Tolu käytössä, myös etikka. Ei ole tullut edes mieleen että edes vatsataudin jälkee tartteis jotain vahvempaa. Ja sairastetaan ihan todella harvoin ja lievästi, vatsatautiakaan ei ole joka vuosi. Käsien pesussa olen kyllä tarkka ja motkotan siitä jatkuvasti lapsille, mutta muuten aika kevyt perussiivous ja vähällä on päästy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä