miksi nykyään on niin paljon vatsatauteja!!?
Nytkin kaikki pelkää sitä supernoroa :( muutenkin viimeisen 10 vuoden aikana tuntuu että näitä on ollut erityisen paljon. Vai tuntuuko tosiaan vaan tältä? Omasta lapsuudesta 80-90 luvulta muistan vaan yhden oksutaudin joka oli tosi lievä eikä tarttunut muihin perheenjäseniin. En muista kellään muullakaan tuttavalla tai kaverilla olleen näitä nykyisiä molemmista päistä lentää tauteja jotka tarttuu koko perheeseen ja pahimmillaan puolet päiväkotiryhmästä tai koululuokasta sairastuu myös. Koko sinä aikana kun asuin kotona vanhemmilla ei ollut kertaakaan vatsatautia mutta viimeisen 5v aikana heilläkin on ollut useampi!
Tuntuuko muista tältä? Ahdistaa ihan kamalasti. Pelottaa kun on pienet lapset ja sairastaminen ihan kauheaa jos iskee :(
Kommentit (57)
Koska mediassa kaikki lööpitetään potenssiin. Kymppi.
Jokavuotinen juttuhan toi on kevättalven aikaan, ei vain nykyään.
Ennen ei vauhkottu aiheesta yhtä paljon.
Täälläpäin on nyt ollut noroa paljon. Sitä tullaan vinkumaan kauppaan kun on PAKKO käydä hakemassa tarpeellista tavaraa. Ja ne kaikista tarpeellisimmat on aina a) tupakka ja b) kalja. Köhitään kurat housussa kun on niin PAKKO. Vitun apinat, hukkukaa paskoihinne.
Voiko kaikki olla oikeasti vaan median aikaansaamaa?? Mutta miksi sitten ei ennen tuntunut olevan vastaavia epidemioita? Kyllä kai sen olisi tiennyt jos puolet luokasta olisi kipeänä tai kavereiden perheissä sitä liikkuisi.
Nytkin varmaan puolet perusvatsapöpöoäistä on kotiarvottu noroksi.
Siis onko "aina" ollut nimenomaan Noroa? Miksi sitten nykyään tiedotetaan rajuista oireista ym jos kerran aina ollutkin tätä??
Meidän koulu oli kiinni joskus ysärillä, koska kaikki olivat kipeinä. Olin itse juuri parantunut ja pääsin pitkästä aikaa kouluun vain löytääkseni lukitun oven ja lapun, jossa kerrottiin tilanteesta. Veljeni taisi myös olla silloin kipeänä, koska tieto ei ollut kantautunut kotiin asti.
Ennen olitte lapsia, vuosi oli sata vuotta, nyt vain "kuukausi".
Vierailija kirjoitti:
Nytkin varmaan puolet perusvatsapöpöoäistä on kotiarvottu noroksi.
Mikä on perusvatsapöpö? Onko noro siis uusi juttu mutta peruspöpöjä aina ollut?
Mulla on ollut viimeksi joskus 14 vuotiaana vatsatauti, flunssia kylläkin joka toinen vuosi. T: Mies 42V
Jep, muistan että kerta vuoteen oli 80-luvulla mahatautia liikkeellä, mutta se oli perus 1-2 päivän oksennustautia. En muista norosta tai rotasta puhutun lainkaan, eikä tauti kestänyt yleensä kuin juurikin tuon päivän tai pari. En ole 80-luvun jälkeen vatsatautia sairastanut, joten noroa odotellessa nyt kun on 2 pientä lastakin!
Keksisivät nyt tähän jonkun rokotteen!! Kyllä kannattaisi jonkun se kehittää. Kysyntää olisi aivan varmasti ja rikastuisi. Kyllähän rotaviruskin oli ennen paha tauti mutta nykyään lapsille rokote.
Ennen oli rotavirus joka aiheutti väh viikoksi rajut oireet ja pikkulapset hoidettiin osastolla sairaalassa. Sitten rotarokote ja sairaaloiden lastenosastot niiltäosin tyhjeni.
Noro on kuitenkin melko lyhytkestoinen rotaripuliin nähden ja harvoin tarvii sairaalahoitoa.
Ihmiset on niin oksettavia paskanäppejä että ei ihme että leviää!! Välttelen viimeiseen asti julkisia vessoja mutta tänään oli pakko käydä ja sielläkin nainen asteli suoraan kopista ulos ilman käsien pesua. Vituttaa oikeastaan ettei ihmiset pidä huolta perushygieniasta jonka avulla voisi ainakin pienentää riskiä sairastua!! Mulla on jo pienestä pitäen ollut tapana lapsille opettaa käsien pesun tärkeys.
Silloin kun meillä oli pieniä lapsia eli vuodesta 85 alkaen, kyllä meilä sairastettiin koko perheen voimalla varmaan vähintään kerra vuodessa joku vatsatauti ja lapset oli sen lisäksi pari kertaa vuodessa mahataudissa. Niin oli kaikki muutkin. Ne oli aika lyhyitä. Se kuului normaaliin elämänmenoon eikä siitä media revitelly.
Saako jotkut noron helpommin kun osa? Tuntuu että joillain tää on joka vuosi ja jotkut sairastaneet viimeksi lapsuudessaan! Sattumaa vai onko osalla todella parempi vastustuskyky?
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli rotavirus joka aiheutti väh viikoksi rajut oireet ja pikkulapset hoidettiin osastolla sairaalassa. Sitten rotarokote ja sairaaloiden lastenosastot niiltäosin tyhjeni.
Noro on kuitenkin melko lyhytkestoinen rotaripuliin nähden ja harvoin tarvii sairaalahoitoa.
Mä olen ollut sairaalassa rotaviruksen takia 1-vuotiaana vuonna -87.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun meillä oli pieniä lapsia eli vuodesta 85 alkaen, kyllä meilä sairastettiin koko perheen voimalla varmaan vähintään kerra vuodessa joku vatsatauti ja lapset oli sen lisäksi pari kertaa vuodessa mahataudissa. Niin oli kaikki muutkin. Ne oli aika lyhyitä. Se kuului normaaliin elämänmenoon eikä siitä media revitelly.
Mun perheessä ei vastaavana aikana ollut kun kerran tauti ja sekin siskollani. Ei tarttunut muille. En muista olleen muillakaan perheillä. Isäni sai lapsia uuden vaimonsa kanssa meidän muiden ollessa jo aikuisia. Nämä lapset on nyt alakouluikäisiä ja heillä usean kerran vuodessa oksua. Myös isä sairastunut vaikkei kertaakaan ollut oksutaudissa minun lapsuudessa. Voiko olla sattumaa että monilla muillakin näin?? Vai onko sitä oikeasti ollut vaan niin tietämätön mahdollisesta epidemiasta ja sattumalta aina säästynyt?? Nythän tässä osaa panikoida kun uutisoidaan isosti
Siltä minustakin tuntuu. Liekö koko noroa ollut edes ainakaan siinä määrin esim 80luvulla? Vai onko se tämä someaika kun netissä tieto kulkee ja ennen ei niin tiennyt mitä liikkeellä on? Mutta en kyllä kieltämättä itsekään muista että omassa perheessä tai lähipiirissä olisi tauti jyllänyt kun nykyään tuntuu että joka toisessa perheessä sairastetaan noroa :(