Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään lasten luokkaretket pitää maksaa itse?

Vierailija
14.02.2017 |

Pitää järjestää myyjäisiä yms tapahtumia ja kerätä rahaa. Ennen joskus 80-luvulla köyhäkin kunta maksoi aina luokkaretken jonnekkin. Miksi tämä on tällaiseksi muuttunut?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 -70 luvulla kyllä maksettiin joka reissu itse, ainakin jos mentiin vähänkään kauemmas. Ja sama se on ollut omien lasten kanssa 80 ja 90 luvuilla. Että entiseen malliin mennään.

Vierailija
2/8 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me ainakin kerättiin itse, tai siis todellakin järjestettiin myyjäisiä jne. En tiedä tuliko lisäksi sitten jotain tukea, muistan että meidän keräämiämme varoja myös lahjoitettiin jonnekin hyväntekeväisyyteen meiltä lupaa pyytämättä.

Nykyisin näyttää vain tulevan viestiä että "maksakaa sitten siihen ja siihen mennessä 440e tälle tilille, ja jos haluatte niin voitte myydä pesuaineita ja vessapaperia tms. kerätäksenne osan osuudestanne".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää järjestää myyjäisiä yms tapahtumia ja kerätä rahaa. Ennen joskus 80-luvulla köyhäkin kunta maksoi aina luokkaretken jonnekkin. Miksi tämä on tällaiseksi muuttunut?

Itse kävin koulua -0saksi- myös 80-luvulla ja kylä me "jo" silloin järjestettiin useampiakin eri tempauksia myös myyjäisiä, joilla sitten kerättiin rahaa luokkaretkeä / -matkaa varten.

Harmillistahan niissä oli se, että toisinaan tuntui, että niihin osallistui aina samat vanhemmat ja vastaavasti lähes aina oli sama joukko joka lähti ajatuksesta, etttä muut tekee ja/ tai maksakoot, eikä heidän tarvitse vaivautua. Tylsää. Mutta niinhän se on yleisemminkin; toiset kantaa ja ottavat vastuuta ja toiset kuvittelevat voivansa elää vapaa matkustajina.

En sitten tiedä olisiko ollut oikein sanoa näiden vanhempien lapsille, että koska teidän vanhempanne eivät osallistuneet millään lailla yhteisiin talkoisiin ja koska eivät myöskään ostaneet itseään vapaiksi talkoista, niin joudutte nyt sitten jäämään koululle ja ottamaan osaa koulun käyntiin rinnakkaisluokalla tms. - Sillä aikaa kun luokkaretken valmisteluun osallistuneet ovat "ansaistemallaan" retkellä/ -matkalla.     

Vierailija
4/8 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on itse maksettu. Paitsi sitten päiväretkiä johonkin museoon tai muihin sellaisiin. Rahaa ei kunnilla oikeasti ole retkeilyttää lapsia pitkin leirikeskuksia. Mua ainakin ottais päähän jos multa ens kesänä (ja seuraavana ja seuraavan...) vietävillä lomarahoilla kuskattaisiin kakaroita pitkin pitäjää. Toivon niille rahoille parempaa käyttöä. Vaikka sen homeisen koulun katon korjaus. Joten muffinssipellit esille mammat!

Vierailija
5/8 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittanut koulun v. 82, ja aina on luokkaretki itse maksettu. Paitsi silloin, kun käytiin opettajan mökillä leirikoulussa, siitä tosin ei tainnut tulla paljon kulujakaan.

Vierailija
6/8 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 80-luvullakin se raha kerättiin itse reissuihin.

Vierailija
7/8 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin koulun 70-luvulla eikä luokkaretket ikinä maksaneet mitään, ylemmillä luokilla oli lentomatkoja.

Vierailija
8/8 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vali, vali..noissa jo monta vaihtoehtoa, maksaa, myydä pipareita tai jättää retken väliin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme