Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä ahdistaa työttömän puolesta!

Vierailija
13.02.2017 |

Puolisoni on työtön, ei nyt hänen puolestaan ahdista koska meidän taloutta lämmittää työttömyyspäivärahan lisäksi minun säännöllinen palkkatulo. Mutta kun tiedän että on työttömiä, joidenka talouteen ei palkkatuloja tule :(

Puolisoni on saanut kelasta viimeksi rahaa marraskuun puolivälissä 2016, huimat 450 e. Näin vähän siksi, koska maksun keskeytti 2kk:n karenssi, joka tuli siitä kun ei oltu osattu ilmoittaa oikein te-keskuksen sivuilla. Viisastuimme tästä, ja valheesta olisi varmaan saanut lyhyemmän karenssin...

No, joka tapauksessa puoliso sai taas tammikuun puolivälissä hakea työttömyyspäivärahaa uudestaan, ja hakemus liitteineen ja selityksineen piti olla sitä luokkaa, kuin ensikertaa hakisi etuutta. Fine. Koska puoliso oli ollut muutaman päivän töissä päivärahakauden aikana, tulee siitä toimittaa palkkatodistus kelaan. Palkka maksettiin tammikuun lopussa, joten hakemusta ei saanut liikkeelle kuin tammikuun viimeinen päivä liitteineen.

Nyt on kohta helmikuun puoliväli. Marraskuun puolivälistä helmikuun puoliväliin, 3 kk, olisi pitänyt selvitä 450 eurolla + tammikuun lopussa saatu 230 euron palkkatulo!

Mitä jos mun puolisolla ei olisi ollut minua? Jos siihen asti olisi tasaisella päivärahatahdilla jotenkin selvinnyt asumiskuluista ja ruokakuluista? Mistä helvetistä hän olisi nyt repinyt rahaa joulukuuksi, tammikuuksi ja ehkä myös koko helmikuuksi? Toimeentulotukiluukulle ei omistusasunnon kanssa olisi varmaan ollut mitään asiaa, ja kuinka realistista olisi myydä talo muutamassa kuukaudessa? Toisakseen ko. luukku taitaa olla niin ruuhkautunut, että turha olisi ollut yrittää.

Toki karenssi on omaa syytä, mutta sen sai niin huomaamattomasta asiasta, että väitän monen muun työttömyyspäivärahan hakijan epäonnistuvan samassa kohtaa ja saavan saman kohtalon kuin puolisoni.

Julmaa on.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, ei tämä herkkua ole :(

Vierailija
2/39 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tietää paljonko saa palkkaa Kelasta voi pyytää ennakkomaksua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni 

Puolisoni 

puoliso 

puoliso 

mun puolisolla 

puolisoni

Vierailija
4/39 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tietää paljonko saa palkkaa Kelasta voi pyytää ennakkomaksua.

Ja käsittely kestää taas monta kuukautta ? 😂

Vierailija
5/39 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisoni 

Puolisoni 

puoliso 

puoliso 

mun puolisolla 

puolisoni

No voi helvetti, mitä siihen olis pitänyt kirjoittaa? :D Tyhmältähän tuo näyttää kun ne yhteen keräsit! -ap-

Vierailija
6/39 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut luvan opiskella työttömyystuella. Sekään ei ole mitään herkkua. Paperirumpa on järkyttävä ja te-toimisto ei osaa pyytää oikeita papereita toimitettavaksi.

Joudut ottamaan opiskelupaikan vastaan ennen kuin tiedät saatko opiskella tuella. Opiskelupaikan ottaminen ja te-toimiston kielteinen päätös aiheuttaa tukien loppumisen.

Vierailija
7/39 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on puoliso.

Vierailija
8/39 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro meille muille työttömille, mikä oli se virhe jonka hän teki.

Vierailija
9/39 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa perehtyä noihin tukipykäliin. Se on työtä sekin, kun selvittää niitä asioita.

Vierailija
10/39 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hän ei osannut ilmoittaa oikein?

Vierailija
11/39 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Posti ei toimittanut avoimen työpaikan ilmoitusta ajoissa perille.

Onneksi huomattiin työpaikka te-toimiston sivuilta viime hetkellä, mutta kun ilmoituksessa olevan linkin kautta ei enää löytyny ko. työtä avoimena, ajattelimme ettei sitä sitten ole ollutkaan, ja kun kerran siitä ei ole kirjettäkään tullut, oli vissiin väärä hälytys.

Tässä kohtaa olisi pitänyt te-toimiston nettisivuilta kelata yhdestä alasvetovalikosta kohta, jossa luki jotain sen tapaista, että "työtä ei ollut enää saatavilla". Ei huomattu tehdä niin (sunnuntai-iltana) ja seuraavana päivänä napsahtikin sitten karenssi, kun ei oltu ilmoitettu määräpäivään mennessä, että työtä on haettu / työtä ei ole haettu kun työtä ei enää ollut.

Tästä parin viikon päästä postikin sai kiikutettua sen avoimen työpaikan ilmoituksen kotiin asti.

Vierailija
12/39 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut luvan opiskella työttömyystuella. Sekään ei ole mitään herkkua. Paperirumpa on järkyttävä ja te-toimisto ei osaa pyytää oikeita papereita toimitettavaksi.

Joudut ottamaan opiskelupaikan vastaan ennen kuin tiedät saatko opiskella tuella. Opiskelupaikan ottaminen ja te-toimiston kielteinen päätös aiheuttaa tukien loppumisen.

Näin. Ja sitten kun kaiken sen (+pääsykokeisiin pänttäämisen, onnistumisen, innostumisen ja toiveikkuuden) jälkeen työkkäri ilmoittaakin, ettei sulla sittenkään heidän mielestään ole mitään tarvetta kouluttautua ja epää sulta oikeuden opiskella työttömyysetuudella. Tätä ei tietenkään tehdä lain määrittämien 15 vuorokauden kuluessa hakemuksen toimittamisesta, vaan asiassa kestää 5 viikkoa.

Näin kävi minulle. Työttömyyttä takana 1,5 v., neljäkymppiä mittarissa ja meilläpäin Suomea ei ole lähes vuoteen ollut auki ainuttakaan oman alani työpaikkaa. Varmaan ne nuokin opiskeluoikeuden saavat jostain suuresta taikurinhatusta arpoo.

Vierailija
13/39 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssia ei tule ilmoittamattomuudesta, vaan siitä että ei ole hakenut paikkaa

Posti on kyllä ihan ala-arvoinen laitos nykyään.

Vierailija
14/39 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hakenut paikkaa, kun ei enää ollut paikkaa mitä hakea! -ap-

Vierailija
15/39 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin asuville työttömille on onneksi toimeentulotuki, ettei ihan rahatta jää, vaikka karenssiin joutuisikin. Kelan myötä sen hakemiseen ei edes mene paljoa aikaa. Ei se silti herkkua ole, mutta saa sentään perusasiat ostettua. Te-toimisto on kyllä yksi kidutuspaikka käytäntöineen. Ei tuollainen kikkailu työllisyyttä edistä, päin vastoin. Moni elelee mieluummin toimeentulotuella kikkailematta ja hakee töitä omatoimisesti (jos hakee). Itse olen toimeentulotuen nostaja juuri tuollaisen naurettavan karenssin takia. Syynä se, että en saanut ajoissa vain postitse lähetettyä kutsua keskusteluun virkailijan kanssa. Töitä kyllä haen, vaikka en päivärahaa saakkaan

Vierailija
16/39 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Posti ei toimittanut avoimen työpaikan ilmoitusta ajoissa perille.

Onneksi huomattiin työpaikka te-toimiston sivuilta viime hetkellä, mutta kun ilmoituksessa olevan linkin kautta ei enää löytyny ko. työtä avoimena, ajattelimme ettei sitä sitten ole ollutkaan, ja kun kerran siitä ei ole kirjettäkään tullut, oli vissiin väärä hälytys.

Tässä kohtaa olisi pitänyt te-toimiston nettisivuilta kelata yhdestä alasvetovalikosta kohta, jossa luki jotain sen tapaista, että "työtä ei ollut enää saatavilla". Ei huomattu tehdä niin (sunnuntai-iltana) ja seuraavana päivänä napsahtikin sitten karenssi, kun ei oltu ilmoitettu määräpäivään mennessä, että työtä on haettu / työtä ei ole haettu kun työtä ei enää ollut.

Tästä parin viikon päästä postikin sai kiikutettua sen avoimen työpaikan ilmoituksen kotiin asti.

Ikävä juttu puolisosi kannalta. Postin toimimattomuudesta on kyllä ollut uutisia niin paljon, että maalaisjärjellä voisi ajatella ettei siihen kannata luottaa vaan kävisi säännöllisesti te-palvelun sivuilla tarkistamassa onko jotain haettavia paikkoja tullut. Minä myös yleensä kyllä selaan tuollaiset vetovalikot alusta loppuun, enhän muutoin tietäisi valita sopivinta vaihtoehtoa. 

Onneksi virheistään oppii ja tämä oli varmasti hyvä esimerkki myös monille muille työttömille, niin ei tule tehtyä samaa virhettä. Hyvä että puolisollasi on sinut, niin ei jäänyt tyhjän päälle kuitenkaan.

Vierailija
17/39 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että vielä on joku joka ajattelee noin! Ärsyttää kun joka paikassa vaan haukutaan miten on laiska loinen. Olen 22 vuotias ja olen ollut vain kesätöissä. Töitä haen kokoajan mutta yhtä paikkaa kohden on ihan älyttömästi hakijoita ja pitäisi jo valmiiksi osata sitä ja tätä sekä olla työkokemusta. Mistä sitä työkokemusta saa kun ei pääse töihin ilman sitä?

Vierailija
18/39 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis ei se karenssipäätös heti naamalle tullut, vaan tuli selvityspyyntö, johon selvitettiin, että sitä duunia ei enää ollut ja siitä ei posti ollut toimittanut lappua. "Työvoimatoimisto katsoo, että kirje on saapunut ajallaan perille, koska se ei ole palautunut takaisin työvoimatoimistolle" ja että "työpaikan ja työpaikkailmoituksen hakulinkin puuttuminen ei ole peruste, etteikö firmaan pitäisi olla yhteydessä ja hakea työtä."

En mä nyt muista sana sanasta sitä, mutta päättelin että tähän olisi kannattanut ilmoittaa te-keskuksen sivuilta, ettei työpaikkaa enää ole, jolloin se olisi mennyt bittiavaruudessa eteenpäin ja kukaan ei olisi enempää asiaan kiinnittänyt huomiota? En tiedä. -ap-

Vierailija
19/39 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hakenut paikkaa, kun ei enää ollut paikkaa mitä hakea! -ap-

Ei sen pitäisi noin mennä, enkä ymmärrä miten karenssia tuli jo seuraavana päivänä. Ensin tehdään selvityspyyntö, mihin vastataan ja sitten vasta ratkeaa karenssi.

Vierailija
20/39 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muuten väitän, ettei tässä maassa olisi yhtään enempää tai vähempää työpaikkoja, tai yhtään enempää tai vähempää työttömiä, jos koko te-toimisto lakkautettaisiin, olisi vaan nettipalvelu jossa voi ilmoittaa duuneista, ja jossa voi selata ja hakea duuneja.

Eiku siis olisi vähän enemmän työttömiä (kaikki te-toimiston tyypit) ja vähemmän työpaikkoja (ei te-toimiston uusia duuneja).

-ap-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi