Lukuharrastuksen aloittaminen
Haluaisin aloittaa lukuharrastuksen ja samalla saada hieman yleissivistystä sekä avartaa maailmankatsomustani.
Viimeksi olen lukenut kirjoja kymmenen vuotta sitten, jolloin luin typerää tyttöhömppää kuten himoshoppaaja-sarjan... (tätä hävettää edes myöntää!). Lapsena olin kova lukemaan ja kahlasinkin läpi kaikki Merja & Marvi Jalon heppakirjat, Neiti Etsivät, Viisikot ja niin edelleen.
Lukeminen siis ei aivan vierasta hommaa ole, mutta nyt olen ihan pihalla mistä kannattaisi aloittaa etten valitse liian raskasta teosta heti alkuun koska silloin innostukseni todennäköisesti vain lopahtaa.
Nyt siis vinkkejä kehiin aloittelijalle! Haaveena olisi joskus lukea tunnettuja klassikkoteoksia ja löytää oma juttu kirjallisuuden saralta! Ensin pitäisi vaan innostua.....
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Itse luen paljon kirjoja, mutta todella vähän klassikoita, paitsi fantasia klassikoita. Dekkareista jos tykkää suosittelen Jo Nesbo, joko Isänsä poika tai Kukkulan kuningas. Hänen Harry Hole sarja on loistava, mutta en suosittele aloittamaan sitä heti ensimmäisenä, sisältää kumminkin monta osaa ja ensimmäiset kirjat eivät ole niin mukaansa tempaavia (omasta mielestäni siis). Jos haluat uutta näkökulmaa Khaled Hosseinin Tuhat loistavaa aurinkoa on loistava. Käsittelee perheväkivaltaa, eli ei siis kevyttä luettavaa. Leijapoika kanssa oli todella hyvä, mutta minuun iski enemmän Tuhat loistavaa aurinkoa. Nämä ovat kirjoja joita olen suositellut ystävilleni jotka eivät ole lukeneet, ja ovat halunneet aloittaa lukemisen, mutta en tiedä onko näistä minun neuvoistani kauheasti hyötyä kun klassikoita nämä eivät ole. Itse en siis henk.koht kauheasti välitä lukea klassikoita, tai enemmän taitaa olla kyse siitä etten tiedä mistä aloittaa kun olen elämäni aikana lukenut en niin klassista kirjallisuutta. Voisin kyllä itsekkin katsoa tästä ketjusta vinkkejä. Olen joskus yrittänyt Sinuhe egyptiläistä lukea, mutta se oli minun mielestä niin kuolettavan tylsä, toisaalta olin silloin myös nuorempi että voisihan sitä uudestaankin kokeilla. Mutta jos klassikot ei nappaa, niin en kyllä jaksa itseäni siihen pakottaa.
Nuo Hosseinit jättäisin itse hieman myöhemmälle. Aiheeltaan niin rankkoja, ettei todellakaan sovi kaikille. Kevyeen viihdelukemiseen mieltyneellä/tottuneella lukeminen stoppaa varmuudella, jos noihin tarttuu ilman pohjatietoja. Minä luen paljon laidasta laitaan, mutta Tuhat loistavaa aurinkoa meinasi olla liikaa minullekin. Hyvä kirja, mutta tosiaan raskas aihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse luen paljon kirjoja, mutta todella vähän klassikoita, paitsi fantasia klassikoita. Dekkareista jos tykkää suosittelen Jo Nesbo, joko Isänsä poika tai Kukkulan kuningas. Hänen Harry Hole sarja on loistava, mutta en suosittele aloittamaan sitä heti ensimmäisenä, sisältää kumminkin monta osaa ja ensimmäiset kirjat eivät ole niin mukaansa tempaavia (omasta mielestäni siis). Jos haluat uutta näkökulmaa Khaled Hosseinin Tuhat loistavaa aurinkoa on loistava. Käsittelee perheväkivaltaa, eli ei siis kevyttä luettavaa. Leijapoika kanssa oli todella hyvä, mutta minuun iski enemmän Tuhat loistavaa aurinkoa. Nämä ovat kirjoja joita olen suositellut ystävilleni jotka eivät ole lukeneet, ja ovat halunneet aloittaa lukemisen, mutta en tiedä onko näistä minun neuvoistani kauheasti hyötyä kun klassikoita nämä eivät ole. Itse en siis henk.koht kauheasti välitä lukea klassikoita, tai enemmän taitaa olla kyse siitä etten tiedä mistä aloittaa kun olen elämäni aikana lukenut en niin klassista kirjallisuutta. Voisin kyllä itsekkin katsoa tästä ketjusta vinkkejä. Olen joskus yrittänyt Sinuhe egyptiläistä lukea, mutta se oli minun mielestä niin kuolettavan tylsä, toisaalta olin silloin myös nuorempi että voisihan sitä uudestaankin kokeilla. Mutta jos klassikot ei nappaa, niin en kyllä jaksa itseäni siihen pakottaa.
Nuo Hosseinit jättäisin itse hieman myöhemmälle. Aiheeltaan niin rankkoja, ettei todellakaan sovi kaikille. Kevyeen viihdelukemiseen mieltyneellä/tottuneella lukeminen stoppaa varmuudella, jos noihin tarttuu ilman pohjatietoja. Minä luen paljon laidasta laitaan, mutta Tuhat loistavaa aurinkoa meinasi olla liikaa minullekin. Hyvä kirja, mutta tosiaan raskas aihe.
Nyt kun mietin niin joo, itseasiassa huono suositus alkuun kyllä. Se oli vain itselläni ensimmäisiä kirjoja joita luin fantasia/dekkari/kauhu kategorian ulkopuolelta. Olen lukenut tuota ennen muutenkin hyvin raskasta kirjallisuutta, eli vaikka kirja oli hyvin koskettava (harvoin itke lukiessa, mutta Leijapoika ja Tuhat loistavaa aurinkoa sai minut kyllä itkemään) niin olen lukenut raskaampiakin. Minulle kirja joka oli liika on Anus mundi. Luin sen sillain että välissä luin Lawrence Sandersin Ensimmäistä kuoleman syntiä, mikä ei sekään ihan kevyt välttämättä ole, mutta aina kun rupesi Anus mundi ahdistaan, vaihdoin Sandersiin ja luin sitä kunnes helpottaa, ja takaisn Anus mundin pariin. Olin varmaan hauska näky puistossa 14vuotiaana, kun vartin välein vaihtelen kahden kirjan välillä :D
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittamatta sen enempaa siita, miten hienon paatoksen olet tehnyt annan vain suosituksen:
Alice Munro. Kanadalainen kirjailija joka on tehnyt pitkan uran ja voittanut lukemattomia palkintoja. Munro kirjoittaa novelleja ja ne toimivat itselleni lukuharrastuksen uudelleenkaynnistajana. Suosittelen aloittamaan kirjasta Karkulainen (Runaway), se on kaikista tahan saakka lukemistani ehdottomasti paras.
Munron novellit on kyllä aika ahdistavia.
Luin yhden kokoelman. Itseäni kyllä masensi nuo tarinat.
Anne Tylerin romaanit ovat kaikki hyviä. Kirjoissa pohditaan paljon ihmisenä olemista. Aloita esim. "Oikukas planeetta" romaanista.
Historiateoksista suosittelen lukemaan "Täällä pohjan tähden alla." Yksi suurimmista romaaneista on myös "Vuorovetten prinssi"
Itse olen myös lukenut nuo kaikki himoshoppaajat, tykkäsin niistäkin, hyvää viihdettä.
Viimeksi luin tämän "Neljäntienristeys" .Ihan hyvä oli. Niin ja "Häräntappoase" sinun on ehdottomasti luettava. Jos tykkäät, voit jatkaa koko Härkösen tuotannon. Mukavaa soljuvaa kieltä.
Katja Kallion kirjoista tykkäät varmasti, jos olet lukenut Himoshoppaajat.
Hyytävää jännitystä: Gillian Flynn. Kaikki romaanit!
Hyytävää jännitystä: Gillian Flynn. Kaikki romaanit!
"Oma taivas" , jos et ole jo katsonut elokuvaa.
Varaa nessuja viereen!
Kuka hallitsee maailmaa?, noam chomsky
Mediakontrolli: propagandan mahtavat saavutukset, noam chomsky
Näin puhuu Zaratshustra, Friedrich Nietzsche
Meditations, marcus aurelius
Kiitos paljon kaikille vinkeistä! Juurikin helppolukuisia teoksia näin alkuun haeskelee, ja siitä sitten tarkoitus löytää sitä omaa juttua.
Mielenkiinnon kohteiden mukaan on hankala etsiä kirjoja, sillä mitään työhöni liittyvää en halua lukea enkä usko että juuri löytyykään, ja lisäksi olen juuri äitiyslomalla ja mielenkiinto pyörii lähinnä vauvan ympärillä - siksi haluaisinkin nyt jotain muutakin mihin uppoutua.
Lisäksi harrastan maantiepyöräilyä sekä juoksemista, joten, ehkä kirjojen aiheet pitää etsiä jostain muusta.... :)
Ap
Kotimaisista kirjoista voisin suositella esim. Eve Hietamiehen, Anna-Leena Härkösen, Virve Sammalkorven, Jussi Siirilän, Miika Nousiaisen ja Roope Lipastin tuotantoa. Sujuvaa, mukaansatempaavaa tekstiä, jota on miellyttävä lukea.