työuupumus. kohtalotovereita?
Terveydenhuollon yksikössä olen töissä ja pikkuhiljaa loppunut voimat. En tuu toimeen yhden työkaverin kanssa. Hänen kanssaan samaan vuoroon osuessa on tosi huono ilmapiiri. Asiakkaista tykkään ja he ilmeisesti minusta. Työ on vaan muuttunut koko ajan kiireisemmäksi ja liukuhihnalta en haluaisi tehdä työtä.
En tiedä mitä teen. Jutellaan tästä?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Työuupumuksesta ei muuten sitten tarvi maksaa sairausajan palkkaa. Joten jos puhut työterveydessä niin painota sitä että uupumus johtuu kakesta muusta paitsi ei työstä.
Tässä tullaan sitten Z-diagnooseihin ja niiden järjettömyyteen. Eli pitää antaa vaikka masennusdiagnoosi, jotta saisi palkallisena sairauslomaa ja mahdollisesti terapiaa (kuntoutussuunnitelma), mutta toisaalta diagnoosi stigmatisoi ja johtaa vaikka millaisiin ongelmiin jatkossa. Helpointa on minun mielestäni nostaa kytkintä ja vaihtaa maata.
Se maan vaihtaminen olisi muuten hyvä mutta lapset pitää näillä seuduilla. Työpaikkoja olen katsellut muualtakin. Kaikki tuntee kaikki ja se "hulluuslomalle" jäänyt ei ainakaan ole kovinta huutoa työpaikkoihin valittaessa. Mun koulutuksella on liikaa tarjolla tekijöitä ja kilpailu on kovaa...
aloittaja kirjoitti:
Se maan vaihtaminen olisi muuten hyvä mutta lapset pitää näillä seuduilla. Työpaikkoja olen katsellut muualtakin. Kaikki tuntee kaikki ja se "hulluuslomalle" jäänyt ei ainakaan ole kovinta huutoa työpaikkoihin valittaessa. Mun koulutuksella on liikaa tarjolla tekijöitä ja kilpailu on kovaa...
Olet ongelman ytimessä. Työnantajat kirjoittavat sivuilleen ihmisen huomioivista arvoista, jotka ovat täysiä klisheitä. Todellisuudessa ihmiset ajetaan loppuun eikä jousteta tippaakaan, jos sairastut. Työnantajat haluavat sinun joustavan aina. Ei siis ihme, että AY-liike on napit vastakkain aina vain suurempia voittoja tavoittelevien työnantajien kanssa.
Ainoa oikea ratkaisu on kuunnella kehoa ja tehdä muutoksia, jotka johtavat parempaan tilanteeseen. Kirjoittele ylös pro's ja con's (edut ja haitat) ja pohdi mindmappaamalla mitä eri vaihtoehtoja sinulla on. Kirjallisuutta on saatavilla, etäterapiaakin löytyy ja kannattaa kokeilla missä menee työnantajan rajat. Työterveys on siitä paska, että heidän tehtävä on sairauksien ehkäiseminen ja jos on sairastunut, potkitaan sellaiset ihmiset pois seuraavissa yhteistoimintanäytelmissä.
Otan asian puheeksi pomon kanssa huomenna. Hän tosin ei ole meidän yksikössä mutta soitan.
Ei tämä vaikenemalla muutu. Ja ihminen hän on vaikka liikemies onkin.
Varmaan tulee puheita töissä mut niitä tulee enemmän jos jatkuu näin.
Aiemmin tein töitä tajuttoman väsyneenä pari vuotta. Siis kuolemanväsyneenä. Nukuin kaikki vapaa-ajat ja töissä yritin lähinnä pysyä hereillä. Johtui sairaudesta tämä, mutta lääkityksellä voin nyt paremmin, ehdin kyllä palaa täysin loppuun ennenkuin asiat selvisi. Hoitoalalla olen ja on kyllä hullua tämä meininki työpaikoilla vanhuspuolella, pelottaa näin terveenäkin oma jaksaminen jatkuvasti. Pari kuukautta olin poissa ja se sai tajuamaan kuinka huonosti työpaikoilla on asiat nykyään.
Asiat on huonosti monella työpaikalla. Esimiehet ei kuuntele, muutoksia ei tehdä, työntekijän asemaan ei mennä. Itseään on PAKKO kuunnella, vaikka se miten vaikeaa olisikin. Itkin töissä, kotona, vkl:sin ja öisin en saanut ajatuksia irti töistä. Jäin sairauslomalle, nyt asiat paremmin. Mietin kyllä työpaikan vaihtoa, joka ei ole helppoa nykyaikana...
Tiiättekö multa pääsi itku kun luin näitä viestejä. Mä oon yks teistä. Vuosi meni taas hyvin mutta uupumus nousi taas pintaan. Oon ollu kolme päivää flunssassa omalla ilmoituksella ja huomenna töihin. Vaikka päässä vaan surisee ja tekis mieli vaan mennä metsään käveleen ja viimeks kun olin töissä räjähdin pomolle ja työkavereille. Siks jäin flunssan takia kolmeksi päiväks pois koska tajusin että oon kai romahtamassa. Työterveyteen en mene koska varmaan romahdan siellä viimesen kerran kun alan tilittään tuntojani. Ja pelkään työpaikan menetystä. Oon yh ja asutaan maalla pienellä paikkakunnalla eikä muita töitä oo. Vuosi sitten tää tapahtu pari kertaa ja sit meni hyvin kunnes nyt tää on alkanu taas kun en koskaan oo hoitanu kunnolla pois vaan sammutellu vaan tulipaloja parin päivän tai viikon saikulla. Mulla syyt osin yksityiselämässä vaikka ne asiat taaksejääneitä mutta mielessä edelleen ja osin työkavereissa ja nykyisessä pomossa.
Kyllä yksi myrkyllinen ihminen voi tuollaisen saada aikaan. Pikkuhiljaa nakertamalla. Puhu työterveydessä ja esimiehelle. Itsellä sama tilanne täällä.
Kannattaa jäädä sairauslomalle ennekuin asiat ovat vielä huonommin! Itse olin työuupumksen takia pois 2 kuukautta ja sain siirron toiseen työpisteeseen, mikä ratkaisi ongelmat minun osaltani. Oma terveys kannattaa aina laittaa etusijalle!
Työuupumuksesta ei muuten sitten tarvi maksaa sairausajan palkkaa. Joten jos puhut työterveydessä niin painota sitä että uupumus johtuu kakesta muusta paitsi ei työstä.