Milloin raskaaksi
Olen 25-v nainen ja olen käynyt vain lukion, jonka jälkeen olen ollut vain työelämässä. Viime aikoina olen huolestua iästäni ja haluaisin jo kovasti lapsen, mutta ongelma on se etten halua ikuisesesti olla tässä työssä. Teen vuorotyötä ja perheen kanssa haluaisin olla viikonloput ja illat vapaalla jotta voisi olla kunnon rytmi. Eli toisin sanoen olisin hakemassa opiskelemaan saadakseni haluamani ammatin, mutta missä välissä hankkisin lapsen? Miehen kanssa ollaan mietitty, että noin vuoden päästä voisi olla sopiva ajankohta alkaa yrittää, koska silloin kun lapsi syntyisi vaikka heti tärppäisikin niin hänen opiskelunsa olisivat jo loppusuoralla ja hänellä on jo työpaikka odottamassa. Mitä mieltä olette? Pelottaa itseä vain se että jos nyt menisin syksyllä opiskelemaan ja sitten sen jälkeen pitäisi vielä olla hetken aikaa töissä, jotta olisi työpaikka johon palata niin olisin jo yli 30. Yli 30-vuotiaana lapsen saanti on kuitenkin vaikeampaa.
Kommentit (6)
Lapsille ei ole oikeaa aikaa.
Itse jäin tylsästä ja etenismahdollisuuksiltaan rajatusta työstä äitiyslomalle, sain pari lasta ja palasin työelämään. Siitä sitten iltaopiskeluina ja työpaikkakoulutuksen avulla olen edennyt siihen mitä nyt ole. Ei tämä mikään ura vieläkään ole, mutta onhan mielekästä hommaa mistä saa jonkinverran palkkaa.
"yli 30v lapsen saanti vaikeampaa"
:DDDDDD
Suurin osa ihmisistä saa ainakin pikkukakkoset ja kolmoset jo pitkällä 30v. Se lapsensaannin mahdollisuus laskee oikeasti jotain promilleja, jotka taklaa ihan pelkästään sillä, että tietää milloin ovuloi ja milloin ei. Jos räkii niitä siemeniä tyhjiin tuutteihin, niin se nyt huonontaa niitä mahdollisuuksia kaikilla.
Yhteiskunnan kannalta olisi hyvä, että lapset saadaan aikaisin. Siksi myöhäisiä ensisynnyttäjiä syyllistetään, mutta ketään ei enää kiinnosta, kun portit on jo auki, että tuleeko niitä vaikka 50v. Koska sillä ei ole juuri mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Itse jäin tylsästä ja etenismahdollisuuksiltaan rajatusta työstä äitiyslomalle, sain pari lasta ja palasin työelämään. Siitä sitten iltaopiskeluina ja työpaikkakoulutuksen avulla olen edennyt siihen mitä nyt ole. Ei tämä mikään ura vieläkään ole, mutta onhan mielekästä hommaa mistä saa jonkinverran palkkaa.
Onko sinulla millaiset työajat? Ja jos saan kysyä niin minkä ikäinen olet?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla millaiset työajat? Ja jos saan kysyä niin minkä ikäinen olet?
Ap
Ihan arkipäiväistä toimistohommaa, harvemmin menee yli neljän. Olen jo vähän päälle neljänkymmenen, ollut vanhempainvapaan jälkeen 11v töissä. Se, että ennen lapsia oli työkokemusta, on ollut mun kohdalla omasta mielestäni se juttu, joka on auttanut työllistymään.
Jollei esikoinen olisi ollut "vahinko" niin en tiedä, olisiko äitiyteen ikinä ollut rohkeutta. Kun ajattelin tosiaankin, että enhän mä voi siinä elämäntilanteessa mitään lapsia tehdä, kun olisi pitänyt olla sitä ja tätä ja vielä nähdä vähän enemmän maailmaakin.
Sanoisin kuitenkin, että loppujenlopuksi se lapsi saa tekemään asioita. On pakko hakea töitä, parempia työaikoja, parempaa palkkaa. Ja vaikka välillä on rankkaa, niin välistä saa ihan vaan nautiskella asioista.
Viiden vuoden kuluttua sulla voi olla lapsia, uusi tutkinto ja hyvä työ. Tai sitten ei, mutta joka tapauksessa olet viisi vuotta vanhempi.
Onko täällä ketään joka olisi opiskellut AMK:ssa samalla kun olisi hankkinut lapsen? Haluaisin vain kuulla erilaisia kokemuksia ja mielipiteitä :)
Ap