Olen laihtunut 25 kiloa eikä kukaan huomaa!
Kommentit (35)
En minä välttämättä edes huomaisi koska en sen tarkemmin toisten ulkomuotoa katsele muutenkaan. Ja jos huomaisikin, toisten painosta en sano mitään olipa se laihtumista tai lihomista.
Olisipa minullakin noin hienotunteisia työkavereita ja tuttuja. Mutta ehei, sanotaan, monta kertaa, hyvä ettei käsiä läiskytetä yhteen ja huudeta :(
Kun laihduin noin 85 kg:sta noin 15 kg, kuulin siitä muutamalta ihmiseltä, mutta nämä kaikki olivat sellaisia jotka eivät olleet nähneet minua pitkään aikaan.
Itse en ole peilissä nähnyt mitään eroa vanhaan, näytän mielestäni ihan samalta kuin aina (toisaalta en silloin "lihavanakaan" huomannut eroa verrattuna entiseen hoikkaan minääni). Muut huomaavat paremmin kuin minä, mutten osaa sanoa huomaisiko sellainen ihminen, joka on kanssani päivittäin tekemisissä, sellaisia ihmisiä ei edes ole elämässäni.
Jännä että kun lihoin, niin kukaan ei silloin kertonut minulle siitä, kai eivät halunneet loukata tai olettivat minun tietävän asian itse, koska heidän silmissään näky oli varmaan itsestään selvä. Kuitenkin itse tajusin totuuden vasta vaa'alla. Oli järkytys, että olin muutamassa vuodessa lihonut yli 20 kg kuin huomaamatta.
Olen kyllä tyytyväinen, että laihtumisestani on huomautettu, koska saattaisin muuten elää harhassa, ettei tuota olisi melkein edes "tapahtunut", vaikka vaaka niin kertoisikin. :D
Muuten, saattaa vähän alkupainosta riippua miten se painonmuutos edes näkyy, koska sama kilomäärä on suhteessa sitä pienempi muutos mitä enemmän on aluksi painanut.
Tai voi olla että jotkut huomaa, muttei sano mitään, koska luulevat että tiedät itsekin.
Ei kukaan huomannut minunkaan kohdallani sitä, että laihduin yli 50 kiloa eli puolet siitä painosta, joka oli painoni suurimmillaan. Olen nyt normaalipainoinen ja käytän aivan erilaisia vaatteitakin kuin ennen. Silti ihmiset jankuttavat minulle koko ajan, että kuinka olen sairaalloisen ylipainoinen ja minun pitää laihduttaa tai muuten painoni tappaa minut. Aika outoa, että kukaan ei huomaa, että olen nyt normaalipainoinen ja painoindeksi on enää 20, kun se oli ennen 45.
No jos painat vaikka jotain 300 kiloa, niin ei sitä 25 kilon laihtumista vielä välttämättä yksinkertaisesti siitä huomaa.
Kyllä ne huomaa, mutta moni painiskelee samojen ongelmien kanssa ja on hienotunteista olla huomauttelematta ulkonäöstä ylipäätään.
Minäkin laihduin n. 10 kg - yksi ainoa työkaveri kysyi, oletsä laihtunut" - hän oli nuori ihminen eikä sillä tavoin estoinen :) Hänen kysymyksensä kyllä ilahdutti kovasti ja siitä päättelin, että ovat ne toisetkin huomanneet.
Todella ylipainoisen ihmisen laihtumista ei huomaa ennenkuin on lähtenyt useita kymmeniä kiloja. Itse painoin 130 kg ja vasta -30kg kohdalla ihmiset alkoivat huomaamaan, että olin hoikistunut.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö tajua että jos ne ihmiset näkee teidät ja viettää teidän kanssanne aikaa joka ikinen päivä, ei sitä painon putoamista välttämättä huomaakkaan. Tai sitten ootte vaan olleet niin isoja että yks 25kg ei näy missään.
Muistan joskus 70-luvulla kun kaverin äiti laihdutti, eikä kukaan huomannut mitään, vaikka oli 20 kg lähtenyt.
Lähtöpaino oli tosi korkea, tai ainakin hän näytti hehtaaritynnyriltä, jolla on pää. 20 kg tarkoitti, että hän oli vähemmän tynnyri, mutta kukaan ei silti aidosti huomannut mitään, koska muutos aikaisempaan ei ollut niin mainittava ulkonäöllisesti. Hän kyllä lopulta laihdutti lähestulkoon normaalipainoon ja pysyi siinä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli lähtötaso? 150kg?
Veikkaan, että 250kg on lähempänä:
25kg on vain 10% tuosta 250:sta, niin se on kuin hyttysen kusi Itämeressä - ei sitä kukaan huomaa.
Kallistun kanssa sille kannalle, että kyllä monet huomaa, mutta näinä aikoina on parasta olla mitenkään kommmentoimatta toisen painoa.
Sama täällä. Tosin olen ihan iloinen ettei kukaan sano mitään. Johtuu sairaudesta ja mitat on tällä hetkellä 150cm/40kg. Eli alan kohta näyttää syömishäiriöiseltä, koska laihdun vaikka käyn ruokatunnilla välillä vetämässä jonkun mäkkärin big mac plus-aterian, koska pitäis lihoa.
Entinen läski kirjoitti:
Ei kukaan huomannut minunkaan kohdallani sitä, että laihduin yli 50 kiloa eli puolet siitä painosta, joka oli painoni suurimmillaan. Olen nyt normaalipainoinen ja käytän aivan erilaisia vaatteitakin kuin ennen. Silti ihmiset jankuttavat minulle koko ajan, että kuinka olen sairaalloisen ylipainoinen ja minun pitää laihduttaa tai muuten painoni tappaa minut. Aika outoa, että kukaan ei huomaa, että olen nyt normaalipainoinen ja painoindeksi on enää 20, kun se oli ennen 45.
No on kyllä vaikeaa uskoa, että jos painoindeksi on 20, kutsutaan sairaalloisen ylipainoiseksi. Ja laihduit noin satakiloisesta viisikymmentäkiloiseksi? Pituus noin 160 cm tai vähän alle? Kuka on kutsunut? Tuskin on ollut tosissaan.
200 kg -> 175 kg ei ole vielä kovin silmiinpistävä muutos.
Se on vaikea asia, koska sekään ei kaikista tunnu kivalta, että hehkutetaan laihtumista. Siitä tulee juuri se olo, että aiemmin oli ruma, kamala jne. Itse kestän kehut laihtumisesta ja se tsemppaa, mutta tiedän joidenkin ajattelevan juuri toisin.