Mitä pitää tehdä, jos kuulee lasten myymälävarkaudesta
Kuulin siis lapseltani, että kaksi sen luokkalaista varastelee kaupoista. Lapseni ei ole nähnyt, ei ole ollut mukana eikä ole nähnyt varastettuja kamoja. Eli jos kertoisi vaikka opelle, toiset kiistäisi homman ja sanoisi vain valehdelleensa. Ja omaa lastani pidettäisiin kantelupukkina ym.
Tuo pari käy varastelemassa r-kioskilla ja ainakin kahdessa kaupassa. Mietin, että jos kävisin vinkkaamassa toisessa kaupassa, kertoisin, mitä olen kuullut ja kuvailisin nuo varastelijat. Onko huono idea? Toisen näistä lapsista tunnen paremmin ja olen jo pari kertaa todennut hyvin epärehelliseksi, valehtelee kotonaan tosi raskaasti vanhemmilleen. Yhdestä jutusta jäi vanhemmilleen jo kiinni. Olen sillä mielellä, että lapselle pitäisi löytyä rajat ja vanhempien tulisi paremmin tajuta, mistä on kyse.
Eli mitä mietitte: kannattaako antaa vaan olla ja antaa lasten jäädä omia aikojaan kiinni vai yrittää käräyttää?
Kommentit (43)
Yksi provon tunnusmerkki on, että mikään neuvo ei kelpaa. Toinen on, että stoori muuttuu koko ajan vain mutkikkaammaksi. Nyt tuli jo ummikkovanhemmat mukaan. Olisi luullut näin olennaisen seikan jo mainitsevan aloituksessa.
Mutta keskimääräistä parempi yritys kuitenkin ja aihe sinänsä toki kiinnostava.
Tämä oli suhteellisen ovela yritys kääntää keskustelu kauheisiin maahanmuuttajalapsiin, jotka ovat "kylmäverisiä ja epärehellisiä".
Ihan suomalainen perhe ja pohjoismaista rotua kyseessä. Tästä ei sen enempää.
On aika kylmäveristä lapselta antaa toisten juosta ja soitella ympäriinsä hädissään ja piilotella itse samalla esinettä taskussaan. Itse lopulta ymmärsin, kun kaikki muut vaihtoehdot oli suljettu pois, mistä oli kyse. Sain asian välitettyä vanhemmille ja kävi ilmi, että lapsi oli kertonut heille minun etsivän ihan jotain muuta.
Mutta taidan antaa olla. Tai ehkä ehdotan koulun reksille, että pidettäisiin aamunavaus, jossa muistutetaan, mitä varkauksista seuraa.
Ja kyllä: on todella monimutkainen juttu. Tuskin muuten täällä pähkäilisin.
Vierailija kirjoitti:
On aika kylmäveristä lapselta antaa toisten juosta ja soitella ympäriinsä hädissään ja piilotella itse samalla esinettä taskussaan. Itse lopulta ymmärsin, kun kaikki muut vaihtoehdot oli suljettu pois, mistä oli kyse. Sain asian välitettyä vanhemmille ja kävi ilmi, että lapsi oli kertonut heille minun etsivän ihan jotain muuta.
Mutta taidan antaa olla. Tai ehkä ehdotan koulun reksille, että pidettäisiin aamunavaus, jossa muistutetaan, mitä varkauksista seuraa.
Ja eivät englantia sen vertaa puhu, että asian voisi esittää? Enpä usko!
Pohjoismaista rotua? Sanamuoto vahvistaa epäilyjä rasistisesta motiivistasi.
Ap, en nyt kyllä usko tätä huttua, anteeksi juttua. Sinun motiivisi ei oikein käy selville. Jos sinä olisit oikeasti huolissasi näistä lapsista, tekisit sen mikä sinun pitää tehdä, eli ilmoittaisit asiasta heidän vanhemmilleen. Nyt ei saa selkoa, mikä sinun motiivisi on. En tiedä millainen koulunmaailma tällä hetkellä on, mutta voisin kuvitella, että rehtori ei välttämättä kaipaa jonkun äidin neuvoja siitä, mitä pitäisi aamunavauksissa käsitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta taidan antaa olla. Tai ehkä ehdotan koulun reksille, että pidettäisiin aamunavaus, jossa muistutetaan, mitä varkauksista seuraa.Ja eivät englantia sen vertaa puhu, että asian voisi esittää? Enpä usko!
Kevennys: ja pitäisihän meidän nyt osata kaikkien ruotsia sen verran, että pystyy pohjoismaista rotua olevan ihmisen kanssa keskustelemaan!
Tiedän kaksi varastelevaa tyttöä, varastavat meikkejä, karkkia, vaatteita, ihan mitä vaan. Kerran jäivät melkein kiinni paikallisessa kaupassa, saivat juostua karkuun.
En aio kertoa kellekään, odottelen rauhassa että jäävät kiinni. En halua omaa lastani sotkea asiaan millään lailla, niin näin on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta taidan antaa olla. Tai ehkä ehdotan koulun reksille, että pidettäisiin aamunavaus, jossa muistutetaan, mitä varkauksista seuraa.Ja eivät englantia sen vertaa puhu, että asian voisi esittää? Enpä usko!
Kevennys: ja pitäisihän meidän nyt osata kaikkien ruotsia sen verran, että pystyy pohjoismaista rotua olevan ihmisen kanssa keskustelemaan!
Itse asiassa meinasin tuon laittaa :D
Kyllä tosiaan norjalaiset ja tanskalaiset (kai islantilaisetkin) ruotsia ymmärtävät. Ja jokaisen meistä tosiaan nyt tuollainen yksinkertainen asia pitäisi ruotsiksi pystyä ilmaisemaan.
Mutta olen täysin vakuuttunut, että juttu on nyt jotain ihan muuta kuin aloitus kertoo.
Suomalainen peruskoulu ei saa hyvää arvosanaa tästä. Ap ei pysty kommunikoimaan millään kielellä pohjoismaalaisten kanssa.
Jep, jep....
Tilanne on siis tämä:
Oppilaaksiottoalueella asuu pohjoismaalainen pariskunta, joka ei ole oppinut edes auttavaa suomen kieltä. Sen sijaan lapsi on suomalaisessa koulussa ja oppinut näin ollen kielen.
Mistähän tällainen outo perhe on keksinyt tänne muuttaa? Yleensä pohjoismaalaiset ihmiset ovat hyvinkin kielitaitoisia ja tässä ikähaarukassa oppimiskykyisiä uuden kielen suhteen. Kysehän on 30-50 -vuotiasta ruotsalaisista, norjalaisista tai tanskalaisista.
Mitkään työtehtävät tänne tuskin ovat vetäneet puoleensa noin kielitaidottomia ihmisiä. Englantia tulee osata ihan joka paikassa, jos suomi ei luista.
Kertoisitko ap jotain tämän perheen taustasta?
Pidä huoli vain omista asioistasi ja vannota pentujasi, että eivät itse lähde mukaan näpistelyyn (elleivät todellisuudessa ole jo). Suosittelisin esittelemään koivuniemen herran mikäli jäävät kiinni näpistelystä.
Minulle tuli lapseni kaverit kertomaan.
Oli sitten lapsen kanssa paljon käsiteltävää. Muutakin ilmiötä liittyen varastamiseen.
Olen kiitollinen, että lapset kertoivat.
Meil ne asiat käsiteltiin perin juurin. Soitin myös kumppanien vanhemmilleja toisille laitoin tekstiviestiä, että tietävät miten asiat ovat menneet. Oli sellaisia juttuja, että lapset toisiaan suojelevat...ja se on minusta ihan yhtä huono homma.
Oma lapsi halusin mennä kuraattorin tai psykologin juttusille jo aiemmin.
Nyt tajusin ottaa ne masennusjuttunsa tosissani ja soitin. Nyt lapsi käy juttelemassa.
Kauppaan meni vanhemman kanssa selvittämään asian.
Me avattiin noi asiat ja laitettiin sitten rajoja tiukemmaksi. Kotiintulon ajat.
Opettajalle myös kerroin...tai wilmailin.
Lapsi voi paremmin, kun on takoja. Koulusta tulee nykyään suoraan kotiin. On tultava. Illalla ei enää saa olla kuin pihoilla.
Ollaan paljon puhuttu. Ja näitä lapsen omia vastuita.
Lapsi on 11v.
Et voi tietää mitä vanhemmat sillä tiedolla tekevät, mutta kerro kuitenkin. Se on tärkeää.
Lapsi hakee rajoja ja toivoisin niitä aikuisten laittavan. Selkeästi. Puhumalla ja uudelleen yrittämällä. Lapsi oppii ja vanhemmat oppivat.
Voitko auttaa jotenkin?
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli lapseni kaverit kertomaan.
Oli sitten lapsen kanssa paljon käsiteltävää. Muutakin ilmiötä liittyen varastamiseen.
Olen kiitollinen, että lapset kertoivat.Meil ne asiat käsiteltiin perin juurin. Soitin myös kumppanien vanhemmilleja toisille laitoin tekstiviestiä, että tietävät miten asiat ovat menneet. Oli sellaisia juttuja, että lapset toisiaan suojelevat...ja se on minusta ihan yhtä huono homma.
Oma lapsi halusin mennä kuraattorin tai psykologin juttusille jo aiemmin.
Nyt tajusin ottaa ne masennusjuttunsa tosissani ja soitin. Nyt lapsi käy juttelemassa.Kauppaan meni vanhemman kanssa selvittämään asian.
Me avattiin noi asiat ja laitettiin sitten rajoja tiukemmaksi. Kotiintulon ajat.
Opettajalle myös kerroin...tai wilmailin.Lapsi voi paremmin, kun on takoja. Koulusta tulee nykyään suoraan kotiin. On tultava. Illalla ei enää saa olla kuin pihoilla.
Ollaan paljon puhuttu. Ja näitä lapsen omia vastuita.
Lapsi on 11v.Et voi tietää mitä vanhemmat sillä tiedolla tekevät, mutta kerro kuitenkin. Se on tärkeää.
Lapsi hakee rajoja ja toivoisin niitä aikuisten laittavan. Selkeästi. Puhumalla ja uudelleen yrittämällä. Lapsi oppii ja vanhemmat oppivat.Voitko auttaa jotenkin?
Ei ap voi olla yhteydessä vanhempiin. Et ole lukenut ketjua. Vanhemmat puhuvat vain jotain mystistä pohjoismaista murretta. Kontaktiin ei pääse niin ruotsiksi kuin englanniksikaan.
Kaikkia kieliä ei puhuta...
Motiivina mulla opettaa toimimaan oikein, näyttää myös omalle lapselle, ettei epärehellisyys kannata. Huono esimerkki, jos nuo kaksi voivat jatkaa toimintaansa. Kuulemani mukaan varastavat päivittäin ja suhteellisen paljon. Uskon siksi kyllä itsekin, että jäävät kohta kiinni. Tulevat ehkä koko ajan rohkeammiksi.
Aika erikoinen suhtautuminen täällä. Pitäisi vain hyssytellä, etteivät vain joudu vastuuseen ja ikävään tilanteeseen . Kyllä tuon ikäiset tietävät tekevänsä väärin. Eipä ihme, että varastelu on noin yleistä, jos aikuiset on tuollaisia.
Ja jos joku ei vieläkään käsitä, kyse on vammaisista vanhemmista, joilla terve lapsi, joka siis varastelee ja valehtelee. Että ei helpoimmasta päästä viedä ikäviä uutisia. Ja toisen lapsen vanhempien yhteystietoja minulla ei ole. Koulun alussa jaettiin yhteystietolista, mutta he eivät antaneet tietojaan siihen.
Vierailija kirjoitti:
Motiivina mulla opettaa toimimaan oikein, näyttää myös omalle lapselle, ettei epärehellisyys kannata. Huono esimerkki, jos nuo kaksi voivat jatkaa toimintaansa. Kuulemani mukaan varastavat päivittäin ja suhteellisen paljon. Uskon siksi kyllä itsekin, että jäävät kohta kiinni. Tulevat ehkä koko ajan rohkeammiksi.
Aika erikoinen suhtautuminen täällä. Pitäisi vain hyssytellä, etteivät vain joudu vastuuseen ja ikävään tilanteeseen . Kyllä tuon ikäiset tietävät tekevänsä väärin. Eipä ihme, että varastelu on noin yleistä, jos aikuiset on tuollaisia.
Ja jos joku ei vieläkään käsitä, kyse on vammaisista vanhemmista, joilla terve lapsi, joka siis varastelee ja valehtelee. Että ei helpoimmasta päästä viedä ikäviä uutisia. Ja toisen lapsen vanhempien yhteystietoja minulla ei ole. Koulun alussa jaettiin yhteystietolista, mutta he eivät antaneet tietojaan siihen.
Miten joku olisi voinut käsittää, että kyse on vammaisista vanhemmista. Et ole kertaakaan sellaista tuonut esiin.
Miksihän kielitaidottomat vammaiset muuttavat jostain muusta pohjoismaasta Suomeen? Vammaisten etuudet ovat täällä olennaisesti heikommat.
Vierailija kirjoitti:
No ei... esim. latinaa ei puhuta enää. Miten tämä asiaan liittyy?
Eiköhän lapsi olisi jo huostaanotettu, jos eivät pysty puhumaan mitään kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Ja tällaisten vanhempien lasta nimittelet kylmäverikseksi valehtelijaksi? Ehkä käytöksen motiivi on jossain ihan muualla. Lapsi voi ulkomaalaisten ja vieläpä vammaisten vanhempiensa takia tuntea itsensä todella ulkopuoliseksi ja oireilla näin.
Suhtautumalla toiseen lapseen noin, et mitään hyvää omalle lapsellesi opeta.
Ja sinähän täällä hyssyttelet. Et edes uskalla vanhempiin ottaa yhteyttä vaan keksit tekosyitä tekosyiden perään.
Jostain luin, että yli puolet kokeilee jossain vaiheessa. Mutta suurimmalla osalla näistä se tietysti jää kokeiluasteelle.
En nyt jaksa lähdettä etsiä. Jokin nuorisobarometri se oli muutaman vuoden takaa.