Mitä pitää tehdä, jos kuulee lasten myymälävarkaudesta
Kuulin siis lapseltani, että kaksi sen luokkalaista varastelee kaupoista. Lapseni ei ole nähnyt, ei ole ollut mukana eikä ole nähnyt varastettuja kamoja. Eli jos kertoisi vaikka opelle, toiset kiistäisi homman ja sanoisi vain valehdelleensa. Ja omaa lastani pidettäisiin kantelupukkina ym.
Tuo pari käy varastelemassa r-kioskilla ja ainakin kahdessa kaupassa. Mietin, että jos kävisin vinkkaamassa toisessa kaupassa, kertoisin, mitä olen kuullut ja kuvailisin nuo varastelijat. Onko huono idea? Toisen näistä lapsista tunnen paremmin ja olen jo pari kertaa todennut hyvin epärehelliseksi, valehtelee kotonaan tosi raskaasti vanhemmilleen. Yhdestä jutusta jäi vanhemmilleen jo kiinni. Olen sillä mielellä, että lapselle pitäisi löytyä rajat ja vanhempien tulisi paremmin tajuta, mistä on kyse.
Eli mitä mietitte: kannattaako antaa vaan olla ja antaa lasten jäädä omia aikojaan kiinni vai yrittää käräyttää?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen perhe siis, kuten sanoin. Pitääkö vielä sanoa että suomalaista rotua, mitä se sitten onkaan. Vaaleita ihmisiä. Minun ei tästä seikasta ollut aluksi aikomusta puhuakaan, mutta minua on nyt vähän puhutettu paljastamaan näitä tähän liittyviä ongelmia. Varkauksistahan tässä on kyse, ja teidän neuvona on ollut joko antaa olla tai kertoa vanhemmille. Mun on sekä vaikeaa antaa olla että kertoa vanhemmille. Kai siinä on paljon sitäkin, kun itse on terve, niin tosi hankalaa mennä tuollaista kertomaan. Ja heille ei siis tosiaan voi vain ohimennen soittaa.
Eli ovat kuuroja ja et osaa viittomia.
Voit kirjoittaa. Eivät kuurot halua, että heitä pidetään vammaisina. Pitävät itseään vain kielivähemmistöön kuuluvina.
Juuri tuollainen alentuva asenne on kuuroille kauhistus. Että kohtelet eri lailla kuin muita ihmisiä kuurouden perusteella.
Ota rohkeasti yhteyttä vain. Valitit, että muut hyssyttelevät, mutta itsehän olet haluton toimimaan.
Veljeni on kuuro ja todella näppärä sekä lukemaan huulilta että omatekoisista viittomista ymmärtämään asian. Varastaminen olisi esim. taskun näyttämistä ja vain mielikuvitus on rajana. Tekee ihan hyvä kokeilla pantomiimitaitojaa tositilanteessa :)
Mutta en voi tietysti näiden vanhempien puolesta sanoa mitään. Kannustaisin kokeilemaan ja jos tulee liikaa ymmärtämisvaikeuksia, niin kirjoita sähköpostiin.
Suomalainen perhe siis, kuten sanoin. Pitääkö vielä sanoa että suomalaista rotua, mitä se sitten onkaan. Vaaleita ihmisiä. Minun ei tästä seikasta ollut aluksi aikomusta puhuakaan, mutta minua on nyt vähän puhutettu paljastamaan näitä tähän liittyviä ongelmia. Varkauksistahan tässä on kyse, ja teidän neuvona on ollut joko antaa olla tai kertoa vanhemmille. Mun on sekä vaikeaa antaa olla että kertoa vanhemmille. Kai siinä on paljon sitäkin, kun itse on terve, niin tosi hankalaa mennä tuollaista kertomaan. Ja heille ei siis tosiaan voi vain ohimennen soittaa.