Olen väsynyt ja kaveri ei anna minun olla rauhassa.
Mulla on kroonista unettomuutta. Ollut jo vuosia. Olen laihtunut 57 kilosta 43 kiloon, koska ruokahaluni on kadonnut unettomuuden myötä. En jaksa aina oikein käydä kaupassa. En jaksa edes enää laittaa kunnon ruokaa. Yritän syödä puuroa ja pastaa ja soijarouhetta, jos kaapissa on. Mutta sitä on vaikea saada alas. Jos saan nukuttua, niin sitten yritän kauppaan, vaikka pelkään pyörtymistä. Kaikki askareet tuottavat ongelmia. Joudun keräämään voimia, että jaksan tiskata tai viedä roskat ulos. En aina jaksa käydä suihkussa. Joskus tuijotan vain seiniä, ja mietin kuihdunko ja kuolenko pois. En jaksa keskittyä mihinkään. Minua vain sattuu päähän ja kuvottaa. Olen niin väsynyt!
Ongelmani on ystäväni, joka ei tunnu välittävän siitä, että voin huonosti. Hän haluaa aina avautua ongelmistaan minulle, koska olen kuulemma ainut, joka osaa auttaa häntä. Mutta olen niin väsynyt. Ja minua heikottaa. En jaksa kuunnella häntä. En jaksa keskittyä hänen ongelmiinsa enää. Yritän olla tapaamatta häntä enkä aina vastaa edes viesteihin, koska pelkään hänen tulevan kotiini. Jos päästän hänet sisään, hän vain jaarittelee tuntitolkulla ongelmistaan. Hän ei yhtään välitä, kun sanon, etten ole nukkunut ja että minun on huono olla. Hän syyllistää minua kun en tapaa häntä enää niin usein kuin ennen. Mutta minä en jaksa. Minua itkettää ja haluaisin vain nukkua, jos pystyisin. Yritän sinnitellä, mutta sinnittely on helpompaa, jos hän ei vaatisi minun huomiotani. En jaksa auttaa häntä enää. En pysty auttamaan edes itseäni. Pelkään kuolevani tähän oloon.
Kommentit (17)
1) Katkaise kokonaan yhteys tuollaiseen kaveriin. Laita viesti, että olen niin väsynyt etten jaksa olla kanssasi enää tekemisissä (voi muotoilla hieman kauniimmin jos jaksaa). Sen jälkeen ei vastausta puheluihin tai viesteihin. Numero vaikka estolistalle.
2) Hanki itsellesi apua. Tuollaista oloa ei tarvitse kestää, vaan siihen on saatava apua.
Toivottavasti saat apua pian ja pääset edes jonkinlaiseen tasapainoon. Voimia <3
Sanot suoraan ettei sinulla ole voimavaroja tällä hetkellä hänenlaisensa energia syöpön kanssa, että etsiköön jonkun muun, jolle vollottaa elämäänsä. Joskus on vaan sanottava päin naamaa ettei kiinnosta, jos toinen ei muuten sitä ymmärrä.
Kävin lääkärissä. Sain Zopinoxia ja myöhemmin Tenoxia. Ne eivät enää auta. En jaksa mennä lääkäriin, ennen kuin saan nukuttua univelkaa pois. Jaksan korkeintaan käydä lähiapteekissa ja kaupassa tällä hetkellä ja sinnekin vain silloin kun voin paremmin. Mua on alkanut ahistaa ulkona liikkuminen.
Minusta tuntuu että ystäväsi on nyt pienin ongelmistasi. Sinä kuulostat hyvin sairaalta, oireesi eivät selity pelkällä unettomuudella. Joko olet vaikeasti masentunut tai sinulla on jokin fyysinen sairaus, joka aiheuttaa unettomuutta, laihtumista, heikotusta, ruokahaluttomuutta ja mielialamuutoksia. Mene ehdottomasti lääkäriin!
Hae apua. Ja ellei kaverille puhe auta niin katkaise välit
Vierailija kirjoitti:
Sanot suoraan ettei sinulla ole voimavaroja tällä hetkellä hänenlaisensa energia syöpön kanssa, että etsiköön jonkun muun, jolle vollottaa elämäänsä. Joskus on vaan sanottava päin naamaa ettei kiinnosta, jos toinen ei muuten sitä ymmärrä.
Kyseessä on tosi mukava ihminen. Pidän oikeasti hänestä. En vain ymmärrä, miksi meidän suhde on tällainen. En pysty sanomaan hänelle ei, kun hän sanoo minun olevan ainut, joka osaa auttaa ja neuvoa. En vain itse jaksa nyt kuunnella yhtään ketään. Haluaisin vain saada unta, jotta pystyisin ajattelemaan kunnolla. Jotta ei olisi koko ajan huono olo.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu että ystäväsi on nyt pienin ongelmistasi. Sinä kuulostat hyvin sairaalta, oireesi eivät selity pelkällä unettomuudella. Joko olet vaikeasti masentunut tai sinulla on jokin fyysinen sairaus, joka aiheuttaa unettomuutta, laihtumista, heikotusta, ruokahaluttomuutta ja mielialamuutoksia. Mene ehdottomasti lääkäriin!
Kyllä olen ajatellutkin, että menen. Mutta mä en pysty. Haluan ensin saada univelkaa pois. Mua itkettää, jos joudun nyt jollekin puhumaan. Pelkään, että pyörryn. Haluan olla paremmassa kunnossa, ettei mun tarvitse pelätä liikkumista. Jos saan vain yhdet kunnon yöunet niin se auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on tosi mukava ihminen. Pidän oikeasti hänestä. En vain ymmärrä, miksi meidän suhde on tällainen. En pysty sanomaan hänelle ei, kun hän sanoo minun olevan ainut, joka osaa auttaa ja neuvoa. En vain itse jaksa nyt kuunnella yhtään ketään. Haluaisin vain saada unta, jotta pystyisin ajattelemaan kunnolla. Jotta ei olisi koko ajan huono olo.
Kerro tuo kaverillesi. Hänen on nyt vain tultava toimeen ilman sinun neuvojasi kunnes sinä saat itsesi kuntoon. Aikuisen ihmisen pitäisi ymmärtää tuollainen sanomattakin. Jos sanat eivät tehoa, välien tilapäinen katkaisu on ainu vaihtoehto. SINÄ TARVITSET APUA
Ota taksi ja mene lääkäriin. Tai soita 112 jos et enää pääse lääkäriin omin avuin. Ongelmasi ei nyt ole ystäväsi vaan sinä itse, ja ystäväsi ei älyä auttaa sinua hoitoon.
Mikään ongelma ei ole sellainen, johon vain yksi ihminen voi auttaa (no, alkuvaiheen rakastumista lukuunottamatta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro tuo kaverillesi. Hänen on nyt vain tultava toimeen ilman sinun neuvojasi kunnes sinä saat itsesi kuntoon. Aikuisen ihmisen pitäisi ymmärtää tuollainen sanomattakin. Jos sanat eivät tehoa, välien tilapäinen katkaisu on ainu vaihtoehto. SINÄ TARVITSET APUA
En halua katkaista välejä. Minulla ei ole enää muita ystäviä. Muut ovat jo tipahtaneet pois, koska en ole kyennyt pitämään kontaktia. Tunnen itseni täysin epäonnistuneeksi ihmiseksi, jos en edes tälle yhdelle pysty olemaan ystävä. Mitä minä merkitsen, jos olen hänellekin hyödytön?
Tiedän kyllä, että tarvitsen apua. Mutta silloin kun olen heikko unettomuudesta, en uskalla juuri liikkua. Tiskaaminenkin heikottaa ja on pakko levätä välillä tuolilla, koska en jaksa olla pystyssä pitkään. Silloin ei vain uskalla mennä yksin hortoilemaan pitkin kaupunkia. En halua pyörtyä jonnekin ojaan tai tielle. Ahdistaa olla näin avuton, että pelkää liikkumista ihmisten seassa.
No joka tapauksessa, en taaskaan saanut unta, joten soitin äidilleni aamulla ja kerroin unettomuuteeni pahentuneen. Hän auttaa minua pääsemään lääkäriin. Hän soittaa puolestani ajan, mikä on hyvä, koska itseä pelkästään näiden asioiden kirjoittaminen ja ajatteleminen itkettää. Saati sitten, että pitäisi puhua näistä puhelimessa. Hän myös lupasi viedä minut lääkäriin, niin ei tarvitse pelätä liikkumista julkisilla heikon olon takia.
Nyt minäkin olen vamhemmille sitten ylimääräinen murheenkryyni. En ymmärrä, miten musta on tullut näin heikko ihminen. Minua vain itkettää enkä pysty mihinkään.
Mulla oli joskus vastaava tilanne kaverin kanssa. Voin vain sanoa että ota aikalisä itseäsi varten kaveristasi. Muuten tuohon hajoatkin. Hae ammattiapua, ja hakekoot kaverisi omalla tahollaan. Aloita ottamalla yhteys terveyskeskukseen, kerro asiasi niin kuin se on, älä vähättele ongelmaasi.
Ymmärrän, että ihmiset tarkoittavat hyvää kehottamalla katkaisemaan välit, mutta kuten sanoin, mulla ei ole enää muita ystäviä.
Haluan uskoa siihen, että kun taas saan nukuttua ja vointini paranee, voin olla parempi ystävä ja meilläkin on mukavampaa. Olen vain niin väsynyt, etten pysty kuuntelemaan häntä. Jos olisin paremmassa kunnossa ja pirteämpi, niin ehkä keskustelut eivät menisi aina hänen ongelmiinsa. Pystyisin olemaan nasevampi. Olen minä ennenkin häntä kuunnellut, eikä se minua ole tuhonnut. Nyt vain olen niin väsynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ota taksi ja mene lääkäriin. Tai soita 112 jos et enää pääse lääkäriin omin avuin. Ongelmasi ei nyt ole ystäväsi vaan sinä itse, ja ystäväsi ei älyä auttaa sinua hoitoon.
No voi kuulostaa vainoharhaiselta, mutta en halua vieraan ihmisen kyytiin, jos olen huonossa kunnossa. Niin huonossa kunnossa taas en ole, että soittaisin 112:teen. Äiti lupasi auttaa minut lääkäriin. Pärjään kyllä kotona sen verran, että voin odottaa, kunnes saan ajan. Ei minulla niin iso hätä sentään ole.
Kuullostaa mt-ongelmalle. Hanki apua!
Kirjoita kaverille, että nyt olet niin voimaton, että yrität hakea siihen apua ja tarvitset omaa rauhaa. Ettet nyt itse jaksa yhtään mitään ylimääräistä. Jos kaveri on oikeasti kunnon tyyppi niin kuin sanot, ymmärtää hän tilanteesi. Mutta hanki mahdollisimman pian apua tilanteeseesi, mitä kauemmin venytät hoitoon hakeutumista, niin sitä kauemmin sinulla menee toipumiseen.
Ni ei tuossa suurin ongelma ole tuo ystävä, vaan sun oma olo. Kaverille sanot vaan tiukasti "ei sovi nyt". Keskity oman terveytesi hoitamiseen.
Oletko käynyt lääkärissä? Ja mitä hän sanoi, mitä testejä otettiin?