Onko yksityiskouluun lapsensa laittaminen hienostelua
Eräs lapsuudentuttu kouluttautui hyvään ammattiin ja menestyi elämässä. Nyt ei ole rahasta puutetta ja siitä avoimesti kertoo somessa. Ostivat hieman arvokkaamman talon. Lapsi laitettiin yksityiskouluun, opiskelu tapahtuu kielellä joka ei ole perheen äidinkieli. Onko tässä kyse hienostelusta?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Eräs lapsuudentuttu kouluttautui hyvään ammattiin ja menestyi elämässä. Nyt ei ole rahasta puutetta ja siitä avoimesti kertoo somessa. Ostivat hieman arvokkaamman talon. Lapsi laitettiin yksityiskouluun, opiskelu tapahtuu kielellä joka ei ole perheen äidinkieli. Onko tässä kyse hienostelusta?
Ja sinä tulet tänne kyselemään tuttavasi elämäntyylistä koska...?
http://www.ishelsinki.fi/apply-to-ish/fee-schedule
Tuolta löytyy International Schoolin maksut. Ei ihan halpaa lystiä. Onko tuo sitten hintansa arvoista, kun Suomessa on kuitenkin todella hyviä kouluja, myös yksityisiä, jotka ovat maksuttomia? Onko kokemusta?
Vierailija kirjoitti:
Tuolta löytyy International Schoolin maksut. Ei ihan halpaa lystiä. Onko tuo sitten hintansa arvoista, kun Suomessa on kuitenkin todella hyviä kouluja, myös yksityisiä, jotka ovat maksuttomia? Onko kokemusta?
Lapset oppivat englantia sekä saavat opiskella paremman aineksen kanssa.
Luinkohan tuota hinnastoa oikein, siis maksaako joku 15 tonnia lapsen koulusta? Ja jos on vielä useampi lapsi? Englantia oppii ja "parempaa ainesta" löytyy kyllä halvemmallakin, kun melkein kaikki Hesankin eliittikoulut (esim. SYK) ovat maksuttomia.
Vierailija kirjoitti:
Nuo maksut ovat jo oikeasti koulumaksuja, ei mitään muutaman satasen tarvikemaksuja.
Suurin osa koululaisten vanhemmista ei tietenkään noita maksa, vaan kävijät ovat diplomaattiperheiden lapsia, ja valtiot maksavat maksut. Siksi olisi vähän hassua maksaa noita omalla rahalla. Mutta ihan linjassa ovat yksityiskoulujen hintojen kanssa maailmalla.
Poika kävi Ressun lukion ja ei oo yksityiskouly. Alin ka oli 9.42 jolla pääsi vielä sisään
Vierailija kirjoitti:
Luinkohan tuota hinnastoa oikein, siis maksaako joku 15 tonnia lapsen koulusta? Ja jos on vielä useampi lapsi? Englantia oppii ja "parempaa ainesta" löytyy kyllä halvemmallakin, kun melkein kaikki Hesankin eliittikoulut (esim. SYK) ovat maksuttomia.
Ei välttämättä kukaan maksa. Diplomaattiperheet ja suuryritysten lähettämät lapset riittävät koululle, ja silloin maksaja ei ole perhe.
Suomessa ei oo nk yksityiskouluja .ei oo lukukausimaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Ei kokemusta ko.koulusta, mutta tiedän että monessa maassa työkomennus ulkomaille sisältää paketin joka kattaa kulut myös mukaan lähtevän perheen kulut mm. lasten koulunkäynnin tuona aikana kansainvälisessä koulussa. Eli usein työpaikka maksaa, ja moni lapsista on ei-suomalainen tai esim. paluumuuttaja joka on aloittanut koulunsa vaikka jenkeissä ja saattaa olla jo valmiiksi tiedossa että Suomessa ollaan vain 1-2 vuotta ja sitten muutetaan työkomennukselle taas muualle.
Vierailija kirjoitti:
Onpa omituinen koko kysymyksenasettelu. Jos minulla on lapsi ja ´rahkeita tarjota lapselleni sitä minkä katson hänelle parhaaksi, niin tulisiko minun pidättäytyä tästä etten hienostelisi? Ei kai kukaan laita lapsensa koulutusta likoon vain voidaksen näpäyttää naapurille, että meilläpä hienostellaan näin. Ja kyllä, lapseni on menossa kielenmukaiseen yksityiskouluun.
Minkä kielen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa omituinen koko kysymyksenasettelu. Jos minulla on lapsi ja ´rahkeita tarjota lapselleni sitä minkä katson hänelle parhaaksi, niin tulisiko minun pidättäytyä tästä etten hienostelisi? Ei kai kukaan laita lapsensa koulutusta likoon vain voidaksen näpäyttää naapurille, että meilläpä hienostellaan näin. Ja kyllä, lapseni on menossa kielenmukaiseen yksityiskouluun.
Minkä kielen?
Englannin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä kielen?
Englannin.
Englantihan on oikeasti hyödyllinen kieli lapselle, sitä tulee tarvitsemsan joka tapauksessa. Ap-tapauksessa kyseessä ei ollut englanninkielinen koulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä kielen?
Englannin.
Englantihan on oikeasti hyödyllinen kieli lapselle, sitä tulee tarvitsemsan joka tapauksessa. Ap-tapauksessa kyseessä ei ollut englanninkielinen koulu.
Lapseni on kaksikielinen. Kotimme on englannin ja suomen kielinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä kielen?
Englannin.
Harkitsitko lapsesi laittamista esim. (täysin) ranskankielisren tai ruotsinkieliseen kouluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä kielen?
Englannin.
Lapseni on kaksikielinen. Kotimme on englannin ja suomen kielinen
Eli ei mitenkään verrattavissa alkuperäiseen tapaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset oppivat englantia sekä saavat opiskella paremman aineksen kanssa.
Itse olen tuollaisen kansainvälisen koulun käynyt Suomessa. Kielitaito on tietysti ehdoton plussa, mutta tuo parempi aines...joo, toki totta ehkä siinä mielessä että lapset oli yleensä "hyvistä perheistä" joissa vanhempia kiinnosti lasten opiskelu. Mutta oli kyllä haittojakin. Ensinnäkin jatkuva vaihtuvuus, koska suuri osa lapsista oli juuri työkomennusperheiden tai esim.diplomaattien lapsia. Joka vuosi osa luokasta vaihtui ja oli uusia tulokkaita. Olisi ollut kiva että peruskoulussa olisi ollut pysyvä oma porukka. Ja ne uudet tulokkaat olivat usein todella jäljessä suomalaisesta opetussuunnitelmasta ja vaativat opettajilta paljon lisähuomiota. Siis vaikka olivat olleet aiemmin ulkomailla vastaavassa yksityiskoulussa niin esim.matikassa olivat lähes aina pahasti jäljessä. Moni lapsi myös oireili jatkuvaa muuttokierrettä ja kulttuurishokkia esim. häiriköimällä.
Vierailija kirjoitti:
Hassua kuvitella, että joku pieni tarvikemaksu tekisi koulun maksulliseksi. Meillä on lapset ilmaisessa koulussa, mutta erilaisiin tarvikemaksuihin menee n. $500 vuodessa per lapsi. Maksullisissa kouluissa menisi n. 10 000 vuodessa.
Onko Suomessa joku koulu, joka perii oikeasti todelliset kustannukset vanhemmilta?
International School of Helsinki. Lukuvuosimaksut yli 10 000 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun esikoinen ei ole koskaan ollut kunnallisessa päivähoidossa tai koulussa. Helsingissä kaikki parhaat yläkoulut ja lukiot on yksityisiä.
Ei kylläkään pidä paikkaansa alkuunsakaan. Kymmenen parhaan lukionkin joukkoon mahtuu vain kaksi yksityiskoulua, SYK ja Lahden normaalikoulun lukio.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/lukiovertailu-2016-etela-ta…
.... ja toisaalta huonoimpien kymmenen lukion joukossa on KOLME yksityiskoulua, jopa se kaikkein huonoin.
Helsingissä parhaat lukiot on yksityisiä. Esim SYK, TYK, Oulunkylä, Heryk, KSYK, Munkka.
Sitten on kaksi valtion Norssia. Ainoa kunnallinen hyvätasoinen lukio Helsingissä on Ressu.
Onko sinulla lukihäiriö? Tuossakin listassa on kolme helsinkiläistä koulua, joista vain yksi on yksityinen, SYK. Ressu on sitä parempi, ja Viikin normaalikoulukin on kyllä aivan kaupungin koulu, ei yksityinen.
Ja toisaalta huonoimmissa kouluissa on se kaikkein huonoin stadilainen yksityinen Apollo.
Tässä on pidempikin lista. syksyn 2016 kirjoituksista. Siinä kymmenen parhaan joukossa ei-yksityinen Ressu (3.), yksityinen SYK (6.) ja Englantilainen koulu (10.), joka yksityinen.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201611252200032180_uu.shtml
Sijoilla 11-20 on kaksi muuta helsinkiläistä koulua, joista kumpikaan ei ole yksityinen.
sijalla 48 on Kulosaaren yhteiskoulu, se on yksityinen.
Sijalla 55. ei-yksityinen Lärkan
Sijalla 57 yksityinen TYK
Sijalla 79 ei-yksityinen Tölö Gymnasium
Toisin sanoen sadan parhaan joukossa on tuossa listassa VAIN yhdeksän helsinkiläistä koulua, joista puolet on julkisia, puolet yksityisiä.
joten väitteesi siitä, että kaikki Helsingin parhaat koulut ovat yksityisiä on osoitettu paskapuheeksi.
...korjaan: yli puolet on julkisia. Yhdeksästä viisi.
Viikin Norssi ei ole kaupungin koulu. Se on valtion koulu. Ainoa kunnollinen kunnallinen koulu on Ressu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun esikoinen ei ole koskaan ollut kunnallisessa päivähoidossa tai koulussa. Helsingissä kaikki parhaat yläkoulut ja lukiot on yksityisiä.
Ei kylläkään pidä paikkaansa alkuunsakaan. Kymmenen parhaan lukionkin joukkoon mahtuu vain kaksi yksityiskoulua, SYK ja Lahden normaalikoulun lukio.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/lukiovertailu-2016-etela-ta…
.... ja toisaalta huonoimpien kymmenen lukion joukossa on KOLME yksityiskoulua, jopa se kaikkein huonoin.
Helsingissä parhaat lukiot on yksityisiä. Esim SYK, TYK, Oulunkylä, Heryk, KSYK, Munkka.
Sitten on kaksi valtion Norssia. Ainoa kunnallinen hyvätasoinen lukio Helsingissä on Ressu.
Joo, ovat nimellisesti yksityisiä, mutta kaikille avoimia eikä mitään lukuvuosimaksuja ole. TYK esimerkiksi oli joskus 50-luvulla porvarillisten piireissä kova juttu, mutta nykyään ihan samalla viivalla muiden koulujen kanssa. Toki tietyt koulut korostuu, koska sinne valikoituu ns. parempi väki lähinnä keskiarvojen perusteella. Lisäksi Helsingissä monen laadukkaan koulun alueella ei asu kovin laajaa spektriä väkeä, koska asumiskustannukset on niin suuret.
T. Kolmannen polven tykkiläinen.