Onko yksityiskouluun lapsensa laittaminen hienostelua
Eräs lapsuudentuttu kouluttautui hyvään ammattiin ja menestyi elämässä. Nyt ei ole rahasta puutetta ja siitä avoimesti kertoo somessa. Ostivat hieman arvokkaamman talon. Lapsi laitettiin yksityiskouluun, opiskelu tapahtuu kielellä joka ei ole perheen äidinkieli. Onko tässä kyse hienostelusta?
Kommentit (61)
Ei ole kyse hienostelusta, vaan järkevästä toiminnasta.
Stadissa iso osa peruskouluistakin - muistaakseni kolmannes - on yksityisiä yhteiskouluja. Ei niissä ole lukukausimaksuja tms. ja ne toimivat kunnan määrärahoilla ja opetussuunnitelmalla.
Joten pelkkä yksityisyys ei tee koulusta fiiniä.
Useimmissa maissa hyvän koulutuksen takaamiseksi on pakko. Suomessa sun on mahdollisuus ihan taviskouluistakim saada se pohjakoulutus jolla ponnistaa hyviin yliopistoihin.
Vierailija kirjoitti:
Useimmissa maissa hyvän koulutuksen takaamiseksi on pakko. Suomessa sun on mahdollisuus ihan taviskouluistakim saada se pohjakoulutus jolla ponnistaa hyviin yliopistoihin.
Ei enää.
Nousukasmaista elvistelyä, mutta kun omia rahojaan laittaa niin siitä vaan. Lapsi osoittaa sitten myöhemmin että oliko hyötyä.
Missä Suomessa on maksullisia yksityiskouluja?
On se. Jos olisin rikas, niin en välttämättä laittais.
Palautan mieleen, että suuri osa ennen 1960-lukua syntyneistä ylioppilaista kävi 8 vuotta yksityiskoulua. Eivätkä he olleet yhtään sen enemmän eliittiä kuin muutkaan.
Mun esikoinen ei ole koskaan ollut kunnallisessa päivähoidossa tai koulussa. Helsingissä kaikki parhaat yläkoulut ja lukiot on yksityisiä.
Vierailija kirjoitti:
Missä Suomessa on maksullisia yksityiskouluja?
En ole varma, mutta ainakin joissakin englanninkielisissä kouluissa.
Itse olen käynyt yksityisen ns. eliittilukion, joka tosin oli maksuton. Hyvä koulu, mutta kyllä taviskouluistakin menestyjiä tulee. PK-seudulla tosin vaikuttaa se, että kouluissa on tällä hetkellä aika isoja tasoeroja, jota maahanmuutto lisää. Pikkupaikkakunnilla koulut ovat tasalaatuisempia.
Toisaalta se, että koulu on yksityinen, ei tee siitä mitään eliittikoulua. Esimerkiksi kristillisissä kouluissa on porukkaa eri tuloluokista (toisaalta muuta "diversiteettiä" onkin ehkä vähemmän).
Suurin osa yksityiskoluista on ihan tavallisia kouluja eivätkä maksa sen enempää kuin tavallisetkaan koulut.
Alla olevan tekstin lähde yksityiskoulut.fi. Sivulta löytyy myös lista yksityiskouluista.
"Suomessa yksityisiä kouluja on noin 85. Näistä 54 on Liiton jäseniä. Yksityiskoulujen Liiton jäsenkouluissa työskentelee yli 20000 oppilasta ja opiskelijaa sekä yli 1600 opettajaa.
Koulut noudattavat samoja tuntijakoja ja opetussuunnitelmia kuin kuntien, kuntayhtymien ja valtion vastaavat koulut. Toisaalta suomalaiset yksityiskoulut tuovat erilaisilla painotuksilla monipuolisuutta opetustarjontaan. Suurin osa yksityiskouluissa opiskelevista oppilaista käy ns. yleispedagogiikkaa noudattavissa kouluissa. Steiner- ja Freinet-pedagogisissa kouluissa käy noin 8% ja kristillisissä kouluissa 5% yksityiskoulujen oppilaista."
Minun lapseni on käynyt kunnallista ( alunperin yksityistä) englanninkielistä päiväkotia, samoin englanninkielisen peruskoulun. Nyt on yksityisessä lukiossa, joka on ns korvaava koulu. Koulut ovat olleet ilmaisia, ja niihin on menty pääsykokeiden kautta.
Missä suomessa on sellaisia yksityiskouluja, jonne pääsee rahalla? Ei sellaisia olekaan paitsi jonkun todella vilkkaassa mielikuvituksessa.
Suomessa ei tietääkseni mikään yksityinen koulu ole maksullinen, se kuuluu peruskoulua korvaavan koulun ehtoihin. Eli sanokaa konkreettisesti yksikin maksullinen yksityiskoulu.
Itse olen ollut yksityiskoulun opettaja, ja lapset käyneet toista yksityiskoulua.
Kun äitini aikoinaan kävi yksityistä koulua, se oikeasti oli kalliimpaa, mutta sen jälkeen systeemit ovat muuttuneet.
Asumme nyt Suomen ulkopuolella, ja lapset ovat julkisessa koulussa, mikä on Suomen yksityiskoulua paljon elitistisempi, koska asuinalue on sellainen muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei tietääkseni mikään yksityinen koulu ole maksullinen, se kuuluu peruskoulua korvaavan koulun ehtoihin. Eli sanokaa konkreettisesti yksikin maksullinen yksityiskoulu.
Itse olen ollut yksityiskoulun opettaja, ja lapset käyneet toista yksityiskoulua.
Kun äitini aikoinaan kävi yksityistä koulua, se oikeasti oli kalliimpaa, mutta sen jälkeen systeemit ovat muuttuneet.
Asumme nyt Suomen ulkopuolella, ja lapset ovat julkisessa koulussa, mikä on Suomen yksityiskoulua paljon elitistisempi, koska asuinalue on sellainen muutenkin.
Kaikki steinerkoulut ovat maksullisia, samaten kaikki kielikoulut ja niiden eskarit. Sekä Eurooppa-koulu ja muistaakseni Tampereella on jopa yksityinen.sisäoppilaitos.
Vierailija kirjoitti:
Mun esikoinen ei ole koskaan ollut kunnallisessa päivähoidossa tai koulussa. Helsingissä kaikki parhaat yläkoulut ja lukiot on yksityisiä.
Ei kylläkään pidä paikkaansa alkuunsakaan. Kymmenen parhaan lukionkin joukkoon mahtuu vain kaksi yksityiskoulua, SYK ja Lahden normaalikoulun lukio.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/lukiovertailu-2016-etela-ta…
.... ja toisaalta huonoimpien kymmenen lukion joukossa on KOLME yksityiskoulua, jopa se kaikkein huonoin.
Vierailija kirjoitti:
Missä suomessa on sellaisia yksityiskouluja, jonne pääsee rahalla? Ei sellaisia olekaan paitsi jonkun todella vilkkaassa mielikuvituksessa.
Kyllä esim. Steiner-kouluissa kannatusyhdistykset maksavat ihan puhdasta rahaa.
Ei ole. Peruselämää.