Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvojen kiinteät ruoat, uudet suostitukset. Kysyttävää!

Vierailija
11.02.2017 |

https://www.thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja/tietopaketit/imetys/li…

Tuossa lukee, että makuja annetaan nopeaan tahtiin ja lihaa myös jo 6kk ikäiselle. Ja että 4 kk ikäinen voi syödä vähitellen samaa ruokaa kuin perhe. Siis viljat ja maitotuotteet kanssa heti vain?

Olen aika hämilläni. Kun esikoiseni syntyi suositeltiin että täysimetetään 6 kk. Näin tein nytkin. Sitten piti aloittaa yhdellä ruoalla ja joka viikko lisätä uusi. Liha tuli 8 kk iässä. Hapanmaitotuotteet 10 kk iässä. Samaa ruokaa perheen kanssa 1 v eteenpäin.

Onko nämä jo näin erilaiset?
Olen antanut vasta yhtä kasvista. Kuinka nopeaan tahtiin uskallan antaa uusia kasviksia ja hedelmiä? Entä lihaa?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysypä tätä asiaa äidiltäsi, mummoltasi ja anopiltasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo suositukset ovat muuttuneet.

T: th neuvolasta

Vierailija
4/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti sanoo: 4 kk ikäisenä kunnon ruokaa. Ihan kaikkea muussattuna.

Anoppi sanoo: muussaa ruoka suussasi ja työnnä vauvan suuhun kun hän on 3 kk.

Mummot on kuollut. He keittivät itse korviketta lehmänmaidosta, vedestä ja vehnäjauhosta.

Vierailija
5/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo suositukset ovat muuttuneet.

T: th neuvolasta

Osaatko sinä neuvoa?

Jos täysimetti 6kk niin kuinka pian annan uusia kasviksia, hedelmiä, lihaa ja viljoja? Minkä ikäisenä hapanmaitotuotteita?

Onko näistä mitään selkeää ohjetta vai tekeekö jokainen kuten haluaa?

Kauanko sitä uutta makua annetaan nykyään?

Vierailija
6/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksia saa antaa nopeaa tahtia, lihaa 5kk alkaen. Suositus on edelleen täysimetystä 6kk, mutta jos maito ei vauvalle riitä niin sormiruokailua kun vauva osoittaa kiinnostusta siihen. Ei soseita.

Vierailija
7/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä meillä vauva maisteli viljoja ja lihaa 6kk iässä, tästä on neljä vuotta aikaa. Ja ihan oli suositus silloin. Tuossahan sanottiin että jos imetys loppuu ennen 1v. ikää niin annetaan äidinmaidonkorviketta. Eli tavallisia maitotuotteita 1v. iässä.

Vierailija
8/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä täysimetin 5kk, sitten kasviksia melko ripeään tahtiin. Nyt vauva 8kk ja syö lihaa ja kasviksia ja hedelmiä, osittaisimetys lisäksi. Tahti on ollut ehkä 3-4 uutta ruokaa viikossa. Tyyliin kolmella perättäisellä ruualla uutta makua, jos ja kun ei ole tullut mitään, seuraavaa kehiin. Tai teoriassa näin, käytännössähän aika moni ruoka on niitä jo kokeiltuja jolloin uusia ei ihannoin tiuhaan tule.

Hapanmaito ehkä parin kuukauden päästä, sitten hilataan kohti perheen ruokia pikkuhiljaa.

Vierailija
9/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei soseita? Kyllä maailma on kummalliseksi mennyt :o

Vierailija
10/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisia maitotuotteita 1v alkaen, hapanmaitotuotteita 10kk alkaen. Uusien makujen kanssa ei todellakaan tarvitse venkslata noin kauan. Soseita en suosittele. Th

Vierailija
11/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme lasta ja kaikki olleet ensimmäiset 6kk pelkällä imetyksellä. Olen 6kk iästä alkaen antanut ensimmäisen viikon ajan kasviksia/hedelmää/marjoja ja sen jälkeen lihaa, 7kk iästä alkaen iltaisin kaurapuuroa. Vasta lähempänä 12kk olen kokeillut vauvoille tarkoitettuja jogurtteja/puurojauheita,joissa maitoa. Rintamaito ollut ainoa juoma vuodenikään asti. Vuoden iästä hörppinyt pillillä vettä tai maitoa ja edelleen imetys jatkunut 18-24kk ikään. Lapsilla ei ole allergioita.

Vierailija
12/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman päivän välein uusi ruoka. Sormiruokaa ja palasia 6kk iästä. 10kk lähtien totuttelu maitotuotteisiin ja perheen ruokaan.

T: se th

Vierailija
13/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä uskalla antaa sormiruokaa :'(

Vierailija
14/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä täysimetin 5kk, sitten kasviksia melko ripeään tahtiin. Nyt vauva 8kk ja syö lihaa ja kasviksia ja hedelmiä, osittaisimetys lisäksi. Tahti on ollut ehkä 3-4 uutta ruokaa viikossa. Tyyliin kolmella perättäisellä ruualla uutta makua, jos ja kun ei ole tullut mitään, seuraavaa kehiin. Tai teoriassa näin, käytännössähän aika moni ruoka on niitä jo kokeiltuja jolloin uusia ei ihannoin tiuhaan tule.

Hapanmaito ehkä parin kuukauden päästä, sitten hilataan kohti perheen ruokia pikkuhiljaa.

Ja tuosta sormiruuasta, tämä vauva ei tajua sitä ollenkaan. Naksuja ja leipää saattaa jaksaa itse laittaa suuhun, kaikki mikä muhjuuntuu sormiin (esim keitetyt vihannekset) inhottaa tätä. Kiljuu ja hieroo vaan joka paikkaan, eikä vie lähellekään suuta. Isoveli sormiruokaili jo alle puolivuotiaasta.

Joten meillä mennään karkeilla soseilla ja jonkun leipäpalan (leivon itse suolatonta sämpylää) saatan antaa sormiruokana.

Vierailija
15/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tekstissä lukee että 4 kk alkaa syödä samaa ruokaa kuin muu perhe . onko siinä virhe?

Vierailija
16/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi minua pelottaisi antaa lapselle jolla ei ole edes kuin hammas tai kaksi joku keitetty porkkana käteen ja sanoa että no popsipas nyt porkkanaa. Vauva haukkaa puolet siitä ja tukehtuu. Siis huh huh näitä nykyajan kotkotuksia!

T. Vastarannankiiski soseita syöttävä av-mamma

Vierailija
17/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi suositukset ovat vain suosituksia, eivät lakipykäliä.

Vierailija
18/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on varmaan kyse siitä kun lapsillekaan ei saisi näyttää rajojs. Pitää antaa heidän kasvaa luovasti ja kehittävästi määräten itse kaikesta. Sukupuoltakaan ei saa päättää heidän puolestaan eli neutraali nimi kuten Kiki tai Lele tai Momo ja vaatteiden tulee olla neutraalin väriset ja lapsi saa valita vaatteet itse heti kun pystyy.

Hänelle asetellaan lautaselle erilaisia ruokia isoina paloina ja hän saa itse päättää mitä syö. Niilo-Pecca ei tykkää kasviksista, hän syö aina hedelmiä. Hän ei välitä puuroista mutta herkut kelpaa ja niitä on annettava. Mitä väliä jos lapsi päättää kaikesta.

Teininäkin saa mennä ja tulla miten haluaa ja syödä mitä tahtoo.

Vierailija
19/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän yhtään n. nelikymppistä on elossa? Ovat saaneet 6 viikkoisena tuoremehua ja 2 kuisesta alkaen laihaa lihaa ym. soseita.

Näin tehtiin meilläkin ja aikuset lapset eivät ole milekään allergsia ja ovat kasvaneet ihan normaalisti.

Kyllä äidit osannevat käyttää ihan omia aivojaan.

Vierailija
20/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi suositukset ovat vain suosituksia, eivät lakipykäliä.

Tätä on monen vaikea ymmärtää. Yleensä missään asiassa. Omat aivot pidetään narikassa ja tehdään niin kuin joku suosittelee ja pidetään niitä suosituksia määräyksinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi