Pitääkö ihmisen osata latinaa - tajuutteko tästä testistä mitään?
No ohhoh. Kaveri oli tehnyt tämmöisen testin ja jakoi Facessa että sai siinä 10/12. Mä en tajunnut tästä mitään. Sain tuurilla 2/12. Tämmöstäkö ihmisen pitää osata?
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/12/09/tunnetko-latinankielisia-fraase…
Kommentit (28)
No ei tartte osata, mutta kyllä nämä jonkin sortin yleissivistykseksi laskisin. Jos osaat nää niillä on tosi hyvä brassailla.
Sain kaikki oikein enkä ole ikinä opiskellut latinaa. Nuo ovat vain hyvin yleisiä sanontoja ja jotkut latinankieliset sanat kyllä eri kielien ja käyttötarkoitustensa vuoksi ovat tuttuja tai pääteltävissä.
Ei niitä silti "tarvitse" osata.
Okei - eli mulla on yleissivistyksessä karmea aukko :/. Onko täällä ketään muuta samassa tilanteessa?
Yleistietoa, 12/12 helppoja ja tuttuja vuosikymmenten takaa.
Sain 12/12 enkä ole koskaan opiskellut latinaa. Eihän noita voi olla oppimatta, jos on koskaan vähänkään lukenut jotain muutakin seiskaa ja iltalehtiä.
Nuohan olivat todella helppoja, yleisiä ja kliseisiä. Kuuluvat eurooppalaiseen yleissivistykseen ja en suosittele todellakaan näillä brassailua.
Latinaa ei kuitenkaan "tarvitse" osata.
12/12 ihan heittämällä. Mutta olenkin übermensch. ;-)
Ei vaadi mitään saada noi kaikki oikein.
Myös 11/12. Hirveän monet noista pystyy päättelemään esim. muiden kielten avulla, englanniksi ja suomeksikin moni sana (ja suomeksi etenkin sivistyssana) juontaa latinasta.
Ei tietenkään täydy osata, mutta tuntuu vähän oudolta jos joku ei suurinta osaa noista tajua. No, ehkä kaikki eivät ole juuri kielellisessä päättelyssä niin hyviä, itsekin olen vaikka scrabblessa tosi huono.
12/12 ilman latinan opiskelua. Et tainnut käydä ap lukiota?
Sait 12/12 oikein. Cogito ergo sum - Ajattelen, siis olen!
En oo ikinä latinaa opiskellut, osa oli yleisesti tuttuja sanontoja, osa oli helppo arvata (koska jotkut niistä suomennoksista oli ihan älyttömiä), mutta tuuriakin oli pelissä, koska toi tulos oli täysi yllätys!
Jos osaa englantia ei ole kovin vaikea päätellä mitä esim. "errera" tai "nomen" tarkoittaa ja kai nyt kaikki Asterixia on lukenut.
12/12 eikä latinaa ole opiskeltu. Ne muutamat mitkä ei olleet tuttuja, oli helposti pääteltävissä.
12/12 mutta oonkin opiskellut latinaa. Helppoja olivat.
En ole lukenut latinaa enkä käynyt lukiota, sain 11/12. Virhe oli huolimattomuusvirhe.
No nämähän mä nyt kaikki osasin jo ennen kuin opiskelin latinaa, ovat helpoimmasta päästä, pikkujättiläis- ja Asterixlukemistoa.
12/12, ei vaadi kielitaitoa vaan yleissivistystä. Tais ollakin jo pari kertaa mainittu..
Minä sain kaikki oikein. Ei tuossa latinan taitoa tarvita, vaan yleissivistystä, ap. Nuo ovat kaikki kuuluisia sitaatteja, ne pitäisi tietää ilman sen kummempaa kielitaitoakin. Varsinkin kun monet noista vaihtehdoista olivat täysin kieli poskella tehtyjä.