Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammattikorkeaan aikuisiällä?

KORPP
10.02.2017 |

Olen nyt lopen kyllästynyt työhöni ja pakko saada elämään vielä jotain muuta kuin tätä kurjuutta. Olen pian 40 -v ja työuraa edessä kuitenkin vielä reippaasti, niin voisi kuvitella että 3,5 vuoden opiskelut ehtii vieläkin suorittaa :)

Minulla on pohjalla vain ylioppilastutkinto ( parit opiskelut lukion jälkeen aloitin, mutta jäivät kesken).

Onko mitään mahdollisuutta päästä näin "kylmiltään" ammattikorkeaan opiskelemaan, vai pitäisikö katsoa vaan jotain opistotason koulutuksia? Jostain kuulin että jotain pääsykokeiden materiaalia on nähtävillä etukäteen, mutta riittääkö se? Olisin kuitenkin samalla viivalla suoraan koulunpenkiltä tulleiden kanssa joilla on tuoreessa muistissa mm. kaikki fysiikan ja matikan kaavat....

Kukaan kaverini ei ole ammattikorkeassa opiskellut joten siksi neuvoa kyselen täällä jospa joku olisi täällä saman prosessin käynyt läpi..?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK on helpompi kuin lukio

Vierailija
2/18 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monimuotopuolelle vain suorilta. Ite tunnen oloni 32 veenä tosi ulkopuoliseksi teinien seuras. Ryhmätöis ollaan asiallinen, mutta muuta ylimääräistä ei puhuta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän kaikilla aloilla mitään matikkaa/fysiikkaa tarvita ellet vaikka rakennusinsinööriksi meinaa. Oma AMK-pääsykoe oli kaksi esseetä ja haastattelu. Ei ollut edes pääsykoemateriaalia. Esseet mittas enemmänkin kiinnostuneisuutta, motivaatiota ja varmaan myös kirjoitustaitoja.

Ihan riippuu alasta millainen se pääsykoe on.

Lukio oli pahempi, stressasin paljon. Amkin suoritin päälle 4 keskiarvolla lähinnä tunnit nettiä selaillen.

Vierailija
4/18 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kävi opiskelemassa AMK toisen ammatin about sinun ikäisenä (oli aloittaessaan muistaakseni 38 tai 39) Hänellä oli kyllä allaan yliopistokoulutus, mutta sieltäkin valmistui joskus viitisentoista vuotta ennen AMK aloittamistaan. Pääsi ensimmäisellä yrityksellä sisälle.

Jos olet hakemassa tekniikan aloille (kuten ymmärsin tuosta fysiikan ja matikan maininnasta), niin netistähän löytää lukion kursseja, joita voit käydä läpi, lisäksi on tietysti nettilukio. Itse kävin viime vuonna tekniikan pääsykokeissa ja ne oli kyllä tosi helpot, vaikka olenkin melko huono matemaattisissa aineissa. Kyllä sulla on varmasti mahiksia päästä, jos ei nyt keväällä niin syksyllä ainakin, kun hakijoita on paljon vähemmän.

Vierailija
5/18 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tarvi mennä ees monimuotoon jos ei taho. Minä olen ihan nuorisopuolella opiskelemassa vaikka ikää on 33. Oon tykänny kyl tosi paljon ja meidän luokalla on paljon lähes itseni ikäisiä. Toki muutamia vastavalmistuneistakin, mutta kyllä se kaveriryhmä muodostuu sitten ihan omalla painollaan.

Pääsykokeissa olet samalla viivalla muiden kanssa. Tuo ajatus "en minä kuitenkaan pääse sisään" oli ainoa ajatus joka esti minua hakemasta tänne jo neljä vuotta sitten. Eli hakupaperit sisään vaan ja yrittämään. Ei voi tietää jos ei yritäkään!

Vierailija
6/18 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne aikuispuolelle eli nykyään "monimuotopuolelle" vaan. Pääsykokeisiin kun luet niin varmasti pääset sisään. :)

Ei varmasti ole enää kaikki samat jutut muistissa mitä nuoremmilla mutta oppimaanhan sä sinne menet ja jos nyt joudut jotain vanhoja matikantehtäviä kertaamaan niin mitä sitten?

Jos joku ala kiinnostaa niin sinne vaan.

Vierailija
7/18 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 28 vuotias ja aloitin AMK-opinnot viime vuonna. En ole käynyt edes lukiota vaan pohjalla lähihoitajatutkinto ja viitisen vuotta työkokemusta. Aloitin ihan nuorisolinjalla, koska opiskelemaani tutkintoa ei järjestetä monimuotona. Luokallamme on 35 opiskelijaa, kaiken ikäisiä 19-45 välillä, ja mielestäni ryhmämme on mukava eikä ketään ei ole jätetty ulkopuolelle, vaikka elämäntilanteet vaihtelevat suurestikin. Ryhmä koostuu pelkästään naisista.

Joten jos opiskeluintoa löytyy niin hae ihmeessä kouluun!

Vierailija
8/18 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös harkita avoimen ammattikorkeakoulun polkuopintoja. Avoimen väylän kautta haku tutkinto-opiskelijaksi on helpompi ja varmempi kuin yhteishaun kautta. Googlaa lisätietoja.

Vierailija
9/18 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40-vuotias ja aloitin opinnot vuosi sitten avoimessa AMK:ssa. Sain tammikuussa 60 opintopistettä kasaan ja pääsin suoraan tutkinto-opiskelijaksi ilman pääsykokeita.

Vierailija
10/18 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen päiväpuolella (olen 3-kymppinen) ja on kai vähän alasta riippuvaa millaista on, mutta itse olen vihtynyt ihan huikean hyvin, nuorimmat ovat suoraan lukiosta ja omanikäisiänikin on vajaa kymmenkunta. Porukka on todella fiksua ja motivoitunutta, ryhmätyöt on helppoja tehdä kun kaikkia kiinnostaa niin paljon ja luokassa on hyväntahtoista pientä kilpailuakin menestymisestä opinnoissa. 

Todella helppoa ja kevyttä koulunkäyntiä ja täysiä arvosanoja saa hyvin minimaalisella panostuksella. Että jos it-ala kiinnostaa, niin suosittelen, taitaa porukka olla muutenkin näillä aloilla hieman erilaista kuin vaikka sairaanhoitajapuolella...

Vierailija
11/18 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista. Itse hain juuri hoitoalalle ammattikorkeaan. Opiskelijavalinta tapahtui pelkän kokeen avulla. Esivalintakokeeseen oli annettu ennakkoon luettavaksi noin 70 sivun helppolukuinen teksti. Siitä oli monivalintakysymyksiä ja sen lisäksi yläastetasoista matikkaa, perus englannin taitoa ja suomen luetunymmärtämistä. Varsinaiseen valintakoeeseen sisältyi taas sitä yläastetasoista matikkaa ja luetunymmärtämistä ja työmuistin testausta. Eli helposti sisään pääsee. Itse hain melko nuorena tänne, mutta on täällä myös vanhempiakin. Ihan yli 40-vuotiaitakin. Jos vanhempana hakee, niin toki noissa kokeissa voi ajan riittäminen tulla vastaan. Eli kannattaa jotenkin harjoitella koerutiinia, että osaa nopeasti vastata/lukea. Mut tää olikin vain hoitoalalta. Muista en tiedä. Ja ainahan sä voit hakea ja kokeilla. Et sä mitään sillä menetä, että osallistut kokeeseen.

Vierailija
12/18 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mahdollista. Itse hain juuri hoitoalalle ammattikorkeaan. Opiskelijavalinta tapahtui pelkän kokeen avulla. Esivalintakokeeseen oli annettu ennakkoon luettavaksi noin 70 sivun helppolukuinen teksti. Siitä oli monivalintakysymyksiä ja sen lisäksi yläastetasoista matikkaa, perus englannin taitoa ja suomen luetunymmärtämistä. Varsinaiseen valintakoeeseen sisältyi taas sitä yläastetasoista matikkaa ja luetunymmärtämistä ja työmuistin testausta. Eli helposti sisään pääsee. Itse hain melko nuorena tänne, mutta on täällä myös vanhempiakin. Ihan yli 40-vuotiaitakin. Jos vanhempana hakee, niin toki noissa kokeissa voi ajan riittäminen tulla vastaan. Eli kannattaa jotenkin harjoitella koerutiinia, että osaa nopeasti vastata/lukea. Mut tää olikin vain hoitoalalta. Muista en tiedä. Ja ainahan sä voit hakea ja kokeilla. Et sä mitään sillä menetä, että osallistut kokeeseen.

Ainiin siihen alakohtaiseen kokeeseen liittyi myös haastattelu. Mittasivat kai ryhmätyötaitoja, motiiveja, kiinnostusta, tietämystä alasta ja sen sellaista.

Vierailija
13/18 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin ihan päivälinjalle hakea kun vaihdan alaa, vai onnistuuko monimuoto-opiskelu ilman alan työpaikkaa?

Voinko hakea 2- 3 eri linjalle jos pääsykokeet eivät osu samalle päivälle vai onko ne aina jonain tiettynä päivänä?

T:AP

Vierailija
14/18 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 40-vuotias ja aloitin opinnot vuosi sitten avoimessa AMK:ssa. Sain tammikuussa 60 opintopistettä kasaan ja pääsin suoraan tutkinto-opiskelijaksi ilman pääsykokeita.

Minäkin olen suorittanut polkuopinnot ja pääsin suoraan sisään ilman pääsykokeita. Mutta syy, miksi tein nuo polkuopinnot, oli se, että mulla ei ole toisen asteen tutkintoa ja hakukelpoisuuden saamikseksi olisi pitänyt suorittaa 2 asteen tutkinto tai nuo 60op. Valitsin tuon väylän, koska se oli nopeampi reitti opintoihin. Äiti ja anoppi ovat päässeet helposti sisään nelikymppisinä pääsykokeiden kautta. Mä olen kuullut, että ne pääsykokeet eivät ole edes haastavia. Itselläni ei ole ollut mitään vaikeuksia opintojen kanssa, vaikka hainkin peruskoulupohjalta. Olen kyllä suorittanut lukion ruotsin, enkun, äikän ja matikan opinnot aikoinaan.

Vierailija
15/18 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei miten rahaton syrjäytynyt vanhus rahoittaa opiskelut? Toimeentulotuella? Kaikki tuet meni nykyiseen hyödyttömään tutkintoon ja 5 vuotta olen istunut riisiä syömässä.

Vierailija
16/18 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hakea ammattikorkeakouluun suoraan mutta joihinkin on todella vaikea päästä. Minkälaiset arvosanat sinulla on lukiosta ja mitä alaa haet opiskelemaan. Jos haluat pelata varman päälle niin mikset hakisi dekä opistotason että ammattikorkean koulutuspaikkaa? Menet sitten ammattikorkeakouluun jos pääset.

Vierailija
17/18 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit hakea ammattikorkeakouluun suoraan mutta joihinkin on todella vaikea päästä. Minkälaiset arvosanat sinulla on lukiosta ja mitä alaa haet opiskelemaan. Jos haluat pelata varman päälle niin mikset hakisi dekä opistotason että ammattikorkean koulutuspaikkaa? Menet sitten ammattikorkeakouluun jos pääset.

Mitään opistotasoa ei ole enää tänä päivänä! Eli toisella asteella on lukiot ja ammattioppilaitokset ja kolmannella asteella ammattikorkeat, yliopistot ja teknilliset korkeakoulut.

Vierailija
18/18 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin ihan päivälinjalle hakea kun vaihdan alaa, vai onnistuuko monimuoto-opiskelu ilman alan työpaikkaa?

Voinko hakea 2- 3 eri linjalle jos pääsykokeet eivät osu samalle päivälle vai onko ne aina jonain tiettynä päivänä?

T:AP

Monimuotoon tarvitaan joku työpaikka, ei väliä mikä. Tai kai se onnistuu ilmankin, mutta sitten ei ole tuloja. Voit hakea mihin vain jos ei mene päällekäin. Ja jos haet aihetta x, niin voit silti opiskelle kursseja aiheesta y tai yliopistosta, jos siltä tuntuu ja ympätä ne tutkintoosi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme