Uskooko lapsenne Jumalaan
Jos kysytte kouluikäiseltänne, uskooko hän Jumalaan, millaisen vastauksen saat? Olin tässä taannoin elämänkatsomustiedon tunteja sijaistamassa ja kysyin asiaa muutamalta kuudesluokkalaiselta. Vastaus oli yhdeltä "Pokemon Go" ja toinen alkoi keinua tuolilla. He eivät siis ymmärtäneet kysymystä, vaikka tähän liittyviä asioita oli juuri opiskeltu. Minkä ikäisen lapsen yleensä voi olettaa pystyvän keskustelemaan uskonnoista ja omasta mahdollisesta uskomisestaan?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että uskoo, koska tykkää käydä kirkossa aina silloin tällöin.
Käykö kirkossa omasta tahdostaan, esimerkiksi sunnuntaisin, ilman että on joku syy (ristiäiset, oma rippikoulu tms.)? Minkä ikäinen lapsi on kyseessä? Onko kirkkoon pitkä matka? Käykö yksin vai muiden kanssa? Äkkiseltään kuulostaa todella erikoiselta.
Ei usko. 11v. Minua eikä lasta ole kastettu ja lapsi käy ET:ssä.
Vierailija kirjoitti:
14 v ei usko. Aikoo erota kirkosta, kun täyttää 15. Ei pidä siitä, että hänet on vauvana kastettu eikä annettu itse päättää.
Miksi ette anna erota jo nyt??? 🙁
Meidän 12v on kyllä varmasti tuleva ateisti. Ellei sitten oikeasti olekin jo ateisti.
Ateisti ajattelee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos ne olivat elämänkatsomusopissa, niin ehkä niillä ei ollut omaa mielipidettä, vaan ateismia oli taottu.
Jos olisit kysynytvussan tunnilla, olisko oolut coolimpaa vastata ei kuin kyllä. Vaikea sanoa.
Siis elämänkatsomustiedossa nimenomaan pitäisi oppia kertomaan oma mielipiteensä, kun ei ole valmista totuutta. Uskonnossa taas ihmiset laitetaan uskomaan, eikä välttämättä kannusteta itse ajattelemaan asiaa sen kummemmin.
Aika omituinen uskomus uskonnon tunneista. Itse muistan ne ainakin pohtivina, eri uskontoja käsittelevinä mielenkiintoisina tunteina, jossa käytiin läpi myös erilaisia moraalikäsityksiä yms. ja sai perustella mielipiteensä. Lisäksi sai paljon yleissivistystä, joka tuntuu monelta nykyään puuttuvan kun puhutaan vaikka ihan kotoisasta kristinuskosta ja sen perusasioista, saati sitten muista uskonnoista.
Olen eskarin kanssa jo asiasta puhunut koska hän saa itse päättää osallistuuko koulun kirkkovierailuihin vai ei. Ja juu, historian tunnille tuo kylän merkki rakennuksessa käyminen olisi ok mut, joulujumalanpalvelus kouluaamuna on mielestäni väärin.
Lapsi vastaisi todennäköisesti ei, en usko. tai en tiedä. Olen kertonut että min en usko, ja et on monia ihmisiä jotka uskovat. uskon et jeesus on ollut aikansa suuri opettaja ja tarinat ovat, kuten todistettukin, saaneet aikojen saatossa hiukka lisäväriä käännöksien, sensuurin ja valtaapitävien intressien pohjalata.
Kyllä kuudesluokkalaisen pitäisi jo kyetä vastaamaan tuohon kysymykseen. Olin itse lapsena lapsuudenuskossa, ja vastasin koulumme yhden opettajan (joka oli helluntailainen) kysymykseen, että uskon Jumalaan. Myös kaverini osasi vastata siihen. Olimme kuudesluokkalaisia enkä ainakaan minä ollut varhaiskypsä.
Ehkä ap:n oppilaat nolostelivat kysymykseen vastaamista ja käänsivät tilanteen vitsiksi / naamioivat sen välinpitämättömyyteen.