Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen reaktio siihen, että halua mitään "perinteistä"

Vierailija
09.02.2017 |

Haluan kyllä esimerkiksi naimisiin, mutta en oikein haluasi häitä. Haluan lapsen, mutta olen ateisti eikä ristiäisiä siis tulisi. Nimenantojuhlat taas tuntuu ristiäisten leikkimiseltä ja aika turhilta, ei se juhlakalu niistä juhlista vielä kuitenkaan mitään ymmärrä. Miehen tuntuu olevan vaikea suhtautua tähän. Hän jotenkin koko ajan kuvittelee, että olen "perinteinen nainen", vaikka tietää etten ole. Hän vain siis olettaa, että naiset kuitenkin haluaa jotain tiettyä mitä naiset nyt hänen mielestään tyypillisesti sitten haluavatkaan. Hän kai haluaisi ne häät perinteen vuoksi, ja minulle sekin kävisi tottakai, mutta en millään jaksaisi yksin järjestää niitä koska itse en häistä pidä, puolet voisin hoitaa hääjärjestelyistä miestä ilahduttaakseni. Mutta hän nikottelee epäuskoisen näköisenä että eikös se ole naisten hommaa. Joo, kai usein nainen sen hoitaa jos häät haluaa, mutta kun minä en jaksa häitä hössöttää. Ääh. Miten saada mies lopettamaan tuo silmät hämmästyksestä pyöreänä mulkoilu?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole kyse perinteestä, vaan siitä, onko yhteisösuuntautunut vai itsesuuntautunut. Yhteisösuuntautunut haluaa ottaa yhteisön mukaan selämänsä suuriin juttuihin, itsesuuntautunut ei.  Ehkä voit valaista miestäsi tämän asian suhteen tehokkaammin toteamalla, että haluat pitää nämä asiat vain itselläni, eikä sinua kiinnosta sukulaiset tai kaverit.

Vierailija
2/34 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa ole kyse perinteestä, vaan siitä, onko yhteisösuuntautunut vai itsesuuntautunut. Yhteisösuuntautunut haluaa ottaa yhteisön mukaan selämänsä suuriin juttuihin, itsesuuntautunut ei.  Ehkä voit valaista miestäsi tämän asian suhteen tehokkaammin toteamalla, että haluat pitää nämä asiat vain itselläni, eikä sinua kiinnosta sukulaiset tai kaverit.

Hmm. Jännä näkökulma, en osannut ajatella asiaa noin. Minulle kuitenkin moni läheiseni on hyvinkin tärkeä, ja moni kaveri myös. Mielelläni esim reissaan ystäväpariskuntien kanssa jne.. En siis mikään erakko ole vaan seurallinen ja puhelias. Mutta totta on, että ajattelen naimisiinmenon ja lapsen olevan "meidän oma asia" enkä oikein ymmärrä miksi joku serkunkaima haluaisi siihen osallistua. Itse vilpittömästi ilahdun ystäväni naimisiinmenosta ja voin siitä puhua hänen kanssaan vaikka viikon putkeen, mutta ei tunnu missään jos minua ei pyydetä hänen häihin.  Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas, näköjään otsikosta unohtui sana en. Olisikin ollut liian perinteistä kirjoittaa otsikko jopa oikein :) . Ap.

Vierailija
4/34 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin mieheni oli saada "slaagin" kun kerroin etten halua perinteisiä häitä. "Eivätkö kaikki naiset haaveile suurista häistä jo pienenä?!" :D Menimme sitten kahdestaan naimisiin ulkomailla.

Vierailija
5/34 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis 35 ja mies on 40, ollaan oltu yhdessä nyt kolme vuotta. Välillä ajattelen, että miehen eksät ovat "pilanneet" hänet olemalla liian perinteisiä naisia, ja iskostamalla miehen päähän kaikkia typeriä oletuksia siitä että "kaikki naiset" jotakin. Ei mies mitään pahaa minun haaveista tai perinteiden välttelystä ajattele, hän vaan ei lakkaa hämmästelemästä sitä. Ihan kuin olisin joku outo. Mutta en ole, tunnen monia kaltaisiani naisia, mies vaan ei tunne muita tällaisia kuin minä. Ap.

Vierailija
6/34 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattais varmaan tehdä se lapsi nyt heti, ikää teillä kummallakin jo... Häät sitten myöhemmin jos siltä tuntuu tai pikaisesti vaan maistraatissa.

Vierailija
7/34 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin käy, kun valitsee konservatiivisen miehen. Ei tuo tuosta muuksi muutu.

Vierailija
8/34 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattais varmaan tehdä se lapsi nyt heti, ikää teillä kummallakin jo... Häät sitten myöhemmin jos siltä tuntuu tai pikaisesti vaan maistraatissa.

Lapsi tulee kun tulee jos tulee, olemme jättäneet ehkäisyn jo pois. Tämä ketju ei nyt koskenut sitä vaan sitä että miten saan miehen lopettamaan ihmettelyn siitä että minä en ole kuin "kaikki naiset".

Vierailija
9/34 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin käy, kun valitsee konservatiivisen miehen. Ei tuo tuosta muuksi muutu.

No on sillä sitten kestämistä minussa :D . Mutta itsepähän valitsi minut. Enkä alussakaan antanut ymmärtää että olisin jotenkin perinteinen.. Ap.

Vierailija
10/34 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi mutta mies kuulostaa jotenkin juntilta. Liikkuuko hän kovinkin pienissä piireissä? Omassa tuttavapiirissäni aika harva on halunnut "perinteiset häät", monet elää ihan onnellisesti avoliitossa edelleen, vaikka lapsetkin kohta aikuisia.

Vierailija
11/34 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi varmaan selvittää onko sillä muitakin perinteisiä olettamuksia esim. että jäät pikkurouvaksi kotia hoitamaan jos lapsia saatte.

Vierailija
12/34 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mutta mies kuulostaa jotenkin juntilta. Liikkuuko hän kovinkin pienissä piireissä? Omassa tuttavapiirissäni aika harva on halunnut "perinteiset häät", monet elää ihan onnellisesti avoliitossa edelleen, vaikka lapsetkin kohta aikuisia.

Miehellä on paljon kavereita, mutta ne on miehiä kaikki. Naiset, joita tuntee, on omat eksänsä tietysti ja sitten kavereiden vaimot. Kavereiden vaimot on perinteisiä naisia, matalasti koulutettuja, maalta lähtöisin. Ihania ja mukavia ihmisiä, mutta vähän erilaisia kuin minä. Ap.

Vierailija
13/34 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi varmaan selvittää onko sillä muitakin perinteisiä olettamuksia esim. että jäät pikkurouvaksi kotia hoitamaan jos lapsia saatte.

Nojaa, ei sen olettamukset sanele meidän elämää. Jos se jotain tuollaista olettaa, niin saa olettaa, ei se vaikuta mihinkään. Menen silti töihin kunhan lapsi on 1.5 v. Kyllä mies tietää että tykkään urastani. Ap.

Vierailija
14/34 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No keksitte jonkun kompromissin. Vaikka pienemmät häät ihan lähipiirille, joihin ostatte kaiken valmiina. Jos kompromissia ei saada aikaan, kun haluatte ihan eri asioita, niin ehkä teillä on liian erilaiset arvot yhteiselämään? Vai onko kyse siitä, että mies haluaa juhlat, mutta ei viitsi osallistua järjestelyihin? Mites kotitöitten jako? Entä jos saatte lapsen, haluatteko molemmat hoitaa sitä?

Vierailija
15/34 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No keksitte jonkun kompromissin. Vaikka pienemmät häät ihan lähipiirille, joihin ostatte kaiken valmiina. Jos kompromissia ei saada aikaan, kun haluatte ihan eri asioita, niin ehkä teillä on liian erilaiset arvot yhteiselämään? Vai onko kyse siitä, että mies haluaa juhlat, mutta ei viitsi osallistua järjestelyihin? Mites kotitöitten jako? Entä jos saatte lapsen, haluatteko molemmat hoitaa sitä?

Kompromissi häihin löytyy kyllä, sen suhteen olen hyvin luottavainen. Mutta millä saa miehen lopettamaan ihmettely siitä että en ole "perinteinen" tai "kuin kaikki naiset". Me ollaan saatu kompromissit aikaiseksi aina kaikkiin asioihin mihin on ollut tarve, mutta nuo miehen olettamukset naisen haluista vaan ihmetyttää minua. Ap.

Vierailija
16/34 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muita asioita se pitää 'naisten hommana' kuin häiden järjestelyä? Kuulostaa sovinistiselta tai vähän tyhmältä, anteeksi vaan. Voi tietysti olla mukavakin ihminen, joka ei vain ole oikein sisäistänyt tasa-arvoasiaa. Kannattaa kuitenkin ottaa puheeksi mitä hän ajattelee sukupuolirooleista ja tasa-arvosta ylipäätään.

Vierailija
17/34 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahaa on tarpeeksi, niin niillähän saa järjestettyä häät siten, että itse ei tarvitse muuta kuin vaivautua paikalle. Jos ei ole, niin maistraatissa tai kirkkoherranvirastossa pääsee vihille ihan ilmaiseksi. Todistajatkin saa viran puolesta. Avioliiton kestävyyteen ei vaikuta se, onko tilaisuudessa vieraita vai ei.

Vierailija
18/34 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä muita asioita se pitää 'naisten hommana' kuin häiden järjestelyä? Kuulostaa sovinistiselta tai vähän tyhmältä, anteeksi vaan. Voi tietysti olla mukavakin ihminen, joka ei vain ole oikein sisäistänyt tasa-arvoasiaa. Kannattaa kuitenkin ottaa puheeksi mitä hän ajattelee sukupuolirooleista ja tasa-arvosta ylipäätään.

Minulla tuli sama mieleen. Voihan mies ajatella, että kaikki naiset tykkää siivota.

Vierailija
19/34 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin Apta nuoremmaksi kun palstalta tuollaisia kyselee. Lasten hankkiminen on iso päätös josta olette samaa mieltä, naimisiinmeno juridinen juttu joka joissain tapauksissa hyvä mutta häät nyt jokainen saa ihan itse parina päättää. Kun ei enää ole prinsessaikäinen eikö häätkin voi järjestää aikuiseen tyyliin maistraatissa? Kannattaa nyt puhua läpi elämää enemmän eteenpäin jos suuria eroja on jo löytynyt, täällä palstalla on jo tarpeeksi kotiinjääneitä tai äitiyslomalaisia naisia jotka itkevät miesten vähää osallistumista kotitöihin jne. Ehkä teistä ei tule hyvää paria ja perhettä?

Vierailija
20/34 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät ei ollut nyt se olennainen asia, ainoastaan yksi esimerkki. Olennaista on se, että mies olettaa naisen olevan jonkun hänen mielikuvan mukainen, ja se mielikuva on aika perinteinen. Ilmeisesti eksänsä ovat olleet perinteisiä. Hän esim olettaa että en osaa tehdä jotain teknistä juttua, ja kun osaan, niin hän ei lakkaa sitä ihmettelemästä. Tai hän olettaa, että kaikki kaverini on naisia, eikä millään ymmärrä että suurin osa kavereistani on miehiä (ei käsitä miksi, koska "eikös naiset tykkää naisten seurasta"). Tai hän olettaa että naiset yrittävät hyötyä hänen rahoistaan ja on ihmeissään kun itsestään selvänä asiana maksan aina kaikesta puolet. Ap.