Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hormonaalinen ehkäisy, ahdistuneisuus

09.02.2017 |

Mulla on synnytyksestä puoli vuotta, enkä ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä. Nyt joka kerta ennen kuukautisia, niiden aikana ja ovulaation aikaan mieliala romahtaa hetkeksi ja ahdistaa kovasti. Mulla on ollut masennusta ja ahdistuneisuutta muutenkin ja niihin on lääkitys, mutta oon huomannut että mielialojen vaihdot on sidoksissa kuukautiskiertoon. Nyt muutenkin tässä mietin ehkäisyn aloitusta ja tiedän, että vaikutukset on yksilöllisiä, mutta onko täällä jollain kokemuksia millä hormonaalisella ehkäisyllä tällaiset oireet helpottaisi. Eniten pelottaa että oireet pahentuisi, jos otan esim.hormonikierukan, sitten poistatan sen ja maksan turhaan.. ja pelkkää keltarauhashormonia vai yhdistelmäehkäisyvalmisteita?

Kommentit (5)

1/5 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

2/5 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistelmäehkäisyvalmiste on paras, koska se tasoittaa hormonitason, eikä luonnollista kiertovaihtelua ole enää ollenkaan. 

Vierailija
4/5 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tietääkseni mielialavaikutus tulee estrogeenitasojen putoamisesta ja just ovulaation jälkeen ja kuukautisten alkaessa niin käy. Joillakin vahva b6-vitamiini auttaa kriittisinä päivinä. 50-100 mg.

Mut yhdistelmäehkäisypillereillä estrogeenitaso pysyisi tietysti tasaisena, etenkin jos söisi useamman kuukauden putkeen. Ehkäisylaastari tai kapseli pitävät tasot vieläkin tasaisempina. Vaan imetyksen kanssa ei sovi nuo, kestätkö siihen asti, kun imetys loppuu?

Asiantunteva gyne varmaan osaisi neuvoa.

Mua on helpottanut jo sekin, että tiedän ahdistuksen johtuvan hormoneista eikä siitä, että elämäni olisi oikeasti pilalla. Nuorempana multa diagnosoitiin masennus ja jälkikäteen olen miettinyt, että olikohan oikeasti kyse vain tosi pahasta pms-oireilusta...

Toivottavasti löydät ratkaisun. T. Kohtalotoveri

5/5 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tietääkseni mielialavaikutus tulee estrogeenitasojen putoamisesta ja just ovulaation jälkeen ja kuukautisten alkaessa niin käy. Joillakin vahva b6-vitamiini auttaa kriittisinä päivinä. 50-100 mg.

Mut yhdistelmäehkäisypillereillä estrogeenitaso pysyisi tietysti tasaisena, etenkin jos söisi useamman kuukauden putkeen. Ehkäisylaastari tai kapseli pitävät tasot vieläkin tasaisempina. Vaan imetyksen kanssa ei sovi nuo, kestätkö siihen asti, kun imetys loppuu?

Asiantunteva gyne varmaan osaisi neuvoa.

Mua on helpottanut jo sekin, että tiedän ahdistuksen johtuvan hormoneista eikä siitä, että elämäni olisi oikeasti pilalla. Nuorempana multa diagnosoitiin masennus ja jälkikäteen olen miettinyt, että olikohan oikeasti kyse vain tosi pahasta pms-oireilusta...

Toivottavasti löydät ratkaisun. T. Kohtalotoveri

Kiitos vastauksesta. Joo aion kysellä näistä jutuista tuolla neuvolassakin. Mullakin helpottaa se kun ahdistus tulee ja katon kalenteriin niin tajuan mistä se johtuu. Nyt vaan jotain tälle pitäisi tehdä että saisi vähän tasaisemman olon.

Mites hormonikierukka, pitääkö se sitten hyvin tasainena. Se olis mulla suunnitteilla sit johonkin väliin ehkä..