Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välttämättömät vauvatarvikkeet (pienellä budjetilla)

Vierailija
09.02.2017 |

Mitkä vauvatarvikkeet hankkisit jos käytettävissä olisi vain vähän rahaa ja tarkoituksena hankkia vain välttämättömiä tarvikkeita tai sellaisia jotka oikeasti helpottavat arkea? Mitkä taas olivat aivan turhia?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hyvä neuvo on, että älä osta mitään etukäteen ns. varmuudeksi vaan hanki vasta todellisen tarpeen ilmaannuttua. Näet sitten ajallaan kyllä, mitä oikeasti kaipaat ja tarvitset. Tämä voi vaihdella tilanteen ja vauvan mukaan. Eli älä osta etukenossa.

Montaa asiaa, mitä myydään kalliilla, myydään vähän kuin turhaan. Monenlaista imetystyynyä- ja tukea yms saa ihan tavallisista jo olemassaolevista tyynyistä ja peitoista käänneltyä.

On myöskin turha ostaa kaikkea vauvakoossa. Miksi ostaa vauvakokoinen peitto tai lakanat? Osta suoraan isomman lapsen kokoiset ja taittele sopiviksi. Moni on myös kokenut pinnasängyn turhaksi - lapsi on oppinut jo tosi varhain kiipeämään pinnasängystä pois, jolloin on ollut ihan sama siirtyä suoraan lastensänkyyn. Välttä kaikkea ansaa, missä joka iälle on olevinaan oma välineensä ja tarvikkeensa - yleensä yhdellä pärjää eri iät läpi.

Vierailija
42/58 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä kysymys mutta miksi vaunut kantokopalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä on isät osallistuneet imetykseen, jos ei ole tuttipulloja ollu käytössä? Itse ainakin haluan jossain vaiheessa ihan omaa aikaa tunniksi, pariksi. Vai onko isät ottaneet enemmän vastuuta jostain muusta lapsen kanssa? Me ainakin haluamme yhdessä kasvattaa lapsemme, eikä niin että äiti on kaikki kaikessa.

Vierailija
44/58 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tärkeitä kun vauva parin viikon ikäinen:

-Vaunut (helppo nukuttaa sisälläkin, siirrellä sinne missä itse olen)

-kaukalo

-Vanulaput ja puikot joilla putsataan vauvaa ja napaa

-pinnasänky josta saa toisen laidan irti ja kiinni omaan sänkyyn

-pieniä vaatteita (meillä alle 50cm neito)

-harsoja

-tuttipulloja

-maidonkerääjä

-korviketta (maito ei heti herunut)

Sitterin, kantorepun, vaipparoskiksen, leluja, leikkimaton, ammeen, hoitopöydän olen myös ostanut mutta pärjäisi ehkä ilmankin jos rahasta tiukkaa. Itse olen ostanut laatumerkkejä käytettynä :)

Vierailija
45/58 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä mainituista jättäisin ennen syntymää ostamatta ainakin rintapumpun ja -kumin, sitterin, lääkkeet, kantorepun ja kaikki lelut. Nuo kaikki ehtii ostaa syntymän jälkeen, jos tarvetta ilmenee. Myös pinnasängyn ja hoitopöydän ostaisin vasta tarvittaessa, jos pitää pärjätä pienellä budjetilla. Käytännössä katsottuna kaiken saa käytettynä todella halvalla, joten en lähtisi ostamaan mitään uutena.

Vauvan syntymän jälkeen voi olla kiireinen, huonovointinen tms. ja jos perheessä ei ole autoa tai on yh-äiti kyseessä ei välttämättä heti pääse ostoksille. Voisi olla fiksua hankkia hoitopöytä ja pinnasänky ennakkoon jos löytyy edullisesti vaikka käytettynä. Käytettyjen tuotteiden kohdalla on vähemmän valinnanvaraa vaikka nykyään onneksi yleistä kierrättää tuotteita.

Totta, mutta onhan ruokakauppaankin jossain vaiheessa pakko mennä. Minä sanoisin, että älä osta mitään turhaa etukäteen. Turhalla tarkoitan sellaista, minkä tarpeesta et edes itse ole varma.

Vierailija
46/58 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä mainituista jättäisin ennen syntymää ostamatta ainakin rintapumpun ja -kumin, sitterin, lääkkeet, kantorepun ja kaikki lelut. Nuo kaikki ehtii ostaa syntymän jälkeen, jos tarvetta ilmenee. Myös pinnasängyn ja hoitopöydän ostaisin vasta tarvittaessa, jos pitää pärjätä pienellä budjetilla. Käytännössä katsottuna kaiken saa käytettynä todella halvalla, joten en lähtisi ostamaan mitään uutena.

Jos tarkoitus on imettää, niin hankkisin rintapumpun etukäteen. Niitä saa käytettynä muutamalla eurolla (omani ostin kirppikseltä 5 eurolla), joten ei ole suuri sijoitus. Siinä vaiheessa, kun vastasyntynyt vauva on saanut rinnan verille ja imettäessä meinaa taju lähteä on aika kiva kaivaa se pumppu esiin ja pumpata maidot pari päivää, jotta iho saa levätä . Toki sen pumpun olisi voinut hakea jostain päivystävästä apteekista hintaan 40 eur (sattui olemaan juhannus :). Multa olisi imetys loppunut alkuunsa, jos ei sitä pumppua olisi ollut. Toisaalta sillä sai jatkossa kivasti pumpattua maitoa pakkaseen, joten äitikin pääsi jumppaan eli hyvä ja tarpeellinen hankinta koko imetyksen ajan.

Vierailija
47/58 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako nykyään kylpyammeita tulpalla?

Saa, meillä kärkkäiseltä ostettu.

Vierailija
48/58 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hurahdin ostamaan kaikkea turhaa - ja turhaan. Enää en tekisi niin. Esimerkkejä:

Vaipparoskiksen - no, vaipat vaan muovipusiin ja tavan roskikseen...

Leluja - loppuviimeksi kaikilla liikaa ja vauvasta hauskimpia kodin perusvälineet.

Leikkimaton - no, ehkä kiva, mutta ihanhan nuo ovat tavallisellakin matolla viihtyneet

Hoitopöydän - vastaavia tasoja olisi jo valmiiksi ollut kotona.

Mobile - tyyliin sukkien kuivausvempeleestä (hintaa pari euroa) olisi saanut saman väsättyä

Vaatteita ostin ihan liikaa. Täysin turhaa rahan hukkaa.

Pinnasänky - oltas pärjätty laatikolla ja siitä suoraan lastensänkyyn perhepedin kautta.

Imetystyyny - no, sohvatyyny ja peitto ajoivat saman asia.

Vierailija
49/58 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä on isät osallistuneet imetykseen, jos ei ole tuttipulloja ollu käytössä? Itse ainakin haluan jossain vaiheessa ihan omaa aikaa tunniksi, pariksi. Vai onko isät ottaneet enemmän vastuuta jostain muusta lapsen kanssa? Me ainakin haluamme yhdessä kasvattaa lapsemme, eikä niin että äiti on kaikki kaikessa.

No eihän se isä osallistunutkaan mitenkään, kun ei tuttipullosta syötetty. Vauva on kohta 6kk ja kyllä meni hujauksessa tämä aika. Aletaan kohta antamaan kiinteitä, niin pääsee isikin kokeilemaan syöttämistä. Mutta onhan se imetys sitten vieläkin mun homma kiinteiden aloituksen jälkeen. Vauva on vauva vain hetken. Ja voihan isä osallistua muullakin tavalla vauvan hoitoon kuin vain syöttämällä.

Vierailija
50/58 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän se isä osallistunutkaan mitenkään, kun ei tuttipullosta syötetty. Vauva on kohta 6kk ja kyllä meni hujauksessa tämä aika. Aletaan kohta antamaan kiinteitä, niin pääsee isikin kokeilemaan syöttämistä. Mutta onhan se imetys sitten vieläkin mun homma kiinteiden aloituksen jälkeen. Vauva on vauva vain hetken. Ja voihan isä osallistua muullakin tavalla vauvan hoitoon kuin vain syöttämällä.

Siis osallistunut imetykseen. Muuten kyllä hoiti vauvaa. Jäi puuttumaan ekasta lauseesta.

Vierailija
51/58 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea ei tarvitse ostaa etukäteen. Esim. sitterin ja puuhamaton jättäisin ostettavaksi vasta sitten, jos tarpeelliselta tuntuu. Sitteri olisi ollut miellä täysin turha (ei meillä ollutkaan sitä, ja ei kaivattu kertaakaan). Vauvan kehityksellekin on parempi makoilla lattialla, vaikka jonkun peiton tai viltin päällä.

Vierailija
52/58 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvan syntymän jälkeen voi olla kiireinen, huonovointinen tms. ja jos perheessä ei ole autoa tai on yh-äiti kyseessä ei välttämättä heti pääse ostoksille. Voisi olla fiksua hankkia hoitopöytä ja pinnasänky ennakkoon jos löytyy edullisesti vaikka käytettynä. Käytettyjen tuotteiden kohdalla on vähemmän valinnanvaraa vaikka nykyään onneksi yleistä kierrättää tuotteita.

Totta, mutta onhan ruokakauppaankin jossain vaiheessa pakko mennä. Minä sanoisin, että älä osta mitään turhaa etukäteen. Turhalla tarkoitan sellaista, minkä tarpeesta et edes itse ole varma.

Tietenkin kannattaa harkita etukäteen mitä tarvitsee mutta jos asuu lähiössä tai muuten syrjässä niin voi olla että lähikaupasta ei saa kaikkea tarpeellista. Jos apteekista täytyy lähteä ostamaan jotain siellä on kallista (kuten aikaisemmin joku kirjoitti ostaneensa rintapumpun vitosella).

Vierailija
53/58 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas hyökkäävä kirjoitus. Sitähän minä kysyin, että osallistuiko isä sitten muuten hoitoon.

Sellaisia minäminämarttyyriäitejä kun on myös olemassa, eikä anna isälle mitään mahdollisuuksia osallistua vauvan hoitoon. Ja sitten itketään, kun ei ole omaa aikaa, väsyttää ja parisuhdekkin ihan hanurista.

Vierailija
54/58 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin omaa aikaa vauvan unien aikaan ja syötin lapsen ennen kuin lähdin kotoa. Siten pärjättiin aika hyvin, oli meillä joskus pullossakin maitoa.

Isä vastasi pääosassa vaippojen vaihdosta. Sitäkin hommaa riittää.

Vierailija
55/58 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän se isä osallistunutkaan mitenkään, kun ei tuttipullosta syötetty. Vauva on kohta 6kk ja kyllä meni hujauksessa tämä aika. Aletaan kohta antamaan kiinteitä, niin pääsee isikin kokeilemaan syöttämistä. Mutta onhan se imetys sitten vieläkin mun homma kiinteiden aloituksen jälkeen. Vauva on vauva vain hetken. Ja voihan isä osallistua muullakin tavalla vauvan hoitoon kuin vain syöttämällä.[/quote

Onpas hyökkäävä kirjoitus. Sitähän minä kysyin, että osallistuiko isä sitten muuten hoitoon.

Sellaisia minäminämarttyyriäitejä kun on myös olemassa, eikä anna isälle mitään mahdollisuuksia osallistua vauvan hoitoon. Ja sitten itketään, kun ei ole omaa aikaa, väsyttää ja parisuhdekkin ihan hanurista.

Ööh, miten tuo oli hyökkäävä. Sitähän mä vaan totesin, ettei isä osallistunut imetykseen. Ja vaikka imetys oli/on mun harteilla, niin oli ihan ok mulle. Ja olen mielestäni ihan hyvin jaksanut, eikä parisuhdekaan ole hanurista. Mä nyt ymmärrä miksi pahastuit vastauksestani.

Vierailija
56/58 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon huomannut että torista jos rastii että "annetaan" osaston niin siellä on käyhälle kyllä kaikenlaista tarjolla, esim ihan pinnasänkyjäkin ihmiset antaa pois. Tsekkaa sieltä!

Komppaan joitain että äitiyspakkaus on siitä hyvä että tuore äiti ei tiedä mitä kaikkia vaatteita oikeasti tarvitsee ja se että koittaa jotain lapsen kynsisaksia ja villahaalareita haeskella niin voi olla hankalaa löytää.

Vierailija
57/58 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspakkauksen sijasta ottaisin sen 140e. Vaatteita parilla kympillä kirpparilta, esim. facebookissa myydän kattavia vaatepaketteja pilkkahintaan. Jopa ilmaiseksi näkyy lahjoitettavan. Äitiyspakkauksessa olevat kestovaipat ja lakanat ym on turhia, jos vauva nukkuu vieressä ja käytätte kertiksiä. Makuupussin virkaa ajaa mikä tahansa täkki. Harsojen sijasta voi käyttää vanhoja käsipyyhkeitä ym. Kynsisakset ja ihonhoitotuotteita voi ostaa edullisesti kaupasta itsekkin.

Hoitopöydän saa tehtyä vaikka jonkun lipaston päälle. Itse oon vaihtanut sängyllä, sohvalla, lattialla.. Ikeasta saa hoitoalustan kympillä, ammeen kuudella eurolla, pieniä peppupyyhkeitä 10kpl 3-4e.

Rintapumpun sijasta voi lypsää käsin. Voi myöhemmin hankkia pumpun, jos tulee oikeasti tarvetta. Suihkussa lämpimän veden alla käsin on hellävaraisin. Mulla se pumppukin sattuu imetyksen alussa. Kestoliivinsuojat voi tehdä itse tai ostaa kaupasta. Hyviin imetysliiveihin kannattaa painosaa. Osta ensin kaarituettomat ja kun maidon tulo on tasaantunut voi hankkia ryhdikkäämmät.

Vaunut ja turvakaukalo on hyvä olla. Näissäkin voi säästää ostamalla käytettynä. Sitteri on makuasia, voihan sen hommata myöhemmin jos tuntuu vauvan viihtyvän huonosti lattialla. Leluja ei pieni tarvitse.

Vierailija
58/58 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tarkoitus on imettää, niin hankkisin rintapumpun etukäteen. Niitä saa käytettynä muutamalla eurolla (omani ostin kirppikseltä 5 eurolla), joten ei ole suuri sijoitus. Siinä vaiheessa, kun vastasyntynyt vauva on saanut rinnan verille ja imettäessä meinaa taju lähteä on aika kiva kaivaa se pumppu esiin ja pumpata maidot pari päivää, jotta iho saa levätä . Toki sen pumpun olisi voinut hakea jostain päivystävästä apteekista hintaan 40 eur (sattui olemaan juhannus :). Multa olisi imetys loppunut alkuunsa, jos ei sitä pumppua olisi ollut. Toisaalta sillä sai jatkossa kivasti pumpattua maitoa pakkaseen, joten äitikin pääsi jumppaan eli hyvä ja tarpeellinen hankinta koko imetyksen ajan.

Mulla taas pumppu sattui vähintään yhtä paljon kuin imettäminen, enkä saanut sillä pisaraakaan herumaan, joten jäi turhaksi koko kapistus. Myöhemmin opin tyhjentämään rintoja lypsämällä, enkä jaksanut enää koota ja putsailla pumppua, kun koin sen vaivalloisemmaksi kuin lypsämisen.

Nykyään on siitä kätevää, että ihan kaikkea mahdollista voi myös tilata kotiin parissa päivässä, jos ei itse pääse liikkeelle, niin sen puoleen ei ole pakko ostaa kaikkea etukäteen. Käytettyjä on tietysti hankalampi saada juuri silloin kun tarvitsisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme