Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

porvarinaisille palstalla kysymys

Vierailija
09.02.2017 |

Kiinnostaa tietää, miten koette naisen, eli oman paikanne yhteiskunnassa? Tiedän kyllä, että suurimmalla osalla teistä on nykyään oma "ura", mutta nämä urat ovat kuitenkin useimmiten alisteisia miesten maailmalle.
Oon tätä vähän funtsinut tässä viime päivinä.

Meillä oli naispressa, mutta hän oli demari, enkä todella usko esim. kokoomuksen olevan valmis koskaan asettamaan ehdolle koviksi ministereiksi tai presidentiksi naista. Naisen tehtävä on kyllä olla siinä rinnalla kauniina ja "sophisticated", mutta päätökset on "miehistä hommaa". Demari Jutta Urpilainen oli valtiovarainministerinä, mutta vastaavaa en tosiaan pysty näkemään porvareilta... Poikkeuksen tekee keskustan Anneli Jätteenmäen pari kuukautta (hänet saatiin nopeasti savustettua ulos) sekä Mari Kiviniemen lyhyt pesti PM:nä. Nyt keskustassakin on kivasti palattu porvarillisille juurille, että miehet määrää ja taustalla saa sitten kaffetta keitellä naiset, jos osaavat olla hiljaa tai puhua oikealla suulla. Kokoomuksen piirissä kaikki tärkeät virat onkin aina pidetty herrojen käsissä ja kauniit neidit ja rouvat saavat sitten puhella vaikka viinan vapauttamisesta, on niin kiva, jos voi käydä ostamassa miehelleen viskiä lähimarketista, jos se sattuu loppumaan kesken illan... No, leikki sikseen, mutta ymmärrätte kysymykseni pointin.

Myös ulkonäköseikka askarruttaa: Kun keskimäärin vaikuttaisi siltä että porvarinaiset ovat oikein kauniita ja huoliteltuja, niin oletteko sitä vain itseänne varten vai miesten tarpeita varten? Mielestäni sekin jotenkin näyttää naiselle kaapin paikan, että naisen täytyy pysyä laihana ja nättinä, naisen raameissa. Ymmärrän, että tuntuu "rahvaalta" lihota tai olla välittämättä muodikkuudesta/seksikkyydestä, mutta toisaalta, eikö se ole myös vapautta (joka miehillä automaattisesti on)?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei viskiä vaan VSOP- tai XO-konjakkia. Jotain laatua pitää olla! Enkä voi mitään ulkonäöllenikään;) Sukujuuriltanikaan en ole kovin porvarillinen, vaan aatelinen;)

t. Rouva

Vierailija
2/14 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

eilen ei ollut porvareita palstalla, onko tänään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärtänyt aloitusta.

Olen kokoomuksen aktiivijäsen ja jäsen myös feministijärjestössä, sillä kannatan sukupuolten välistä tasa-arvoa. Olen itsenäinen ja vahva nainen, hienosti pärjäävä elämässä enkä kenellekään alisteinen. Sulla ap on näköjään aika vahvoja ennakkoluuloja ja asenteita. Usein avarakatseisina itseään pitävät ovat kaikista vähiten sellaisia ja täynnä asenteellisuutta ja ennakkoluuloja...

Vierailija
4/14 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärtänyt aloitusta.

Olen kokoomuksen aktiivijäsen ja jäsen myös feministijärjestössä, sillä kannatan sukupuolten välistä tasa-arvoa. Olen itsenäinen ja vahva nainen, hienosti pärjäävä elämässä enkä kenellekään alisteinen. Sulla ap on näköjään aika vahvoja ennakkoluuloja ja asenteita. Usein avarakatseisina itseään pitävät ovat kaikista vähiten sellaisia ja täynnä asenteellisuutta ja ennakkoluuloja...

kiitos vastauksesta. Näetkö että puolueessasi olisi mahdollista lähitulevaisuudessa panna ehdolle nainen pressan, pm:n tai vm:n tehtävään? Minulla ei sinänsä ole mitään ennakkoluuloja, vaan ihan ainoastaan mietiskelen. 

Vierailija
5/14 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstisi on valitettavasti niin pahasti asenteellista ja ennakkoluuloista, että en viitsi ruveta vastaamaan asiallisesti. Jos rumasti sanon, niin kuulostaa kuin huutelisit jostain työväenyhdistyksen naisjaoston poterosta.

Vierailija
6/14 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa nyt sekoittaa edustusvaimot ja kovan uran tehneet naiset...

Mä olen varmaan sellainen edustusvaimo. Miehen ura kovassa nosteessa ja pitkälle onkin päässyt. Istuskelee aika monen ulkomaisen yrityksen hallituksissa. Mun päätyö on lapset ja koti sekä oma kroppa. Ai niin, käynhän mä töissäkin.

Vierailija
7/14 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä aloitusta minäkään. Totta on, että miesten maailmassa paljolti vielä eletään ja itse olen tehnyt uraa alalla, jossa osaajista n. 80% on miehiä. Naisten aseman kehityksen asetan ajallisiin raameihin - naiset ovat saaneet esim äänestää vasta vähän päälle sata vuotta Suomessa. Omalle alalleni naiset eivät voineet kouluttautua esim. Englannissa sata vuotta sitten. Sata vuotta on historiallisessa kontektissa pelkkä kärpäsenpieru. Itse olen toivottavasti omalta osaltani edes pienesti edistämässä tasa-arvoa. Mitä minun sitten pitäisi tehdä? Luovuttaa ja jäädä kotiin makaamaan?

Et ole tainnut huomata, että myös johtavien asemien nuoremmilta miehiltä vaaditaan tiettyjä asioita ulkonäön suhteen? Lihavuus kertoo laiskuudesta, siisti ja huoliteltu ulkonäkö asiakkaiden tapaamisessa on välttämätöntä.

Vierailija
8/14 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisistan tässä asianajoalaa joka siis mun sukupolven toimesta siirtyy miesvaltaisesta naisvaltaiseksi. Nytkään ei oikein joudu miehiä peesaamaan kun koko ajan lisääntyvässä määrin tuomari ja molemmat asiamiehet ovat naisia. Olen lisäksi ylipainoinen ja en kyllä millään tapaa voi sanoa olevani huoliteltu vaikka töissä ja muulloinkin tilanteen vaatiessa siististi pukeudunkin.

Vierailija
9/14 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärtänyt aloitusta.

kiitos vastauksesta. Näetkö että puolueessasi olisi mahdollista lähitulevaisuudessa panna ehdolle nainen pressan, pm:n tai vm:n tehtävään? Minulla ei sinänsä ole mitään ennakkoluuloja, vaan ihan ainoastaan mietiskelen. 

Sä et taida olla kovin paljon mukana politiikassa.

Ei tuollaisia valintoja tehdä sukupuolen perusteella vaan siltä pohjalta, mikä maksimoi kannatuksen ja se taas riippuu puhtaasti äänestäjäkunnasta.

Siihen, onnko henkilöllä itsellään valtaa, vaikuttaa myös ihan muu kuin sukupuoli. Eli taito solmia ihmissuhteita ja luoda liittoumia ja saada itselleen kannattajia. Niitä on yhtä paljon naisilla kuin miehilläkin Kokoomuksessa. Vastaavasti joku voi olla näkyvä poliitikko julkisuudessa ilman, että hänellä olisi tdellista valtaa.

Rupea aktiiviseksi itsellesi sopivassa puolueessa ja opit vuosien mittaan ymmärtämään, miten yhteiskunta ja politiikka toimii. Voin kertoa sen sinulle jo nyt - nuo aivan samat mekanismit ovat joka ikisessä puolueessa, ideologiaan katsomatta. Koska kyse ei ole kirkasotsaisista ideologioista vaan vallasta.

Vierailija
10/14 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole tainnut huomata, että myös johtavien asemien nuoremmilta miehiltä vaaditaan tiettyjä asioita ulkonäön suhteen? Lihavuus kertoo laiskuudesta, siisti ja huoliteltu ulkonäkö asiakkaiden tapaamisessa on välttämätöntä.

Niinpä. Kuinka monta esimerkiksi kokoomuslaista menestynyttä miespoliitikkoa tulee mieleen, jotka ovat lihavia? hmm... Ei yhtään. Stubbkin oli triatlonisti ja Orpo on valittu Eeva-lehdessä Suomen seksikkäimmäksi mieheksi. Sen sijaan kokoomuksessa on tukevia menestyneitä naispoliitikkoja, mm. Sirpa Pietikäinen ja Riitta Uosukainen.

Vierailija
11/14 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni on hyvin uralla menestynyt, johtotehtävissä oleva nainen. Hänellä on humanistikoulutus ja hän on reilusti ylipainoinen. Mutta hän on työssään loistava, hyvä tyyppi, älykäs, hyvä seuraihminen, jne.

Väittäisin, että niin työssä kuin politiikassakin vaikuttaa loppujen lopuksi enemmän ihmisen persoona, ei kuitenkaan ulkonäkö tms seikat. Ainakin vielä Suomessa.

Vierailija
12/14 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä aloitusta minäkään. Totta on, että miesten maailmassa paljolti vielä eletään ja itse olen tehnyt uraa alalla, jossa osaajista n. 80% on miehiä. Naisten aseman kehityksen asetan ajallisiin raameihin - naiset ovat saaneet esim äänestää vasta vähän päälle sata vuotta Suomessa. Omalle alalleni naiset eivät voineet kouluttautua esim. Englannissa sata vuotta sitten. Sata vuotta on historiallisessa kontektissa pelkkä kärpäsenpieru. Itse olen toivottavasti omalta osaltani edes pienesti edistämässä tasa-arvoa. Mitä minun sitten pitäisi tehdä? Luovuttaa ja jäädä kotiin makaamaan?

Lihavuus kertoo laiskuudesta ei ole siis oma mielipiteeni, mutta alallani se tuntuu olevan vallitseva uskomus ja sen vuoksi se asettaa paineita sekä naisille että miehille.

Vierailija
13/14 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja puhui nyt telkkarissa usein näkyvistä poliitikoista. Avaapa aloittaja joku muu mediakanava välillä niin huomaat sen, että niitä kammottavan näköisiä, nuorempia kovan tason yritysjohtajia on oikeasti vähän. Siinä maailmassa kilpailu on sen verran kovaa ettei miehellä eikä naisella ole varaa olla hirviö. Eikä

Paremmat palkat saa kunnianhimoinen ihminen yritysmaailmasta, miksi pitäisi olla itseään tunkemassa johonkin poliittiseen sekasotkuun mukaan?

Vierailija
14/14 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen mielipide täältä sivusta, jos se sallitaan. Elina Lepolasta olisi tullut erittäin hyvä Kokoomuksen puheenjohtaja ja valtionvarainministeri. Kompetenssi kohdallaan, ehkäpä jopa liikaa, niin että valittiin nössömpi Orpo koska pelättiin Lepolan olevan liian kova ja osaava luu johtajana niin ettei häneen ohjailunsa ukkokaartin ja EK:n taholta onnistuisi. Pelkurit äänestivät siksi Orpon pj:ksi.

Olen Kokoomuksen pitkäaikainen äänestäjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi