Oletko käyttänyt sitalopraamia?
Minulle määrättiin kyseistä lääkettä, sillä kärsin masennuksesta, ahdistuneisuudesta ja unettomuudesta. Elämässäni tapahtui vähän aikaa sitten eräs ikävä tapahtuma, joka laukaisi oireet. Olen kärsinyt ko. vaivoista aiemminkin, mutta nyt välissä on ollut useiden vuosien mittainen oireeton jakso.
Viimeisen masennuskauteni aikana käytin Venlafaxinea, joka toimi melko hyvin, joskin lopettaminen aikaansai ikäviä oireita. Tuolloinkin masennus- ja ahdistusoireet laukaisi hyvin raskas jakso elämässä. Lääkkeiden avulla jaksoin keskittyä olennaiseen ja pääsin eteenpäin. Ne tavallaan nostivat minut suosta.
En ole ikinä käyttänyt sitalopraamia. Olen kuullut, että monilla lääkkeen aloittaneilla on ollut ensimmäisinä viikkoina voimistuneita oireita ja hyvinkin tuskainen olo. Elämäntilanteeni on siinä mielessä poikkeuksellinen, että oleskelen parhaillaan tilapäisesti ulkomailla, ja minulla ei ole täällä hirveästi tukiverkostoja. Pelkään sitä, että ahdistuksen muuttuessa sietämättömäksi minulla ei ole ketään kenen puoleen kääntyä, ja en tiedä mitä tehdä. Ahdistus ja masennus ovat kuitenkin nytkin sitä luokkaa, että tuntuu kuin kaiken yllä olisi harmaa kalvo.
Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksistanne. Mikäli oireet ovat pahentuneet alussa, miten olette niistä selvinneet?
Kommentit (2)
Ei ollut mitään hyötyä mulle, ei myöskään venlafaxinista.
Alkuun voivat ahdistusoireet pahentua ja olisi hyvä olla rinnalla jokin ahdistuslääke ekan kuukauden ajan ainakin.