Kansanedustaja uupui työkuorman alla: 4kk kesäloma ja 2kk joululoma ei riitä että saisi levättyä
Osa meistä pärjää vähemmällä lomalla mitä ihmettelen. Vihreiden Toivola palaa varmaan sitten töihin kun kesäloma alkaa :)
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen työntekijä ei saa masennuksen/uupumuksen vuoksi sairaslomaa. Tämän olen kokenut henkilökohtaisesti. Opiskelijat ovat myös huonossa asemassa ja heidät saatetaan jopa pakottaa jättämään opinnot kesken jotta saavat Kelalta tukea. Kansanedustajat ovat monessa suhteessa etuoikeutetussa asemassa.
Miksiköhän itse olen saanut pitkiä sairauslomia masennuksen takia vaikka olen tavallinen työntekijä, osaatko sanoa?
Voit alkaa kansanedustajaehdokkaaksi koska tahansa jos haluat samaan asemaan.
AV-mammat ovat taas tunteidensa vietävinä. Ketjun kirjoittavat eivät halua muistella idolinsa Tony Halmeen pitkiä sairauslomia, jotka hän sai oman sekoilunsa seurauksena. Kun on oikea puolue, saa saikuttaa kuinka paljon vaan ja fanit ovat uskollisia. :)
Toivola kuten jotkut muutkin ovat edustajia, jotka ovat tottuneet kevyeen, pintatyöhön. Vähän pärstää jossain näkyviin, ei tarvi kauheasti stressata tai opetella mitään jne. Salovaara samaa lajia. Sitten halutaan eduskuntaan ja huomataan, että siellä pitäisi olla joka päivä monta tuntia, jaksaa lukea tylsiä papereita, pohtia ja miettiä... ja päälle vastailla kiukkuisten kansalaisten kysymyksiin.
Syy Toivolan sairauteen todennäköisesti on epäsuhta omien resurssien ja työn vaatimusten välillä.
Toivola kyllä valittiin kansanedustajaksi eräänlaisena ikonina. Kyllä se ainakin ajattelevaa ihmistä saattaa masentaa, tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Toivola kyllä valittiin kansanedustajaksi eräänlaisena ikonina. Kyllä se ainakin ajattelevaa ihmistä saattaa masentaa, tai sitten ei.
Ihan niin kuin Tony Halme ja Halla-ahokin. Kumpaakaan ei tosin hommat kiinnostaneet. Halla-ahon Facebook-päivityksille hintaa vasta tuleekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan niin kuin Tony Halme ja Halla-ahokin. Kumpaakaan ei tosin hommat kiinnostaneet. Halla-ahon Facebook-päivityksille hintaa vasta tuleekin.
Väitteesi Halmeesta allekirjoitan, Halla-ahon kohdalla olet väärässä. Tiedät sen itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen työntekijä ei saa masennuksen/uupumuksen vuoksi sairaslomaa. Tämän olen kokenut henkilökohtaisesti. Opiskelijat ovat myös huonossa asemassa ja heidät saatetaan jopa pakottaa jättämään opinnot kesken jotta saavat Kelalta tukea. Kansanedustajat ovat monessa suhteessa etuoikeutetussa asemassa.
Tavallisista työntekijöistä en tiedä, mutta kyllä opiskelijallakin on mahdollisuus sairaslomaan, myös masennustapauksissa. Mikäli sairasloma jatkuu yli 1 kk, on mahdollisuus hakea sairauspäivärahaa. Nykyään myös sairauspäivärahalla saa opiskella muistaakseni 3 op kuukaudessa, mikä on hyvä uudistus. Aina parempi jos pystyy edes vähän pysymään opiskelujen syrjässä kiinni, vaikkei täysipainoisesti pystyisikään opiskelemaan.
Sori vähän OT.
Olen opiskelija ja sairastan keskivaikeaa-vaikeaa masennusta. Minulle ei ole tarjottu mahdollisuutta sairaslomaan ainoastaan keskusteluapua ja lääkitystä. Olen todella väsynyt enkä jaksa opiskella täysipainoisesti. Minua kehotetaan rauhoittamaan opiskelutahtia mutta en voi koska minun pitää saada kasaan tietty määrä opintopisteitä tai joudun ongelmiin Kelan kanssa. Tiedän joidenkin opiskelijoiden joutuneen eroamaan koulusta jotta saavat työttömyystukea koska opinnot eivät etene tarpeeksi ja ovat sen vuoksi ongelmissa Kelan kanssa.
Opiskelijallekin on oikeus sairaslomaan! Jos sitä ei "tarjota", sun pitää pyytää, ei se sen kummempaa ole. Pyydät siis lääkäriltä todistuksen ja laitat Kelalle hakemuksen sairaspäivärahasta. Kysy Kelasta tarkemmin, miten se vaikuttaa opintotukiin yms. Mutta että ihan vihaksi pistää, jos sulle joku on väittänyt, ettei opiskellessa saa sairastaa!
Lääkärille on todella vaikea edes saada aikoja. Opiskeluterveydenhuollossa pitää odottaa useita viikkoja ennen kuin saa edes ajan. Terveyskeskuksesta taas käännytetään pois kun ei ole kiireellinen asia. Tulee sellainen ajatus että ei tämä minun tilanteeni niin vakava ole ja pakko jaksaa. Minulla ei ole itsetuhoisia ajatuksia juurikaan enkä ole yrittämässä itsemurhaa joten en sitten taida olla tarpeeksi huonossa jamassa sairaslomaa varten. Toisaalta joku 2-4 viikon loma ei edes auttaisi koska silloin opiskelu vaikeutuu entisestään koska en olisi poissa koko jakson ajan ja jäisi paljon tehtäviä rästiin, tiedonkulku ei toimi muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat ovat myös huonossa asemassa
Opiskelijat ovat suomessa todella hyvässä asemassa mutta he eivät vain tajua sitä sillä he ovat aina vain vinkumassa lisää kaikkea.
Opiskelijat ovat helppoa saalista esim. vihreiden ja vasemmiston edustajille ja ehdokkaille sillä he lupaavat opiskelijoille lisää sitä sun tätä ja jokainen opiskelija uskoo tämän suoraan miettimättä lainkaan mistä se raha otettaan pois jolla teille sitä lisää saadaan ja onko lupaus lainkaan edes toteutettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisista työntekijöistä en tiedä, mutta kyllä opiskelijallakin on mahdollisuus sairaslomaan, myös masennustapauksissa. Mikäli sairasloma jatkuu yli 1 kk, on mahdollisuus hakea sairauspäivärahaa. Nykyään myös sairauspäivärahalla saa opiskella muistaakseni 3 op kuukaudessa, mikä on hyvä uudistus. Aina parempi jos pystyy edes vähän pysymään opiskelujen syrjässä kiinni, vaikkei täysipainoisesti pystyisikään opiskelemaan.
Sori vähän OT.
Terveydenhoitaja on maininnut että voi kirjoittaa sairaslomaa kolme päivää mikä sinänsä on yhtä tyhjän kanssa. Kun on poissa niin sitten vain on enemmän tehtäviä palatessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halla-ahon diagnoosi ei ole masennus, mutta lääkärikäynnin jälkeen hän kävelisi ulos mt-potilaan eläkepaperit kädessä.
Aika usein uupumuksen taustalla on henk.kohtaisen elämän ongelmat, huono ajankäyttö ja kykenemättömyys priorisointiin. Ei välttämättä se varsinainen työ ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori vähän OT.
Terveydenhoitaja on maininnut että voi kirjoittaa sairaslomaa kolme päivää mikä sinänsä on yhtä tyhjän kanssa. Kun on poissa niin sitten vain on enemmän tehtäviä palatessa.
Tarkoitin siis tuollaista lyhyttä poissaoloa. Parempi olisi jos saisi pidemmön sairasloman kuten Toivolan tapauksessa, esim. 2-4 kk silloin voisi olla pois tietyn opiskelujakson ajan eikä sairausloma lisäisi stressiä.
Uupuneita kansanedustajia on muitakin ja monelle on yhteistä se, että ovat tulleet valituiksi julkkiksina. Ehkä perinteisempi tie, että puurtaa vuosia tai vuosikymmeniä puolueessa ja kunnallispolitiikassa takaa sen, että ihminen tietää, mihin on lähdössä mukaan eduskuntavaaleissa ja kestävät paineet paremmin.
Noille julkisuuden lemmikeille, jotka ovat sina saaneet kehuja ja ihailya helposti, tulee sitten yllätyksenä se negatiivisen palautteen määrä, eivätkä kestä sitä, että yhtäkkiä kaikki eivät tykkääkään. Onhan se nykyään rankkaa haukkumista, mitä politiikassa saa osakseen ja vaatii ajan myötä paksuuntuneen nahan, ettei ota kaikkea henkilökohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori vähän OT.
Olen opiskelija ja sairastan keskivaikeaa-vaikeaa masennusta. Minulle ei ole tarjottu mahdollisuutta sairaslomaan ainoastaan keskusteluapua ja lääkitystä. Olen todella väsynyt enkä jaksa opiskella täysipainoisesti. Minua kehotetaan rauhoittamaan opiskelutahtia mutta en voi koska minun pitää saada kasaan tietty määrä opintopisteitä tai joudun ongelmiin Kelan kanssa. Tiedän joidenkin opiskelijoiden joutuneen eroamaan koulusta jotta saavat työttömyystukea koska opinnot eivät etene tarpeeksi ja ovat sen vuoksi ongelmissa Kelan kanssa.
Näinhän se monesti menee. Masennukseen ei yleensä suoritella pitkiä sairaslomia, mutta töissä jaksamiseen vaikuttaa hyvin paljon työpaikan toimet asian ratkaisemiseksi. Voin kyllä kuvitella, että tilanteesi opiskelijana ei ole varmasti helppo. Kannattaisi varmaan kuitenkin yrittää sitä sairaslomaa saada jos et opintopisteitä jaksa tällä hetkellä suorittaa.
Toivolahan ilmoitti ennen viime eduskuntavaaleja ettei enää asetu ehdokkaaksi.
Muutti sitten yllättäen mielensä, olisikohan niin että uusia duuneja ei olisi niin vain löytynytkään. En kyllä tajua kuka sen sinne vielä uudestaan äänesti, noilla taustoilla.
Vierailija kirjoitti:
Onhan noilla stressiä kun työviikkokin on 4-päiväinen ja työssä pitää käydä kerran päivässä painamassa nappia, jos sattuu nappaamaan. Jos joskus oikeasti pitää painella nappeja niin ystävällinen ryhmänjohtaja kertoo mitä nappia painetaan ettei riviedustajan pää vaan rasitu liiasta miettimisestä.
Oikeastaan kolme päiväinen työviikko, perjantaina ei paljon täysistuntoja ole. .
Voi helvetti, mistä nuo koko vuoden tai puolet vuodesta lomailevat ovat saaneet päähänsä, että tavalliset palkansaajat jaksaa muutaman viikon vuosilomalla kymmeniä vuosia? Orjuus on kielletty, mutta em. ryhmät eivät kai ole kuulleet tästä.
Uupumuksen syy on usein liian vaativa työ, johot osaaminen ja muut kyvyt eivät riitä.
Mies on masentunut yh. Tuskinpa saikkua kansanedustajatkaan saavat ihan noin vain ja kaikki oikeaa masennusta sairastaneet tietävät, ettei masennus katso aikaa, eikä paikkaa.. toivotaan, että vointi paranee ja jaksaa tytärtään hoitaa. Varmaan Janikin miettii tulevaisuuden urat uudelleen, jos kansanedustajan työ on masennuksen taustalla.
Nelipäiväinen työviikko, ei paikallaolopakkoa, ei tulosodotuksia, pitkät lomat, maan parhaiten palkattu duuni ja uupunut tekijä.