Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt mulle selvisi, miksi niin moni on ylipainoinen

Vierailija
08.02.2017 |

Olen ollut noin kuukauden verran jäsenenä eräässä FB:n kotiruoka-ryhmässä. Siinä ryhmän jäsenet esittelevät keitoksiaan. Toki jotkut kokkaavat terveellisestikin, mutta 90 % porukasta näyttää tunkevan ruokaan kuin ruokaan järkyn määrän juustoa! Juusto on minunkin mielestäni herkullista, mutta eihän se voi olla osa päivittäistä ruokavaliota (korkeintaan raejuusto sopii sellaiseen käyttöön).

Toinen peruselintarvike näyttää olevan makkara. Koko ajan tehdään hulluna makkararuokia. Makkara on pitkälle jalostettu ja epäterveellinen elintarvike, jota ihmisen ei pitäisi syödä kuin silloin tällöin.

Tämä on oikeesti aukaissut silmiäni tosi paljon. Nyt en enää ihmettele, miksi meillä ollaan hoikkia. Syödään ruuat ilman juustokuorrutuksia ja makkaraa / nakkeja ostetaan ehkä kerran kuussa.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaaha... Minä syön päivittäin juustoa, laktovegetaristi kun olen ja vielä sellainen joka ei ärtyvän suolen takia voi ottaa kovin isoa osaa proteiineista pavuista. IHan täysrasvaisia juustoja. Ylipainoa ei ole koskaan ollut, pituus 167 cm, painoa 53 kg...

Olet rajoitetulla erityisruokavaliolla ja sen lisäksi omaat poikkeavan ruuansulatuksen. Kyse oli laajemmin havaittavista trendeistä tavallisten ihmisten keskuudessa, sairaudenhoitosi sivuaa langan aihetta vain löyhästi.

Vierailija
42/58 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ruokavalioni koostuu pääasiallisesti "kolmesta koosta": kasviksista, kaurapuurosta ja kalasta. Oon kestävyysurheilun harrastaja enkä välttele rasvaa, lorautan kasvisten päälle reilusti oliiviöljyä, keitän puuron usein punaiseen maitoon ja otan mielelläni sen juustonpalankin punaviinin kanssa. 

Runsas juuston käyttö päivittäisissä aterioissa lisää kuitenkin niiden energiamäärää niin paljon, etten ymmärrä, miten sellaisia lautasellisia voisi syödä lihomatta! Itse haluan aina syödä kunnolla vatsan täyteen ja se onnistuu vain siten, että syön kasvisvoittoisesti - enkä kuorruta kasviksia juustolla. Hiilareita en välttele: juurekset maistuvat kypsennettyinä erinomaisesti, samaten erilaiset puurot, siemenet, marjat jne.

t. ap

Siis haluat syödä vatsan täyteen??  Järkevä syö vain sen verran, että nälkä lähtee ja pysyy pois seuraavaan ruokailuun. Vatsan täyteen syömisessä ei ole mitään järkeä.

Kun minä syön "vatsan täyteen", se tarkoittaa, että syön sen verran, etten ole enää yhtään nälkäinen eikä tee mieli muuta. Mitä se sinulla tarkoittaa? Että syöt niin paljon, että lähestulkoon halkeat ja olet ähkyssä seuraavat pari tuntia? En koskaan syö niin paljon.

t. ap

Ja juustoja syytät kansa ylipainosta? Mistä sä syöt, että vatsasi tulee ns. "täyteen" ja lopetat ajoissa?

Syön yhden kasvisvoittoisen lautasellisen ruokaa, mistä tulen kylläiseksi eli vatsani tulee täyteen. En syö enempää, enkä syö jälkiruokia juuri koskaan. Lautasellani olevasta ruuasta ainakin 80 % on kasvista.

t. ap

Siis sun täytyy syödä vatsa täyteen ennen kuin olet kylläinen. Näinhän se kasvissyöjillä onkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ruokavalioni koostuu pääasiallisesti "kolmesta koosta": kasviksista, kaurapuurosta ja kalasta. Oon kestävyysurheilun harrastaja enkä välttele rasvaa, lorautan kasvisten päälle reilusti oliiviöljyä, keitän puuron usein punaiseen maitoon ja otan mielelläni sen juustonpalankin punaviinin kanssa. 

Runsas juuston käyttö päivittäisissä aterioissa lisää kuitenkin niiden energiamäärää niin paljon, etten ymmärrä, miten sellaisia lautasellisia voisi syödä lihomatta! Itse haluan aina syödä kunnolla vatsan täyteen ja se onnistuu vain siten, että syön kasvisvoittoisesti - enkä kuorruta kasviksia juustolla. Hiilareita en välttele: juurekset maistuvat kypsennettyinä erinomaisesti, samaten erilaiset puurot, siemenet, marjat jne.

t. ap

Siis haluat syödä vatsan täyteen??  Järkevä syö vain sen verran, että nälkä lähtee ja pysyy pois seuraavaan ruokailuun. Vatsan täyteen syömisessä ei ole mitään järkeä.

Kun minä syön "vatsan täyteen", se tarkoittaa, että syön sen verran, etten ole enää yhtään nälkäinen eikä tee mieli muuta. Mitä se sinulla tarkoittaa? Että syöt niin paljon, että lähestulkoon halkeat ja olet ähkyssä seuraavat pari tuntia? En koskaan syö niin paljon.

t. ap

Ja juustoja syytät kansa ylipainosta? Mistä sä syöt, että vatsasi tulee ns. "täyteen" ja lopetat ajoissa?

Syön yhden kasvisvoittoisen lautasellisen ruokaa, mistä tulen kylläiseksi eli vatsani tulee täyteen. En syö enempää, enkä syö jälkiruokia juuri koskaan. Lautasellani olevasta ruuasta ainakin 80 % on kasvista.

t. ap

Siis sun täytyy syödä vatsa täyteen ennen kuin olet kylläinen. Näinhän se kasvissyöjillä onkin.

Kyllä, ja on ihanaa syödä ihan kokonainen lautasellinen ruokaa, koska rakastan syömistä! Samalla saan kuituja ja vitamiineja: vatsa toimii, iho hehkuu, enkä tarvitse mitään purkista. Voin hyvin!

t. ap

Vierailija
44/58 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ylipäänsä ei oikein tiedetä, paljonko energiaa on missäkin. Erityisesti sokerin määrä eri tuotteissa voi tulla isona yllätyksenä. Pitäisi jaksaa nähdä vaivaa ja tutustua. On olemassa esimerkiksi puhelinsovelluksia, joilla voi seurata päivittäistä energiansaantia, sinne on syötetty kalorimäärät valmiiksi isolle määrälle tuotteita ja ei tarvitse kuin valita listasta mitä on syönyt.

Vierailija
45/58 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. ap

Ei mulla kyllä ole tuollaista ongelmaa, vaikka olen liikuntaa harrastamaton keski-ikäinen konttoritäti. Juusto maistuu hyvinkin, samoin makeat jälkkärit. Paino-ongelmaa ei ole koskaan ollut. Mutta toisaalta en syö esim. välipaloja lainkaan. Aamulla syön hedelmiä, päivällä salaatin ja leivän, illalla sitten sen usein juustoja pursuavan ateriani jälkiruoalla. Ei kaloreita tule kaloriseurantani mukaan kuin 1600-1800 kcal päivässä, millä itse pysyn normaalipainossa.

Vierailija
46/58 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuston himokin voi kyllä joillain mennä kohtuuttomaksi, mutta tämä tapahtuu yleensä vasta nälkiinnyttävien dieettien tai jojoilun jälkeen. Silloin ei enää puhuta siitä että lisäsi juustoa salaattiin tai johonkin laatikkoruokaan, vaan ruoanhimossa ihminen voi ahmia 200 kg kimpaleen sitä juustoa suoraan kuutiosta, ja päälle epämääräisen määrän leipää ja makeaa.

Joo kyllä 200 kg on toista kuin muutama fetakuutio salaatissa.

Vierailija
47/58 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ap

t. ap

t. ap

Kyllä, ja on ihanaa syödä ihan kokonainen lautasellinen ruokaa, koska rakastan syömistä! Samalla saan kuituja ja vitamiineja: vatsa toimii, iho hehkuu, enkä tarvitse mitään purkista. Voin hyvin!

t. ap

Mäkin rakastan syömistä, mutta panostan kuitenkin enemmän laatuun kuin määrään. Mulle riittää vähempi kuin kokonainen lautasellinen.

Vierailija
48/58 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentti 41 on ihan asiaa. Erityisruokavalioilla on merkitystä, ja geeneillä. Varmaan tulevaisuudessa opitaan enemmän, mutta jo nyt tiedetään että joillakin pysyy paino kurissa välttelemällä rasvoja ja toisilla taas välttelemällä hiilareita.

Laajemmat trendit on toinen juttu. Lisä- ja makeutusaineet ainakin sotkevat kroppaa. Vielä 70-luvulla oltiin aika hoikkia, vaikka Suomessa yleisin ruoka oli keitetyt perunat ja siinä jokin voi- ja jauhopohjainen lihakastike. Kahviin pantiin sokeria, pullaakin syötiin ja leivän päällä voita ja makkaraa. Ja ainakin suurimmalla osalla naisista työ oli fyysisesti kevyttä, ja liikunta oli arkiliikuntaa, missään jumpissa tai lenkkeilemässä ei juuri käyty.

Ja kropan malli on muuttunut. Huomaa kun katsoo tai sovittaa retrovaatteita, aikoinaan naisilla oli vyötärö.

Jotakin on muuttunut isosti.

Vierailija
49/58 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin vuosia erään painonhallintaohjelman yksilö/pienryhmävalmentaja, ja olen nähnyt siinä monenlaisia ylipainoisten ruokapäiväkirjoja. 

Sen perusteella väittäisin, että kukaan ei tule varsinaisesti lihavaksi lisäämällä kotiruokaan juustoa ja kermaa. Kyllä, konttorityötä tekevä nainen voi tulla painavammaksi kuin ehkä ulkonäön puolesta haluaisi olla, esim. painoindeksin mukaan lievästi ylipainoiseksi niin. Mutta varsinainen lihavuus vaatii kyllä rajumpaa väärin syömistä. Syyt ovat yksilöittäin vaihtelevia, mutta paljon juuston ja kerman lisäilyä tavallisempia kohtuuttomuuksia ovat esim. alkoholinkäyttö ja siihen liittyvä napostelu, kohtuuton makeiden himo, erityisesti sinkuilla se ettei viitsi laittaa ruokaa joten elää runsaskalorisella pika- ja valmisruoalla.

Juuston himokin voi kyllä joillain mennä kohtuuttomaksi, mutta tämä tapahtuu yleensä vasta nälkiinnyttävien dieettien tai jojoilun jälkeen. Silloin ei enää puhuta siitä että lisäsi juustoa salaattiin tai johonkin laatikkoruokaan, vaan ruoanhimossa ihminen voi ahmia 200 kg kimpaleen sitä juustoa suoraan kuutiosta, ja päälle epämääräisen määrän leipää ja makeaa.

Tämä on niin totta.

Mutta silti jopa minulle tuo 200kg juustoa ruoanhimossa on onneksi vielä aika paljon 😂😂😂

Vierailija
50/58 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ap

t. ap

t. ap

t. ap

Mäkin rakastan syömistä, mutta panostan kuitenkin enemmän laatuun kuin määrään. Mulle riittää vähempi kuin kokonainen lautasellinen.

Siis lounaasi ja päivällisesi ovat vain jotain pieniä kökköjä? Etkö oikeasti koskaan nauti siitä, että lautasella on erilaisia makuja, värejä, tekstuureja?

t. ap

Vierailija
51/58 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä luulen, että lihavat vaan syövät ihan liikaa ja liian paljon hiilareita, ne kun ei pidä nälkää, niin pitää olla koko ajan syömässä jotain. Syödään ihan liian usein ja siihen päälle liikkumattomuus, niin siinähän se syy. Ranskalaiset syö paljon juustoa ja ovatko kuinka lihavia?

Oli hauska yks viikonloppu, jonka vietin 2 reilusti ylipainoisen ystäväni kanssa. He aina ihmettelevät, kuin voin olla hoikka, vaikka syön paljon isompia annoksia kuin he.  Perjantaipäivällisellä minä otin kalaa ja kasviksia, he perunaa ja kalaa, söivät myös alkupaloiksi tuotua leipää, minä en. Minä join lasin punkkua, he eivät. Jälkkäriksi he ottivat jonkun suklaavanukkaan, minä juustoa ja pähkinöitä. He tarvitsivat iltapalan, minä en.

Sama kaikilla aterioilla, ystäväni söivät vegepitsaa, perunaa ja pihviä ilman kastiketta, kanaa ja riisiä, jälkiruokana jätskiä tms. Minä söin salaattia, kasviksia, kanaa ja pihviä kermakastikkeella. Jälkkäriksi joko juustoa tai hedelmiä. Minä join kermakahvia, ystäväni pullakahvit. Kaiken tuon mössön lisäksi kumpikin taisi syödä suklaalevyn ja puoli kiloa irtokarkkeja ja toinen joi vielä  kevytkolaa.

Hotelliaamiaisella ystäväni söivät puuroa, leipää, kasviksia, vähärasvaista leikkelettä. Minä söin munakokkelia ja vähän pekonia, kasviksia ja falafeliä.

Iltalenkillä ystäväni olivat parin kilsan jälkeen sitä mieltä, että kamalan pitkä lenkki, palataan jo hotellille! Mun mielestä lenkki oli vasta aluillaan.

Minä en jaksa oikein tuohon hiilariteoriaankaan uskoa, koska aiempina vuosikymmeninä on syöty nykyistä enemmän hiilareita, esim. leipää ja puuroa, ja oltu silti hoikempia. 

Esim. kuusikymppiset vanhempani syövät aika perinteistä vanhanajan suomalaista kotiruokaa: paljon leipää, perunaa ja lihaa tai perunaa ja kalaa ateriaksi, makeutettuja jogurtteja, pulla kahvin kanssa. Kummallakaan ei ole ikinä ollut paino-ongelmia vaikka eivät harrasta muuta liikuntaa kuin kävelylenkkejä.

Vierailija
52/58 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuuden syynä ei ole rasvat vaan hiilarit. Rasvat pitävät nälkää ja hiilarit eivät, joten niitä tulee sitten syötyä tiheään.

Toki rasvoilla saa helposti huimat energiamäärät, mutta yleisemmin tosiaan nää lihavat välttelevät rasvoja ja syövät kevytjuttuja ja hiilareita kasoittain kaikilla aterioilla.

Vierailija
53/58 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geeneissä ehkä osasyy, mutta kyllä minä ainakin käytän huoletta kermaa, juustoa ja täysmaitoa ihan jokapäiväisessä ruokavaliossani. Rasva täyttää -> nälkä pysyy pidempään -> ei tee mieli välipaloja -> pysyn hoikkana. Hiilareita tosin en syö esim. leivän tai puuron muodossa paljoakaan, joinain aamuna ehkä ruisleipää. Multa lähti poskista ja mahasta ihan hirveästi turvotusta pois heti kun muutin omilleni ja vaihdoin pullamössö-vaalean leivän ruisleipään ja aloin syömään vähemmän hiilareita muutenkin. Tällainen kokemus siis minulla. Enkä mitenkään ihmeellisesti edes tarkkaile syömistä, syön kun tulee nälkä :D

Oon saanut myös poikaystävänkin vaihtamaan kevyttuotteet rasvaisempiin ja hänkin on hoikistunut lievästä ylipainosta normaaleihin mittoihin.

Vierailija
54/58 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ap

t. ap

t. ap

t. ap

Siis lounaasi ja päivällisesi ovat vain jotain pieniä kökköjä? Etkö oikeasti koskaan nauti siitä, että lautasella on erilaisia makuja, värejä, tekstuureja?

t. ap

Makuja, värejä ja muuta löytyy, vaikka lautanen ei olisikaan täysi. Eikä vatsa. Kylläisyys löytyy muusta kuin täydestä vatsasta.

Vierailija
55/58 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä luulen, että lihavat vaan syövät ihan liikaa ja liian paljon hiilareita, ne kun ei pidä nälkää, niin pitää olla koko ajan syömässä jotain. Syödään ihan liian usein ja siihen päälle liikkumattomuus, niin siinähän se syy. Ranskalaiset syö paljon juustoa ja ovatko kuinka lihavia?

Oli hauska yks viikonloppu, jonka vietin 2 reilusti ylipainoisen ystäväni kanssa. He aina ihmettelevät, kuin voin olla hoikka, vaikka syön paljon isompia annoksia kuin he.  Perjantaipäivällisellä minä otin kalaa ja kasviksia, he perunaa ja kalaa, söivät myös alkupaloiksi tuotua leipää, minä en. Minä join lasin punkkua, he eivät. Jälkkäriksi he ottivat jonkun suklaavanukkaan, minä juustoa ja pähkinöitä. He tarvitsivat iltapalan, minä en.

Sama kaikilla aterioilla, ystäväni söivät vegepitsaa, perunaa ja pihviä ilman kastiketta, kanaa ja riisiä, jälkiruokana jätskiä tms. Minä söin salaattia, kasviksia, kanaa ja pihviä kermakastikkeella. Jälkkäriksi joko juustoa tai hedelmiä. Minä join kermakahvia, ystäväni pullakahvit. Kaiken tuon mössön lisäksi kumpikin taisi syödä suklaalevyn ja puoli kiloa irtokarkkeja ja toinen joi vielä  kevytkolaa.

Hotelliaamiaisella ystäväni söivät puuroa, leipää, kasviksia, vähärasvaista leikkelettä. Minä söin munakokkelia ja vähän pekonia, kasviksia ja falafeliä.

Iltalenkillä ystäväni olivat parin kilsan jälkeen sitä mieltä, että kamalan pitkä lenkki, palataan jo hotellille! Mun mielestä lenkki oli vasta aluillaan.

Minä en jaksa oikein tuohon hiilariteoriaankaan uskoa, koska aiempina vuosikymmeninä on syöty nykyistä enemmän hiilareita, esim. leipää ja puuroa, ja oltu silti hoikempia. 

Esim. kuusikymppiset vanhempani syövät aika perinteistä vanhanajan suomalaista kotiruokaa: paljon leipää, perunaa ja lihaa tai perunaa ja kalaa ateriaksi, makeutettuja jogurtteja, pulla kahvin kanssa. Kummallakaan ei ole ikinä ollut paino-ongelmia vaikka eivät harrasta muuta liikuntaa kuin kävelylenkkejä.

Aiempina vuosikymmeninä tavan arkiliikunta oli myös ihan toista kuin nykyisin.

Vierailija
56/58 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentti 41 on ihan asiaa. Erityisruokavalioilla on merkitystä, ja geeneillä. Varmaan tulevaisuudessa opitaan enemmän, mutta jo nyt tiedetään että joillakin pysyy paino kurissa välttelemällä rasvoja ja toisilla taas välttelemällä hiilareita.

Laajemmat trendit on toinen juttu. Lisä- ja makeutusaineet ainakin sotkevat kroppaa. Vielä 70-luvulla oltiin aika hoikkia, vaikka Suomessa yleisin ruoka oli keitetyt perunat ja siinä jokin voi- ja jauhopohjainen lihakastike. Kahviin pantiin sokeria, pullaakin syötiin ja leivän päällä voita ja makkaraa. Ja ainakin suurimmalla osalla naisista työ oli fyysisesti kevyttä, ja liikunta oli arkiliikuntaa, missään jumpissa tai lenkkeilemässä ei juuri käyty.

Ja kropan malli on muuttunut. Huomaa kun katsoo tai sovittaa retrovaatteita, aikoinaan naisilla oli vyötärö.

Jotakin on muuttunut isosti.

Epigenetiikka selittää näitä muutoksia aika hyvin. Eli miten ulkoinen maailma ohjaa meidän geenejämme. Uusimmat tiedemaailman kotkotukset liittyy siihen miten ruoka ylläpitää tietynlaista suolistobakteeristoa yllä ja nämä suolistobakteerit sitten jutustelee meidän  omien solujemme, kuten hormoneita tuottavien solujen kanssa. Siinäpä sitten pohdit millä ruokavaliolla pidät oikeanlaisen suolistobakteerikannan kunnossa ja mitä tekeekään yksi antibioottikuuri sinulle.

P.S. Eikö ole aika outoa, että eläimille syötetään antibiootteja siksi, että ne tuottavat enemmän lihaa ja kun katsoo miten paljon antibioottien käyttö on lisääntynyt, samaa rataa on lihavuuskin lisääntynyt. Kausaliteetti voi aueta joskus, mutta selvä korrelaatio tuossa on.

Vierailija
57/58 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen että avain tähän on se, että nuo mummoiköiset ovat viettäneet liikkuvan, työteliään nuoruuden, joten heille ei ole kertynyt niitä 'nukkuvia' rasvasoluja, jotka sitten saavat ihmisen syömään määräänsä enemmän.

Tosin on ennenkin ollut leveäperäisiä eukkoja - tämä on ainakin siltä osin geneettistä että pohjolan ankarissa olosuhteissa pärjäsi muinaisihminen, jolla oli kyky varastoida ylimääräinen ruoka silloin kun sitä oli saatavilla ja varsinkin varmistaa tuon vararavintoläskin avulla se, ettei vauva kuollut niukkoinakaan aikoina nälkään. Myöskin miehen kannatti valita rehevämpi puoliso joka oli riuskempi talon töissä ja parempaa synnyttäjäainesta kuin joku riisitautinen laiheliini.

Vierailija
58/58 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No samassa ryhmässä olen facebookissa.

Olen pistänyt merkille että useat syövät kovin raskasta ruokaa iltaa kohden.

Laittavat kuvan sinne esimerkiksi kermaan tehdystä kinkkukiusauksesta ja aimo annoksen vetelevät ennen nukkumaanmenoa.

Myöskin monilla tuntuu olevan siellä normaali päiväkahviin kuuluvanjutti ettö siinä on pakko olla kyljessä joku leivonnainen. Joko itsetehty tuorejuustokakku/piirakka tai sitten kaupasta valmista mutta herkkua kuitenkin.

Määrähän se on mikä siinä loppupeleissä ratkaisee ja tottumukset.

Olen myös huomannut että kyseisessä ryhmässä olevia henkilöitä löytyy myös terveelliset elämäntavat -ryhmästä ja sinne selitetään aika eri kertomaa päivän syömisistä kun taas mitä on postattu tänne toiseen ryhmään.

Mutta mutta. Tosiaan kaikki tavallaan ja kyllähän jokainen tajuaa että jos kerran keskiviikkoisin syöt sen yhden pullan kahvin kanssa tekee varmaan vähemmän hallaa kuin se että joka kerta joka päivä kahvin kanssa on saatava jotain "epäterveellistä".