Nyt mulle selvisi, miksi niin moni on ylipainoinen
Olen ollut noin kuukauden verran jäsenenä eräässä FB:n kotiruoka-ryhmässä. Siinä ryhmän jäsenet esittelevät keitoksiaan. Toki jotkut kokkaavat terveellisestikin, mutta 90 % porukasta näyttää tunkevan ruokaan kuin ruokaan järkyn määrän juustoa! Juusto on minunkin mielestäni herkullista, mutta eihän se voi olla osa päivittäistä ruokavaliota (korkeintaan raejuusto sopii sellaiseen käyttöön).
Toinen peruselintarvike näyttää olevan makkara. Koko ajan tehdään hulluna makkararuokia. Makkara on pitkälle jalostettu ja epäterveellinen elintarvike, jota ihmisen ei pitäisi syödä kuin silloin tällöin.
Tämä on oikeesti aukaissut silmiäni tosi paljon. Nyt en enää ihmettele, miksi meillä ollaan hoikkia. Syödään ruuat ilman juustokuorrutuksia ja makkaraa / nakkeja ostetaan ehkä kerran kuussa.
Kommentit (58)
Olipas paska teoria. Mun bmi on 19 ja mä syön päivittäin erilaisia juustoja, mozzarellaa, halloumijuustoa ja fetaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut jäsenenä varmaan samassa ryhmässä ja kummastelin sitä järkyttävää suolan määrää mitä näissä esitellyissä ruuissa oli. Juustoa, maustettuja ruokakermoja, valmiskastikkeita...
Tiedätkö, että leipä se vasta suolan lähde on.
Tiedän kyllä :) Huolestuttavaa onkin, jos tuon kaiken suolaruuan lisäksi päivittäiseen ruokavalioon kuuluvat myös juusto-leikkelevoileivät.
Suolan määrä vähenee huomattavasti kun jättää juusto-leikkeleleivistä sen leivän syömättä.
Ei siinä kyllä suolan määrä juurikaan pienene, mutta hiilareitten kyllä, jotka taas saavat syömään lisää, jos on tarjolla tai mahdollisuus. Ennen syötiin hiilareitakin oikein urakalla, mutta työtä tekevillä ihmisillä oli lihakset ja olivat hoikkia. Nykyään kun ei kuluteta mitään vaan maataan kaikki vapaa-aika.
Mun ruokavalioni koostuu pääasiallisesti "kolmesta koosta": kasviksista, kaurapuurosta ja kalasta. Oon kestävyysurheilun harrastaja enkä välttele rasvaa, lorautan kasvisten päälle reilusti oliiviöljyä, keitän puuron usein punaiseen maitoon ja otan mielelläni sen juustonpalankin punaviinin kanssa.
Runsas juuston käyttö päivittäisissä aterioissa lisää kuitenkin niiden energiamäärää niin paljon, etten ymmärrä, miten sellaisia lautasellisia voisi syödä lihomatta! Itse haluan aina syödä kunnolla vatsan täyteen ja se onnistuu vain siten, että syön kasvisvoittoisesti - enkä kuorruta kasviksia juustolla. Hiilareita en välttele: juurekset maistuvat kypsennettyinä erinomaisesti, samaten erilaiset puurot, siemenet, marjat jne.
t. ap
Miksi ennen 90-lukua ylipaino oli harvinaista? Koululuokassa oli ehkä yksi tai kaksi ylipainoista? Johtuiskohan elämäntavoista ihan? Nykyään kun ei lapset leiki ja pelaa edes pihalla enää vaan tietokoneella!
Ja mammatkaan eivät enää edes siivoa vaan roikkuvat täällä tai facessa tai netflixissä kaiket illat herkkujen kera!
Vierailija kirjoitti:
Mun mieheni on hoikka ja hän syö melkein päivittäin nakkeja ja makkaraa. Itse olen reilusti ylipainoinen ja syön makkaraa 1-2 kertaa kuukaudessa. Juustojakaan meillä ei juuri käytetä eikä kermaa koskaan ruuanlaitossa. Myös jauheliha on aina vähärasvaista.
Niin, mutta ruuan lisäksi sinä vetelet harva se päivä suklaata, sipsejä, munkkeja, irtokarkkeja jne, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mieheni on hoikka ja hän syö melkein päivittäin nakkeja ja makkaraa. Itse olen reilusti ylipainoinen ja syön makkaraa 1-2 kertaa kuukaudessa. Juustojakaan meillä ei juuri käytetä eikä kermaa koskaan ruuanlaitossa. Myös jauheliha on aina vähärasvaista.
Niin, mutta ruuan lisäksi sinä vetelet harva se päivä suklaata, sipsejä, munkkeja, irtokarkkeja jne, vai mitä?
Kyllä enkä liiku. Syön elämän tyhjyyteen ja tiedän että on väärin.
kaikki eivät pelkää rasvan käyttämistä. Tiesittekö, että rasvakammo on paskaeinesruokateollisuuden aiheuttamaa harhaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun ruokavalioni koostuu pääasiallisesti "kolmesta koosta": kasviksista, kaurapuurosta ja kalasta. Oon kestävyysurheilun harrastaja enkä välttele rasvaa, lorautan kasvisten päälle reilusti oliiviöljyä, keitän puuron usein punaiseen maitoon ja otan mielelläni sen juustonpalankin punaviinin kanssa.
Runsas juuston käyttö päivittäisissä aterioissa lisää kuitenkin niiden energiamäärää niin paljon, etten ymmärrä, miten sellaisia lautasellisia voisi syödä lihomatta! Itse haluan aina syödä kunnolla vatsan täyteen ja se onnistuu vain siten, että syön kasvisvoittoisesti - enkä kuorruta kasviksia juustolla. Hiilareita en välttele: juurekset maistuvat kypsennettyinä erinomaisesti, samaten erilaiset puurot, siemenet, marjat jne.
t. ap
Siis haluat syödä vatsan täyteen?? Järkevä syö vain sen verran, että nälkä lähtee ja pysyy pois seuraavaan ruokailuun. Vatsan täyteen syömisessä ei ole mitään järkeä.
Totuus on se, että ihmiset ei väsytä enää itseään koti- ja pihatöillä, kuten ennen. Syödään ihan huvikseen liikaa ja herkut päälle. Mikään oikea ruoka ei lihota, jos on liikuttu tarpeeksi ja pää on kunnossa!
Syön joka päivä täysrasvaista juustoa ja oivariinia leivän päällä ja iso osa lämpimistä ruuistakin sisältää jotain juustoa ja/tai kermaa ja paistan kaiken runsaassa öljyssä. Monesti vedän monta viipaletta juustoa pelkilteen yrttisuolalla maustettuna :D Hyvin pysyn normaalipainoisena. Suolaa kyllä tulee syötyä varmasti ihan liikaa, sen voin myöntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ap
Siis haluat syödä vatsan täyteen?? Järkevä syö vain sen verran, että nälkä lähtee ja pysyy pois seuraavaan ruokailuun. Vatsan täyteen syömisessä ei ole mitään järkeä.
Kun minä syön "vatsan täyteen", se tarkoittaa, että syön sen verran, etten ole enää yhtään nälkäinen eikä tee mieli muuta. Mitä se sinulla tarkoittaa? Että syöt niin paljon, että lähestulkoon halkeat ja olet ähkyssä seuraavat pari tuntia? En koskaan syö niin paljon.
t. ap
Ja ne teidän miehetkin syö liikaa, kun eivät saa seksiä ja joutuvat kuuntelemaan teidän valituksia kun tulevat väsyneenä töistä. Sitten käytte yhdessä Hesessä tai tilaatte pizzan tai menette kiukkuisina ja väsyneinä Prismaan ja tungette kärryt täyteen herkkuja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ap
Kun minä syön "vatsan täyteen", se tarkoittaa, että syön sen verran, etten ole enää yhtään nälkäinen eikä tee mieli muuta. Mitä se sinulla tarkoittaa? Että syöt niin paljon, että lähestulkoon halkeat ja olet ähkyssä seuraavat pari tuntia? En koskaan syö niin paljon.
t. ap
Tulet kylläiseksi vasta kun vatsa on täysi? Mulla toimii kylläisyys vähän paremmin, ei tarvitse "täyttää" vatsaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ap
t. ap
Ja juustoja syytät kansa ylipainosta? Mistä sä syöt, että vatsasi tulee ns. "täyteen" ja lopetat ajoissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ap
t. ap
Ja juustoja syytät kansa ylipainosta? Mistä sä syöt, että vatsasi tulee ns. "täyteen" ja lopetat ajoissa?
Syön yhden kasvisvoittoisen lautasellisen ruokaa, mistä tulen kylläiseksi eli vatsani tulee täyteen. En syö enempää, enkä syö jälkiruokia juuri koskaan. Lautasellani olevasta ruuasta ainakin 80 % on kasvista.
t. ap
Porukalla on ylipainoa prosessoidun ruuan, eineksien, puolivalmiiden ja tyydyttyneiden rasvojen takia. Ruokavalistus on myös huonoa ja kuvitellaan että tomaatti-kurkku-lehtisalaati keko lautasen reunalla on riittävä ja monipuolinen valikoima kasviksia. Suomessa vallitsee myös hirveä maitotuputus (josta se kalsium ei edes imeydy) ja tutuin muoto lihasta on 20% nauta-sikajauhelihapaketti tai neonoranssissa kastikeessa uiva broileri =aivan järkyttävä määrä huonoa rasvaa.
Että ei se pelkästä juustosta johdu.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on myös selvinnyt miksi monet ovat niin läskejä: He tekevät vain tietokoneella hommia ja syövät enemmän kuin kuluttavat. Ei siinä sen ihmeellisempää ole. Kun lihot 100 grammaa kuukaudessa, niin sinulle on tullut 10 vuodessa hötöä 12 kg.
Taidat olla joku kynäniska joka syö ituja, mulle tuli 10 kuukaudessa tuo.
Vierailija kirjoitti:
Kerma on kanssa toinen! Vaikket söis kaupan eineksia ja tekisit kaikki ruokas ite, niin voi kuule se kerma, jonka lisäät sinne ruokaan lihottaa!
Käytän kuohukermaa lähes päivittäin ruoanlaitossa ja olen 56/175. Rasva pitää kylläisenä, hiilarit enemmänkin lihottaa. Kesän vietin syöden vähärasvaista kasvisruokaa ja silloin minulle tuli painoa. Tosin nyt kun palasin omiin ruokiini, paino taas palasi hoikalle tasolle.
Mä kyllä luulen, että lihavat vaan syövät ihan liikaa ja liian paljon hiilareita, ne kun ei pidä nälkää, niin pitää olla koko ajan syömässä jotain. Syödään ihan liian usein ja siihen päälle liikkumattomuus, niin siinähän se syy. Ranskalaiset syö paljon juustoa ja ovatko kuinka lihavia?
Oli hauska yks viikonloppu, jonka vietin 2 reilusti ylipainoisen ystäväni kanssa. He aina ihmettelevät, kuin voin olla hoikka, vaikka syön paljon isompia annoksia kuin he. Perjantaipäivällisellä minä otin kalaa ja kasviksia, he perunaa ja kalaa, söivät myös alkupaloiksi tuotua leipää, minä en. Minä join lasin punkkua, he eivät. Jälkkäriksi he ottivat jonkun suklaavanukkaan, minä juustoa ja pähkinöitä. He tarvitsivat iltapalan, minä en.
Sama kaikilla aterioilla, ystäväni söivät vegepitsaa, perunaa ja pihviä ilman kastiketta, kanaa ja riisiä, jälkiruokana jätskiä tms. Minä söin salaattia, kasviksia, kanaa ja pihviä kermakastikkeella. Jälkkäriksi joko juustoa tai hedelmiä. Minä join kermakahvia, ystäväni pullakahvit. Kaiken tuon mössön lisäksi kumpikin taisi syödä suklaalevyn ja puoli kiloa irtokarkkeja ja toinen joi vielä kevytkolaa.
Hotelliaamiaisella ystäväni söivät puuroa, leipää, kasviksia, vähärasvaista leikkelettä. Minä söin munakokkelia ja vähän pekonia, kasviksia ja falafeliä.
Iltalenkillä ystäväni olivat parin kilsan jälkeen sitä mieltä, että kamalan pitkä lenkki, palataan jo hotellille! Mun mielestä lenkki oli vasta aluillaan.
Suolan määrä vähenee huomattavasti kun jättää juusto-leikkeleleivistä sen leivän syömättä.